Professor schreef:Ik vraag mij af of u enig gevoel heeft, aangezien u dingen erbij haalt die totaal niets anders zijn om iemand af te kraken, en zulke gevoelloze mensen kan ik werkelijk niet meer serieus nemen.
Mooi verwoord zeg, zo is het maar net, en goed voorbeeld doet volgen.

Vraag aan Tjoppie: wat is correct gereden LDR?
Als ik zie hoe lang paarden in deze houding moeten 'gaan' dan durf ik als leek, en niet Olympisch ruiter maar als dieren- en paardenliefhebber toch wel wat morele vragen te stellen.
Corrigeren = kort iets doen om gewenst gedrag voor elkaar te krijgen. Een correctie is heel kort.
Straffen = vergelding en alleen mensen kennen dit. Dieren straffen niet, maar corrigeren elkaar.
Rijden= het voor elkaar krijgen van een gezond bewegend paard wat zich goed kan bewegen onder de ruiter en daardoor zo min mogelijk schade op loopt. (Gejat uit een rijboekje) Dat is een proces van jaren, normaal gesproken dan.
Als ik kijk naar sommige rijtechnieken dan zie ik toch een beetje dat straffende in beeld komen.
Rijden is gevoel hebben voor het ontwikkelen van het dier waar je op zit, en van jezèlf, om dat dier gehoorzaam maken aan de hulpen van de berijder. Haast mag geen raadgever zijn, maar gezond verstand en wijsheid (toepassing van kennis en ervaring met). Een wisselwerking, denk ik.
Geldt ook voor mensen, zonder inlevingsvermogen kun je geen fatsoenlijk gesprek voeren met iemand.
Maar mensen gaan venijnig, haatdragend of kwaad of bij de hand doen, daar zijn nog geen hulpmiddelen voor bedacht.
Als een paard, om wat voor reden dan ook, iets verrekt om te doen dan is een beetje dwang niet verkeerd om je doel te bereiken. Maar een kwartier, of langer, een paard in een mag ik wel zeggen onnatuurlijke houding te trekken komt in de buurt van straffen. Waarom?
Omdat het paard zich zal schikken, maar het trotse wat ieder paard kan hebben is m.i. ver zoek. Je ontneemt alle zicht en inderdaad het beessie gehoorzaamt braaf, hij heeft geen keus.
Is dat een prijs die een paard mag betalen voor ons?
Is dat iets om trots op te zijn?
Gaat het niet goedaschiks dan maar ...
Gaat een paard daar echt beter van bewegen?
Of is dat alleen fysiek zo, en telt het gevoel van het paard zelf gewoon helemaal niet meer mee. Als je vindt dat een paard niet denkt, niets voelt, geen noprmen en waarden heeft ja, dan hoef je daar inderdaad allemaal geen rekening mee te houden nee.
Zoals de amazone die jaren geleden eens zei: "Al staat mijn paard de tango te dansen in zijn stal, dat kan me het niet schelen zo lang hij maar lekker presteert in de wedstrijdring".