Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Ik doe 4x in de week 1,5 uur fitnessen, een combinatie van krachttrainen, waarbij ik echt mijn hele lijf aanpak, en cardiotraining
Yamcha schreef:Het mooie van krachttraining is ook dat je je lijf veel beter leert beheersen, je wordt je veel bewuster van hoe je beweegt. Dat heeft absoluut voordelen op het paard
mooney1 schreef:Een sportieve tip: wandelen dus niet kuieren maar flink doorstappen!!
Snoevie schreef:een probleem wat ik heb,is dat ik mijn schouders moeilijk ontspan,maar dat heeft niets met mijn figuur te maken.
iemand daar misschien tips voor?
jasmijn78 schreef:Het heeft waarschijnlijk dan toch te maken met je rompstabiliteit. Je moet heel goed en soepel kunnen 'scharnieren' in je bekken. Alleen dan kun je de bewegingen van je paard goed opvangen. Daarvoor is naast een soepele verbinding tussen rug en bekken veel kracht voor nodig in je romp (dus buik en rugspieren) Is dat niet het geval dan gaat dat zich altijd ergens wreken. Klapperende benen, vast in de schouders, handen niet stil kunnen houden etc.
Yamcha schreef:Buikspieroefeningen, oefeningen voor je onderrug, squats, en vergeet je bovenrug en borstspieren niet
jasmijn78 schreef:Yamcha schreef:Buikspieroefeningen, oefeningen voor je onderrug, squats, en vergeet je bovenrug en borstspieren niet
Squats, ja auw! Dat vind ik echt zulke k*t-oefeningen! Ik ontdekte sinds het begin van het groene wedstrijdseizoen echter dat als je de juiste houding aanneemt bij het indraaien van kalkoenen dat dit haast hetzelfde effect heeft als een serie goed quats(zeker als je de kalkoenen er niet zo goed inkrijgt!) Aangezien ik nu weer volop op wedstrijd ga, en thuis nu ook vaker de hoeven uitkrab sla ik twee vliegen in 1 klap
Oh, en ik mest altijd zelf uit, dus met het sjouwen en scheppen kom ik ook aardig in beweging. In de winter doe ik dit vooral voor het rijden, want dan ben ik alvast een beetje opgewarmd voordat ik opstap. Eigenlijk zou je ook voor het rijden een paar goede warming-up oefeningen moeten doen. Iemand nog tips voor goede warming-up oefeningen voor paardrijden?
Maar naast kracht- en conditieverbetering denk ik dat het voor (dressuur) ruiters ook juist belangrijk is om soepel en lening te blijven. Met paardrijden belast je je lichaam toch vrij statisch en loop je het risico een 'houten-klaas' te worden. Daarom denk ik dat yoga achtige oefeningen ook echt heel goed voor ruiters zijn. Ook omdat je je dan meer bewust wordt van je lijf en je houding. Met een gezin, een 32-urige werkweek en 2 paarden vind ik het wel lastig om yoga/bodybalance achtige lessen te volgen bij een sportschool. Daarom probeer ik thuis het een en ander uit. Maar het liefst zou ik op een vast moment per week (liefst 2 of 3 keer per week als ik de tijd had) naar de sportschool gaan.
Yamcha schreef:Ik heb geen kinderen, hardlopen kan samen met de hond, en joh, als je 2 uur de tijd kan vinden om te Bokken, kun je ook sporten
En we zijn met zijn 2en, huishouden is in anderhalf uur klaar hoor
Yamcha schreef:Ik ben altijd een nogal fanatieke sporter geweest, vind het heerlijk. Ben verslaafd aan endorfine.