Wat is dat toch met die dunne ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:05

Een sportieve tip: wandelen dus niet kuieren maar flink doorstappen!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:11

Yamcha schreef:
Ik doe 4x in de week 1,5 uur fitnessen, een combinatie van krachttrainen, waarbij ik echt mijn hele lijf aanpak, en cardiotraining

Goed zeg :D

Yamcha schreef:
Het mooie van krachttraining is ook dat je je lijf veel beter leert beheersen, je wordt je veel bewuster van hoe je beweegt. Dat heeft absoluut voordelen op het paard

het heeft ook als voordeel dat je leert hoe je lichaam op grote fysieke inspanning reageert, en hoe lang het herstel op fysieke inspanning duurt. Dit is ook hele nuttige info bij de training van je paard (je kan je dan veel beter inleven in hoe hij zich moet voelen twee dagen na een hele flinke training ;) )

mooney1 schreef:
Een sportieve tip: wandelen dus niet kuieren maar flink doorstappen!!

Absoluut. En het kost niks, en als je een hond hebt is die er ook blij mee.

Ik doe thuis oefeningen voor buik en rugspieren, omdat die na mijn bevalling wat waren verslapt. En steppen voor de conditie (en dat kan ik savonds gewoon voor de TV doen)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met die dunne ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:09

Oefeningen voor buik en rug zijn voor het paardrijden echt heel belangrijk. Je moet zélf kunnen zitten, niet afhankelijk zijn van je teugels. Niet rollen op je bovenbenen. Slank zijn én in balans kunnen zitten, en je ledematen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen vind ik onmisbaar voor de paardensport.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:23

even een kanttekening,slank zijn zou het mooiste zijn natuurlijk,maar dat geeft geen garanties voor het goed kunnen bewegen van je lichaam.
ik ben niet bepaald slank,maar zit best goed in balans,en kan mijn ledematen ook onafhankelijk van elkaar bewegen.

een probleem wat ik heb,is dat ik mijn schouders moeilijk ontspan,maar dat heeft niets met mijn figuur te maken.
iemand daar misschien tips voor?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:19

Snoevie schreef:
een probleem wat ik heb,is dat ik mijn schouders moeilijk ontspan,maar dat heeft niets met mijn figuur te maken.
iemand daar misschien tips voor?

Het heeft waarschijnlijk dan toch te maken met je rompstabiliteit. Je moet heel goed en soepel kunnen 'scharnieren' in je bekken. Alleen dan kun je de bewegingen van je paard goed opvangen. Daarvoor is naast een soepele verbinding tussen rug en bekken veel kracht voor nodig in je romp (dus buik en rugspieren) Is dat niet het geval dan gaat dat zich altijd ergens wreken. Klapperende benen, vast in de schouders, handen niet stil kunnen houden etc.

Net als bij een paard met rugproblemen: dat uit zich ook in de aanleuning, in kreupelheid etc.

Met bodybalance schijn je veel oefeningen te krijgen die je buik en rugspieren versterken en versoepelen, dus misschien is dat wat? Ik had ook een soort yoga oefeningen voor thuis: dat zijn 5 oefeningen die je elke dag 20 keer moet herhalen. Ze zijn best zwaar en het duurt ook even voordat je ze allemaal 20 keer kunt herhalen. Je bent er hooguit 20 minuten mee bezig en je wordt er echt sterker, soepeler en leniger van, in je hele lijf. Ik weet niet meer hoe ze heten, maar ze stonden ooit in Mind magazine.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:24

mijn buik en rugspieren zijn goed ontwikkeld,al zeg ik t zelf :P

die oefeningen ga ik eens opzoeken,bedankt voor de tip

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:26

jasmijn78 schreef:
Het heeft waarschijnlijk dan toch te maken met je rompstabiliteit. Je moet heel goed en soepel kunnen 'scharnieren' in je bekken. Alleen dan kun je de bewegingen van je paard goed opvangen. Daarvoor is naast een soepele verbinding tussen rug en bekken veel kracht voor nodig in je romp (dus buik en rugspieren) Is dat niet het geval dan gaat dat zich altijd ergens wreken. Klapperende benen, vast in de schouders, handen niet stil kunnen houden etc.

Met het gevaar om weer afgekat te worden door 1 bokker plaats ik deze reactie ;)

Ik heb ook last van klapperende benen niet heel erg, maar genoeg om me er af en toe aan te irriteren, terwijl ik toch echt niet dik/ zwaar ben. Ben 1.68 lang, weeg op slechte dagen 61 kg, anders 59 á 60 kg en heb maat 36.
Ik ben wel benieuwd wat voor oefeningen je dan moet doen om dit op te lossen. Ik heb ook eerder last van klapperende onderbenen met leren laarzen/chaps dan met mijn jodphur broek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:10

Buikspieroefeningen, oefeningen voor je onderrug, squats, en vergeet je bovenrug en borstspieren niet :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:21

Yamcha schreef:
Buikspieroefeningen, oefeningen voor je onderrug, squats, en vergeet je bovenrug en borstspieren niet

Squats, ja auw! Dat vind ik echt zulke k*t-oefeningen! Ik ontdekte sinds het begin van het groene wedstrijdseizoen echter dat als je de juiste houding aanneemt bij het indraaien van kalkoenen dat dit haast hetzelfde effect heeft als een serie goed quats :+ (zeker als je de kalkoenen er niet zo goed inkrijgt!) Aangezien ik nu weer volop op wedstrijd ga, en thuis nu ook vaker de hoeven uitkrab sla ik twee vliegen in 1 klap :D Oh, en ik mest altijd zelf uit, dus met het sjouwen en scheppen kom ik ook aardig in beweging. In de winter doe ik dit vooral voor het rijden, want dan ben ik alvast een beetje opgewarmd voordat ik opstap. Eigenlijk zou je ook voor het rijden een paar goede warming-up oefeningen moeten doen. Iemand nog tips voor goede warming-up oefeningen voor paardrijden?

Maar naast kracht- en conditieverbetering denk ik dat het voor (dressuur) ruiters ook juist belangrijk is om soepel en lening te blijven. Met paardrijden belast je je lichaam toch vrij statisch en loop je het risico een 'houten-klaas' te worden. Daarom denk ik dat yoga achtige oefeningen ook echt heel goed voor ruiters zijn. Ook omdat je je dan meer bewust wordt van je lijf en je houding. Met een gezin, een 32-urige werkweek en 2 paarden vind ik het wel lastig om yoga/bodybalance achtige lessen te volgen bij een sportschool. Daarom probeer ik thuis het een en ander uit. Maar het liefst zou ik op een vast moment per week (liefst 2 of 3 keer per week als ik de tijd had) naar de sportschool gaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:06

ik ga binnenkort proberen of ik Zumba leuk vind,om de conditie op te krikken en nog wat kg's kwijt te raken!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:45

jasmijn78 schreef:
Yamcha schreef:
Buikspieroefeningen, oefeningen voor je onderrug, squats, en vergeet je bovenrug en borstspieren niet

Squats, ja auw! Dat vind ik echt zulke k*t-oefeningen! Ik ontdekte sinds het begin van het groene wedstrijdseizoen echter dat als je de juiste houding aanneemt bij het indraaien van kalkoenen dat dit haast hetzelfde effect heeft als een serie goed quats :+ (zeker als je de kalkoenen er niet zo goed inkrijgt!) Aangezien ik nu weer volop op wedstrijd ga, en thuis nu ook vaker de hoeven uitkrab sla ik twee vliegen in 1 klap :D Oh, en ik mest altijd zelf uit, dus met het sjouwen en scheppen kom ik ook aardig in beweging. In de winter doe ik dit vooral voor het rijden, want dan ben ik alvast een beetje opgewarmd voordat ik opstap. Eigenlijk zou je ook voor het rijden een paar goede warming-up oefeningen moeten doen. Iemand nog tips voor goede warming-up oefeningen voor paardrijden?

Maar naast kracht- en conditieverbetering denk ik dat het voor (dressuur) ruiters ook juist belangrijk is om soepel en lening te blijven. Met paardrijden belast je je lichaam toch vrij statisch en loop je het risico een 'houten-klaas' te worden. Daarom denk ik dat yoga achtige oefeningen ook echt heel goed voor ruiters zijn. Ook omdat je je dan meer bewust wordt van je lijf en je houding. Met een gezin, een 32-urige werkweek en 2 paarden vind ik het wel lastig om yoga/bodybalance achtige lessen te volgen bij een sportschool. Daarom probeer ik thuis het een en ander uit. Maar het liefst zou ik op een vast moment per week (liefst 2 of 3 keer per week als ik de tijd had) naar de sportschool gaan.

Wat zijn squats??

Jasmijn, ik snap wat je bedoelt. Ik werk full time, heb 2 paarden op een doe het zelf stal, een huishouden en ouders met gezondheidproblemen. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik om 22.00 thuis ben. Heb dan echt niet meer de puf om nog iets te gaan doen. Mijn wekker gaat ook om 5.15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:15

Afbeelding

diepe squat

Afbeelding
En nog eentje :) als je gaat squatten, wel met gewichten doen, anders heeft het geen effect. Je moet altijd dát gewicht pakken, wat je nog net kan hebben, maar maak het niet te licht voor jezelf. Ideaal is 3 sets van 10 - 15 herhalingen, de laatste set moet je het echt moeilijk hebben. Wees niet bang voor een bodybuilderslijf, dat krijg je alleen als je 6 uur per keer traint. Wil je effectief squatten, doe het dan 3x per week. Met minder heb je te weinig effect en je bouwt niets op, meer heeft geen nut. Je lijf heeft tijd nodig (zeker 24 uur) om van een zware training te herstellen.

Je kunt bv. op op maandag 20 minuten cardio doen, dan krachttraining, even goed uitlopen en je spieren losmaken (moet je tussendoor ook doen) en stoppen. Die dag ook niet gaan rijden, dat kunnen je spieren niet hebben. Dan kun je op dinsdag rijden en bijvoorbeeld zwemmen. Woensdag ga je weer cardio/krachttraining doen, donderdag rijden en hardlopen (wel op een loopband lopen, hardlopen op straat verniel je je knieën en je heupen mee).
Dan ga je op vrijdag weer krachttraining doen en cardio (of mss cardio vervangen door bodybalance) en op zaterdag ga je rijden en zwemmen.
Voor je paard is 3x in de week trainen ook genoeg namelijk.

Jijzelf hebt op de ene dag een zware training en op de andere dag een lichte. Je lichaam kan dat goed aan, zwemmen is onbelaste beweging, hardlopen, mits op de loopband ook, paardrijden is voor de ruiter ook niet erg belastend. Het zwemmen en lopen zal je lichaam goed helpen te herstellen. Waarom het paard maar 3 dagen trainen? Een paardenlijf heeft langer tijd nodig om te herstellen dan een mensenlichaam, meer dan 3x in de week trainen doet je paard meer kwaad dan goed, dus de dagen dat je niet rijdt, ga je ook niet longeren of iets dergelijks.
Dit is zo'n beetje mijn trainingsschema, kan je zeggen dat het echt goed te doen is. Het lijkt heftiger dan het is ;)

@ Jasmijn: daarom is cardiotraining erbij zo belangrijk :j Zwemmen is ook super, als je dat serieus aanpakt, blijf je er heel lenig van. Turnen zou ik dan weer niet aanraden voor de paardensport, ben altijd bang dat je niet de juiste spieren ontwikkelt. Ballet (dansen sowieso) is wel goed, helpt voor je ritme en timing, voor je souplesse, en ook kracht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:30

Snoevie schreef:
ik ga binnenkort proberen of ik Zumba leuk vind,om de conditie op te krikken en nog wat kg's kwijt te raken!

Zumba gaat wel helpen daarvoor :j Als je érgens calorieën mee verbrandt is het wel met Zumba :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:56

zaterdag heb ik een proefles afgesproken,ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:35

Wat goed van je!!!

Verslag uitbrengen he! Echt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:17

Dat is een druk schema Yamcha :wow: 'Lijkt me lastig vol te houden naast werk, kinderen, het huishouden en de boodschappen :D Een goede vriendin is sportinstructeur, even kijken of ze een schema voor me kan samen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:33

Ik heb geen kinderen, hardlopen kan samen met de hond, en joh, als je 2 uur de tijd kan vinden om te Bokken, kun je ook sporten 8-)

En we zijn met zijn 2en, huishouden is in anderhalf uur klaar hoor :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:34

hahaha ja daar heb je een punt!
ik laat weten hoe het zumba dansen geweest is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:59

Yamcha schreef:
Ik heb geen kinderen, hardlopen kan samen met de hond, en joh, als je 2 uur de tijd kan vinden om te Bokken, kun je ook sporten 8-)

En we zijn met zijn 2en, huishouden is in anderhalf uur klaar hoor :)

Ik bedoelde om zo een schema in het algemeen toe te passen.
Ik bok tussen de bedrijven door trouwens:D
Voor mij is zo een schema niet te doen iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:04

Ik ben altijd een nogal fanatieke sporter geweest, vind het heerlijk. Ben verslaafd aan endorfine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:38

Yamcha schreef:
Ik ben altijd een nogal fanatieke sporter geweest, vind het heerlijk. Ben verslaafd aan endorfine.

Ik vind sport niks aan eigenlijk, om eerlijk te zijn. Ik heb vroeger geroeid (sloeproeien), dat vond ik dan wel gaaf, van Harlingen naar Terschelling roeien, Amsterdam en noem het maar. Helaas kan ik dat niet meer wegens een blessure. De sportschool vind ik echt een verschrikking, ik moet een giga stok achter de deur, wil ik daar naar toe gaan. Ik wandel wel veel met de hond en ben absoluut geen bankzitter. Zit pas vaak in de avond om half tien met een kop koffie :D Maar mijn spieren mogen idd wel wat steviger, dus daar zal ik even advies over inwinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:06

Volgens mij zijn er ook wel oefeningen die je kan doen onder het lopen door, maar moet je idd je vriendin eens vragen, die weet dat wel :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:17

Mensen weten niet beter.
Tuurlijk kan je wel paardrijden.
Je weet zelf wel het beste ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:27

Het is wel prettig als je de laatste pagina's ook even doorleest, dan kun je iets beter reageren :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:31

Sorry ik moet echt leren teruglezen :o