Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:22

Waves schreef:
janouke schreef:
Ik heb niet veel gelezen hier, mar ik wil wel even wat kwijt over totilas

familie van ons (olympisch ruiter/oud-bondscoach) gaat nog vaker naar die internationale wedstrijden. Hij mag dus ook overal komen bij de keuringen/stallen enzo.

Hij zegt dat totilas zo maar een heel normaal paard is, niets bijzonders. zo met rijden en met keuringen is hij maar een heel normaal paard. maar zodra je met been komt gaat hij pas echt mooi bewegen

Dit vond ik wel apart om te horen

Totilas is en blijft apart, kijk ook maar naar het groeten. Hij blijft dan keurig staan en loopt gewoon rustig weg, dit zegt toch iets van zijn karakter terwijl hij een hengst is

Je mag toch hopen dat het op dat niveau wel normaal is om gewoon stil te kunnen staan en rustig weg te kunnen lopen als dat gevraagd wordt.
De gemiddelde shetlander met een kind op z'n rug kan dat nog! :')

Ik vind dat niet kunnen stilstaan toch wel zo iets bizars, dat is verdorie de absolute basis! Bij die wissel van western en dressuurpaard zie je het ook. http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ Je schaamt je toch rot als engelse ruiter als je dit ziet.

Heb je Salinero wel eens stil zien staan? Zo makkelijk is het blijkbaar dus niet

Ayasha
Blogger

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:31

ja hoor, ik heb Salinero wel eens stil zien staan. :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:12

horseyfries schreef:
Mij hoef je dat niet "wijs te maken", ik weet zeker dat je door juiste training met het juiste paard juist wel zoveel progressie kunt boeken in het voorbeen, heb het al vaak genoeg gezien dat paarden ineens ontdekken dat ze hun voorbeen ook nog op een andere manier kunnen gebruiken op het moment dat ze meer op het achterbeen komen. Als je veel paarden getraind hebt zou je dat kunnen weten. Niets vreemds aan.
Lantes uitleg is daarin duidelijk en daar ga ik helemaal in mee.

En Totilas hortend en stotend uit de piaffe komen? Vur, volgens mij ben je in de war met een ander paard.
Voor wat betreft de Friezen: geef nooit het paard de schuld van de onkunde van de ruiter!

Haha, nee hoor, ik ben echt niet in de war. Ik zeg niet dat ie het altijd doet, maar ik heb hem al heel vaak gezien in een GP-proef, en ik heb het toch meerdere malen gezien.
En trouwens, de schuld geven aan het paard van de onkunde van de ruiter? Dat heb ik nooit gehad. Ik ben van mening dat je juist rekening moet houden met de beperkingen van je paard. En ik ben van mening dat het merendeel van de Friezen moeite hebben met de hals laten vallen. Dat kun je toch onmogelijk niet met me eens zijn, juist als Friezen-kenner.

Nog even een reactie op de 2 filmpjes van Totilas in jongere jaren. Tijdens het WK had ie een super uitgestrekte draf. Hij treedt daar erg ver over de afdruk van zijn voorbenen een en laat echt een verruiming zien. In de PSG-proef is dat al wat minder. Trouwens is ie daar erg druk in zijn hoofd-halshouding en drukt ie het grootste deel van de proef zijn rug weg. Daar zit ie dus in het geheel niet "aan elkaar". Dit even ter verduidelijking. ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:20

jilverbeek schreef:
Ayasha schreef:
Dus voor een fries is dat natuurlijk, maar voor Totilas niet. En moet je een paard zó extreem laten gaan enkel omdat je het kan? :)

totilas is en blijft een wonder (:
een fries is iets heel anders ..
die kun je niet vergelijken met totilas

zoals janouke zegt, totilas loopt niet altijd zo als hij in de ring loopt.
ik heb hem zien losrijden in aken, hij liep nog steeds appart.
maar in de ring geeft hij gewoon idd echt alles.

trouwens, nu heb ik die goeie fotos geplaatst reageert er niemand :')
alleen bij die waar hij -op die foto/MOMENTopname- zijn achterbeen niet goed gebruikt..
hey ja das waar. net of wil iedereen gewoon slecht commentaar leveren.
en trouwens een paard is nooit perfect. dat achterbeen mag er soms dag wel wat meer bij , maar verder is er niets mis mee.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:27

Bizzybijtje schreef:

Dit is hem in de intermediare. :)
Je ziet hier dat hij al spectaculairder gaat lopen, maar nog niet zo erg als nu.

Ik begin me ook af te vragen hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Kun je dat niet gewoon ontwikkelen door veel trainen?

vraag ik me ook af. is het misschien niet zo, dat hij zijn achterbeen juist heel krachtig , optilt, maar niet zo hoog, en daardoor juist zijn voorbenen zo mooi kan bewegen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:30

Er zijn wel enorm veel "momentopnames" waarin het achterbeen niet voldoende meekomt...
Totilas is een goed paard, zonder twijfel. Maar ik vraag me af of hij niet gewoon geleerd heeft om op deze manier te draven, een Spaanse draf eigenlijk, helaas met een achterblijvend achterbeen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:00

Ok ik zie heus wel dat dat achterbeen niet helemaal mee komt maar er zijn paarden/pony's waarbij dat been niet eens onder het dier komt... en wat maakt het uit die benen die die naar voren doet ik vind het prachtig.. de mensen hier die dit een circus act vinden vind ik VRESELIJK overdreven.. laat jij maar is een paard zo lopen nou dan ben je laaang bezig... het enige wat jullie hier doen is zeggen dat het onnatuurlijk is maar dat het wel een prachtig beest is :? ja sorry hoor maar hier is veel te veel kritiek... jullie kijken alleen maar naar het achterbeen dat nét niet genoeg onder het paard komt... ik vind het jammer dat zoveel mensen hier een probleem van maken... :n ik zou veel doen om op zo'n paard te kunnen rijden en dat niveau en hier zitten ze te zeuren over het achterbeen wat niet helemaal mee komt :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:09

CasanovaLY schreef:
Ok ik zie heus wel dat dat achterbeen niet helemaal mee komt maar er zijn paarden/pony's waarbij dat been niet eens onder het dier komt... en wat maakt het uit die benen die die naar voren doet ik vind het prachtig.. de mensen hier die dit een circus act vinden vind ik VRESELIJK overdreven.. laat jij maar is een paard zo lopen nou dan ben je laaang bezig... het enige wat jullie hier doen is zeggen dat het onnatuurlijk is maar dat het wel een prachtig beest is :? ja sorry hoor maar hier is veel te veel kritiek... jullie kijken alleen maar naar het achterbeen dat nét niet genoeg onder het paard komt... ik vind het jammer dat zoveel mensen hier een probleem van maken... :n ik zou veel doen om op zo'n paard te kunnen rijden en dat niveau en hier zitten ze te zeuren over het achterbeen wat niet helemaal mee komt :n

Wie zegt dat de mensen die het een circus act vinden hun paard zo WILLEN laten lopen? :?
Bij een GP paard mag je toch wel verwachten dat ie zijn achterbeen degelijk kan onderbrengen? Dat is basis.... Zonder een goed onder-tredend achterbeen is er geen fijn achterhand gebruik, is er geen goed rug-gebruik en kan er ook geen correcte aanleuning zijn...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:23

Ayasha schreef:
CasanovaLY schreef:

Wie zegt dat de mensen die het een circus act vinden hun paard zo WILLEN laten lopen? :?
Bij een GP paard mag je toch wel verwachten dat ie zijn achterbeen degelijk kan onderbrengen? Dat is basis.... Zonder een goed onder-tredend achterbeen is er geen fijn achterhand gebruik, is er geen goed rug-gebruik en kan er ook geen correcte aanleuning zijn...

ik zei niet dat mensen die het een circus act vinden dat zij het zo zouden willen laten lopen maar kom op zeg dit is wel héél véél kritiek op een paard wat alles perfect doet behalve dat de achterbenen niet helemaal onder het lichaam zet... ik vind het erg overdreven gezeur... ik zou super blij zijn als ik op dat niveau kon rijden ookal is de achterhand niet helemaal perfect geen enkel paard is perfect en dat zal ook nooit gebeuren ieder paard heeft zijn sterke en zwakke punten en daar kan je niks aan doen je kan het wellicht ietsje beter maken maar meer niet... en Totilas is nou eenmaal zo je kan hem niet veranderen, hij is speciaal en that's it... en hij brengt z'n benen er toch onder of ben ik nou blind??? misschien niet helemaal maar dat is dan zijn zwakke punt... ik vind niet dat je daarop een paard kan critiseren omdat ie net niet er helemaal goed onder loopt :\

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:23

Maar hoe kan alles "nagenoeg perfect" zijn als zo iets basic niet in orde is? :)
Kan zijn dat ie wat zwak achter is (wat ik ten zeerste betwijfel gezien zijn piaffe) maar dat is trainbaar. :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:28

Ayasha schreef:
Maar hoe kan alles "nagenoeg perfect" zijn als zo iets basic niet in orde is? :)

niet alles word door zijn achterhand gedaan hoor... mijn pony loopt ook (niet perfect) super (kan je zeggen van niet maar het is wel zo) en zijn achterhand zit er ook toch nog niet helemaal onder??? en ik vind het perfect kom op zeg hij haalt met dat paard hoger dan 90% das toch in de buurt van perfect... of ligt dat aan mij en zie ik alles verkeerd?? :\ kan ik me niet voorstellen maar goed... en ook een ding je kan nóóit een paard perfect krijgen dat lúkt niet... dus vergeet het maar dat dat kan veranderen bij Totilas het kan wellicht beter worden meer niet...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:29

Inderdaad, zoals Ayasha al zegt. Hoe kan alles perfect zijn zonder een goed ondertredend achterbeen?! Dat kán simpelweg niet.
Zoals ik eerder al zei, Totilas is een goed paard. Maar bij lange na niet perfect.
Daarom hoort hij ook geen 10en te krijgen.

Casanova: als het góed is, wordt wél alles vanuit de achterhand gedaan ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:34

Als niet alles vanuit de achterhand gedaan wordt is het niet perfect. Jouw pony loopt geen GP en heeft vermoedelijk nog wel een eindje te gaan voor dat hij dat loopt? Een paard moet nl wel groeien en de tijd krijgen om voldoende kracht te ontwikkelen om de achterhand fijn onder te brengen enz. Dat is niet van vandaag op morgen.... Een paard moet het ruiter-gewicht leren dragen. Is nl niet zo vanzelfsprekend als veel ruiters denken. :) Het kan dus best zijn dat jouw pony super loopt op het niveau dat je nu traint maar er zal waarschijnlijk nog wel werk aan zijn... Op GP niveau (wat toch een beetje het "eind station" is) verwacht ik toch wel dat een paard zijn achterhand er degelijk onder kan brengen... Toch als die scores van 90% bij elkaar loopt. :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:41

maar ik heb ook niet gezegt dat Totilas helemaal perfect is... IK vind hem perfect lopen maar dat betekent niet dat hij perfect loopt daar ben ik ook wel achter... ik snap heus wel wat jullie zeggen maar ik vind het een beetje allemaal kritisch over komen om alleen maar over zijn achterbenen te zeggen enzo... (dat vind ik he dat is mijn mening) zeker nu hij zowat de top heeft gehaald maar goed niemand is perfect dus paarden ook niet... en over mijn pony hij brengt zijn achterhand er wel wat onder ookal is hij pas 5 jaar en ik ben er nog niet ben pas L1 maar ik hoop er toch wel later in de buurt te komen en dan met een achterhand er onder :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:43

Van een 5 jarige in het L mag je ook nog niet hetzelfde verwachten als van een GP paard. :D Het punt is gewoon dat hij iets heel basic mist. :) het is niet wat lengtebuiging die ontbreekt oid... Het is iets waar je van begin af aan mee bezig hoort te zijn... :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:48

Dat kun je wel kritisch vinden, dat is het ook, maar het is wél hetgeen wat er mist bij Totilas. En laat het achterhandgebruik nu nét hét belangrijkste puntje zijn ;)
Dat ie de top heeft behaald is helemaal niet gek. Het ís ook een goed paard. Beter als menig ander paard wat in de GP rondloopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:50

gillian schreef:
Dat kun je wel kritisch vinden, dat is het ook, maar het is wél hetgeen wat er mist bij Totilas. En laat het achterhandgebruik nu nét hét belangrijkste puntje zijn ;)
Dat ie de top heeft behaald is helemaal niet gek. Het ís ook een goed paard. Beter als menig ander paard wat in de GP rondloopt.

:j Kan het niet anders dan met je eens zijn. :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:23

ik ben het met jullie beiden eens hoor ik vond alleen de eerste reacties allemaal zo vreselijk onvriendelijk maar goed...
en natuurlijk verwacht ik niet van Cassie dat hij als een GP pony loopt dat kan niet :P
dat wil ik hem zeker ook niet aan doen... paarden die heel vaak worden getraind en snel door de B, L, M worden gejaagd worden snel geblesseerd en dat wil ik mijn schat niet aan doen...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:44

Ayasha schreef:

Dan heb je dus ook gezien hoeveel "moeite" 't hem kost

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:17

zipje71 schreef:
Ayasha schreef:

Mwa koste hem toen niet zo heel erg veel moeite hoor. :) Alstie stilstaat doettie het goed ook. Denk dat Sali heel heel heel graag werkt en stilstaan maar niks vind. :D Maar ik vermoed dat Anky ook geen 10'en krijgt voor haar halt. (ik dacht dat die nu ook gepunt werd?)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:28

Ayasha schreef:
zipje71 schreef:

Mwa koste hem toen niet zo heel erg veel moeite hoor. :) Alstie stilstaat doettie het goed ook. Denk dat Sali heel heel heel graag werkt en stilstaan maar niks vind. :D Maar ik vermoed dat Anky ook geen 10'en krijgt voor haar halt. (ik dacht dat die nu ook gepunt werd?)

idd als ie stilstaat,
Maar anyway back on topic, ik vind Totilas een superpaard wat nog lang niet op de top van zijn kunnen loopt, maar dat kan ook niet gezien zijn leeftijd. Dat zijn lopen getrickt zou zijn vind ik onzin. Het paard heeft van zichzelf zoveel actie in het voorbeen. Dat de een het wel mooi vind en de ander niet, zal je altijd houden. Als het werkelijk waar is dat hij zo slecht zou lopen, dan moet het hele jurykorps stekeblind zijn.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:42

* kom effe binnen vallen,,,

heb net het filmpje zitten kijken van toot in de intermediare,, en vind hem daar een heel stuk minder 'sjouwen en trekken' met zn benen dan dat hij nu doet... echter vond ik het niet zo prettig om te zien want vond dat er veel spanning was en ook zijn rug werd naar mijn idee aardig weggedrukt...

wat me ook op viel is dat hij eerste werd geplaatst terwijl bijna al zn vliegende wissels na appyementen of uitgestrekte galop na gesprongen werden,, best raar.. weet natuurlijk niet hoe de andere gereden hebben maar goed...

ook ben ik idd van mening dat het je smaak moet zijn of niet.. de een houd er wel van en de ander niet.. zo is het nu een maal..

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:57

Het achterbeen gebruik van Totilas staat in geen verhouding tot zijn voorbeen gebruik.
Aan de voorkant zie je allemaal spectakel, terwijl er aan de achterkant weinig gebeurt.
En laatst in Aken reden Totilas en Gal gewoon drie fouten, en scoorden ze toch nog meer dan 90%, dat slaat dus echt nergens op.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:08

Al gaat die Gal er op zijn kop onder hangen, dan nog scoren ze 80 of 90%.
Waar wij vroeger de Duitsers van beschuldigden, namelijk dat ze altijd werden voorgetrokken, is nu aan de hand met Gal en Anky (voorheen dan).

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:36

idd dat ze winnen terwijl er (voor dat niveau) slordige fouten worden gemaakt vind ik ook nog een discussie punt..
neem de kur in aken,, adelinde en parzival reden een strakke foutloze geweldige kur, worden 2e... en gal en toot rijden een (in mijn ogen) hectische kur met wat schoonheidsfoutjes en miscommunicaties in de overgangen en worden 1ste.. daar erger ik me op het moment nog meer aan dan het achterbeen gebruik.. want ik zal eerlijk zijn.. totilas zal voor mij nooit een paard worden waar ik lekker naar kan kijken, en een parzival bijvoorbeeld wel.. maar dan komen we weer bij het punt dat ieder een eigen mening heeft. wat dus nu ook het geval is over de discussie m.b.t. het achterbeen gebruik van toot...