LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:22

Professor schreef:
Ik vraag mij af of u enig gevoel heeft, aangezien u dingen erbij haalt die totaal niets anders zijn om iemand af te kraken, en zulke gevoelloze mensen kan ik werkelijk niet meer serieus nemen.

Mooi verwoord zeg, zo is het maar net, en goed voorbeeld doet volgen. _/-\o_

Vraag aan Tjoppie: wat is correct gereden LDR?

Als ik zie hoe lang paarden in deze houding moeten 'gaan' dan durf ik als leek, en niet Olympisch ruiter maar als dieren- en paardenliefhebber toch wel wat morele vragen te stellen.

Corrigeren = kort iets doen om gewenst gedrag voor elkaar te krijgen. Een correctie is heel kort.
Straffen = vergelding en alleen mensen kennen dit. Dieren straffen niet, maar corrigeren elkaar.

Rijden= het voor elkaar krijgen van een gezond bewegend paard wat zich goed kan bewegen onder de ruiter en daardoor zo min mogelijk schade op loopt. (Gejat uit een rijboekje) Dat is een proces van jaren, normaal gesproken dan.
Als ik kijk naar sommige rijtechnieken dan zie ik toch een beetje dat straffende in beeld komen.

Rijden is gevoel hebben voor het ontwikkelen van het dier waar je op zit, en van jezèlf, om dat dier gehoorzaam maken aan de hulpen van de berijder. Haast mag geen raadgever zijn, maar gezond verstand en wijsheid (toepassing van kennis en ervaring met). Een wisselwerking, denk ik.

Geldt ook voor mensen, zonder inlevingsvermogen kun je geen fatsoenlijk gesprek voeren met iemand.
Maar mensen gaan venijnig, haatdragend of kwaad of bij de hand doen, daar zijn nog geen hulpmiddelen voor bedacht.

Als een paard, om wat voor reden dan ook, iets verrekt om te doen dan is een beetje dwang niet verkeerd om je doel te bereiken. Maar een kwartier, of langer, een paard in een mag ik wel zeggen onnatuurlijke houding te trekken komt in de buurt van straffen. Waarom?
Omdat het paard zich zal schikken, maar het trotse wat ieder paard kan hebben is m.i. ver zoek. Je ontneemt alle zicht en inderdaad het beessie gehoorzaamt braaf, hij heeft geen keus.

Is dat een prijs die een paard mag betalen voor ons?
Is dat iets om trots op te zijn?
Gaat het niet goedaschiks dan maar ...
Gaat een paard daar echt beter van bewegen?
Of is dat alleen fysiek zo, en telt het gevoel van het paard zelf gewoon helemaal niet meer mee. Als je vindt dat een paard niet denkt, niets voelt, geen noprmen en waarden heeft ja, dan hoef je daar inderdaad allemaal geen rekening mee te houden nee.

Zoals de amazone die jaren geleden eens zei: "Al staat mijn paard de tango te dansen in zijn stal, dat kan me het niet schelen zo lang hij maar lekker presteert in de wedstrijdring".

Zooist

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:33

Ik zou nooit mijn paard lang in één en dezelfde houding laten lopen. Juist door het varieren van lengte en buiging train je het paard.
Daarnaast is het per paard afhankelijk in welke houding de training tot beste resultaat komt. Ik ben van mening dat je daar ook naar moet kijken, eventueel met een instructeur.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand een paard 15 minuten met zijn kop in de krul laat lopen :n
Maar ik durf echt wel te zeggen dat mijn paarden soms wat ronder zijn, hoewel ik de neus wel voor de ll probeer te houden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:00

Ik denk als ik de meeste ruiters die ik ken (van vroeger tot nu) een keer zou filmen dat iedereen
in dit topic omhoogstaand lichaamshaar heeft. Ken er genoeg waarbij het paard een half uur tot
een uur heel diep en laag gereden wordt en daarna omhoog getild wordt en daar ook nogeens een half
uur tot een uur moet blijven lopen.

Zo hebben er enkelen hun (sport)paard in kunnen laten slapen door hals/rug-problemen en ook een aantal
die ze gewoon maar even verkocht hebben en kunnen fungeren als recreatiepaard (voor zolang dat goed gaat)

Dan heb ik het er nieteens over of ik LDR goed of slecht vind en of ik het wel of niet zou doen.. maar
heel erg veel mensen krijgen (dure) lessen van mensen(ja ook met diploma) die de ruiter leren hun paard
te dwingen en te straffen. Hoe om te gaan met hun paard weten ze niet.. houdt het links vast, dan
hengel je door net zolang ie los laat. Ze weten niet beter. Ze hebben het altijd zo geleerd.

Als ruiter in "opleiding" (jong of oud) kun je niet weten wat wel en niet goed is, hoe het wel en niet hoort,
wat wel en niet mag. Merk aan heel veel mensen om me heen dat ze het niet doorhebben als een paard
wel of niet ontspant.. en waarom hij niet mee wil/kan werken.. tot frustratie van de ruiter naar frustratie
voor het paard.

Ik vraag me ook af wat CORRECT LDR is, kan me niet voorstellen dat ik het ooit heb gezien. Daarnaast
ben ik geen wetenschapper dus of resultaten goed of slecht aangeven maakt me niet zoveel uit.. mijn
gevoel zegt me dat het niet goed is om een paard diep in de houding te laten lopen.

Krijg regelmatig de opmerking "Dan moet je je paard wat lager, dieper en ronder rijden.. dan gebruikt ze
de onderhals niet zo".. waarop ik zeg "ach.. dat betekent dat ze zelf de hals draagt"

Soms weet je het als ruiter ook niet meer door alle verdeelde meningen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:02

:') Die eerste opmerking!

Sowieso rijd ik nooit zo lang..... nergens voor nodig! Als het goed is, is het goed!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:25

svdijk86 schreef:
Ik denk als ik de meeste ruiters die ik ken (van vroeger tot nu) een keer zou filmen dat iedereen
in dit topic omhoogstaand lichaamshaar heeft. Ken er genoeg waarbij het paard een half uur tot
een uur heel diep en laag gereden wordt en daarna omhoog getild wordt en daar ook nogeens een half
uur tot een uur moet blijven lopen.

Zo hebben er enkelen hun (sport)paard in kunnen laten slapen door hals/rug-problemen en ook een aantal
die ze gewoon maar even verkocht hebben en kunnen fungeren als recreatiepaard (voor zolang dat goed gaat)

Dan heb ik het er nieteens over of ik LDR goed of slecht vind en of ik het wel of niet zou doen.. maar
heel erg veel mensen krijgen (dure) lessen van mensen(ja ook met diploma) die de ruiter leren hun paard
te dwingen en te straffen. Hoe om te gaan met hun paard weten ze niet.. houdt het links vast, dan
hengel je door net zolang ie los laat. Ze weten niet beter. Ze hebben het altijd zo geleerd.

Als ruiter in "opleiding" (jong of oud) kun je niet weten wat wel en niet goed is, hoe het wel en niet hoort,
wat wel en niet mag. Merk aan heel veel mensen om me heen dat ze het niet doorhebben als een paard
wel of niet ontspant.. en waarom hij niet mee wil/kan werken.. tot frustratie van de ruiter naar frustratie
voor het paard.

Ik vraag me ook af wat CORRECT LDR is, kan me niet voorstellen dat ik het ooit heb gezien. Daarnaast
ben ik geen wetenschapper dus of resultaten goed of slecht aangeven maakt me niet zoveel uit.. mijn
gevoel zegt me dat het niet goed is om een paard diep in de houding te laten lopen.

Krijg regelmatig de opmerking "Dan moet je je paard wat lager, dieper en ronder rijden.. dan gebruikt ze
de onderhals niet zo".. waarop ik zeg "ach.. dat betekent dat ze zelf de hals draagt"

Soms weet je het als ruiter ook niet meer door alle verdeelde meningen

Zijn dat ook de topruiters? Want daar hebben we het over. De gemiddelde Z ruiter doet niet aan LDR, die doet aan stom rijden als ze hun paard in die houding gaan rijden. De subtop en top rijden zowizo niet heel erg lang of veel. Dat hebben hun en hun paarden ook niet nodig.

De categorie ruiters die elke dag een uur op het paard zitten, en elk weekeinde op concours gaan, twee keer in de week lessen en hun paard inderdaad al die tijd in een houding laten lopen of dat nou vwnw, LDR, opgericht of wat dan ook is, zijn gewoon een categorie foute ruiters. Dat valt een techniek niet aan te rekenen.

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:28

Professor schreef:
Het is de contraoefening van schouderbinnenwaarts, jammer dat u die niet kent, daarom gebruiken de meeste LDR ruiters ook altijd buitenstelling dat maakt de paarden kapot in de schouder, en belast de binnenschouder te veel. Schreef al eerder dat LDR makkelijker is en gemaakt word, voor de ruiter maar slopend is voor het paard.
Want wat is de doel van de dressuur???
Het paard meer de achterhand te laten gebruiken en het gewicht meer te laten overnemen waardoor de voorhand ontlast word zodat de paarden langer bruikbaar gehouden worden.
Wat doet LDR, pirmitieve oefeningen zoals buitenstelling, waardoor de voorhand nog meer belast word, inplaats ontlast.
Waarom doet men dat?? Omdat men gewoon rijtechnisch niet is staat is of weet wat voor prachtige oefeninen er zijn om het paard zijn rug te laten schwingen.
Die schijn die LDR geeft maakt vele paarden onbruikbaar.

Professor, uit bovenstaand bericht blijkt dat u geen enkele kennis van LDR rijden hebt. Misschien handig om je dan niet zo te profileren alsof je alleswetend bent, want bovenstaand blijkt wel dat u van LDR rijden geen kaas heeft gegeten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:20

tjoppie schreef:
Whinnylando schreef:
Ik zit het al een tijdje hier te volgen en in andere topic's, maar ben jij met een persoonlijke hetze bezig ofzo? -O-

ik begrijp het gewoon niet, en omdat het blijkbaar moeilijk is om het uit te leggen, als ik uberhaupt al antwoord krijg, blijf ik gewoon vragen tot ik het wel begrjip. Zal hoogst waarschijnlijk aan mijn interlectuele vermogen liggen, maargoed hier op bokt zitten ook domme mensen, daar ben ik er blijkbaar een van.

Mmmmm, zeg eens iets opbouwends, onderbouwends en getuigen van (emotionele) intelligentie, misschien dat ik je dan kan tegenspreken. Trouwens, je idee over subtop en top is niet op feiten gebaseerd, want je uitspraken kloppen niet. En dan bedoel ik je uitspraak over dat zij niet lang en veel trainen. Natuurlijk trainen zij lang en veel. Jammer dat je als je iets probeert toe te lichten, je dit met onwaarheden doet. Het helpt me trouwens wel goed om beter zicht te krijgen op je kennis van zaken. Wat dat betreft misschien toch wel goed.

Een voorbeeld over het positieve van de training van Quidripes in vergelijk met LDR: het paard in de krul dwingen en gedwongen houden is hier niet aan de orde. Dat gebeurt bij LDR wel af en toe.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:07

Trainen lang en veel??? hoe kom je daar in hemelsnaam bij! Die mensen trainen echt heel, heel weinig in vergelijking met de gemiddelde wedstrijdruiter, die hebben dat ook helemaal niet nodig. Misschien Vur kan jij mij vertellen waar jij die trainingsschema's vandaan heb? Ik weet dat er helemaal geen uren training in de week doorheen gaan, de basistraining is een uur of 4 in de week, in opbouw naar een wedstrijd kan het wel oplopen tot 6 uur in de week, inclusief cooling down and warming up. maar meer dan dat zeker niet.

Is het paard in de oprichting dwingen (waar deze nog helemaal niet aan toe is) en hem daar houden wel goed dan?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:33

Citaat:
Is het paard in de oprichting dwingen (waar deze nog helemaal niet aan toe is) en hem daar houden wel goed dan?
[/quote]

Afdwingen van welke houding dan ook lijkt me (bijna) nooit goed.
Bij paarden met een sterk karakter krijg je dat ook direct terug , wel eens gewerkt met een lipizzaner?
Grote kans dat je zelf 2 rondes later LDR mag zandhappen.
Daarbij is het paard met het hoofd hoog ingesteld en het neusje voor nog altijd in een anatomisch beter te verantwoorden positie dan
LDR neus achter loodlijn en heeft het nog een kans om de achterhand onder te plaatsen.
Ook mentaal is het een stuk gezonder.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:36

Ook met een vaste rug en zo in elkaar dat die gewoon niet eens zijn passen af kan maken?

Een lippizaner is niet echt wat ik noem een moeilijk ras paard. Dan kan ik je er wel een paar noemen die veel lastiger zijn, maargoed die laten zich ook niet zo behandelen als de lippizaners doen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:53

Zoals ik schreef is een paard met het hoofd hoger/neus eruit altijd in een anatomisch betere positie(bekijk de cervicale wervelkolom eens) Een paard met een vaste rug kan zn passen niet afmaken, zo'n paard heeft nog altijd meer baat bij hoge hoofdhalshouding dan bij LDR.
Je bent vast erg goed als je lipizzaners zo makkelijk vind, ik ben wel benieuwd welke
rassen jij als moeilijk beschouwt maar dat is wellicht in dit topic niet op zn plaats

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:57

tjoppie schreef:
Ook met een vaste rug en zo in elkaar dat die gewoon niet eens zijn passen af kan maken?

Een lippizaner is niet echt wat ik noem een moeilijk ras paard. Dan kan ik je er wel een paar noemen die veel lastiger zijn, maargoed die laten zich ook niet zo behandelen als de lippizaners doen.

Waarom zou een lippizaner (en omdat je nu toch je persoonlijke ding doordramt, waarom specifiek deze lippizaner) baat hebben bij rolkur?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:05

Een paard met een vaste rug heeft mijnsinziens meer baat bij een lage halshouding, in iedergeval zeker niet bij een hoge halshouding. Ik ben het er overigens mee eens dat ik liever een paard zie die zijn neusje er wat uit heeft. Dat is ook waar iedereen naar moet streven is mijn mening. Gelukkig hoeft dat niet altijd in de oprichting.
Lippizaners vind ik persoonlijk domme paarden, die dingen doen welke ze anatomisch niet aankunnen. Nu gaat half bokt stijgeren. Maar ik zal daar even de nuance in aanbrengen welke nodig is. Dat is dat er ook onder de lippizaners paarden bestaan die buitengewoon getalenteerd zijn. Dat zijn de paarden die je oa bij de Spaanse Rijschool in Wenen ziet. De Lippizaners welke verder over de wereld verdeeld zijn, zijn de paarden niet goed genoeg voor het hogeschoolwerk of oefeningen. Het is niet zo dat omdat het een lippizaner is, dat dier maar moet kunnen passageren, piafferen, levades kan maken. Als ik bijvoorbeeld dat filmpje zie dan zie ik een paard die heel dom dat doet wat de ruiter vraagt, ongeacht of het wel of niet goed is voor zijn eigen lijf. Met een wat meer bloederig paard had je een groot probleem gehad, bijvoorbeeld een arabier, of een engels volbloed. Die hadden dit niet gepikt.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:06

Whinnylando schreef:
tjoppie schreef:

Waarom zou een lippizaner (en omdat je nu toch je persoonlijke ding doordramt, waarom specifiek deze lippizaner) baat hebben bij rolkur?

En waar zeg ik dat precies? Kan je mij dan ook uitleggen wat specifiek deze lippizaner heeft aan de "opgerichtheid" in deze?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:10

tjoppie schreef:
Een paard met een vaste rug heeft mijnsinziens meer baat bij een lage halshouding, in iedergeval zeker niet bij een hoge halshouding. Ik ben het er overigens mee eens dat ik liever een paard zie die zijn neusje er wat uit heeft. Dat is ook waar iedereen naar moet streven is mijn mening. Gelukkig hoeft dat niet altijd in de oprichting.
Lippizaners vind ik persoonlijk domme paarden, die dingen doen welke ze anatomisch niet aankunnen. Nu gaat half bokt stijgeren. Maar ik zal daar even de nuance in aanbrengen welke nodig is. Dat is dat er ook onder de lippizaners paarden bestaan die buitengewoon getalenteerd zijn. Dat zijn de paarden die je oa bij de Spaanse Rijschool in Wenen ziet. De Lippizaners welke verder over de wereld verdeeld zijn, zijn de paarden niet goed genoeg voor het hogeschoolwerk of oefeningen. Het is niet zo dat omdat het een lippizaner is, dat dier maar moet kunnen passageren, piafferen, levades kan maken. Als ik bijvoorbeeld dat filmpje zie dan zie ik een paard die heel dom dat doet wat de ruiter vraagt, ongeacht of het wel of niet goed is voor zijn eigen lijf. Met een wat meer bloederig paard had je een groot probleem gehad, bijvoorbeeld een arabier, of een engels volbloed. Die hadden dit niet gepikt.

Maar hoe kan een paard met een vaste rug meteen in de juiste lage halshouding lopen? (En dan bedoel ik de halshouding die we allemaal wel prettig vinden voor het oog) Bij een vaste rug horen vaak korte spieren, die heb je niet 1,2,3 opgerekt. Dus ik snap even niet waarom er van een paard waarvan jij duidelijk vind dat ie vastzit toch verwacht wordt dat hij meteen zijn rug verder oprekt dan hij op dat moment kan.
Ik kan ook niet nu de split hoor, moet ik toch echt wel een paar maanden voor mn benen rekken :')

Edit: ik zag je toevoeging pas later, dat zie ik aan al je posten vanaf 19:07 uur waarin je reageert op het bericht van vur. Maar ik vind het niet relevant om daar over door te gaan. Vind het rijtechnische gedeelte veel interessanter :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:13

Whinnylando schreef:
tjoppie schreef:

Maar hoe kan een paard met een vaste rug meteen in de juiste lage halshouding lopen? (En dan bedoel ik de halshouding die we allemaal wel prettig vinden voor het oog) Bij een vaste rug horen vaak korte spieren, die heb je niet 1,2,3 opgerekt. Dus ik snap even niet waarom er van een paard waarvan jij duidelijk vind dat ie vastzit toch verwacht wordt dat hij meteen zijn rug verder oprekt dan hij op dat moment kan.
Ik kan ook niet nu de split hoor, moet ik toch echt wel een paar maanden voor mn benen rekken :')

Zou die lipi dan ook niet kunnen "grazen" :+
Dus deze redenatie klopt niet in mijn ogen. Een paard wat ontspant, kan altijd in een lage halshouding lopen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:15

Whinnylando schreef:
tjoppie schreef:

Edit: ik zag je toevoeging pas later, dat zie ik aan al je posten vanaf 19:07 uur waarin je reageert op het bericht van vur. Maar ik vind het niet relevant om daar over door te gaan. Vind het rijtechnische gedeelte veel interessanter :j

Omdat je daar als goed ruiter een paard doorheen helpt. En dat hoeft echt niet lang te duren, die spieren heb je in een paar dagen weer soepel genoeg om het paard wat te kunnen laten zakken in de hals.
Kwestie van gevoel denk ik. Je vraagt als het ware het paard om zich wat meer te ontspannen, en je begeleid dat rijtechnisch door een goed constant basistempo te hebben waarbij het paard zijn passen af kan maken en hem dan uit te nodigen je hand te volgen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:17

Citaat:
Omdat je daar als goed ruiter een paard doorheen helpt. En dat hoeft echt niet lang te duren, die spieren heb je in een paar dagen weer soepel genoeg om het paard wat te kunnen laten zakken in de hals.
Kwestie van gevoel denk ik. Je vraagt als het ware het paard om zich wat meer te ontspannen, en je begeleid dat rijtechnisch door een goed constant basistempo te hebben waarbij het paard zijn passen af kan maken en hem dan uit te nodigen je hand te volgen.

Nou dan zijn we het toch eens :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:52

Annet555 schreef:
Professor, uit bovenstaand bericht blijkt dat u geen enkele kennis van LDR rijden hebt. Misschien handig om je dan niet zo te profileren alsof je alleswetend bent, want bovenstaand blijkt wel dat u van LDR rijden geen kaas heeft gegeten.

En dat bepaald u, met dit zeer onderbouwde bericht? Laat mij niet lachen, hoe komt u aan deze ongenuanceerde bemerking en etikettering?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:53

Wat een met modder gooierij is dit hier weer zeg.
Wil je het goed doen met je paard kwak hem dan met een paar soortgenoten op een weiland van 15 Ha en laat hem het lekker zelf uitzoeken.

Maar nee we willen lekker rijden en zo mogelijk ons paard verbeteren. De een doet het zus en de ander doet het zo.
Feit is wel dat je aanspanning en ontspanning nodig hebt om een spier uberhaupt te kunnen trainen, of zou een bodybuilder ook alleen maar het gewicht omhoog drukken :D nee die spant aan en ontspant.
Goed dat moet dus ook bij het paard. En dan kun je niet de hele tijd vwnw rijden of eens iets ronder stellen met :( stout stout stout :( de neus achter de loodlijn oh oh oh wat erg. Nee je zult ook eens iets meer bovenin moeten zetten als je alles maar met verstand en beleid doet.
En dan kun je iedere oefening in vwnw, ldr of wedstrijdhouding doen. O nee nee wacht even passage en piaffe natuurlijk niet dat lukt je daar beneden niet.
Over het al dan niet te veel belasten vwnw ldr of verzameld van de voorhand kunnen we kort over blijven, alles waar TE voor staat is altijd verkeerd.
Eens een beetje op de volte of de rechte lijn vragen van linker stelling rechter stelling dat is alleen maar goed dan spuugt het paard teminste een keer de bezemsteel uit die hij ingeslikt heeft. Trouwens springruiters doen het ook.
En lekker over de rug vwnw maar dan wel van achter naar voren gereden is prima dan komt de achterhand er eens een keer onder, dan leren de paarden weer eens om over de rug te gaan en achter onder en over te treden dan die kriebel krabbeldrafjes te maken.
Zie jij je paard maar een diep en rond te trekken, rond mss ja maar diep nee dat lukt niet.

Ik heb het filmpje goed bekeken en dat zouden meer mensen moeten doen en haar goede tips geven want dit is echt geen goede reclame of mss wel maar dan in de verkeerde richting. In training hoeft het echt niet goed te gaan dan hoeft ze ja ook niet meer te lessen.
En of de lesgever van dit meisje eens een filmpje kan plaatsen, goed idee moet hij doen wie weet gaan de anderen dan om :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:57

Kafue schreef:
Wat een met modder gooierij is dit hier weer zeg.
Wil je het goed doen met je paard kwak hem dan met een paar soortgenoten op een weiland van 15 Ha en laat hem het lekker zelf uitzoeken.

Maar nee we willen lekker rijden en zo mogelijk ons paard verbeteren. De een doet het zus en de ander doet het zo.
Feit is wel dat je aanspanning en ontspanning nodig hebt om een spier uberhaupt te kunnen trainen, of zou een bodybuilder ook alleen maar het gewicht omhoog drukken :D nee die spant aan en ontspant.
Goed dat moet dus ook bij het paard. En dan kun je niet de hele tijd vwnw rijden of eens iets ronder stellen met :( stout stout stout :( de neus achter de loodlijn oh oh oh wat erg. Nee je zult ook eens iets meer bovenin moeten zetten als je alles maar met verstand en beleid doet.
En dan kun je iedere oefening in vwnw, ldr of wedstrijdhouding doen. O nee nee wacht even passage en piaffe natuurlijk niet dat lukt je daar beneden niet.
Over het al dan niet te veel belasten vwnw ldr of verzameld van de voorhand kunnen we kort over blijven, alles waar TE voor staat is altijd verkeerd.
Eens een beetje op de volte of de rechte lijn vragen van linker stelling rechter stelling dat is alleen maar goed dan spuugt het paard teminste een keer de bezemsteel uit die hij ingeslikt heeft. Trouwens springruiters doen het ook.
En lekker over de rug vwnw maar dan wel van achter naar voren gereden is prima dan komt de achterhand er eens een keer onder, dan leren de paarden weer eens om over de rug te gaan en achter onder en over te treden dan die kriebel krabbeldrafjes te maken.
Zie jij je paard maar een diep en rond te trekken, rond mss ja maar diep nee dat lukt niet.

Ik heb het filmpje goed bekeken en dat zouden meer mensen moeten doen en haar goede tips geven want dit is echt geen goede reclame of mss wel maar dan in de verkeerde richting. In training hoeft het echt niet goed te gaan dan hoeft ze ja ook niet meer te lessen.
En of de lesgever van dit meisje eens een filmpje kan plaatsen, goed idee moet hij doen wie weet gaan de anderen dan om :D

Wijze woorden, waar ik helemaal in mee ga.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:01

cherie78 schreef:
Citaat:
Is het niet zo dat we na ons instappen beginnen met het paard de bovenlijn te laten rekken lekker over de rug rijden zorgen dat achter goed onder komt en voor goed vrij. Laag diep en rond is helemaal niet verkeerd, wist je dat een juiste manier is om je paard te trainen, dat het paard dan juist veel beter gaat lopen. VWNW of LDR dat je hem net iets ronder stelt voor even net even iets verder oprekken cq aanspannen is in training niet verkeerd. Sterker nog is zelfs goed want aanspannen en ontspannen, rekken en aanspannen traint juist die spier.

De bovenlijn laten "rekken" is goed, maar nooit met het hoofd achter de loodlijn.
Aangezien achter de loodlijn indruist tegen de bouw (spieren etc) van een paard.

Bij een "achter de loodlijn-houding" worden spieren overstrekt. Het gewicht komt teveel op de voorhand en de achterhand kan niet meer ondertreden, maar alleen nog optrekken.
Als een paard uit zichzelf achter de loodlijn beweegt, komt dit omdat spieren nog niet sterk genoeg zijn in de achterhand. Het traint dan niet de spieren, maar ontlast die juist.
Bewust (door de ruiter, dus) achter de loodllijn, wil zeggen dat er spieren gebruikt worden die daar niet voor bedoeld zijn. Verkeerde spiertraining dus.

Citaat:
Je zult versteld staan van hoe fijn het is een paard te rijden dat zijn rug juist gebruikt uit zichzelf.
En je zult versteld staan hoe fijn het is als je je paard echt goed voor elkaar hebt en hij echt met je meegaat. Ja en dat je daar dan eens iets strenger op moet doorvragen dat spreekt voor zich. Dat zie ik liever dan nogmaals 60 minuten trainen eenzijdige training.

Inderdaad, een paard wat zijn rug JUIST gebruikt, is heel fijn.
Maar JUIST gebruik van de achterhand kan niet door een achter de loodlijnhouding, zie bovenstaand

Maar op geen enkele manier kan een paard JUIST achterbeen- en ruggebruik laten zien door een hoofd/halshouding die door de ruiter ZELF opgelegd is.
De JUISTE hoofd/halshouding komt door een JUIST gebruik van achterhand en rug.
Teveel ruiters doen teveel met hun handen en fixeren daardoor een zgn juist achterbeen- en ruggebruik.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:11

Als het zo is, dat als een paard achter de loodlijn gaat, de spieren overstrekt raken, dan neem ik aan dat hier schade van ontstaat. Dan heeft een groot percentage in NL een probleem. Op een doorsneewedstrijd in de basis lopen heel veel paarden achter de loodlijn. Hier wordt geen LDR gereden, dus dat is de boosdoener niet.
Ik geloof dat dus gewoon niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:17

setteke schreef:
Als het zo is, dat als een paard achter de loodlijn gaat, de spieren overstrekt raken, dan neem ik aan dat hier schade van ontstaat. Dan heeft een groot percentage in NL een probleem. Op een doorsneewedstrijd in de basis lopen heel veel paarden achter de loodlijn. Hier wordt geen LDR gereden, dus dat is de boosdoener niet.
Ik geloof dat dus gewoon niet.

In Nederland heeft ook een groot percentage een probleem, maar jammer genoeg zijn dat de paarden.
Het probleem wat veroorzaakt wordt door ongelovige ruiters.

Als jij mijn onderbouwing kan weerleggen?
Ik wacht met spanning :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:23

Dat jij, Cherie, vindt dat een groot percentage van de paarden in NL een probleem heeft, heeft dus niets met LDR te maken.

Ik zie geen probleem in het achter de loodlijn komen, omdat je de gehele bovenlijn moet zien als een boog (veer) die je aanspant, tijdens correct uitgevoerde LDR. Met geopende wervels, aangespannen buikspieren en een swingende rug, een goed ondertredend achterbeen.