Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:39

Ik zag laatst iemand op bokt met duidelijk overgewicht die haar paarden toch echt heel fijn aan het lopen had. Zij kan echt fijn rijden!

Maar doorgaans zit je toch wel je paard (en jezelf) in de weg hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:56

setteke schreef:
Bonken op zijn rug, xMoniique, is not done. Te zwaar betekent niet, schade aanrichten, als je goed meezit in de bewegingen, kan je zo licht zijn als een veertje ;) . Maar ja, volgens diverse topics, gaat het alleen hier om gewicht en BMI en sporten en lijnen en dieeten. So what, leer zitten, het volgen van de diverse bewegingen van je paard. En wil je kilo's kwijt, doen. Je paard maalt niet om 25 kilo meer of minder. Echt niet.

Dat hangt van het paard af.
Te zwaar betekent wel schade aanrichten, ook als je goed meezit in de beweging, gewicht is nog steeds gewicht.
Ons kwartje kan mij nog redelijk goed dragen, maar mijn vriend, die toch een kilo of 20 meer weegt heeft hij teveel last van. Dat ligt niet aan het meezitten, want mijn vriend kan heel fatsoenlijk rijden, maar puur aan het extra gewicht. Paard protesteert niet, want hij is, zoals heel veel paarden, een brave ziel, maar hij is wel blessuregevoeliger als mijn vriend hem rijdt dan wanneer ik dat doe. Dus ja, die 20 kilo kan een hoop verschil maken.
Enne, we hebben allebei een heel acceptabel figuur, dus het gaat hier puur om gewicht en niet eens over overgewicht.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:06

Anoeska schreef:
Nee, het liefst een ruiter in goede balans met een passend gewicht. De rest is excuses zoeken.

Helemaal mee eens!!
Te Zwaar is ook mishandeling van een paard/ pony en niet alleen onbalans oid. En paardrijden met TE veel gewicht alleen omdat het rijden zo leuk is voorjezelf is egoistisch.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:09

Wat worden hier belachelijke meningen geuit zeg!!!
Wat is volgens jullie dan het max gewicht en lengte om te MOGEN rijden op een groot paard???

Er zijn genoeg zwaardere ruiters die een paard ontzettend fijn kunnen rijden, kunnen de meeste dunne boktrijders nog veel van leren.
Daarbij vind een paard totaal geen hinder als de volgens jullie TE zware ruiter het paard fijn over de rug laat lopen. Heb meer medelijden met de manegepaarden waar elke dag TE onervaren ruiters op de rug hobbelen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:15

Ik ben geloof ik helemaal op m'n plaats in het topic.. Ik was zwaar (niet TE maar wel zwaar) inmiddels bijna 20 kilo kwijt en je merkt het verschil... maar ik geloof niet dat het de Ardenner waar ik toen op reed echt iets uitmaakte :+
M'n favoriete paardje (draver) was er wel blij mee ;)

Overigens zat ik toen ik wat zwaarder was ook goed in balans.. in tegenstelling tot sommige andere die niet 'zwaar' waren, persoonlijk vind ik het erger als iemand de hele tijd aan het bit loopt te trekken dan iemand die gewoon wat zwaarder is..
Natuurlijk moet je niet op een kleine pony gaan zitten als je veel te zwaar bent.. maar dat spreekt voor zich...

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:19

amies100 schreef:
Wat is volgens jullie dan het max gewicht en lengte om te MOGEN rijden op een groot paard???

Er zijn genoeg zwaardere ruiters die een paard ontzettend fijn kunnen rijden, kunnen de meeste dunne boktrijders nog veel van leren.
Daarbij vind een paard totaal geen hinder als de volgens jullie TE zware ruiter het paard fijn over de rug laat lopen. Heb meer medelijden met de manegepaarden waar elke dag TE onervaren ruiters op de rug hobbelen.

Dat punt over die manegepaarden ben ik het mee eens, aan de andere kant moet iedereen de kans krijgen om paardrijden te leren ;)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:24

Rider01 schreef:
amies100 schreef:

Dat punt over die manegepaarden ben ik het mee eens, aan de andere kant moet iedereen de kans krijgen om paardrijden te leren ;)

Dat klopt maar dus ook de te zware mensen :D

SixBar

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:27

als je 100 kilo of meer weegt dan hoef je niet meer te leren rijden beter was om dan te leren rennen ;-)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:30

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:33

Ik ken iemand met flink wat overgewicht en die ook paardrijd.
Sorry maar met doorzitten ziet het er echt niet uit! hobbeldeboddelstuiterstuiter...
En je ziet ook aan het paard dat hij het niet prettig vind en komt af en toe zelfs in verzet!
Paardje is af en toe ook uit balans..

En trouwens ik snap ook niet dat je zo wilt paardrijden, lijkt me voor jezelf ook geen prettig gevoel.

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:34

SixBar schreef:
als je 100 kilo of meer weegt dan hoef je niet meer te leren rijden beter was om dan te leren rennen ;-)

Oohoooohh :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:35

SixBar schreef:

Dat is dan vaak ook al niet meer gezond om te doen, slecht voor je gewrichten.

Maar ik vind het ook opvallend hoe vaak er hier slecht met slechter wordt vergeleken om iets toch maar "goed" te praten.
"Te" zwaar is gewoon te zwaar, dan moet je gewoon eerlijk zijn tegenover jezelf en het paard en eerst afvallen voor je op een paard klimt. Dat er ook akelige fouten worden gemaakt door lichtere ruiters is NIET relevant in deze discussie, dat is een aparte discussie. Ja natuurlijk is het fout als iemand een paard constant in de mond rukt, maar dat heeft helemaal niets te maken met een discussie over het negatieve effect op het paard van overgewicht van de ruiter! En het topic gaat puur over dat laatste onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:38

Idd Waratje. Te zwaar is gewoon te zwaar en schadelijk voor het paard, alle andere dingen doen niet ter zake.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:39

Als je 100 kilo of meer weegt lijkt rennen idd geen goed idee..
Stallen uitmesten dan maar? ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:43

Suuskipje schreef:
Ik ben een ruiter met overgewicht en ben eigenlijk wel benieuwd of jullie me te zwaar vinden voor een manegepaard wat ik lease
http://i244.photobucket.com/albums/gg32/Suuskipje/107_0295.jpg

Laat ik het zo zeggen, ik denk dat het voor jullie beiden prettiger zou zijn als je wat zou afvallen. Het paard is op zich degelijk genoeg en zolang je de belasting beperkt houdt zal hij er niet direct wat van krijgen, maar een dagrit zou ik je op hem niet willen aanbevelen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:44

amies100 schreef:
Rider01 schreef:

Dat klopt maar dus ook de te zware mensen :D

Als je wat zwaarder bent zoek dan een paard wat iets meer kan verdragen (zoals die Ardenner bij mij..)
Als je zelfs daar te zwaar voor bent.. dan eerst maar wat klusjes in de stal doen, val je ook snel genoeg van af.
Overigens zijn er ook mensen die door een ziekte behoorlijk zwaar zijn, voor hen zou ik niet zo snel iets weten.. misschien gaan mennen?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:46

Ik lees dit topic met belangstelling mee. Ik ben dus een ruiter met overgewicht, die wel rijdt. (zie profiel waar ik nog even snel een nieuwe recente foto plaats... :-)) Ik ben afgelopen jaren flink afgevallen, en zal ook niet zomaar op elk paard stappen. Maar vind persoonlijk de stelling die hier genomen wordt soms wel erg zwart/wit, ik denk dat het wel degelijk verschil maakt op wat voor paard je stapt. En natuurlijk is het altijd beter om geen overgewicht te hebben, maar om daarom te zeggen dat je niet op een paard mag?
En... wat is TE zwaar? Ook per paard verschillend lijkt me...

Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie mij dan ook te zwaar vinden?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:53

grrr schreef:
Ik lees dit topic met belangstelling mee. Ik ben dus een ruiter met overgewicht, die wel rijdt. (zie profiel waar ik nog even snel een nieuwe recente foto plaats... :-)) Ik ben afgelopen jaren flink afgevallen, en zal ook niet zomaar op elk paard stappen. Maar vind persoonlijk de stelling die hier genomen wordt soms wel erg zwart/wit, ik denk dat het wel degelijk verschil maakt op wat voor paard je stapt. En natuurlijk is het altijd beter om geen overgewicht te hebben, maar om daarom te zeggen dat je niet op een paard mag?

TE zwaar is als je merkt dat het paard eronder lijd...

Je beslist trouwens altijd zelf of je op het paard stapt of niet maar ik vind wel dat het welzijn van het beestje voorop staat...
Verder doe ik er nooit zo moeilijk over, ik heb zelf ook wat overgewicht... :P

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:54

Je bent denk ik net zo zwaar als ik. Ik rij niet, wil eerst afvallen.
Maar.. ik heb dan ook een gewoon paard (KWPN) van 21, en niet zo'n sterke Tinker ;) .
Vanaf een foto is het moeilijk te zeggen, maar ik denk dat je er nog wel op kan hoor.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:54

Met bovenstaande ben ik het helemaal eens... :j

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:55

Hihi, in mijn profiel staan geen foto's van nu, maar alleen maar van toen ik 20kg lichter was :o

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:56

Gimmick11 schreef:
Je bent denk ik net zo zwaar als ik. Ik rij niet, wil eerst afvallen.
Maar.. ik heb dan ook een gewoon paard (KWPN) van 21, en niet zo'n sterke Tinker ;) .
Vanaf een foto is het moeilijk te zeggen, maar ik denk dat je er nog wel op kan hoor.

Ik ben voor dit al veel afgevallen. (en nog steeds bezig) Dit paard is nog jong, en dan ook door iemand anders (die niet zo zwaar is als ik) ingereden. Het is inderdaad een zeer stevige merrie, en ook voor een tinker vrij groot. Zelf weegt ze 650 kilo, pas gewogen. Ik heb zelf het gevoel dat we het samen prima redden zo, maar ben zeker nog bezig nog meer kwijt te raken... is fijner voor haar en mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:57

grrr schreef:

Ik zeg niet dat je niet met overgewicht op het paard mag ;)

Ik zeg dat je niet te zwaar voor het paard mag zijn, dat is echt een verschil.

@ Rider: veel mensen merken echt niet dat het paard eronder lijdt, hoor. Als je bij een warmbloed 15% van het gewicht van het paard aanhoudt, dat is dan het gewicht wat hij mag dragen, uiteraard inclusief zadel en kleding, dus meer dan jij in je ondergoed op de weegschaal. Bij een koudbloed kun je 20% van het gewicht aanhouden.
Ik vind ook dat het welzijn van het paard voorop staat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:58

grrr schreef:

Als ik kijk naar die laatste 2 foto's dan denk ik dat je een geschikt paard hebt om op te rijden. Het is een degelijk en compact paard, dus die kan wel wat gewicht aan. Maar je zou bijvoorbeeld niet op de nu gangbare dressuur-wpner moeten stappen, die zijn toch wat langer en potentieel weker in de rug.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:58

Hoe kan het dan dat er zwaardere ruiters op hoog niveau rijden?? Lijkt mij dat als ze het paard belemmeren het paard ook niet goed zijn oefeningen kan doen 8)7