TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:23

Don_Zhivago schreef:
@ air: als het echt nodig is heb je met bit wel meer controle!
Als je echt de noodrem erop moet zetten heb je met bit meer te vertellen. Tis misschien niet vriendelijk tegenover het paard, maar als het een x echt nodig is om een noodstop te maken omdat mijn eigen veiligheid op het spel staat ben ik blij als er in bit in hangt.

En dat is dus absoluut geen waarheid. Zit echt tussen de oren.
Sterker nog, er zijn ook genoeg paarden die beter naar de rem van een bitloos hoofdstel luisteren.

Don_Zhivago

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:57

Meningen verschillen daarin. (en elk paard is ook anders)

Ik zet met paard op de noodrem met bit.
Bitloos ga ik dat niet voor elkaar krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:53

Ik heb ook ooit gedacht dat dat kon. Heeft me een gebroken ruggewervel en een kapotte heup opgeleverd.....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:24

Yamcha schreef:
Ik heb ook ooit gedacht dat dat kon. Heeft me een gebroken ruggewervel en een kapotte heup opgeleverd.....

Door de noodrem met het bit? Moet pijn doen! #)

Ik heb heel vaak gehoord: een bit geeft een vals gevoel van veiligheid, als hij eenmaal gaat, dan gaat hij!

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:35

Ik ben helemaal voor bitloos, maar het moet idd wel op de goede manier gebeuren.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:46

EskeGirl schreef:
Yamcha schreef:

Door de noodrem met het bit? Moet pijn doen

Nee dat denk ik juist niet ;)
Denk dat ze bedoelt dat ze ook bitloos ging maar dat het niet goed afliep.

Als je, je paard niet 100% kan vertrouwen kan het zo gevaarlijk zijn.
Als een paard altijd met bit gereden wordt kan je niet verwachten dat je met bitloos net zo veel controle heb!

Jullie kunnen zeggen wat je wilt maar als een paard gaat en je flost het bit tussen z'n tanden heb je meer te zeggen dan als je neusriem heen en weer haalt.
Ff een voorbeeld over een noodrem! Zielig voor het paardje maar als het nodig is voor mijn veiligheid, dan is het nodig.

En een bit is dan veel effectiever in mijn ogen ;)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:02

ik ben het met don_zhivago eens,niet elk paard is bitloos te rijden,ikzelf heb een rustige haflinger,en reed regelmatig met mijn vriendin buiten,zei en ik reden opdat moment bitloos,totdat mijn merrie er in eens zonder aanwijzing ervandoor ging,en ik probeerde haar op de volte te zetten gezien de ruimte,ik ben er keihard afgekletterd waardoor ik bijna niet meer buitenkwam.nu met bit gaat het prima,en je hoeft helemaal niet te trekken of te flossen,ze reageert hier gewoon goed op mijn vriendin rijd nog wel met haar haflinger bitloos,dus hetis precies wat don_zhivago zegt dat het niet voor ieder paard geschikt is.mijn paardje is nu weer fijn te rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:02

Ik vind dat je sowieso moet proberen te voorkomen dat je met je paard in situaties terecht komt waar het in blinde paniek van zou kunnen raken, door geen dingen te doen waar je nog niet aan toe bent. Ook zou ik niet op een zenuwachtig en nerveus paard stappen. Door goede grondwerk- en desensibilisatietraining raakt het paard veel angsten kwijt en heeft meer vertrouwen in zijn leider/ruiter.

Wat niet is kan nog komen, maar ik heb mijn paard nog nooit in zo'n blinde paniek gezien dat ze uit zichzelf nooit meer zou stoppen. Mijns inziens wordt blinde paniek (mede) veroorzaakt door het bit, omdat je een paard op de vlucht pijn doet door het in zijn mond te trekken. Je geeft het paard zo een reden om te blijven vluchten.

Als noodrem zou je de One Rein Stop kunnen installeren op je paard (moet je wel bitloos rijden). Dit is een reflex die je je paard aanleert en als dit goed is bevestigd staat je paard altijd binnen drie galopsprongen stil :).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:34

Blinde paniek voorkom je echt door dingen te doen 'waar je nog niet aan toe bent'...
Geeft niet hoor, hoop dat je het nooit meemaakt.
Maar ik kan je vertellen een bit speelt geen rol.

Ik denk dat de hackamore een hele goede rem is, beter dan een htk bitje of de hele s&t 'ijzerwinkel'....

capall_fiain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:57

ben niet voor of tegen, sluit me aan bij don_zhivago en whitneyvdw je moet gewoon kiezen wat het beste bij jou en je paard past. ik rij zelf met bit mijn paard ontspant hier prima op en ik zie geen doodsangst in zijn ogen als ik met zijn hoofdstel aan kom lopen.. ik heb een keer bitloos geprobeert (halster met een teugel er aan omdat ik dit op verschillende sites en van verschillende mensen had gehoord dat het een goed middel was om kennis te maken) maar mijn paard toen ik een ophouding wou maken hoofd naar de hemel, achteruit lopen, en beetje steigeren.. heb nou niet extreem veel druk op de teugel gezet ... voor mijn paard is bitloos dus niet weggelegd voor anderen wel nou prima toch : snap het eeuwige gediscusieer niet, doe waar jij je goed bij voelt en laat de rest van de wereld lekker rijden waar zij zich goed bij voelen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:06

Dat zou geweldig zijn capall_fiain, maar helaas zijn er nog steeds mensen die een bit als dierenmishandeling zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:21

Don_Zhivago schreef:
EskeGirl schreef:
Door de noodrem met het bit? Moet pijn doen

Nee dat denk ik juist niet ;)
Denk dat ze bedoelt dat ze ook bitloos ging maar dat het niet goed afliep.

Als je, je paard niet 100% kan vertrouwen kan het zo gevaarlijk zijn.
Als een paard altijd met bit gereden wordt kan je niet verwachten dat je met bitloos net zo veel controle heb!

Jullie kunnen zeggen wat je wilt maar als een paard gaat en je flost het bit tussen z'n tanden heb je meer te zeggen dan als je neusriem heen en weer haalt.
Ff een voorbeeld over een noodrem! Zielig voor het paardje maar als het nodig is voor mijn veiligheid, dan is het nodig.

En een bit is dan veel effectiever in mijn ogen ;)

Nope, was met bit. En ik had niets meer te vertellen........ ben er uiteindelijk half afgebokt, half afgesprongen, en dat leverde me een half jaar revalideren op. Mijn heup is nooit meer hersteld, mijn rug wel. En nee, het deed geen pijn, ik was buiten westen van de klap. Later wel, heeft heel veel pijn gedaan, en nog ben ik regelmatig kreupel. Al gaat het de laatste maanden beter, maar ik maak me heus geen illusies meer.

Paardrijden doe ik nog altijd, maar ik ben vele malen voorzichtiger, en vele illusies over controle armer........
Heb nu een hittepetit eerste klas, heerlijk pittig met rijden, kan zó heet worden, en ik heb er controle over omdat ik heb leren zitten. En omdat ze dol op me is, en ik op haar.
Maar ik stap nooit meer op een paard dat ik niet ken, want nog een keer verkeerd terecht komen, en Yamcha zal nooit meer kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:24

Dani_ schreef:
Mijns inziens wordt blinde paniek (mede) veroorzaakt door het bit, omdat je een paard op de vlucht pijn doet door het in zijn mond te trekken. Je geeft het paard zo een reden om te blijven vluchten.

Dat heeft idd nogal meegespeeld in mijn ongeluk toen :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:33

Als een paard al op gang is door paniek heeft een bit indd weinig zit. En dan kunnen ze harder gaan door trekken. Daar ben ik het mee eens.

De kunst is om het voor te zijn. Maar dat is helaas niet in alle gevallen mogenlijk.

Mijn paard vertrouwd mij en ik hem ook 100% maar het is en blijft een vluchtdier. Daarom doe ik lange ritten met bit omdat ik dan zelf meer vertrouwen heeft en dat voelt hij ook.
Kleine hobbel ritjes in het parkje achter stal doe ik sinds kort wel bitloos.
Ik heb eerst 2x "gereden" in de bak zodat hij en ik aan het gevoel konden wennen.

Ik vind sturen met een bitloze optoming nog wel erg vaag aanvoelen.
Wat ik aan bitloos en neckrope wel heel mooi vind om te voelen is dat je een paard echt op gevoel en zit moet rijden.

Met Dressuur doe je dat ook maar met bitloos voel je dat echt.

Persoonlijk zou ik zelf niet naar het bos/strand gaan met bitloze optoming. Dan heb ik een bit in en een thiedeman. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:38

Ik rij zelf western sinds kort, en daar moet ik leren om de teugels eigenlijk los te laten hangen omdat je zo het meeste vertrouwen in je paard laat zien.. En als het nodig is kan je hem even oppakken.
Dus dan maakt het eigenlijk helemaal niet uit of je bitloos rijdt of niet, voor die paar keren dat je paard niet luistert :) (groene beestjes daar gelaten)

En even over de 'blinde paniek', er zijn dingen waar je je paard niet mak voor kunt maken.. Als er van die stomme jochies achter je aan komen en je paard een klap op zijn kont geven, om maar iets te noemen. Of een auto die luid toeterend voorbij komt. Sorry, maar 75% van de paarden schiet er daarbij vandoor volgens mij!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:39

Mijn paard kan ook heel druk zijn, zeker met wind en dan op het strand. Wat ik dan doe, is dat ik eerst mijn teugels weer 'ontknoop' tot leadrope en grondoefeningen ga doen. Blijft hij druk, ja jammer dan, dan blijft het bij een wandeling. Vorige week waren we in het bos en waren de paarden ook opgefukt, toen hebben we maar een bos-staprit gemaakt, want bij elk drafje werden ze kierewiet (misschien ook wel door de brandlucht)

Met een bit en thiedemann ben ik in het ziekenhuis geeindigd :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:06

kamsel schreef:
Blinde paniek voorkom je echt door dingen te doen 'waar je nog niet aan toe bent'...
Geeft niet hoor, hoop dat je het nooit meemaakt.
Maar ik kan je vertellen een bit speelt geen rol.

Ik denk dat de hackamore een hele goede rem is, beter dan een htk bitje of de hele s&t 'ijzerwinkel'....

"PROBEREN TE VOORKOMEN DAT..." Én de hele tekst lezen die daar achteraan komt graag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:49

kamsel schreef:
Dat zou geweldig zijn capall_fiain, maar helaas zijn er nog steeds mensen die een bit als dierenmishandeling zien..

Als ik mijn hond uit ga laten doe ik behalve een snuittuigje, ook nog een ketting door zijn mond en daar doe ik de hondenriem aan vast. Anders hou ik hem niet.

Dierenmishandeling? Welnee, dat hangt af van de hand van de uitlater hoe hard hij trekt aan de riem en dus de mond van de hond.

Beren met een ring door hun neus? Welnee helemaal niet erg, weet je wel hoe gevaarlijk zo'n beer kan zijn en hoe sterk ze zijn. Zonder een ring door hun neus hou je ze gewoon niet. En bij een erg drukke beer toe ik gewoon nog een ketting door de mond :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:52

Heb jij een beer arabesk :oo

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:56

Hmmm..... tja....... Wat zijn stuiterballetjes in dit geval? Ik heb een enorm pittige pony, die ik bitloos rij. Ben overtuigd dat een bit hem niet minder pittig maakt. Hij heeft zo'n sterk karakter, daar kan ook echt geen bit tegenop. Hij is gewoon niet snel onder de indruk van wat dan ook :+ . Wat dat betreft zit het tussen je oren. Het enige wat helpt bij zulke paarden is ze goed gericht op jou maken en heel consequent zijn. Dat is mijn persoonlijke ervaring. ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:58

Dani heb ik gedaan hoor, maar dat maakt voor de rest van het verhaal niet uit.
Gelukkig heb ik ook nog maar 1x een paard in blinde paniek gehad en dat was een hele vreemde gewaarwording.. Bit of niet, paard had niet eens meer door dat er nog iemand opzat...

Capall_fiain, zie je...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:38

@ arabesk: en mij heeft tie een keer gered :D
Wat was er gebeurd dan??

paarden blijven beesten. Je kan er nooit 100% vanuit gaan dat er niks gebeurd.

Bit of bitloos. Je moet er met je verstand altijd bij blijven!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:41

Arabesk schreef:
Mijn paard kan ook heel druk zijn, zeker met wind en dan op het strand. Wat ik dan doe, is dat ik eerst mijn teugels weer 'ontknoop' tot leadrope en grondoefeningen ga doen. Blijft hij druk, ja jammer dan, dan blijft het bij een wandeling. Vorige week waren we in het bos en waren de paarden ook opgefukt, toen hebben we maar een bos-staprit gemaakt, want bij elk drafje werden ze kierewiet (misschien ook wel door de brandlucht)

Er zijn ook mensen die gewoon dagelijks willen/moeten trainen, ongeacht hoe de pet staat en de omstandigheden zijn, arabesk.

Ik zeg niet dat een druk paard persee met een bit gereden moet worden, die van mij rijdt ik rustig ook druk zonder, maar de keuze om een bit te gebruiken is aan de ruiter, net zoals die kan kiezen om er geen te gebruiken.
We hebben de verantwoording naar de medemens om een paard onder controle te hebben en naar het paard om dat op een correcte manier te doen, maar of er wat om het hoofd zit of al of niet in de mond, is gewoon een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:47

In hoeverre heb je überhaupt controle over een paard?
Als ik me bedenk dat mijn merrie 550 kg weeg, en ik 50 kg, denk ik toch ook dat je voor een heel groot deel afhankelijk bent van de goodwill van je paard, en van je eigen verstand, dus idd, het niet zo ver laten komen.
Maar als een paard écht wil gaan, is er geen enkele optoming die ze tegen houdt, of dat nu met bit is of niet......

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:50

Ik denk dat dit een onderwerp is zoals vele in de paardenwereld.
En het probleem in de paardenwereld(maar ook daarbuiten) is dat mensen ook vasthouden aan wat altijd al zo is en dus zo hoort. Argumenten zijn dan ervaringen en echte argumenten kloppen zogenaamd niet.

Paard word al zolang met bit gereden mensen weten niet beter. Dat bitloos onbekend is maakt het dan 'eng'. Zelf weten mensen ook wel dat een bit niet prettig is aangezien er al word gezegt dat je met een bit meer te vertellen hebt.

En ik zag laatst iemand rijden met zo'n bitloos hoofdstel, en maar trekken en doen. Ik bedoel kom op hang er gewoon een bit in. Bitloos is helemaal niet goed want dan ga je trekken.

Ja voor het verkeerd word begrepen is dat laatste dus sarcasme. Omdat er slecht gebruik is betekent het niet dat het slecht is. Zelfde als in de discussie over stallen laatst. Ja nou die paarden zijn sielug want ze staan in de regen en blubber en in hun uppie dus buiten staan is slecht mijn paard op stal glimlt namelijk heel mooi.

Hoop dat de vergelijking begrepen word aangezien ik wel vaker rare vergelijkingen maak, maar zo werken mijn hersenen:o