Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
unicorn_kiss schreef:Gini schreef:Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.
Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.
Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?
Dat is dan zo'n omslachtige larie, want hoe voorkom jij dat een paard zelfs al denkt aan steigeren?
Waarom biedt níemand van de 'anti's' in dit topic een andere werkende oplossing aan?
'Hij zij mag het gewoon niet doen' Dat is jouw conclusie. Heel makkelijk gezegd. Hoe voorkom jij dat je paard dit alsnog zou proberen?
Dieren blijven dieren, en bijna elk dier komt in een stadium waar ze de mens willen uitproberen.
En ik heb het hier niet over angstige paarden of paarden met pijn, dat is weer wat anders.
En ja ik hed een paard dat beet toen ik m net had, door een gebrekkige opvoeding.
Met een kneep is die het zo afgeleerd.
Citaat:Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?
Gini schreef:Gini schreef:Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.
Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.
Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?
Als ik een kant-en-klare oplossing zou hebben dat werkt bij ieder paard zou ik een boek schrijven en goeroe worden.![]()
Vraagje: Waarom is wat ik schrijf larie? Omdat ik jouw mening niet deel?
Jij vraagt hoe ik zoiets zou voorkomen? Wel idd simpel. Ik moet dat niet voorkomen. De paarden waarmee ik bezig ben, ken ik al vanaf dat ze 1 minuut oud waren. En vanaf die eerste minuut heb ik ervoor gezorgd dat ze mij (en iedere mens eigenlijk) als hun meerdere zagen. Als iets ook maar op de verste verte leek op mij uitproberen, smoorde ik dat meteen de kiem in. Niet eentje van die paarden komt ook maar op het idee om gericht hoeven naar mij uit te zwaaien.
En nogmaals (ik zou graag willen dat je al mijn posts volledig leest voordat je zegt dat ik larie verkoop) nergens, maar dan ook nergens heb ik beweerd dat je een paard NIET mag straffen. Maar uit frustratie of emotie slaan, schoppen, brullen,...is not done. Verder moet de straf of aansporing die je je paard geeft duidelijk en gekend zijn bij het paard. Bv. een paard dat nog niet kennis heeft gemaakt met de zweep/niet weet wat een zweep inhoudt, toch een tik geven omdat "die anders niet vooruit loopt" is not done. Een steigerend paard een ruk aan het touw geven EN daarna nog een schop verkopen is not done.
En ook als reactie op je laatste zinnetje moet ik zeggen: lees mijn post! Ik zal hem even opnieuw voor je quoten.Citaat:Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?
Ik zeg toch duidelijk slag en niet kneep. Kneep is duidelijk voor een paard, slag meestal niet. In paardentaal is er een verschil tussen teruggebeten worden en een schop krijgen.

Straffen vind ik zeker niet overbodig, maar waar ik zie dat het vaak misloopt is de hoeveelheid, de aard en het moment van een straf. Een straf moet je nooit geven uit frustratie of ongeduld. Straf geven is als je erover nadenkt niet gemakkelijk, want je moet het binnen een kort tijdsbestek doen om nut te hebben maar tegelijk moet je de straf overdenken (is het rechtvaardig om op dit moment straf te geven, welke straf en hoe kan ik het negatieve ombuigen in een positief einde,...).
) 

LiseFederer schreef:Bestaat dat wel? Perfect rijden??
vrees dat ik anders nu nog stond. Ze wilde de stal niet in en had echt even een duwtje nodig. Ze heeft er geen trauma van opgelopen hoor! Ze loopt tegenwoordig (redelijk) braaf dr stal in! Maar mijn paard was in de paardenpubertijd echt overal "bang" voor als het haar uit kwam! Als je een grote vrachtwagen niet eng vind dan maak je mij niet wijs dat je een poetskoffer wel eng vind! Niet zo aanstellen hihi Gini schreef:Ik word echt heel nieuwsgierig naar dat boekje waar iedereen het over heeft. Welke manier wordt daar dan in verkondigd?

) zijn er situaties dat het even niet anders kan. Stel dat het morgen of overmorgen weer voorkomt, zal ik je dat voorbeeld even doorgeven
.