Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:10

*auw* nu zijn we de leuke discussie kwijt...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:16

tjoppie schreef:
Impuls, of verlies van impuls, voorwaardse drang.

Als u in het profiel van Qaudripes kijkt professor, dan ziet u twee filmpjes van training. Wat valt u dan op mbt impuls? En zouden deze oefeningen zo uitgevoerd moeten worden?

Wanneer u niet de definitie weet van een uitgestrekte draf en appuyeren is het onzinnig met u daar in discussie te gaan, aangezien u in het algemeen dingen ziet die er niet zijn of dingen overziet.
Wat is training en wat is uitvoering en in trainingen verbeterd men dingen en provoceert fouten om ze te verbeteren, dat gevoel heeft u niet dus het is onzinnig met u daar in een discussie te gaan.
Bovendien heeft qaudripes de moed om haar fouten te laten zien, dat is training daar leert men van.
De goede dingen worden in een training versterkt en bevestigd de fouten worden verbeterd, denk dat u dat dient te weten.

Dan uw eerste zin tjoppie is van zo´n leegte en vaagte het is gewoon een kreet zonder inhoud.
Sorry maar u denkt dat een aanval op een ander uw onwetendheid te kunnen verbergen.
Helaas hebben meerdere dit allang begrepen, jammer genoeg u zelf nog niet.
Laatst bijgewerkt door Professor op 19-06-11 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:16

Professor schreef:
En zelf ben ik de mening, wanneer men werkelijk wat wil begrijpen wat diegene bedoelde dat alleen kan in de taal die de schrijver beheerste.
En Engels is voor mij geen Dressuur cultuur, de uitdrukkingen zitten er vaak naast, Frans en Duits zijn de voertalen in de Klassieke Rijkunst.
Dat wil dus zeggen, gewoon eerst te taal leren, daarna de boeken leren begrijpen..... :)* :roll:
Ikke ben niet dwars nee alleen maar melig, het is hier namelijk net herfst kan niet naar buiten stromende regen en wind, gewoon ......... weer.

Ik kan best een beetje Duits lezen maar ik ben bang niet goed genoeg om zo'n boek te lezen. En informatie opdoen kan ook wel in het Engels of Nederlands lijkt mij.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:19

ik denk dat Tjoppie het verschil in beweging tussen een sportpaard en een zeer barokke Lipizzaner ook niet echt kent gezien de opmerkingen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:22

Professor schreef:
Wanneer u dat weet, schrijft u het dan eens op.

nombrado schreef:
uit zn kies? :+ 8-) :j

ehhh, of zn linkeroor

Zit eigenlijk te wachten op een serieus antwoord :D

Ben wel van mening dat impuls er moet zijn, of het nu een barok paard is of een kwpn'r

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:23

Nombrado kennende kun je dan lang wachten of er komt een wedervraag...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:27

Daisies schreef:
Ik kan best een beetje Duits lezen maar ik ben bang niet goed genoeg om zo'n boek te lezen. En informatie opdoen kan ook wel in het Engels of Nederlands lijkt mij.

Natuurlijk, lees terug ik was een beetje aan het pesten, ben melig kan niets doen buiten, en ik ben een buiten mens, het regent hier pijpenstelen (vreemd woord eigenlijk :P ), ben gewoon melig geweest sorry...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:28

Hier hetzelfde, wou eigenlijk een lekker stuk buiten gaan stappen maar ben geen "pijpestelen" ruiter :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:29

nou ja het is wel zo dat de brontaal natuurlijk de beste informatie verschaft.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:31

quadripes schreef:
nou ja het is wel zo dat de brontaal natuurlijk de beste informatie verschaft.

Ja net zoals dat "over de rug rijden" en in het duits "durch genecke" zoals hier eerder aangegeven.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:32

Professor schreef:
Daisies schreef:

Natuurlijk, lees terug ik was een beetje aan het pesten, ben melig kan niets doen buiten, en ik ben een buiten mens, het regent hier pijpenstelen (vreemd woord eigenlijk :P ), ben gewoon melig geweest sorry...

Haha sterkte met je melige bui :))

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:39

Professor schreef:
tjoppie schreef:

Als u in het profiel van Qaudripes kijkt professor, dan ziet u twee filmpjes van training. Wat valt u dan op mbt impuls? En zouden deze oefeningen zo uitgevoerd moeten worden?

Wanneer u niet de definitie weet van een uitgestrekte draf en appuyeren is het onzinnig met u daar in discussie te gaan, aangezien u in het algemeen dingen ziet die er niet zijn of dingen overziet.
Wat is training en wat is uitvoering en in trainingen verbeterd men dingen en provoceert fouten om ze te verbeteren, dat gevoel heeft u niet dus het is onzinnig met u daar in een discussie te gaan.
Bovendien heeft qaudripes de moed om haar fouten te laten zien, dat is training daar leert men van.
De goede dingen worden in een training versterkt en bevestigd de fouten worden verbeterd, denk dat u dat dient te weten.

Dan uw eerste zin tjoppie is van zo´n leegte en vaagte het is gewoon een kreet zonder inhoud.
Sorry maar u denkt dat een aanval op een ander uw onwetendheid te kunnen verbergen.
Helaas hebben meerdere dit allang begrepen, jammer genoeg u zelf nog niet.

Het is een oprechte vraag omdat ik dat niet begrijp. Wellicht kunt u een antwoord geven op de vraag en geen onzinverhaal er om heen draaien?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:39

quadripes schreef:
ik denk dat Tjoppie het verschil in beweging tussen een sportpaard en een zeer barokke Lipizzaner ook niet echt kent gezien de opmerkingen.

Kan je dat uitleggen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:42

Ik heb altijd geleerd dat impuls door de ruiter bij het paard wordt opgewekt en vervolgens onder controle wordt gehouden door de ruiter. Een paard kan in mijn ogen de impuls verliezen, dat laat de ruiter gebeuren. Dus als er terug gereden wordt, dan zal de ruiter zijn paard duidelijk moeten maken dat ie de drang naar voren wel moet behouden, dus telkens weer met been opvangen als de impuls dreigt te verdwijnen. En dan maakt het niet uit of het een KWPN-er is of een Lippizaner oid.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:43

Trouwens, voor de liefhebbers, de kur op GP-niveau van het Duits Kampioenschap is nu te bekijken op clipmyhorse.de. Kunnen we eens kijken wie er klassiek rijdt en wat we ervan vinden.
Laatst bijgewerkt door vur op 19-06-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:43

Citaat:
Het is een oprechte vraag omdat ik dat niet begrijp. Wellicht kunt u een antwoord geven op de vraag en geen onzinverhaal er om heen draaien?

U begrijpt nog steeds niet dat u zich totaal vast schrijft wanneer u dit weer zo schrijft.
Training en uitvoering.
En uw taalgebruik doet mij aan iemand denken, die u waarschijnlijk voert met vragen.
Bovendien is met u in discussie gaan gewoon verloren tijd, aangezien u nog niet eens het verschil tussen een uitgestrekte draf en Appuyeren weet en wat daarvoor de hulpen zijn.
Sorry u heeft het niveau nog niet, dat wat u altijd van anderen beweert.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:47

Daisies schreef:
Professor schreef:
En zelf ben ik de mening, wanneer men werkelijk wat wil begrijpen wat diegene bedoelde dat alleen kan in de taal die de schrijver beheerste.
En Engels is voor mij geen Dressuur cultuur, de uitdrukkingen zitten er vaak naast, Frans en Duits zijn de voertalen in de Klassieke Rijkunst.
Dat wil dus zeggen, gewoon eerst te taal leren, daarna de boeken leren begrijpen..... :)* :roll:
Ikke ben niet dwars nee alleen maar melig, het is hier namelijk net herfst kan niet naar buiten stromende regen en wind, gewoon ......... weer.

Gezien de historie/traditie van de Klassieke Rijkunst zijn inderdaad de meeste boeken over de Klassieke Rijkunst Duits, of Frans.
Maar dan nog vraag ik mij af of je die ook kunt "lezen".
Misschien is het een idee om de "Handleiding", tbv Nederlandse Ruiters en hun Instructeurs, aan te schaffen. Tegenwoordig is het boekje rood (was grijs) en het kost meen ik slechts € 6,50 of zo.
Een ander erg goed boek wat eigenlijk iedereen in zijn boekenkast (of liever op de tafel) zou moeten hebben liggen is van Anthony Paalman: "Training showjumpers". Inderdaad in het Engels en nee, dit is geen boek voor springruiters alleen. Dit boek is zeer allround, dus zeker ook voor de dressuurruiter. Daarnaast ben ik wel van mening dat (licht) springwerk bij de basisopleiding hoort van ook elk dressuurpaard.
Dit boek van A. Paalman, -een Nederlander die zijn klassieke opleiding heeft genoten aan de Koninklijke Nederlandse Cavalerie School-, is een Bestseller in 10 landen, maar níet in Nederland, onbegrijpelijkerwijs.
Mijn exemplaar komt het uit Ierland. Wereldwijd heeft Anthony Paalman ruiters begeleidt op weg naar de O.S.
Mediabooksevice verkoopt dit boek, wel engelstalig dus.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:49

dat is geen antwoord op de vraag Professor. Ik vraag u wat u ziet in de traininsfilmpjes van Quadripes en of dit wel of geen impulsverlies is. En zo nee, wat wilt u dat dan noemen? En is dit nou het correcte klassieke rijden? Zijn gewoon vragen die ik aan u als kenner van de klassieke dressuur vraag!

En ik zou het erg op prijs stellen als u uw toontje iets lager doet zingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:49

Anthony Paalman, die heb ik in Duits en Nederlands.
Prachtig boek duidelijk omschreven, en voor iedereen interessant ook voor de dressuur ruiter.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:50

Voor jonge paarden vind ik het boek (wat ik gisteren weer eens gevonden heb _O- ) Basisafrichting van het jonge rijpaard. Auteur: dr. Klimke. Een fijn boek met heldere uitleg.

Hier toch wel weer geleerd dat je bij moet blijven met lezen :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:50

tjoppie schreef:
dat is geen antwoord op de vraag Professor. Ik vraag u wat u ziet in de traininsfilmpjes van Quadripes en of dit wel of geen impulsverlies is. En zo nee, wat wilt u dat dan noemen? En is dit nou het correcte klassieke rijden? Zijn gewoon vragen die ik aan u als kenner van de klassieke dressuur vraag!

En ik zou het erg op prijs stellen als u uw toontje iets lager doet zingen.

tjoppie, vraagt u het op poetsplaats misschien is dat uw niveau.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:51

het maakt niet uit voor het begrip 'impuls' of het een warmbloed is of een Lipizzaner, maar veel sportpaardenmensen vinden dat Lipizzaners niet genoeg bewegen en dat uit zich in dit soort 'beweringen'.

bij mijn vorige trainer is het daarom ook fout gegaan, omdat die voortdurend hem wilde laten uitstrekken en over zijn tempo wilde laten werken, onder het mom van 'hij moet voorwaartser', 'hij draaft niet' enz.

die zijn zo gewend aan die enorme ruimgrijpende paarden dat ze de verheven gangen van dit ras niet begrijpen. kijk maar naar andere reacties in het vorige topic. daarom breng ik dat hier naar voren, zodat mensen die ernaar kijken, snappen waarom dat paard zo beweegt.

bovendien zijn we met dit paard pas 2 maanden met passage en piaffe bezig en moet ik dat zelf ook nog leren, dus het zijn afstemmingen tussen paard en ruiter waaraan gewerkt wordt. de galoparbeid kunnen we nog niet uitbreiden omdat mijn bodem nog vervangen moet worden die is nu te hard daarvoor.

en in de training ga je nu eenmaal altijd verder dan waar het paard is in de feitelijke africhting, want waar train je anders voor. de bevestiging doe ik dan zonder trainer en op trens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:53

tjoppie schreef:

ik wil je wel proberen antwoord te geven op je vraag.
wat ik zie op het filmpje , is een paard, wat de kracht vanachter nog mist om een passage of piaffe te kunnen uitvoeren. Er is geen impuls, vanwege het nog missen van de kracht in de achterhand. (en meteen een antwoord op de andere vraag :D )
Het feit dat dit paard het vanuit stap moet gaan uitvoeren, maakt het in dit geval nog lastiger, omdat hij in de overgang naar de draf, meteen die draagkracht moet uitvoeren die hij nog mist.
Hij wil naar voren, maar wordt tegengehouden in de hand...., hierdoor ontstaat een beweging zonder impuls en drang naar voren , meer een soort krabbelen. Paar blijft daardoor achter de beweging (is niet voorwaarts ) , dit heeft dus nog steeds te maken met de kracht vanachter in de draag spieren van het paard.
Hij drukt hierdoor iets zijn rug weg, om hetgeen wat de ruiter verlangt toch nog voor elkaar te krijgen.
Als ik dit paard zou rijden, zou ik hem eerst krachtiger laten worden in de achterhandspieren, om de draagkracht te kunnen ontwikkelen, vanzelf, zonder enig extreem handgebruik.
dit kan nog zeker een half jaar training kosten voordat ik aan deze oefening zou beginnen en daarbij zou ik hem uitvoeren vanuit de draf, niet vanuit de stap.
en ja, ik heb wel ervaring met én barokke rassen én de lippizaner. :P
overigens wel een mooi muziekje erbij... *D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:54

@ quadripes. Is wel een veel gemaakte fout tegenwoordig: barokpaarden over tempo laten lopen omdat de kwpn'rs ook zo ruim lopen en dat de standaard is. Idd vergeet men dan naar de achterbenen en de massa te kijken. als ik zoiets zie krijg ik ook meteen een plaatje in mn hoofd van een paard wat over een jaar versleten knieën heeft...

@ nombrado. Ik snap je verhaal maar ergens mis ik een stukje. Impuls is al aanwezig in het ongereden paard. Je moet dat zien te behouden tijdens het beleren. Naar mijn idee kan daar dan wel een krachtige achterhand aan meehelpen maar het is geen voorwaarde. Het paard heeft al impuls en de ruiter kan dat verkwanselen. (vertrouwen beschadigen)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 19-06-11 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:56

juist. daarom hamer ik telkens zo op dat verschil.

ik heb de neiging om de galop bijvoorbeeld veel te hard te willen rijden (nu niet meer) omdat ik op renpaarden heb gereden.

tsja... deze paarden winnen nauwelijks terrein in de galop en ze hebben enorme moeite met uitstrekken, die komt bij deze paarden pas na de verzameling. dus anders dan bij sportpaarden waar dat meteen er al in zit. dus wij hebben de passage nodig om dit paard in de uitgestrekte gangen te doen komen. dat lijkt andersom gedacht. maar daarom zeg ik ook:

dressuur gaat verder dan alleen wat oefeningen.

en na de GP is er nog een heel gebied aan rijkunst. De hogeschool gaat veel verder dan piaffe/passage en een galoppirouette.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-06-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt