Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:25

Euh Jasmijn? Waarom deze reactie op mijn stukje?
Jouw stukje slaat niet op de reden, dat ik mijn stukje plaatste.
Dit ging namelijk over het verschil in gedachten tussen wat goed en slecht is bij iemand met een NH achtergrond of iemand met een ander soortige achtergrond....
En volgens mij veroordeel ik ook niemand met mijn stukje...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:36

Tendance schreef:
Euh Jasmijn? Waarom deze reactie op mijn stukje?

Ik bedoel het slechts als aanvulling...

Tendance schreef:
Dit ging namelijk over het verschil in gedachten tussen wat goed en slecht is bij iemand met een NH achtergrond of iemand met een ander soortige achtergrond....

Maar zelfs met verschil in achtergrond denk ik dat we het allemaal wel eens zullen zijn over de echte excessen. (wanneer de ruiter echt en-publiek de zelfbeheersing verliest) En ik denk ook dat de discussie tussen NH en 'gewoon' een oneindige is. Maar ook tussen die twee kampen zou het sieren als je wat milder naar elkaar kijkt. Je kan best je redenen hebben om je paard geen bit of ijzers onder te doen. Maar relativering is dan wel op zijn plaats; er zijn ergere dingen. Ik zou weer nooit zelf gaan snijden in mijn paard zijn hoeven na een dagcursusje. Maar ik voel mij nou niet geroepen om met een camera in de bosjes te gaan liggen om mensen te filmen die dat wel doen...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:39

Leuk om te zien dat de discussie telkens een andere wending krijgt!
Helemaal mee eens Jasmijn! ik ga dan liever naar een erkende hoefsmid!
helaas maak je zelf meer kapot dan je lief is als je er geen verstand van hebt!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:41

Ja dat klopt, maar dat was geen aanvulling want dat had ik al gezegd namelijk, dus vandaar dat ik je reactie niet begreep, maar is wel oke.
Ik ben er ook niet om continu mensen op de schouder te tikken. Ik ben zelf op concours druk genoeg, dus waarom zou i continu naar anderen gaan zitten kijken. Kost concentratie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:42

DDW1190 schreef:
Leuk om te zien dat de discussie telkens een andere wending krijgt!
Helemaal mee eens Jasmijn! ik ga dan liever naar een erkende hoefsmid!
helaas maak je zelf meer kapot dan je lief is als je er geen verstand van hebt!

Valt best mee hoor er worden denk ik alleen gewoon hele realistische voorbeelden gegeven!
Vergelijken met een ander onderwerp of een andere sport kan soms heel verhelderend werken!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:45

Ik kijk eerlijk gezegd ook niet zo snel naar anderen als ik zelf moet rijden! heb ook niet echt een idee wat er dan om mij heen gebeurd :)
Vind het wel leuk om anderen succes te wensen en al helemaal om het te ontvangen! :D
Af en toe een praatje maken vind ik ook wel leuk, maar dat op zijn tijd :)

Tendance: Ik heb het zelf meegemaakt dat er bij een van onze (ex)paarden Natuurlijk is bekapt :(:)
Zelf heb ik wel een vijl voor de hoeven, maar dat doe ik eigenlijk nooit, alleen voor een wedstrijd om de viezigheid er iets meer af te veilen :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:47

DDW1190 schreef:
Ik kijk eerlijk gezegd ook niet zo snel naar anderen als ik zelf moet rijden! heb ook niet echt een idee wat er dan om mij heen gebeurd :)
Vind het wel leuk om anderen succes te wensen en al helemaal om het te ontvangen! :D
Af en toe een praatje maken vind ik ook wel leuk, maar dat op zijn tijd :)

Tendance: Ik heb het zelf meegemaakt dat er bij een van onze (ex)paarden Natuurlijk is bekapt :(:)
Zelf heb ik wel een vijl voor de hoeven, maar dat doe ik eigenlijk nooit, alleen voor een wedstrijd om de viezigheid er iets meer af te veilen :)

Waarom zeg je dit tegen mij? Ik heb het alleen over NH gehad, niet over natuurlijk bekappen?! Uberhaupt heb ik over bekappen niet gesproken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:48

Was niet perse tegen jou gericht, las iets in de vorige post van Jasmijn!
Bedoel het niet aanvallend hoor :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:50

Nee dat snap ik, maar snap niet wat je er wel mee bedoeld...
Ik heb geen idee zelfs wat natuurlijk bekappen is....

Snap dus ook echt niet wat het met mij te maken heeft, want je noemt het wel expliciet bij mij. Is dus ook geen aanval, maar wil graag begrijpen wat je bedoeld.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:54

Ik begrijp er zelf ook niks meer van, igg hoorde jouw naam nu ik het zie daar niet te staan! :?
Er stond bij Jasmijn78: Ik zou weer nooit zelf gaan snijden in mijn paard zijn hoeven na een dagcursusje.

Ik zal eens een stukje proberen op te zoeken over NB, als je daar belang bij hebt :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:56

ik heb net even die filmpjes van arabesk gekeken, maar ga jij serieus naar een concour om andere combinaties
zo naar beneden te halen? De helft, wat zeg ik, alles op die zagende beelden na, is in mijn ogen helemaal niets
mis mee, alleen ja... zielig muziekje er onder, vertraagd.. lijkt het natuurlijk allemaal een stuk zieliger.
Nee, daar houd ik niet zo van. :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:04

DDW1190 schreef:
Ik begrijp er zelf ook niks meer van, igg hoorde jouw naam nu ik het zie daar niet te staan! :?
Er stond bij Jasmijn78: Ik zou weer nooit zelf gaan snijden in mijn paard zijn hoeven na een dagcursusje.

Ik zal eens een stukje proberen op te zoeken over NB, als je daar belang bij hebt :)

Hihi, maar dat stukje heb ik niet geschreven!!! hahahaha
En NB vind ik niet heel interessant. Ik heb gewoon een hoefsmid voor mijn paarden, dus heb ook niet echt interesse. Dank je wel!
Maar goed we hadden het dus over NH (Natural Horsemanship)

Oke dat is ook weer uit de wereld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:05

_Bitje_ schreef:
ik heb net even die filmpjes van arabesk gekeken, maar ga jij serieus naar een concour om andere combinaties
zo naar beneden te halen? De helft, wat zeg ik, alles op die zagende beelden na, is in mijn ogen helemaal niets
mis mee, alleen ja... zielig muziekje er onder, vertraagd.. lijkt het natuurlijk allemaal een stuk zieliger.

Was er een zielig muziekje dan? Ohhh die had ik bij voorbaat al uitgezet.... Had namelijk al een vermoeden welke klank die zou hebben.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:09

Tendance schreef:
_Bitje_ schreef:

Was er een zielig muziekje dan? Ohhh die had ik bij voorbaat al uitgezet.... Had namelijk al een vermoeden welke klank die zou hebben.

een aantal van die filmpjes hebben een zielig deuntje er onder, sommigen ook zonder trouwens :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:11

_Bitje_ schreef:
een aantal van die filmpjes hebben een zielig deuntje er onder, sommigen ook zonder trouwens :)

Dan heb ik dus niet alles gemist!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:11

nope, maar volgens mis je sowieso niet zo veel, tenzij je zulk soort filmpjes leuk vind :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:12

Ik vond het al heel wat, dat ik de moeite heb genomen ze allemaal te kijken al wist ik eigenlijk wel wat ik zou gaan zien.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:15

Misschien kun jij de rest laten zien hoe het wel moet, of is dat een slecht idee?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:15

DDW1190 schreef:

Ik zal eens een stukje proberen op te zoeken over NB, als je daar belang bij hebt

Het gaat mij er niet om, om een discussie over NH of NB versus 'gewoon/traditioneel' op te rakelen. Het gaat mij er meer om dat je best wel eens een ander zijn manier/visie kan respecteren ook al is dat je eigen ding niet. Nogmaals: ik zou niet zelf in mijn eigen paard zijn hoeven gaan snijden na een dagcursus. (om maar een voorbeeld te geven) Ik heb daar zo mijn gedachten over... Maar als ik dat een ander wel zie doen: zolang het bloed er niet uitspuit of het paard op 3 benen komt te staan voel ik mij niet zo snel geroepen om mij er dan mee te gaan bemoeien... Ze zullen er dan vast wel een goede reden voor hebben. Ik bekijk dan zulks gewoon een tijdje van een afstandje en denk er het mijne van.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:21

Ik heb ook alleen maar gezegd, dat ik respect heb voor de manier van denken van iemand vanuit het NH, maar dat die nu eenmaal een andere kijk op de zaken hebben en je dus nooit op 1 lijn zult zitten.

@Vienna2007: Ik wil best laten zien hoe het wel moet alleen zal ik dat niet een uur lang kunnen, want ook ik stel bij, ben soms heel even niet vriendelijk in mijn hand, zit wel eens scheef of weet ik veel wat.
Ik noem mezelf en zal mezelf dan ook nooit een topruiter noemen. Ik ben gewoon een amateur, die haar best doet, maar ook zeker veel fouten maakt.
Ik denk dat iedereen fouten maakt, anders zou iedereen ook wel 300 punten, 340 punten of wat dan ook rijden. Niemand is perfect!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:23

_Bitje_ schreef:
De helft, wat zeg ik, alles op die zagende beelden na, is in mijn ogen helemaal niets mis mee

Dat op zich is al zeer bedroevend.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:24

Bitje zegt toch niet, dat ze dat niet slecht vindt! Alleen wil ze iets anders met haar bericht zeggen!
Je moet wel de boodschap lezen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:27

Mijn conclusie :D,

de mensen die de filmpjes bedroevend vinden en (bijna) alles zielig vinden zijn B/L niveau ruiters of recreatie ruiters.

De mensen die er niet zo veel moeite mee hebben komen (succesvol) uit in de sport op (hoger) niveau.

Dit geld natuurlijk niet voor allemaal, maar wat ik zo´n beetje in de profielen gezien hebt klopt dit wel. ;-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:32

Dat vind ik wel een heel heftige conclusie en ik denk, dat die hier en daar wel wat steken laten liggen/vallen. Geen solide conclusie zeg maar.

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:38

Ik ben het eens met je punt dat het paardenwelzijn sterk achter wegen word gelaten tegenwoordig. Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf nou ook niet altijd zo'n engeltje voor mijn (verzorg)paard ben. De wedstrijdsport kan zeer beangstigend zijn, maar nou vraag ik me dus af, waar ligt de grens?

Ik zal mezelf even als voorbeeld geven. Het paard dat ik rij is jaren recreatief bereden. Niks mis mee, ik moedig het juist aan. Maar het paard zelf ging er bijna aan ten onder. Ze is een werker, geen hobbelpaard heb ik van haar geleerd. Sinds ik haar ben gaan rijden (uiteraard ook met lessen) heb ik veel geleerd en zij ook. Maar juist omdat de eigenaren iets te soepel waren, heeft het paard een tempo van een slak. Dit is er ondertussen zo goed als uit gereden (na maanden bloed, zweet en tranen) maar op z'n tijd is er weer een terugval. Ik kan kuiten aansluiten wat ik wil, schoppen, tikken geven met de zweep wat ik wil, maar ze negeert me volkomen. Als het er op aan komt schop ik haar dan op een gegeven moment hard aan met een flinke mep erbij. Nou heeft ze dus dat ze dan over het algemeen omhoog komt, maar niet een beetje ook. Ik ben haar dan volkomen kwijt maar haar tempo is nog steeds nul komma nul. Ik wil echter niet dat zodra ik wil dat ze oplet en wat meer tempo maakt, ze meteen uit elkaar valt. En dus geef ik haar meteen rukjes in de mond. Niet dat ze helemaal dood gaat, om het zo maar even te zeggen. Maar meer op de manier van "hee, let is even op!".

Het ziet er niet heel diervriendelijk uit, maar ik moet dus toegeven dat ik wel eens tegen deze momenten opbots. Nou komt dus hier weer mijn punt: de wedstrijdsport kan zeer beangstigend zijn om te zien, maar waar ligt de grens? Kan bovenstaand bijvoorbeeld nog, of hoort een ruiter dan ook al niet meer toegelaten te worden in de ring? Hoever mag een ruiter gaan met betrekking tot zijn of haar paard want wordt een zogenaamde "correctie" al niet te snel als dieronvriendelijk en zelf dierenmishandeling gezien?