[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:00

AnneJa schreef:
Hallo, ik meld me hier ook maar even, ik vind dat er veel leerzame tips voorbij komen en ik zou graag ook wat opbouwend commentaar willen horen.
Verder heb ik geen les, dit was afgelopen zomer.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BW3UPDQN-D.jpg
Bij deze foto een probleem waar ik niet goed van weet hoe ik het op moet lossen, het hoofd schuin doen. Daardoor raak ik vaak de nageeflijkheid kwijt, ookal blijft hij wel fijn lopen, maar ik zou graag willen weten wat ik daaraan kan doen...
Goed: Hij heeft zijn achterbenen er mooi onder, luisterd goed en is mooi ontspannen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LBBGJS7V-D.jpg
Dit vind ik een erg fijn beeld, ik zit alleen zelf niet helemaal goed :o

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DMMN8K4-D.jpg
Deze foto vind ik lastig om te beoordelen, hij had zijn neusje wel wat meer naar binnen mogen hebben en zijn achterhand er iets meer onder, hij loopt een beetje op de voorhand.

Tips en commentaar is altijd welkom :)

Heeft iemand nog tips voor mij? :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:02

Op verzoek kom ik even terug op die galop.
In principe moet de galope een drietakt zijn met een zweefmoment.
Voor de linkergalop is de beenzetting als volgt:
Fase 1: Het paard zet af met het het rechterachterbeen.
Fase 2: Vervolgens zet hij de linkerdiagoaal op de grond: linksachter en rechtsvoor.
Fase 3: Dan volgt het linkervoorbeen.
Zweeffase.

Als de diagonaal (fase twee) niet meer zuiver is, ofwel 'gebroken', dan is er ook geen zweefmoment meer mogelijk en wordt gesproken van een viertakt.

Je kunt het zien als een soort 'draven' met de achterhand.

Voor het oog kun je je ook een voorstelling maken hoe het voelt om op een goed galopperend paard te zitten. Probeer eens mee te kijken met de galop: zie je echt sprongen, dan kun je meespringen: JUMP! JUMP!
Bij een viertakt kan dat niet, dan zit je meer in het ritme van ta-DAM, ta-DAM.
Het verschil tussen de gesprongen drietakt galop en de niet gesprongen viertakt voel je ook op die manier. Voel je echt die JUMP, of voel je dat ('ta') voorslagje van de ta-DAM?

Het grappige was dat er aan changementen werd gewerkt. Een dressuurmatig changement kan niet als de galop niet voor elkaar is. Een dressuurmatig changement moet plaatsvinden in het zweefmoment. Is er geen zweefmoment, dan krijg je een wissel waarbij het paard naspringt. En dan staat er op het dressuurprotocol direct een 4 (of minder).
Helaas zijn er een hoop mensen die dan aan de wissel gaan werken, zonder zich te storen aan de kwaliteit van de galop.

Overigens was dat paard in het filmpje ook nogal aan het pendelen. Het maakt nogal een op-neer beweging in de galop. Dat duidt erop dat er nog niet voldoende gedragen wordt op de achterhand.

Ik geloof dat het in dit filmpje niet ging om een dressuurmatig gesprongen wissel. Springruiters mogen nu eenmaal minder kritisch zijn. :o

Als jurylid zit je te oordelen over iets wat je alleen maar ziet en niet kunt voelen. Daarom is het zo belangrijk dat je kunt duiden wat je ziet. Zoals bijvoorbeeld bij het pendelen (wat in de M en ook in de Z best nog vaak voorkomt), dan kun je met een gerust hart een laag cijfer geven voor de verzameling.

In de galop wordt de binnenzitbeenknobbel van de ruiter meer belast door de manier waarop de ruiter zit (buitenbeen iets achter de singel) en naar voren gedrukt door de beweging die het paard maakt. Als de de buitenzitbeenknobbel (of je heup) heel even iets naar voren brengt verstoor je de takt en de balans van de galop. En de overgang naar de draf is er. Heel simpel als je het kent, maar wel een kwestie van gevoel en timing. :)

FahyaFemke

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:22

zeer duidelijk uitgelegd dankjewel!

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:21

hoi,
ik heb hier een paar fototjes van 15-1-2012
ik heb helaas geen eigen paard maar het paard waarop jullie me hier zien is mijn lease paard rij daar 4 keer per week op ik ben samen met mijn lesgever erg bezig met nagefelijk rijden maar het kwartje is nog niet gevallen ... de laaste stapjes zijn moeilijk
ik zou graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden ps. niet letten op mijn binnebeen ik leg die altijd veel te ver naar achteren
pps. zou iemand mij willen vertellen hoe je hier foto's kan plaatsen gwn als foto niet als link
nu krijgen jullie een link van hyves zou niet weten hoe het anders moet xD

link 1 = galop plus punt = actief/achterbeen er goed onder minpunt = niet erg rond en binnebeen extreem naar achter
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=11

link 2 = stap pluspunt = beetje rond/ achterhand er best goed onder
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=13

link 3= draf pluspunt = achterhand er best goed onder (zover ik weet) en voorwaarts minpunt = niet aan de teugel
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=18

link 4 = wijken ik wou ff weten wat jullie er van vinden als ie wijkt minpunt = staat met zijn kont voor mijn gevoel iets te schuin naar binnen pluspunt= stap achter netjes over
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=20

graag complimenten tips commetaar alles is welkom
en naartuurlijk even een uitleg over datfoto gedoe

edit de linkjes heb ik veranderd dus ze doen het nu wel als het goed is
Laatst bijgewerkt door laetitia98 op 15-01-12 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:22

ik kan niks zien

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:39

okeei dat is vaag xD hoe kan ik die foto's anders plaatsen want ik zit echt te popelen om reacties van jullie

edit :al opgelost als het goed is
Laatst bijgewerkt door laetitia98 op 15-01-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:42

mijnalbum.nl of imageshack.us

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:48

S_en_Z schreef:

snap nooit hoe dat werkt :S

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:49

@Essiedepessie
Wauw, vind je eerste foto er echt super uitzien!

@ Bertie
Duidelijke uitleg! :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:54

laetitia98 schreef:
S_en_Z schreef:

snap nooit hoe dat werkt :S

zijn het filmpjes of foto's?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:57

S_en_Z schreef:

snap nooit hoe dat werkt :s
[/quote]
zijn het filmpjes of foto's?[/quote]

foto's

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:59

-klik met je rechter muis knop op de foto
- klik dan op eigenschappen
- kopieer de url
- zet die url tussen[img]url[/img]
en daar is je foto als het goed is

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:02

nicky_rilana schreef:
-klik met je rechter muis knop op de foto
- klik dan op eigenschappen
- kopieer de url
- zet die url tussen[img]url[/img]
en daar is je foto als het goed is

super tanx ga het gelijk proberen

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:11

zou graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden
wil ze graag in mijn ding zetten alleen heb mijn ding al tevaak gewijzigt dus de linkjes dan maar

heb geen ander woord vor de reactie of posed ofzo xd

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:26

nu zie ik ze wel.
de eerste foto geeft ze niet na is ze meer in de krul getrokken
de 2e foto, steek jij je been af, en je bent een oefening aan het doen waar je je eigenlijk nog niet bezig mee moet houden
3e foto je binnen been moet meer naar voren, en hier loopt ze op de bijzet.
4e loopt ze nog steeds op de bijzet

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:31

nicky_rilana schreef:
nu zie ik ze wel.
de eerste foto geeft ze niet na is ze meer in de krul getrokken
de 2e foto, steek jij je been af, en je bent een oefening aan het doen waar je je eigenlijk nog niet bezig mee moet houden
3e foto je binnen been moet meer naar voren, en hier loopt ze op de bijzet.
4e loopt ze nog steeds op de bijzet

over ide bijzet gesproken ik mag van de eigenaar niet zonder rijden dus ik moet wel maar ben echt kijhard aan het trainen 4x perweek)
om hem aan de teugel te krijgen maar het kwartje valt nog niet we vinden het bijden erg moeilijk xD
nog tips en ofja foto 2 was ik gwn aan het stappen maar weet wel dat mijn been er niet hoort te liggen meer naar voren met welke oefening zou ik dan bezig zijn
eigelijk was ik gwn beetje de hoefslag aan het afsnijden xd

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:35

misschien moet je niet aan de teugel rijden maar laten nageven, dat is belangrijk, je moet heb van achteren naar voren rijden, dan zakken ze van zelf

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:37

nageeflijk rijden is voormij hetzelfde als nageeflijk rijden maar eigelijk is er verschil xd

van achter naar voren weet wat je bedoelt maar tog ff uitleg :s

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:39

je moet eerst zijn achterhand activeren. ik ben niet zo goed ik uitleggen.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:45

Afbeelding

Gaat dit al de goede kant op?
Ik was net wat aan het zeggen tegen een stalgenoot!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:46

Aan de teugel moet geen doel zijn, het is een gevolg, zo te zien op de foto's is de rug nog erg gespannen, en dat komt waarschijnlijk omdat jij je teveel op de voorkant focust.
Ga eerst lekker bezig met overgangen rijden, figuren rijden en zelf ontspannen. Neem de tijd, het hoeft niet snel en kan ook niet snel.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:48

jah ... xD snap wat je bedoelt voor hem is dit al voorwaards maar kan nog veel meer dat weet ik gwn hij is slecht aan het been dus daar om ben ik samen met mijn lesgever om hem echter voorwaarst te maken en beter aftestellen op mijn been (klinkt raar maarja) ben ik ook nog eens erg slecht om te duwen/drukken met mijn been (ben mijn kuitspieren aan het traien enzoP) doe erg mijn best om zijn 8 jaar gebruikte spieren weer te gebruiken ( het is een manege paard die zijn zowio moelijker in nageeflijk) en dan zit het ook nog niet mee dat zijn boom van het zadel te groot is want het zadel zakt steeds naar zijn schoft toe dat doet hem ook zeer (vind ik erg zielig vraag steeds wanneer de zadelmaker komt heb er al een gelpad omderliggen maar werkt niet) .... veder nog tip s

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:52

Citaat:
ik heb helaas geen eigen paard maar het paard waarop jullie me hier zien is mijn lease paard rij daar 4 keer per week op ik ben samen met mijn lesgever erg bezig met nagefelijk rijden maar het kwartje is nog niet gevallen ... de laaste stapjes zijn moeilijk
dit topic heet 'aan de teugel'. Ik zie hier een paard dat is bijgezet. Dat heeft met 'aan de teugel' niets te maken. De mail zou dus niet in dit topic thuis horen.
Ik vind het wél dapper dat je de foto's hier post. :)
Citaat:
ik zou graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden ps. niet letten op mijn binnebeen ik leg die altijd veel te ver naar achteren
Ja, ik let wél op de ligging van je binnenbeen Waarom zou ik dat níet doen? :?
De ligging van je binnenbeen zegt iets over hoe je zit. Een binnenbeen hoort dressuurmatig niet voor niets daar waar het hoort.
Er daar is wel werk voor je te doen, lijkt me zo.
Kun je uitleggen wat maakt dat je zo zit?
Citaat:
link 1 = galop plus punt = actief/achterbeen er goed onder minpunt = niet erg rond en binnebeen extreem naar achter
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=11
Ja, ik ben het wel eens met de opmerking over een goed achterbeen hier. Je mag van geluk spreken. Een paard dat is bijgezet is niet altijd in staat zo het achterbeen naar voern te zetten.
Je opmerking over 'niet erg rond' slaat natuurlijk nergens op, als je met een bijzet rijdt. :x

De ligging van het binnenbeen van je is hier inderdaad duidelijk te zien. Wat zou je naar je eigen idee moeten veranderen om beter te zitten, zodat het onderbeen mooi naar beneden kan hangen?
Ik kan er wel iets over zeggen, maar ik daag je uit. Zelf iets bedenken heeft vaak veel meer zin dan iets voorgekauwd krijgen. :)

Je binnenhand werkt iets terug. Om een paard met het binnenachterbeen goed toe te laten springen heb je echt ruimte nodig op je binnenteugel om je paard te faciliteren.
Je hebt wel een heel super braaf paard, zeg. Zo'n binnenhand is funest voor een vrije beweging van het achterbeen.

Citaat:
link 2 = stap pluspunt = beetje rond/ achterhand er best goed onder
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=13

Dit is geen foto waarbij ik de stap goed kan beoordelen. Naar mijn idee (maar waar baseer ik dat op? - het is maar een foto) ontbreekt impuls. Wat ik liever zou zien is een foto waarbij de schoudervrijheid beter getoond wordt.
De neus is iets achter de loodlijn, waardoor ik me echt zorgen maak over de mogelijkheid om het voorbeen echt goed vanuit de schouder naar voren te zetten.
Een terughoudend paard, op de foto. Ook een wat terughoudende hand.
De stap is hét examen van hoe een paard gereden is. Ook al zie ik maar een momentopname op een wat minder goed moment, ik word er niet warm van.
Citaat:
link 3= draf pluspunt = achterhand er best goed onder (zover ik weet) en voorwaarts minpunt = niet aan de teugel
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=18
"Achterhand er best goed onder", zeg je. Absoluut NIET, zeg ik.
Het paard houdt de achterhand heel hoog, en de (omgekeerde) V duidt niet op een vrij naar voren swingend achterbeen.
Je werkt nogal terug. Zaag je hier, misschien, om hem 'aan de teugel' te rijden? Aan het achterbeen (en de hoge acherhand, en de protesterende staart) zie je dat het paard bepaald niet blij is met de inwerking van de hand.
Citaat:
link 4 = wijken ik wou ff weten wat jullie er van vinden als ie wijkt minpunt = staat met zijn kont voor mijn gevoel iets te schuin naar binnen pluspunt= stap achter netjes over
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=20
Het paard is ook hier niet nageeflijk. Hoewel de achterhand voor is (dat is een doodzonde) kruist hij de benen wel.
Ik denk dat je aan het wijken nog niet toe bent.

Als jurylid beoordeel je dat wat je ziet. In dit topic gebeurt dat ook.
Als jurylid weet je nooit waar een ruiter zich bevindt in ontwikkeling. Dat maakt dat een oordeel wel eens hard aan kan komen. Ik hoop dat je begrijpt dat een oordeel gebaseerd is op dat wat een jurylid ziet, en niet op dat wat een jurylid van jou als persoon denkt. Ondertussen moet een jurylid wél een oordeel vellen.
Ik ken jou niet, ik ken de fase van je rijkunstige ontwikkeling niet. Ik ken je paard niet. Ik hoop dat ik je niet kwets met mijn opmerkingen, want ze zijn gebaseerd op het zien van een paar foto's, en hebben verder geen emotionele lading, wat mij betreft.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:37

Afbeelding
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

en wat vinden jullie van mijn pony zijn houding hier hij loopt hier vrij ik sta gewoon in het midden en geef hem de comando's hij is 4 jaar en ben nu net bezig hem onder het zadel door te rijden ben benieuwd of het beeld van de 1e foto goed is voor onder het zadel.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:38

dit is niet aan de teugel