Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noel50

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:46

marjootje schreef:
@noel50..................waar haal je het vandaan om vanuit het niets zulk commentaar te plaatsen???
Je houd al die tijd de mond dicht, en denk nu even wat je moeten zeggen.
Alles wat ik geplaatst heb ik mijn eigen mening, en ik praat niemand naar de mond.
Als je het topic dan zo graag intresanter wil maken kom dan met een paar goede argumenten, en niet met dit domme gezwets.
Dit topic gaat over het gewicht van de ruiter, niet over het rijtechnische gedeelte.
En als je dan zo goed hebt meegelezen, dan zou je dat ook begrepen hebben.

Het valt mij alleen op dat het merendeel van de interesante posters die daadwerkelijk iets bijdragen aan dit topic, wegblijven. Ik heb idd vandaag pas ingelogt na lange tijd alleen gelezen te hebben, om eens commentaar te plaatsen. Ik vind het oninteresant en saai worden. Verder ben ik wel degelijk van mening dat ik liever een 10 kg zwaarder persoon op mijn paard laat rijden als een onkundige rijder, rijtechnisch gezien. Hier lopen paarden massaal schade van op.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:14

noel50 schreef:
marjootje schreef:
@noel50..................waar haal je het vandaan om vanuit het niets zulk commentaar te plaatsen???
Je houd al die tijd de mond dicht, en denk nu even wat je moeten zeggen.
Alles wat ik geplaatst heb ik mijn eigen mening, en ik praat niemand naar de mond.
Als je het topic dan zo graag intresanter wil maken kom dan met een paar goede argumenten, en niet met dit domme gezwets.
Dit topic gaat over het gewicht van de ruiter, niet over het rijtechnische gedeelte.
En als je dan zo goed hebt meegelezen, dan zou je dat ook begrepen hebben.

Het valt mij alleen op dat het merendeel van de interesante posters die daadwerkelijk iets bijdragen aan dit topic, wegblijven. Ik heb idd vandaag pas ingelogt na lange tijd alleen gelezen te hebben, om eens commentaar te plaatsen. Ik vind het oninteresant en saai worden. Verder ben ik wel degelijk van mening dat ik liever een 10 kg zwaarder persoon op mijn paard laat rijden als een onkundige rijder, rijtechnisch gezien. Hier lopen paarden massaal schade van op.

Als je het over het rijtechnische wil hebben zit je nog steeds in het verkeerde topic.
Ik zou zeggen, open zelf een nieuw topic met het onderwerp "hoeveel schade loopt een paard op door een onkundige ruiter" als je het daar zo graag over wil hebben.
Misschien levert dat een intreresante en niet saaie discussie op.

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:28

waarom de vergelijking noel? Waarom vergelijken tussen zwaar en onkundig? Waarom niet streven naar de beste optie?

Je hebt het nu over 10kg (te zwaar), maar waar leg jij de grens?

En de gevolgen van overgewicht voor het fysiek van het paard veeg je niet weg door rijtechnisch goed te zijn. Dan nog belast je een paard altijd meer dan je het zou moeten belasten

mensen moeten eens stoppen met het zoeken van excuses en het gladpraten via vergelijkingen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:29

Overigens vindt ik de aanval op marjootje nergens op slaan, had je dan eerder gemeld en een waardevolle bijdrage aan het topic geleverd, dan had het wellicht interessant gebleven, want afgeven op een ander is alles behalve interessant, voegt niets toe en is zelfs een beetje kinderachtig. En als je je dan alsnog wilt afgeven, verklaar jezelf dan eens nader in plaats van wat rond te kletsen zonder kapstok over wat je nou eigenlijk wilt zeggen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:34

Ik lees de posts van noel50 met vebazing. Wat DOE je in dit topic als je het saai en oninteressant vindt? Heb je dan niets beters te doen :o ?

Ik geloof dat ik en menig poster met mij toch écht wel onderbouwde argumenten hebben aangedragen die precies gaan over het onderwerp van de discussie, nl. het gewicht van de ruiter en de eventuele gevolgen?

Anyway, Parelliene, zoals eerder idd al uitgelegd kun je het dragende en het trekkende vermogen van een paard niet vergelijken met elkaar...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:56

Ik snap juist niet dat marjootje zo enorm aanvalt. Waar wordt zij aangevallen door Noel? :?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:59

noel50 schreef:
Misschien was de titel "dikkere mensen te paard" toch beter.;-(

De stelling was "welk gewicht vind je toelaatbaar voor welk paard". Hier wordt nu niet meer op gereageerd.
Met uitspraken als ..... Mijn paard merkt er niets van..... of hij loopt lekker vlot, zijn geen feiten waar men wat mee kan. De rug van een paard is een soort brug en hoeveel kan deze brug dragen. Is dit afhankelijk van het ras paard of de bouw? Een korte rug, betekent dat ook automatisch minder gewicht door mindere mogelijkheid omdit gewicht te verdelen. Is een vierkant paard sterker?

Voor dit topic is het niet interessant hoe ieder individueel met zijn gewicht "vecht"en wat deze eraan doet.

De uitspraak blijft " een paard is niet geboren om te dragen " en ik vind derhalve dat ongeacht bouw of ras van het paard, men toch wel onder de 75 kg, moet blijven. En mocht het paard hier problemen mee hebben, een lichtere persoon zoeken.

dinopino@ Ik lees al mee sinds het eerste topic hierover en het tweede topic nu. Ik meen gelezen te hebben dat de topicstarter dit al eens duidelijk gemaakt heeft dat de naam dikkere mensen beter was als zwaardere mensen te paard. Het verworderd mij ten zeerste dat hier over het gewicht gesproken wordt van de ruiters en de rest van de vele oorzaken van paardenproblemen zoals rijtechnische zaken buiten schot worden gelaten. john57 heeft al meerdere keren zeer interesante links geplaatst welke niet worden besproken omdat het merendeel van dit topic slechts om een thema blijft ronddraaien. Dit had een interesant topic kunnen worden maar de discussies gaan steeds weer de verkeerde kant op. marjootje vind ik een naar de mond praatster eerste klas;

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:24

Ja dat vond ik ook een rare uitspraak zo uit het niets?? Ik heb een paar pagina's de posts van Marjootje nog eens nagelezen maar kon niks geks ontdekken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:33

Moderatoropmerking:
Graag weer even ontopic verder :-) Het is niet nodig om persoonlijk te worden, graag weer op de bal en niet op de persoon.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:35

oeps...niet gezien :o

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:40

[quote="marjootje"

Ik zou me niet te druk maken over je gewicht
Mijn dochter weegt inmiddels ook 58 kilo, en rijd af en toe nog op onze welsh van 1,33, het is geen mooi plaatje, maar de pony kan het wel aan.
Ze is inmiddels wel bezig om over te stappen op de tinker, maar ze kan ook geen afscheid nemen van haar pony, dus we doen het met stapjes.
Nou is mijn dochter pas 13 en 1,83 dus zij moet die overstap gaan maken, ze heeft geen keus.
Nu hebben we een hele leuke bijrijdster gevonden die maar 52 kilo weegt, en ong 1,60 is, dus dat past iets beter.[/quote]

Ow wow, dat ze er nog op durft...ikzelf ben 1.72m en weeg 55 kg, ik durf dus echt niet meer op de kleintjes...terwijl een sterke C pony dat eigenlijk qua gewicht nog wel kan hebben als het niet voor iedere dag is uiteraard...maar het zal voor haar op een gegeven moment ook niet meer fijn voelen, en zal ze blij zijn om op de Tinker verder te kunnen.

Wil nog even zeggen dat ik jou juist een van de eerlijke zwaardere mensen in dit topic vind, en dat ik wat Noele zegt kant nog wal vind raken, jij bent zeker geen naar de mond prater.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:43

Vergeet bij je eigen gewicht ook niet om je zadel, beugels en singel mee te tellen, net als jou eigen kleding, laarzen etc. Ik stond met mijn zadel op de weegschaal: dat ding weegt 9 (!!!!) KILO! En met mijn kleding incl alles (laarzen enzo) ben ik bijna 4 kg zwaarder! :+

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:54

Zelf heb ik een paard 1.56m die laat is ingereden. Ik had toen hij 5 was een verzorgster die 75 kilo woog toen ze hem begon te rijden, na 6 maanden was ze 10 kilo aangekomen. Met opstappen gaf het paard door middel van geluiden herhaaldelijk aan dat ze te zwaar was. Toen is ze ermee gestopt.
Nu wordt hij 10, is 150 kilo zwaarder= toegenomen spieren en botmassa. Hij heeft nu geen problemen met een ruiter van 90 kilo. Zelf kijk ik naar de rijvaardigheid van de ruiter in combinatie met het gewicht om te kijken of die op mijn paard mag rijden.

Zelf om het verschil tussen een ruiter in evenwicht en onevenwicht na te bootsen heb ik een kind op mijn rug gezet van 15 kilo. Eerst liet ik haar stil zitten, daarna liet ik haar bewegen, het was echt dubbel zo zwaar voor mij als zij bewoog.
Evenwicht net zoals het gewicht van de ruiter vind ik mee wegen om te beoordelen of iemand wel of niet te zwaar is om op een (bepaald) paard te stappen.

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:54

Wij kijken niet zo zeer naar de hoogte van het paard, maar naar zijn gewicht. Een zwaar gebouwd paard kan veel meer gewicht dragen dan een ieliepielie.
We houden ongeveer aan dat een paard 1/5 e van zijn eigen gewicht zonder problemen voor langere tijd kan dragen.
Ons zwaarste paard weegt nu zo'n 700 kg. }:0 Die kan dus best iemand dragen van rond de honderd kilo.
Maar een Sportpaardje van 400 kg moet je niet iemand boven de 80 kg op zetten.

Onze paarden lopen lange tochten en hebben nog nooit rug problemen gehad. ;)

Wil ik wel vermelden dat dit allen gevorderde ruiters zijn, die de paarden niet tot last zijn.
Beginnende ruiters gaan alleen voor kortere tochten mee.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:12

Ik denk inderdaad dat gewicht een rol speelt, maar ook hoe men rijdt.
Iemand van 100kg op 700kg paard kan best, maar als die beginnend is en rondstuiterd op de rug van t paard ja dan kan je wel verwachten dat t paardje last krijgt. Maar als diegene niet beginnend is denk ik dat het best kan zonder problemen hoor

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:31

Mjaaaa, gewicht van een paard is toch ook niet alles zeggend? Ik zie bijvoorbeeld een hoop te dikke paarden, die zijn dus ook zwaar, maar moeten ook hun eigen gewicht meesjouwen

sowieso is het gros van de (huis)dieren te zwaar lijkt wel

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:46

Goeie Colway!!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:08

Colway schreef:
Mjaaaa, gewicht van een paard is toch ook niet alles zeggend? Ik zie bijvoorbeeld een hoop te dikke paarden, die zijn dus ook zwaar, maar moeten ook hun eigen gewicht meesjouwen

sowieso is het gros van de (huis)dieren te zwaar lijkt wel

Ik las pas ergens dat 57% van de paarden te dik is.. vind ik toch schrikbarend hoog!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:49

Je moet ook uitgaan van een gezond gewicht, bij een paard wat te zwaar is kun je niet nog eens een (naar verhouding) te zwaar iemand erop zetten, dat is een nog heftigere belasting dan. Even als voorbeeld, ik had vorig jaar een obesifjord (overgenomen van iemand anders die haar heeft vetgemest), die woog op een gegeven moment dik 650 kilo (1.40 hoog). Daar hebben we in eerste instantie helemaal niemand opgezet totdat ze was afgevallen. Als je de 15-20% regel aanhoudt dan had er iemand van 97,5 tot 130 kilo op kunnen zitten (ik dus ook). Dat hebben we dus echt niet gedaan, er heeft alleen iemand opgezeten van 65 kilo, meer had ze ook echt niet kunnen hebben. Toen zij nog wel goed op gewicht was een paar jaar geleden, heb ik haar ook wel eens gereden toen ik nog een stuk slanker was, destijds kon ze dat ook prima hebben. Toen zat zij rond de 500 kilo en ik rond de 90.

Mijn eigen paard zit met 700 kilo op een gezond gewicht en met 650 is ze te mager, gezien de conditie die ze nu heeft, kan ze met gemak een zwaar persoon dragen (ook van 120 kilo bijv. ). Toevallig is de zadelmaker afgelopen weekend langsgeweest en die verbaasde zich over hoe goed haar rug aanvoelde ondanks dat ze bijna 21 is (en dan heeft ze al dik 5 jaar een te zware ruiter te dragen, ook met lange ritten).
Dus wat betreft de berekening van gewicht van het paard en het max gewicht van de ruiter, dan moet je zeker uitgaan van een gezond gewicht, een paard met overgewicht moet je al helemaal niet nog verder belasten met een te zware ruiter. :n

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:02

Maar ook een paard met een gezond gewicht moet je niet belasten met het overgewicht van de ruiter.
Waarom zijn we wel in staat om een paard op dieet te zetten, en zien we overduidelijk dat het gezonder is als het paard wat afvalt.
Maar komt het dan op ons eigen gewicht aan, dan zijn een heleboel mensen niet in staat om eens kritisch naar zichzelf te kijken, en de disipline op te brengen om ook wat kilo's kwijt te raken, terwijl we weten dat het zo veel gezonder zou zijn, en ook nog eens beter voor de belasting van een paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:06

Zelfreflectie is soms pijnlijk :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:14

Ik heb het niet alleen over een ruiter met overgewicht, maar ook over een te zware ruiter voor het paard. Ook als je een gezond gewicht hebt kun je naar verhouding te zwaar zijn voor een bepaald soort paard. En als je overgewicht hebt kun je ook nog licht genoeg zijn voor een ander type paard. Wat betreft mijn eigen situatie, met 90 kilo heb ik een gezond gewicht, maar ik schommel ook met enige regelmaat, ondanks dat blijf ik nog altijd wel binnen de grenzen van wat mijn paard zou kunnen dragen.
Wel weer jammer dat er meteen weer met een vingertje gewezen wordt over dat je als te zware ruiter meteen geen discipline zou hebben :+... Voor de meesten vergt het al aardig wat discipline om überhaupt op gewicht te blijven.
Vooral jammer dat de reactie weer zo lekker kort door de bocht is terwijl mijn post jullie eerder genoemde standpund juist ondersteunt 8)7.... Nodigt ook niet echt uit om je weer in de discussie te mengen, het blijft toch weer op elkaar inhakken blijkbaar. Jammer :+.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:41

Mijn reactie is niet kort door de bocht, maar ik filter bepaalde dingen die jij zelf zegt.
Je geeft aan dat jouw paard met gemak 120 kilo kan dragen, sorry maar ik vind niet 1 paard geschikt om 120 kilo te dragen.
Daarnaast zeg je dat je met 90 kilo een stuk slanger was dan nu, dus dan neem ik aan dat je nu ruim boven de 90 kilo uitkomt, en je zegt zelf dat jouw paard al zeker 5 jaar een te zware ruiter draagt.

Dus het is onverandwoord om een paard met overgewicht te belasten met een ruiter (de fjord) maar een paard met gezond gewicht mag je wel belasten met een te zware ruiter, dat is wat jij zegt, en daar ben ik het niet mee eens, dus vandaar mijn reactie.
En ik vind 90 kilo voor een fjord van 1,40 ook behoorlijk op het randje.

En wat betreft de disipline, ik weet zelf heel erg goed hoe moeilijk het is om af te vallen, en om op gewicht te blijven, maar ik steek niet mijn kop in het zand.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:08

Ik steek mijn kop ook niet in het zand, dat maak jij ervan :+.

En ik zeg dat ik schommel in gewicht, dus er zijn periodes geweest dat ik op 90 zat, maar ook daarboven, volgens de meningen hier ben ik dan constant te zwaar, terwijl ik gewoon binnen de 15% grenzen blijf van wat mijn paard kan dragen. Volgens de 20% regel kan ze wel 140 kilo dragen, dat zou ik ook niet toelaten, maar iemand van 120 kilo kan ze best wel een keertje dragen hoor. Jij vindt dat niet verantwoord en dat mag, ik vind het voor langere tijd ook niet echt verstandig, maar als het zo nu en dan eens gebeurt dan heb ik er niet zoveel problemen mee.

En ik zeg helemaal niet dat je een gezond paard wel mag belasten met een te zware ruiter en een paard met overgewicht niet, dat maak jij ervan. Ik zeg dat je in de berekening rekening moet houden met of je een paard hebt met een gezond gewicht of niet. Dus niet het max gewicht berekenen obv het te zware gewicht, maar obv het gezonde gewicht. En dat als je een paard hebt met zwaar overgewicht, dat je dan dus helemaal niet aan die max moet gaan zitten volgens de berekening (van het gezonde gewicht).
Het lijkt me toch duidelijk dat een paard met zwaar overgewicht niet nog eens meer gewicht met zich mee zou moeten torsen, dan moet je i.m.o. kiezen voor een ruiter die zo licht mogelijk is.

En ja, ik vond 90 kilo voor die fjord ook op het randje, maar er was op dat moment geen andere mogelijkheid en de gevolgen zouden erger zijn als ik er niet mee zou rijden dan wanneer dat wel zou gebeuren (dan zouden er ongelukken gaan gebeuren).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:11

Ik reageerde niet op jou persoonlijk hoor hippolyte, maar ik deelde de mening in algemene zin dat mensen vaak wel goed kunnen kijken naar de fysieke conditie van hun paard, maar niet naar zichzelf (of dat niet willen, durven, aankunnen, whatever)