Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:46

een slechte ruiter ben je niet als je van een paard afvalt.
alleen als je alleen maar valt als je paard bijv. alleen vooruit schiet,dan rijd je niet bepaald goed vind ik zelf.

_ik ben nog nooit van een manege paard gevallen.
_ben wel van paard van een meisje uit mn klas gevallen ;p
paard schrok en ging steigeren,ik zat er zonder zadel op, viel op de stenen,
en paard schraapte met hoef over mijn wang.
zeeeeeer pijnlijk.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:46

Ik denk eigenlijk dat hoe vaker je valt, hoe beter je leert rijden... als je vaak op een bokkend dier rijdt leer je vanzelf de bokken steeds beter uit te zitten en dus beter te rijden...

silvericathy

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:57

ik ben der ook al vaker afgevallen hoor..
mijn oude verzorgpaard vaker in de weide gereden zonder zadel..en dan galoperen gaf ook afentoe een bok in de eerste paar meters maar ik leerde er wel heel goed van blijven zitten, 1 keertje soort van vanaf gevallen omdat we niet optijd konden stoppen en pony op de rem ging alleen toen stond ik ernaast.
vraag me wel nog steeds af hoe het kon dat ik ernaast stond, niks had geraakt en toch had ik een kras op mijn hoofd die bloede en wat nu een litteken is..
maar goed blijf nu in de manege lessen wel een stuk beter zitten als paarden eropeens van doorgaan omdat ze schrikken, een aantal van de paarden willen dan nog wel eens gemene bokken gaan geven of met 4 benen de lucht in gaan.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:18

Je bent geen slechte ruiter als je van je pony/paard afvalt, er is meestal wel een reden voor. Soms zit je bijvoorbeeld niet zo stevig in het zadel. Maar hoe meer je je paard/pony leert kennen, hoe minder je eraf valt, misschien wel helemaal niet meer :D

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:56

Hahaha! Dit is een grappig topic! Vroeger, toen ik mijn eerste pony had, viel ik er vaak 3 keer per dag af, hahaha! Op een gegeven moment dacht ik gewoon dat het erbij hoorde! Nou ja, toen was ik ook nog niet zo'n goede ruiter... De laatste keer vallen is voor mij inmiddels al wel een paar jaar geleden, terwijl ik toch de hele dag te paard zit dus alle gelegenheid om te vallen! Maar ja, natuurlijk kan het een keer mis gaan! Hopelijk val ik dan niet met mijn toet in de sneeuw....

ponygirl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:49

als je van een pony afvalt dan ben je niet gelijk een slechte ruiter.
ik zegt altijd: van vallen leer je!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:39

Een slechte ruiter zeker niet! Maar ik hoop wel dat iedereen intelligenter aan het worden is en probeert ten allen tijde te voorkomen te vallen, door gewoon NIET op een paard te gaan zitten als je denkt dat er kans is dat je gaat vallen! Volg je intuïtie! Als je denkt dat er een mogelijkheid is dat je gaat vallen, blijf dan af het paard, ga grondwerk doen! Paardrijden is leuk, laat het zo blijven!

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... eraan-doen

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:26

De kans is er altijd dat je kunt vallen, dus dan zou iedereen maar alleen grondwerk doen...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:12

Dat klopt zeker! Maar laat ons eerlijk zijn, ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel... Het gevoel dat je op een 'bom' zit die op het punt staat te ontploffen... Of je paard gaat vrolijk bokkend de piste door, of je gaat naar de piste en hij staat al aan de hand naast je te dansen en springen....

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:16

ben ik het niet mee eens, zelfs de beste ruiters/amazone`s vallen natuurlijk wel eens van een paard/ponie...
Je kan niet altijd blijven zitten, en je leert er alleen maar van...

{:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:18

Als ik vroeger met mn pony het parcours in kwam dan nam ik geregeld elke hindernis eerst in mn eentje :)) hahaha
Vooral die oxers voelden niet zo soepel aan >;) ,de stijlsprongen "vlogen" wat fijner *D en een muurtje was het "echt helemaal"!AHUM. _O-

En zie daar,ik leef nog steeds 8-) en vertel het met een lach.En rijden doe ik ook nog steeds (alleen springen niet meer,ben niet meer zo soepel :o hahaha)

marit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:24

als er hier mensen komen om paarden te kopen willen ze ze zadelmak,
zijn ze zadelmak, willen ze een groentje :?
maar het punt is dus. de bangerikken willen een mak paardje waar ze op kunnen zitten en weg kunnen rijden.
maar de echte doorzetters beleren hun eigen paard en dan maakt het niet uit welk karakter het heeft.
ze stappen dus overal op.
dus... mensen die vaak vallen zijn de beste ruiters!!!
maar dan natuurlijk ook weer opstappen ;)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:32

Als je genoeg kennis en kunde hebt dat je jonge paarden in rijdt en zadelmak maakt dan kun je er vanuit gaan dat je een keer gaat vallen. Ervaren of niet. Hetzelfde geldt voor het bewerken van moeilijke paarden.
Kortom, een ruiter die valt hoeft echt geen slechte ruiter te zijn;-)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:33

* Roy Kinnear (1934-1988), Brits karakter acteur, dood door gebroken bekken na val paard
* Christopher Reeve (1952-2004), verlamde acteur, 1995 na val paard
* Daniel Baker, 23, (2007) stierf aan hoofdverwondingen na val met zijn paard
* Philip Cheng (2000) , Viel van paard en werd vertrappeld.
* Peggy Ingles viel op 1 September, 2004 en brak haar hals.
* Kim Hyung-chil - gestorven in Dec 2006 na val paard

... De kans dat je verongelukt met een paard is natuurlijk niet zo groot, ieder van ons is al regelmatig gevallen, en maar weinigen hebben echt een serieuze kwetsure eraan overgehouden. MAAR, elke persoon die er wel iets aan overhoudt is er volgens mij één TE VEEL!!! Zeker omdat ik vermoed zo'n 90% van de vallen voorkomen had kunnen worden, indien we stoppen met dat idiote idee dat je je paard erdoor moet rijden! Dat de ruiter op het paard MOET kruipen, en van die andere gekke zaken. Paardrijden is mijn hobby, en ik wil zelfs geen risico lopen dat ik mijn nek kan breken. Dus als ik voel dat het paard in een gekke bui is, dan los ik dat op met grondwerk, tot het paard wel veilig is om te rijden!!

En hopelijk zijn er meer mensen die hun verstand gebruiken, zodat we binnekort kunnen stellen dat paardrijden de veiligste sport is die er bestaat!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:36

Dit heeft trouwens allemaal NIETS te maken met bang zijn!!! Wel met gezond verstand! Het enige wat je volgens mij leert door eraf te vallen is dat de grond wel heel erg hard is! Ik kroop overal op! Hoe gekker hoe liever, tot iemand me eens wijs maakte waar ik mee bezig was! En ik heb nog steeds geen enkele angst, maar wel gezond verstand, als het niet moet, dan moet het niet! En wees maar zeker, het MOET nooit! Alles is op te lossen op een andere manier, waarbij je MEER respect krijgt van je paard, waarbij de kans dat er iets fout gaat enorm verkleint! Want denken jullie nu echt dat je paard respect voor je krijgt als hij je eraf kan mikken? In tegendeel, los het op een andere manier op, zorg dat je er nooit afvalt! Op de juiste manier!! En dan hoeft het niet meer fout te gaan! En als je dan nog zorgt dat je altijd met hoofdbescherming, eventuele bodyprotector en de juiste laarzen rijdt, dan kan je tenminste de kans op blessures als je toch eens verrast wordt enorm verkleinen!
Laatst bijgewerkt door Tonidressuur op 24-12-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:38

Lusitana schreef:
Het enige "domme" vallen, wanneer je dus een slechte ruiter bent, is bv van je paard glijden als het de hoek om gaat, of als het wat sneller beweegt of meer hobbelt dan je lief is en je dat niet op kunt vangen.

:o

sommige tuigers zijn erg moeilijk uit te zitten zonder zadel :=
Laatst bijgewerkt door lauraP op 24-12-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:38

Ik denk dat ik m'n hele ruiterleven toch al wel een halve bak heb opgegeten :Y) Vooral toen ik mijn paard over d'r springtrauma ging heenhelpen. Uitwijken of weigeren deed ze niet, wél onverwacht een meter te vroeg afzetten en over een lage sprong van 70 of 80cm gaan alsof ze het hoogterecord moest breken. In zo'n geval konden ze me regelmatig komen oprapen ja :)) Hoger tot 1m10 deed ze dan weer netjes. Raar beest :+

Vroeger was ik ook niet zo'n held met bokkers. Sedert ik echter mijn jongste geval zadelmak heb gemaakt, ben gerevalideerd van mijn ongeluk en een soort van "riem" gebruik rond de hals voor de zekerheid als ze eens zouden kunnen ontploffen, begin ik toch wel beter mijn zit te vinden als ze eens de lucht ingaan met de 4 beentjes. Mijn zelfvertrouwen is meer en meer aan het terugkomen en dat doet ook veel. Merk heel goed dat als je bang bent om te vallen, dat je dan vaak ook écht veel sneller in het zand ligt.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:49

Ik denk dat veel ruiters al veel zand gegeten hebben! Het kan altijd gebeuren, maar ik wil gewoon even wijzen of het feit dat je TEN ALLEN TIJDEN moet proberen te VOORKOMEN dat je valt! Dus geen idiote dingen doen, volg je intuïtie!!!

En als het dan gebeurt, tja, dan heb je alles gedaan om het te voorkomen! Paarden zijn moordmachines, ja, dat klinkt misschien heel hard, maar het is wel zo!! En dat hoeven ze helemaal niet te zijn, als je een deel veiligheidszaken in acht neemt kan dat voor een heel groot stuk vermindert worden!

Het is niet 'stoer' op een 'knol' te zitten die bokt! Als je dan blijft zitten heb je geluk gehad, maar als je niet blijft zitten? Wat dan? Het zijn altijd anderen die zeggen 'je moet er opkruipen', of 'je moet direct terug opstappen, anders word je bang'... Wel, als je bijna je nek gebroken hebt, dan hoop ik dat je bang bent, anders is er iets mis! De beste stuurlui staan aan wal!! Zij moeten er niet op gaan zitten! Daar word ik vaak kwaad van! Het is jouw nek, als jij vindt dat het niet kan, kruip er niet op, who cares wat het paard, of de anderen denken? Los het op met grondwerk, en je zal veel verder komen! Zonder gevaarlijke toestanden!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:50

nee,helemaal niet! je leert juist veel van vallen , hoor! je weet dan wat je paard doet en waar je volgende keer op moet leten enz. je krijgt er ook een goed evenwicht , balans van. mijn zus is het paard dat haar elke les (elke keer opnieuw op dezelfde manier) opnieuw op haar staartbeen (auw) liet vallen ontzettend dankbaar. zelfs nog nadat ie haar op haar eerste wedstrijd ooit met haar hoofd tegen een staander liet vliegen (tuurlijk tok aan). later bleef hij dat doen maar hé na een tijd viel ze er niet meer vanaf hoor! ze bleef netjes zitten en liet hem rennen,stilstaan,hoofd tussen de benen zetten en bokken maar vaak had ze hem al onder controle na enkele passen wegrennen. ze heeft nu een enorm goede balans , onlangs was het paard waar ze op reed (lees sylvester) gaan bokken en o dat paard kan raar bokken (voorste voetjes van de grond en dan heerlijk bokken een paar keer aan een stuk) maar zij zat er nog op !zonder stijgbeugels want we waren aan het doorzitten zonder stijgbeugel!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:53

Tonidressuur schreef:
Dit heeft trouwens allemaal NIETS te maken met bang zijn!!! Wel met gezond verstand! Het enige wat je volgens mij leert door eraf te vallen is dat de grond wel heel erg hard is! Ik kroop overal op! Hoe gekker hoe liever, tot iemand me eens wijs maakte waar ik mee bezig was! En ik heb nog steeds geen enkele angst, maar wel gezond verstand, als het niet moet, dan moet het niet! En wees maar zeker, het MOET nooit! Alles is op te lossen op een andere manier, waarbij je MEER respect krijgt van je paard, waarbij de kans dat er iets fout gaat enorm verkleint! Want denken jullie nu echt dat je paard respect voor je krijgt als hij je eraf kan mikken? In tegendeel, los het op een andere manier op, zorg dat je er nooit afvalt! Op de juiste manier!! En dan hoeft het niet meer fout te gaan! En als je dan nog zorgt dat je altijd met hoofdbescherming, eventuele bodyprotector en de juiste laarzen rijdt, dan kan je tenminste de kans op blessures als je toch eens verrast wordt enorm verkleinen!

Het is maar waar je in geloofd. In jou geval zou ik dan maar met beide benen op de grond blijven staan ;) Stel je eens voor dat een vluchtdier schrikt. Dan doe je wel zo ongelofelijk veel fout ;)

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:38

Ronaa94 schreef:
Ik denk eigenlijk dat hoe vaker je valt, hoe beter je leert rijden... als je vaak op een bokkend dier rijdt leer je vanzelf de bokken steeds beter uit te zitten en dus beter te rijden...

ja indd.
als ik val ga ik door totdat het lukt en goed gaat ! :D

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:31

Tonidressuur schreef:
* Roy Kinnear (1934-1988), Brits karakter acteur, dood door gebroken bekken na val paard
* Christopher Reeve (1952-2004), verlamde acteur, 1995 na val paard
* Daniel Baker, 23, (2007) stierf aan hoofdverwondingen na val met zijn paard
* Philip Cheng (2000) , Viel van paard en werd vertrappeld.
* Peggy Ingles viel op 1 September, 2004 en brak haar hals.
* Kim Hyung-chil - gestorven in Dec 2006 na val paard

... De kans dat je verongelukt met een paard is natuurlijk niet zo groot, ieder van ons is al regelmatig gevallen, en maar weinigen hebben echt een serieuze kwetsure eraan overgehouden. MAAR, elke persoon die er wel iets aan overhoudt is er volgens mij één TE VEEL!!! Zeker omdat ik vermoed zo'n 90% van de vallen voorkomen had kunnen worden, indien we stoppen met dat idiote idee dat je je paard erdoor moet rijden! Dat de ruiter op het paard MOET kruipen, en van die andere gekke zaken. Paardrijden is mijn hobby, en ik wil zelfs geen risico lopen dat ik mijn nek kan breken. Dus als ik voel dat het paard in een gekke bui is, dan los ik dat op met grondwerk, tot het paard wel veilig is om te rijden!!

En hopelijk zijn er meer mensen die hun verstand gebruiken, zodat we binnekort kunnen stellen dat paardrijden de veiligste sport is die er bestaat!

Paardrijden zou nooit de veiligste sport worden die er bestaat!
Je bent en blijft bezig met beesten, die ook een eigen wil/leven leiden!
Met grondwerk kunnen er net zo hard ongelukken gebeuren, beetje rèeel..

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:18

nee ik vind niet dat als je ervan af valt een slechte ruiter bent je leert er alleen maar van.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:34

Tja ongelukken kun je overal krijgen,zelfs een boer die zn koeien naar het land brengt kan daarbij verongelukken.
Moet je niet teveel bij stil gaan staan denk ik anders durf je straks niet meer de deur uit.(en dan val je weer van de trap,breek je je botten en niemand die je hoord,hihi zul je net zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:43

Ik probeer ten alle tijde te vermijden dat ik val, simpelweg omdat ik dan weer 2 weken in de kreukels lig, zelfs van een domme duik.
Ik heb dan ook altijd een bokriem rond de hals. Da's zo'n leren overschot van een oude martingal. Werkt beter als een touw rond de nek, het stoort het paard minder, hangt niet zo te zwaaien en is voor mij makkelijker te hanteren.

Vaak hangt die maar te hangen, maar ALS ze een keertje wegschieten heb ik daar gelijk een pink onder. Dan mogen ze al serieus aan de kletter gaan, dan kan ik vaak nog gewoon blijven zitten. 1 van mijn paarden schrikt nogal eens makkeijk als ze een tijdje niet gereden is en als die zich lanceert, how maar. Daarbij gaat die nog meer panikeren als ik ook nog es mijn evenwicht verlies.

En het helpt om op zo'n momenten een goeie zit te vinden, na een paar keer kan je dan iig veel makkelijker de boel uitzitten. Veel mensen lachen me uit als ze die riem zien, noemen me een angsthaas, tot als ze m'n knollie eens zien in gang schieten.