zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Munchitos

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:30

Zweep= straf ben ik het totaal niet mee eens. Een tikje om meer voorwaarts en verzameld te rijden kan best en is af en toe ook gewoon echt nodig. Onnodig de zweep gebruiken is natuurlijk stom, je paard gaat er alleen maar minder op reageren. Alhoewel de mijne er sowieso vrij weinig om geeft. Nu vind ik 2 minuten lang je paard slaan omdat hij niet loopt wel een beetje onbehulpzaam overkomen, en dit zie ik jammerlijk vaak genoeg op concours.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:59

Ligt er natuurlijk aan wat er gebeurd. Als die van mij een bok geeft zonder goede reden krijgt hij ook een tik, en dat snapt hij heeeeel goed. Maar als we aan het rijden zijn en hij doet iets (of doet iets niet) omdat hij het niet snapt, dan krijgt hij natuurlijk geen tik, want dat is niet eerlijk, en ook niet logisch voor hem.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:21

Ik hoef hem alleen in mijn hand te hebben en dan heb ik een paard dieluisterd. :)
Zolang je maar niet gericht en agressief gaat slaan en hem goed gebruikt kan het gerust.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:10

Ik reed op de manege wel eens op een merrie die de neiging had bij de galop naar andere paarden te gaan schoppen. Die kreeg echt wel een flinke tik als ze zoiets deed, want dat veroorzaakt gewoon gevaarlijke situaties anders. Maar na 1 poging en een flinke correctie deed ze dat bij mij niet nog eens.
Hoewel ze soms met andere ruiters die niet met een zweepje reden of niet corrigeerden flink veel gevaarlijker was. Dus soms is het best nuttig. (overigens werd er altijd wel netjes gezegd tegen de groep om bij die merrie uit de buurt te blijven dus ze werd ook gerespecteerd in haar ruimte, maar er komt soms wel eens een situatie voor in groepsles dat je niet kan uitwijken of genoeg ruimte geven)
Maar voor de rest is hooguit een tikje om je hulp te verduidelijken meer dan voldoende, in mijn ogen. En altijd eerst bij jezelf nagaan of je wel duidelijk genoeg bent geweest.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:55

Ik kan me voorstellen dat een tikje kan helpen, maar dat het nodig is, daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard was een paard dat volgens velen wel meer als een tikje nodig had, toen ik hem kreeg. Door een variant van de methode van het sensibiliseren, heb ik mijn paard op enkele maanden tijd zonder tikjes van de zweep of zonder te stampen, zeer licht leren reageren op beendruk en teugeldruk. Ik heb hem uiteindelijk na 2 jaar veel lichter gekregen dan eender welk ander paard ik ooit gereden heb. Dus nodig niet, maar ik kan begrijpen dat het voor sommigen handig kan zijn, en mss voor sommige mensen ook nodig omdat ze geen andere manier kennen. Je leert een paard veel beter iets aan door op de juiste moment de juiste druk te laten vallen dan dat je dat kan door druk bij te zetten.

Maar natuurlijk, dat is slechts mijn idee van de waarheid, en iedereen heeft zijn/haar idee van de waarheid. Ik denk dat je zoiets moeilijk als goed of fout kunt omschrijven zolang het bij een tikje blijft.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:44

daphnijntje schreef:
Ik hoor vaak mensen zeggen : ja de zweep is zielig als jij niet door loopt gaan we je toch ook niet heel hard slaan met een zweep?
Maar dan denk ik altijd :Een tikje geven is niet om je paard mee te straffen maar om je hulp duidelijker te maken.
Wat vinden jullie?

graag een reactie

wat jij zegt vind ook en zielig is niet als hem maar goed gebruikt en straf is niet vind ik . Ik rij altijd met zweep maar moet ok wel bij mijn paard.

cassis2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:48

Het is geen straf het doet geen pijn

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:58

Het ligt eraan met welke intentie je de zweep gebruikt. Met kleine tikjes als bedoeling je paard voorwaarts te houden is het een nutteloos ding, want dan moet er in je rijden wat veranderen. Over het algemeen gebruik ik de zweep om mijn hulpen te verduidelijken.. Met een zweep is niks mis, als je hem maar goed gebruikt. Zelfde geld voor alle andere hulpmiddelen op de paardenmarkt, zolang je weet hoe je ermee moet omgaan kan het hartstikke nuttig zijn.

Asselruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:08

Vroeger was ik radicaal tegen zwepen, omdat ik op ponykampen vaak verkeerd gebruik van zwepen heb gezien. Ik heb ooit een dressuurzweep gekregen voor mijn verjaardag en die ligt al jaren in mijn kast, onaangeraakt. Nu ben ik sinds kort met VD begonnen en daarvoor is deze wel al een paar keer uit m'n kast gekomen. Zolang je een zweep correct gebruikt, kan het, maar toch ben ik er geen grote voorstander van. Voor de VD gebruik ik het al verlengde van m'n arm.

suzehofma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:36

het is toch walgelijk om je dier te slaan met een zweep? je zou zelf maar klappen krijgen als je niet snel genoeg loopt... of wat dan ook, je moet ook zonder zweep kunnen rijden vind ik.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:45

suzehofma schreef:
het is toch walgelijk om je dier te slaan met een zweep? je zou zelf maar klappen krijgen als je niet snel genoeg loopt... of wat dan ook, je moet ook zonder zweep kunnen rijden vind ik.

Even rationeel blijven. Hoe zou jij het dan vinden als er een mens op je rug ging zitten en je moest er verplicht rondjes mee lopen? Ook niet leuk hè?

Zoals hierboven al een keer of duizend uitgelegd, doet de zweep geen pijn als je haar goed gebruikt. Je slaat op de schouder of de kont, dat zijn behoorlijk robuuste plekken. De bedoeling is dat het paard schrikt, niet dat het pijn lijdt. In feite zijn been- en teugelhulpen irritanter: in de zij is een paard heel gevoelig en dat bit in de mond vindt een paard ook niet echt lekker.

Even nadenken dus voor je iets schrijft, en vooral eerst lezen wat er al staat.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:49

Ik vind alles goed, zolang het juist word gebruikt.
Sporen zijn ook niet zielig, zolang je ze goed gebruikt. Natuurlijk is het zielig als je gaat lopen... Oeh hihi ik bedoel zitten, keihard te schoppen met cowboysporen.
Ik heb eens een meisje op de manege gezien, die met de zweep haar paard kei hard sloeg zonder aan te sporen omdat der paard de hoek niet in ging, de paard werd toen helemaal gek. Wat ik zelf ook wel begrijp :P
Maar als een paard gewoon niet luistert na 5/3 keer aansporen, kun je het beste de zweepje der bij pakken, maar niet te hard, hard moet je pas doen als de paard gewoon niet luistert.

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:43

Didoe schreef:
Ook hadden wij iemand in de les die in draf alleen maar sloeg en dan weer trok en zo door , Dan weet de pony zelf ook niet meer wat ie moet doen :?

Nou, van dat longeren, je kunt heeel makkelijk zonder zweep longeren, door middel van lichaamstaal!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:51

Ik vind met zweep longeren makkelijker, raak pony niet/nauwelijks aan maar geef er aanwijzingen mee.

xGjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:55

Mensen zijn tegenwoordig té snel geneigd vanuit hun eigen lichaam/gevoel/gevoelens te kijken en redeneren. Een paard heeft ten eerste een veel dikkere huid, dus voelt daar minder van dan wij. Ten tweede is een zweep een verleningen van arm of been, niet een strafmiddel. En een verduidelijking van de hulp uiteraard.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:00

xGjilke schreef:
Een paard heeft ten eerste een veel dikkere huid, dus voelt daar minder van dan wij.

Een paard is in zijn flank gevoeliger dan wij op onze vingertoppen. Dat wil nog niet zeggen dat hij ook meer pijn lijdt, maar van die dikke huid waar weinig gevoel doorheen komt, klopt niet veel. Wel komen onze zwepen op zijn schouder of achterste terecht, niet in zijn zij. Daarom kan, zoals anderen hierboven al aangaven, been geven wel eens irritanter zijn dan een tikje met de zweep, vooral als er sporen aan te pas komen...

Appelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:00

Een zweep is niet altijd een straf. Soms is het een wakker makertje, voorwaartse tik.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:14

een zweep hoeft geen straf te zijn!!het kan zelfs een hulp zijn voor het paard, bijvoorbeeld als aanmoediging.
ik heb soms een zweep vast maar ik tik mijn paard nooit eigenlijk, ik gebruik het als hulp voor mezelf ( had vroeger een sterke hand en als ik dan een zweep vast had kon ik me niet sterk maken) < dit heeft echt geholpen! mijn sterke hand is 100% weg en ik rijdt dus nu niet meer met zweep

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:11

Een zweep is niet per definitie straf (het kan wel), en hij is zo zielig als dat je hem zelf maakt.
Zweep kan ook als aanwijsstok fungeren met vrijheidsheidsdressuur.. gut ohgut wat zielig :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:44

Yamcha schreef:
Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?

Ben ik het mee eens :j

Ik zie een zweep niet als straf (bij sommige mensen is dat wel zo, maar ik heb het sowieso niet voor zo'n mensen :+ ). Je kan zoveel met een zweep... Het kan een extra hulp zijn als hij niet reageert op je beenhulp, of om hem actief te houden vanachter. Ik gebruik hem ook voor vrijheidsdressuur trouwens. Vrijheidsdressuur zonder zweep vind ik zelfs wat gevaarlijk...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:09

Je kunt me veel wijsmaken, maar niet dat een tik met een zweep geen straf is. Wat is het dan? Je dient een irritante prikkel (of pijnprikkel) toe als het paard iets fout doet...

een vervelende consequentie van bepaald gedrag is toch de definitie van straf? Dat je straf een goed middel vind of iets af te leren; prima. Maar zeggen dat het geen straf is vind ik echt goedpraterij: "Ik ben tegen straf maar ik sla mijn paard wel met een zweep want dat is geen straf".

En de schouder of de bips kunnen dan wel 'robuuste' plekken zijn. Als mijn paarden daar een vliegje hebben zitten dan schudden ze of slaan ze het beestje weg met de staart... ze voelen het dus héél goed.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:11

Oké, maar is been geven dan ook straf?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:14

Een vlieg en een zweep is appels met peren vergelijken natuurlijk. Jij voelt het ook als er een mier op jouw arm loopt, maar dat betekent niet dat het pijn doet als je hem doodslaat op jou arm. Terwijl slaan ook heel erg pijn KAN doen ..
Het hoeft dus geen pijn te doen om corrigerend te werken. Irritant of een ongemakkelijke tik is wat anders als pijn (pijn=straf imo), corrigeren is geen straf. Corrigeren is zeggen hoe een bepaald gedrag beter moet en dat is echt niks ergs voor een paard.
Nogmaals een zweep is zo zielig als dat je hem zelf maakt en een zweep is niet per definitie een straf!
Als je paard zo ver gaat dat je hem echt moet afstraffen zou toch echt mn vraagtekens bij de opvoeding zetten btw

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:34

Poiuytrewq schreef:
Het hoeft dus geen pijn te doen om corrigerend te werken. Irritant of een ongemakkelijke tik is wat anders als pijn (pijn=straf imo), corrigeren is geen straf. Corrigeren is zeggen hoe een bepaald gedrag beter moet en dat is echt niks ergs voor een paard.

Nee hoor, met straf/correctie zeg je niet hóe een bepaald gedrag beter moet, je zegt alleen dát iets niet goed is. Appels en peren.

Citaat:
Nogmaals een zweep is zo zielig als dat je hem zelf maakt en een zweep is niet per definitie een straf!
Als je paard zo ver gaat dat je hem echt moet afstraffen zou toch echt mn vraagtekens bij de opvoeding zetten btw

Mij hoor je niet zeggen dat een zweep per definitie zielig is, maar het is wel per definitie straf. Een correctie zie ik als iets corrigeren dwz 'probeer dit eens op die manier', een verbetering (http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=correctie&lang=nn), een straf zegt 'niet doen', door een zweepslag weet iemand in principe niet wat hij dan wél moet doen, je kunt hooguit geluk hebben dat hij het wel kan raden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:41

'Een correctie zie ik als iets corrigeren dwz 'probeer dit eens op die manier', een verbetering'

'Corrigeren is zeggen hoe een bepaald gedrag beter moet'

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde.
:+
Afgezien dan dat een zweep straf zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Het kan voor van alles gebruikt worden (waaronder straf). Bijtikken voor een beter binnenachterbeen bij een bepaalde oefening die hij bijv. moeilijk vindt zie ik dus ook niet als straf, zowel vanaf de grond als vanuit het zadel. Om maar wat te noemen. Dat vind ik corrigerend en geen straf. Dus voor mij is een zweep geen straf, ligt er helemaal aan wat je er mee doet