Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:36

ik ging een keer in gallop op het zandpad, toen schrok mn pony ergens van , en galloppeeerde nog harder & toen moest ik toch wel even aan de teugels trekken hooor, ik weet dat het niet goed is maar de weg kwam steeds dichter bij !
nouw dat wil je toch ook niet mee maken ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:04

unicorn_kiss schreef:
Gini schreef:
Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.

Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.

Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?

Dat is dan zo'n omslachtige larie, want hoe voorkom jij dat een paard zelfs al denkt aan steigeren?
Waarom biedt níemand van de 'anti's' in dit topic een andere werkende oplossing aan?
'Hij zij mag het gewoon niet doen' Dat is jouw conclusie. Heel makkelijk gezegd. Hoe voorkom jij dat je paard dit alsnog zou proberen?
Dieren blijven dieren, en bijna elk dier komt in een stadium waar ze de mens willen uitproberen.
En ik heb het hier niet over angstige paarden of paarden met pijn, dat is weer wat anders.

En ja ik hed een paard dat beet toen ik m net had, door een gebrekkige opvoeding.
Met een kneep is die het zo afgeleerd.

Als ik een kant-en-klare oplossing zou hebben dat werkt bij ieder paard zou ik een boek schrijven en goeroe worden. ;)
Vraagje: Waarom is wat ik schrijf larie? Omdat ik jouw mening niet deel?
Jij vraagt hoe ik zoiets zou voorkomen? Wel idd simpel. Ik moet dat niet voorkomen. De paarden waarmee ik bezig ben, ken ik al vanaf dat ze 1 minuut oud waren. En vanaf die eerste minuut heb ik ervoor gezorgd dat ze mij (en iedere mens eigenlijk) als hun meerdere zagen. Als iets ook maar op de verste verte leek op mij uitproberen, smoorde ik dat meteen de kiem in. Niet eentje van die paarden komt ook maar op het idee om gericht hoeven naar mij uit te zwaaien.

En nogmaals (ik zou graag willen dat je al mijn posts volledig leest voordat je zegt dat ik larie verkoop) nergens, maar dan ook nergens heb ik beweerd dat je een paard NIET mag straffen. Maar uit frustratie of emotie slaan, schoppen, brullen,...is not done. Verder moet de straf of aansporing die je je paard geeft duidelijk en gekend zijn bij het paard. Bv. een paard dat nog niet kennis heeft gemaakt met de zweep/niet weet wat een zweep inhoudt, toch een tik geven omdat "die anders niet vooruit loopt" is not done. Een steigerend paard een ruk aan het touw geven EN daarna nog een schop verkopen is not done.

En ook als reactie op je laatste zinnetje moet ik zeggen: lees mijn post! Ik zal hem even opnieuw voor je quoten.

Citaat:
Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?

Ik zeg toch duidelijk slag en niet kneep. Kneep is duidelijk voor een paard, slag meestal niet. In paardentaal is er een verschil tussen teruggebeten worden en een schop krijgen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:26

Ja... ik durf toe te geven... Ik rijd mijn tank met een Pelham met dubbele teugels als ik een buitenrit maak. En soms moet ik nog best hard trekken ook... Maar liever dat dan onder die ene auto komen. En dan het geneuzel van mensen die het hebben over beter africhten en het enorm zielig vinden wordt ik zo moe. Als ik met een buitenrit niet te maken zou hebben met overige weggebruikers zou ik het niet zo'n ramp vinden als mijn paard er eens vandoor zou gaan of de weg op zou spatten omdat ze schrikt van een stel eenden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:14

Gini schreef:
Gini schreef:
Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.

Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.

Als ik een kant-en-klare oplossing zou hebben dat werkt bij ieder paard zou ik een boek schrijven en goeroe worden. ;)
Vraagje: Waarom is wat ik schrijf larie? Omdat ik jouw mening niet deel?
Jij vraagt hoe ik zoiets zou voorkomen? Wel idd simpel. Ik moet dat niet voorkomen. De paarden waarmee ik bezig ben, ken ik al vanaf dat ze 1 minuut oud waren. En vanaf die eerste minuut heb ik ervoor gezorgd dat ze mij (en iedere mens eigenlijk) als hun meerdere zagen. Als iets ook maar op de verste verte leek op mij uitproberen, smoorde ik dat meteen de kiem in. Niet eentje van die paarden komt ook maar op het idee om gericht hoeven naar mij uit te zwaaien.

En nogmaals (ik zou graag willen dat je al mijn posts volledig leest voordat je zegt dat ik larie verkoop) nergens, maar dan ook nergens heb ik beweerd dat je een paard NIET mag straffen. Maar uit frustratie of emotie slaan, schoppen, brullen,...is not done. Verder moet de straf of aansporing die je je paard geeft duidelijk en gekend zijn bij het paard. Bv. een paard dat nog niet kennis heeft gemaakt met de zweep/niet weet wat een zweep inhoudt, toch een tik geven omdat "die anders niet vooruit loopt" is not done. Een steigerend paard een ruk aan het touw geven EN daarna nog een schop verkopen is not done.

En ook als reactie op je laatste zinnetje moet ik zeggen: lees mijn post! Ik zal hem even opnieuw voor je quoten.

Citaat:

Ik zeg toch duidelijk slag en niet kneep. Kneep is duidelijk voor een paard, slag meestal niet. In paardentaal is er een verschil tussen teruggebeten worden en een schop krijgen.

Ik heb inderdaad een beetje overhaast gereageerd, sorry hiervoor. Maar uit deze post had ik begrepen dat jij straffen 'overbodig' vindt.
Natuurlijk heb jij de overhand als je jouw dier al levenslang hebt en je van de geboorte af aan consequent bent.
Maar wat doe je met eentje die een verkeerde opvoeding heeft genoten en dan bij jou komt te staan?
Of een puberend paard dat een beetje last krijgt van zijn/haar hormonen?
Of eentje die even te jolig is en verzot is op een hindernis. Dan mag je paard nog zo'n respect voor je hebben, op sommige momenten vergeten ze dat heus weleens ;)
En ja dan treed ik op.

Je hebt gelijk wat de klap betreft, een kneep is inderdaad veel doeltreffender

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:50

Is niet erg, even goede vrienden. ;) Straffen vind ik zeker niet overbodig, maar waar ik zie dat het vaak misloopt is de hoeveelheid, de aard en het moment van een straf. Een straf moet je nooit geven uit frustratie of ongeduld. Straf geven is als je erover nadenkt niet gemakkelijk, want je moet het binnen een kort tijdsbestek doen om nut te hebben maar tegelijk moet je de straf overdenken (is het rechtvaardig om op dit moment straf te geven, welke straf en hoe kan ik het negatieve ombuigen in een positief einde,...).

Ik zal zo zeggen: veel kan opgelost worden door terug naar de basis te gaan. Het begin, fatsoenlijk aan een touw meelopen bv. en de persoonlijke ruimte van de mens respecteren. Iedereen weet dit en weet dat dit de basis is, iedereen weet dat als je dit niet voor elkaar hebt, je dan niet moet denken aan een stap verder gaan. Maar hoeveel paarden lopen er daadwerkelijk met een slap touwtje achter hun baas aan niet alleen thuis maar ook op vreemd terrein en zelfs op wedstrijd. Hoeveel paarden lopen toch niet stiekem hun baas omver als ze bang zijn of als ze een pol gras zien staan? Ik heb geen exacte cijfers maar ik wil ze toch niet allemaal te eten geven. ;)

Ik heb idd het geluk om met ongeschreven bladen te werken.
Bij een geschreven blad moeten er eerst dingen uitgewist worden en dat gaat niet altijd makkelijk. Hoe ik dat zou oplossen hangt af van paard, situatie en opvoeding (of gebrek daarvan). Maar zeg dat ik bij de meesten helemaal terug naar die basis zou gaan. Ik zou ze behandelen alsof ze net 1 minuut uit de baarmoeder zijn. Maar dat kost tijd en geduld en dat is wat veel mensen niet kunnen opbrengen.

Een puberend paard mag gerust op zijn plaats gezet worden. Cookie is nu aan het puberen, ze komt recht op me af gegaloppeerd soms. Maar ik weet dat dat uitdagen is en dat ze nooit over me heen zou lopen. Ik maak me dan groot, kijk haar aan en loop zelfs enkele passen haar richting uit. Om de boodschap nog duidelijker te doen overkomen werp ik soms mijn handen in de lucht. Je moet eens zien hoe snel ze zich bedenkt en al likkend en kauwend en met hoofdje laag op me afkomt. Gaan staan brullen en schreeuwen en schoppen zou op dat moment niets maar dan ook niets uitmaken. En zo is er voor ieder staaltje van pubergedrag een oplossing. Die oplossing is niet universeel en kant-en-klaar, daar moet je zelf achterkomen.

Een paard dat te jolig wordt kan bij mij in twee richtingen uit. Ofwel laat ik het paard even blij doen, verlichte zit en lekker galopperen, maar als ik dan terugpak moet de aandacht meteen wel weer bij mij zijn. Ik heb gemerkt dat dat na een korte time-out (even niet meer serieus doen) vaak wel zo is.
Als het opdringerig jolig is (dus niet stoppen wanneer ik het vraag) dan leer ik het paard geduld hebben. Ook daarmee begin ik met kleine dingen op de grond: wachten als ik voer en niet meteen die neus in de bak stoppen, halthouden aan het touw en blijven staan tot ik zeg dat het goed is, voetjes optillen zolang ik het wil etc etc. Een paard dat geen geduld heeft voor de sprong? Balkjes rijden in draf. Nog te jolig? Voltes rijden voor de balkjes. Hij moet naar mij luisteren en zich niet laten meeslepen in overenthousiasme.
Een blij, ongeduldig paard voor een hindernis in de mond zitten trekken om hem toch maar een beetje bij te houden is volgens mij niet de juiste oplossing.

Maar goed, dit is mijn mening. Niet iedereen moet het doen zoals ik het doe. :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:14

Nee ik ben het voor het overgrote deel eens met je

Die van mij durft bij het zien van iets interessants (met name een paard) mijn persoonlijke ruimte ook verstoren en gaat hij schuin voor me lopen en aandringen. Maar ik heb hem pas een paar maandjes, en ik heb nog niet helemaal de rol van de grote baas. Het respect is er merendeels, alleen op sommige momenten lijkt dat vergeten. Ik probeer dat op te lossen met een tik op de neus zodra die voorbij mijn voeten komt. De zogezegde 'grens', de muur. Het gaat steeds beter, maar andere paarden zijn op bepaalde momenten zóveel interessanter dan mij. Hij is 5, staat maar pas bij een heleboel paarden, dus zoiets kan je voorkrijgen.
En inderdaad, een straf moet gecontroleerd zijn. Je moet eigenlijk op voorhand beslissen wát je doet op welk moment. Anders kan je overreageren of te geweldadig zijn en het paard heeft de boodschap ook niet begrepen. Dan wordt hij bang ipv op zijn plek gezet. In dat tweede geval zijn ze hooguit beledigd.
Het spijtige aan ovoorspelbare voorvalletjes met een paard is dat het ervoor kan zorgen dat iemand eerst schrikt, bekomt, nadenkt en dan pas straft. Dat is dan weer veel te laat. Je moet op het moment zelf ingrijpen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:31

ik klets ook even mee in dit topic! Ik rij namelijk ook niet volgens de boekjes.. probeer best respect te hebben voor mijn paard en ook rustig en ontspannen te rijden, maar hij hoeft bij mij niet mijn hulpen te negeren en met z'n kop in de wind naar zijn eigen ideeen gaan luisteren. Dan heeft hij ook te luisteren, op welke manier dan ook }>
Maar goed, hij heeft de keuze of het goedschiks of kwaadschiks gaat. Kiest hij voor niet luisteren, dan moet hij er soms echt aan geloven door het te voelen
(wil trouwens niet overkomen als iemand die haar paard helemaal verrot slaat oid, want dat is helemaal niet zo!!! Alleen zo af en toe heeft hij een verme hand nodig :o )

J_H

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:48

ik denk dat iedereen wel eens een dag heeft dat het niet gaat zoals het volgens de boekje moet gaan, maar inderdaad is de vraag dan of je ervoor uit wilt komen. Nou ik wel, soms moet het even op een andere manier dan dat het zou horen. Maar dat is met alles toch....

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:40

Ik denk dat elke ruiter probeerd om volgens het boekje te rijden :)
Als elk paard altijd volgens het boekje reageerd is dat geweldig!!
maar helaas reageren paarden om wat voor een reden niet altijd zoals in dat ene boekje staat..... dus moet je soms ook doen wat weer in een ander boekje staat....
Beetje jammer dat er zoveel boekjes bestaan.
en dat de één het ene boekje goed vindt en de ander niet....

Dus ik durf ook toe te geven, ja hoor soms rij ik ook wel volgens een ander boekje dan ik eigenlijk zou willen!!

jumpingxgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:51

Hier nog een mijn paard kan wel eens zijn momenten hebben waar ik even wat strenger moet optreden..
Moet je dan je paard over je heen laten walsen?? nee dankje ik ben maar een klein opdondertje van 1.62 en me paard is 1.70 dus moet ik hem soms toch duidelijk maken dat ik toch nog wel de baas blijft...
Er zit echt een heel groot verschil in het paard corrigeren en hem (bewijze van spreken) Mishandelen..
Elk paard is anders en kan anders reageren daarom is bij elk paard anders hoe je hem corrigeert en reageert er dan ook anders op.
Dus hier nog 1 ik rijd niet altijd volgens het boekje :o

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:22

Als je paard vervelend blijft doen en je doet je best om volgens het boekje te reageren, maar dit lukt niet, denk ik ook dat het belangrijker is om het op een andere (diervriendelijke!) manier op te lossen dan iets te blijven proberen wat niet helpt. Op die manier laat je je paard alleen maar over je heen lopen en wordt hij de leider in plaats van de ruiter, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Later kun je de situatie altijd nog voorleggen aan je instructeur zodat je wellicht een manier kunt leren om het volgende keer wel volgens het boekje op te lossen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:13

Maar er bestaat toch niet iets zoals 'het boekje'. Er zijn bibliotheken volgeschreven over paarden en paardrijden en dat is juist het leuke. Iedereen doet het op zijn manier. Er is geen wet, geen handleiding die zegt dat je het zo en zo moet doen.

Het enige wat in mijn ogen wel een verplichting is, is dat je eerlijk en respectvol met je paard omgaat. Duhuh, tuurlijk! Denken jullie allemaal nu. Maar ervaring leert mij dat na een lange werkdag, na een ruzie thuis, tijdens een slechte training, op wedstrijd, etc etc, dat principe heel gemakkelijk en heel snel vergeten wordt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:56

ik ook niet, er zijn meer manieren om te rijden zoals in het boekje maar natuurlijk probeer ik het wel eerst in boekje vorm ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:36

Ik word echt heel nieuwsgierig naar dat boekje waar iedereen het over heeft. Welke manier wordt daar dan in verkondigd?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:39

Hahaha, ook dat kun je zelf kiezen...
maar dat lijkt mij de manier zo als iedereen voor zich het zou willen doen!!
mijn boekje is een mix van aanwijzingen van verschillende instructeurs... en het is niet te koop ;)

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:40

Bestaat dat wel? Perfect rijden?? :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:45

Ik geloof er (sorry) geen snars van, dat mensen hier op bokt zouden verkondigen dat ze niets verkeerd doen en dus 'perfect rijden' :n

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:51

Nope, perfect rijden bestaat niet. Iedereen heeft daar namelijk een andere definitie voor. Je kan wel iets uitkiezen en proberen daarin perfectie te bereiken, er zijn smaakjes genoeg, ga maar eens neuzen in de boekenafdeling van je lokale ruitersportzaak. Die doet niet onder voor een kleine algemene boekhandel als het goed is. (en dan hebben we het nog niet over de ontelbare rijstijlen die er bestaan).

Ik voor mijzelf heb als doel gesteld zoveel mogelijk SAMEN te werken met mijn paardje en dat lukt redelijk, hoewel perfectie nog een heel groot stuk verwijderd is van mijn huidige kunnen. Ik heb geen standaard boekwerk in mijn hoofd zitten, slechts mijn gevoel van wat goed is en wat slecht (ik heb iets tegen al die, veelal zeer dogmatische, boekenwijsheid).

Ik denk dat je, zowiezo altijd beperkt door je eigen talent, met goede instructie (dus niet perse gediplomeerd! Dat diploma zegt niet veel in de praktijk) en een gezond eigen inzicht in waar je staat en wat je realistisch gezien kan bereiken een heel eind kan komen in wat voor jou perfectie is.

MAAR: Echte perfectie bestaat niet! Ondanks dat er mensen zijn die dat beweren. Perfectie bestaat niet en dus heb je altijd een doel om naartoe te trainen, als het goed is tenminste. Is het niet voor jezelf, dan ben je toch op z'n minst dat verplicht aan je paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:53

Hoi TS, wat ben jij bar slecht voor je paard.. Jeumpie. -O-
...

Heb het even verwerkt en moet maar gewoon melden dat ik ook niet paardwaardig ben. ;(
Mijn paard kent mijn stem , hand en voet, kent de bezem, de zweep en de teugel. Ik ben blij dat ze nog bij me komt. *\o/*
Serieus. En ze is niet bang, snap jij het?.. :o?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:11

LiseFederer schreef:
Bestaat dat wel? Perfect rijden?? :)

Nee, iedereen denkt daar toch anders over! Ook elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig!

@Detour ik heb ooit 1x de bezem nodig gehad :o vrees dat ik anders nu nog stond. Ze wilde de stal niet in en had echt even een duwtje nodig. Ze heeft er geen trauma van opgelopen hoor! Ze loopt tegenwoordig (redelijk) braaf dr stal in! Maar mijn paard was in de paardenpubertijd echt overal "bang" voor als het haar uit kwam! Als je een grote vrachtwagen niet eng vind dan maak je mij niet wijs dat je een poetskoffer wel eng vind! Niet zo aanstellen hihi

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:25

Gini schreef:
Ik word echt heel nieuwsgierig naar dat boekje waar iedereen het over heeft. Welke manier wordt daar dan in verkondigd?

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar eerlijk gezegd ;)

Ik probeer natuurlijk zo respectvol mogelijk te rijden, maar soms is er gewoon geen tijd om lief te vragen. Bijvoorbeeld als mijn paard weer eens een stukje gaat racen in de galop en er ook anderen in de bak rijden, dan moet de rem er toch echt even flink op. En dan proberen we het gewoon weer opnieuw!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:27

Ach wie heeft dit nu niet?
Bokt weet alles beter.. Ik neem het altijd maar met een (behoorlijk grote) korrel zout.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:05

Ehm,als mijn paard even een racebui heeft die eruit moet krijgt ze die mogelijkheid. Dan ga ik op de binnenhoefslag, of ik zet haar op een volte 15 meter vanuit X zodat de hoefslag vrij blijft. Als paardlief dat even nodig heeft mag ze dat ook. Dan ga ik niet moeilijk lopen doen en even niet zeuren over regeltjes, als andere paarden even moeten uitrazen geef ik ze ook de ruimte. Kost een paar minuten maar daarna is de boel weer rustig en kan je weer normaal rijden. Als dat de snelste manier is je paard weer rustig te krijgen.

Gelukkig sta ik op een stal waar men rekening houd met de nukken en grappen en grollen van de paarden van stalgenoten. En ondanks dat dat soms best ergernis oplevert (2 mensen die aan het longeren zijn in beide helften van de bak en jij er tussendoor probeert te rijden in een serieuze poging iets dressuurmatigs te bewerkstelligen) valt alles met een goed gesprek wel op te lossen. Bij ons op stal komen we er meestal wel op een nette manier uit.

Mischien komt dat wel doordat het een DOY stal is en niet te groot, waardoor iedereen elkaar kent en ook de eigenaardigheden van alle paarden en hun baasjes kent. En zowiezo meer samen moet werken om de boel draaiend te houden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:16

Daar heb je gelijk in mick75 en zoals jij het zegt doe ik het ook normaal gesproken (het is niet alsof mijn paard af en toe een racebui krijgt, in de galop doet ze het nu eigenlijk altijd) Daar ben ik nu mee bezig om daar een oplossing voor te vinden, dus als ik nu ga galopperen, begin ik juist op een kleine volte. Maar dat is nu even een heel ander verhaal.
Misschien heb ik het niet goed gezegd, maar ik bedoelde in de gevallen waar ik wel weer rechtuit probeer te galopperen en ze gaat ervandoor en andere paarden heel dichtbij komen. De andere ruiters houden er natuurlijk ook rekening mee, maar af en toe (en ik zei in mijn post ook "soms" :P) zijn er situaties dat het even niet anders kan. Stel dat het morgen of overmorgen weer voorkomt, zal ik je dat voorbeeld even doorgeven ;).
Ik probeerde alleen uit te leggen dat ik ook een van de schuldigen ben die niet áltijd volgens het "boekje" rijdt, hoewel mijn uitgangspunt van het rijden wel is: blijf respectvol tegenover het paard..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:27

ach op bokt is ook heel makkelijk praten he, iemand zegt dat je bloedonderzoek moet laten doen want je paard is ziek. 2 dagen later zegt de TS ja ik heb het laten doen blablabla en het is goed. Heel veel dingen worden gelooft, zolang het maar gezegd wordt.
Bijvoorbeeld je hebt een zadel, ja heb ik via de zadelmaker laten aanmeten. Nou nee ik heb er een wintec zadel opliggen, en naar mijn idee (en die van mijn moeder die er wel verstand van heeft) ligt het goed
en nee ik doe niet alles via het boekje. Soms rijd ik met slof, als ik al wat moe ben, pony moet toch gereden worden, en soms maakt hij zich nogal sterk, drukt zijn rug weg, en loopt dan dus met een holle rug, is ook niet echt gezond, dan rijd ik het liever om af en toe klein beetje de slof erbij te pakken. als die goed loopt laat ik die ook weer los.

TS je hebt lef, dit zijn echt de meest haat topics onderhand op bokt over hoe mensen rijden met hun paard (bitloos, met bit, ijzerloos, met ijzers etc!)