@Jasmijn
Jij vraagt je af hoe het komt dat alleen de dressuursport onder een vergrootglas lijkt te liggen. Er hebben al veel mensen dingen over gezegd die het gedeeltelijk verklaren, maar de echte reden zul je geheel en al buiten de paardensport moeten zoeken denk ik. In elke tijd/maatschappij/samenleving/groep mensen wordt er gezocht naar zondebokken. "Zondebokwaardigheid" is net als alle andere dingen aan mode onderhevig. Om een voorbeeld te geven een aantal jaren geleden was de SUV de grote zondebok in de ogen van veel Nederlanders. Daar werd bij de schoolpoort lekker op afgegeven en de bezitters ervan werden erop aangekeken, want die PC Hooft tractor was "te groot", "blokkeerde het uitzicht", "gebruikte teveel benzine" kortom asociaal. Dat het stokoude schattig met bloemen geverfde volkswagenbusje van een stel hippie-achtige artistiekelingen ook al deze slechte eigenschappen bezat leek helemaal niemand op te vallen, daar zeurde niemand over.
Bij het grote publiek staat dressuur of bepaalde trainingsmethoden echt niet als nummer 1 op de lijst van dierenleed, uitsluitend hier op dit forum (en evenzo op buitenlandse fora) is dressuur op dit moment de "zondebokt"
.
Net zoals je op sommige andere plaatsen op internet maar het woord moslim of islam hoeft te schrijven en alle Wilders volgelingen en tegenstanders duiken er meteen bovenop zo hoef je op dit forum uitsluitend het woord LDR te laten vallen en altijd weer komen dezelfde mensen tevoorschijn (al dan niet vanonder een steen vandaan
) om een heerlijke join-up te doen waarbij men elkaar lekker in kringetjes laat rondlopen.
Ook het verschijnsel "trollen" lijkt mij de laatste tijd steeds vaker een rol te spelen bij rijtechnische discussies. Voor wie niet weet wat een trol is:
Citaat:
Een trol in de moderne zin van het woord is iemand die irritante boodschappen plaatst in online communities, die zuigt en zeurt, die zeikt en zevert, met ogenschijnlijk geen ander doel dan dwars te zitten, discussies te verstoren, te katten en te mauwen, te grimmen en te bijten. Een trol kan een discussie op internet zo domineren, zijn tegenstanders zo hartgrondig treiteren dat uiteindelijk iedereen afhaakt.
Bokt heeft nog geen trolsmiley, misschien moet die er maar eens komen. De standaard remedie voor trollen is "DNFTT" (Do Not Feed The Troll) oftewel negeren die trol. Voor trollen zijn dressuurruiters natuurlijk wel een uitkomst want zoals MarcelDufour al zei ze gaan zo heerlijk overal op in.
In LDR discussies worden ook altijd allerlei "wetenschappelijke" onderzoeken aangehaald om te proberen de ander van het eigen gelijk te overtuigen. Van wetenschap heb ik iets meer verstand dan van dressuur en het aantonen van causaal verband is uitermate lastig en dat gaat echt niet gebeuren met een onderzoekje waarin bijvoorbeeld een paard mag kiezen of hij links- of rechtsaf gaat. Ik heb nog nooit een onderzoek gezien in dit verband dat een peer review kan doorstaan.
(Dat nieuwe onderzoek over de luchtwegen ken ik trouwens niet is dat al ergens te vinden en wie was daarvoor de opdrachtgever?)
Nu ik het bovenstaande gezegd heb zal ik door sommige mensen wel weer onmiddellijk in de "foute" hoek geplaatst worden, want zo gaat het Jasmijn, men wil de (paarden)wereld het liefst verdelen in goed of fout, voor of tegen, zwart of wit, het ene kamp of het andere. Alsof je het allemaal zo simpel is.
@MarcelDufour
Jij stelt dat het een FEI regel is dat het hoofd niet achter de loodlijn mag zijn. In het relevante artikel dat jij geeft staat "as a rule". Deze uitdrukking betekent "gewoonlijk, in het algemeen, doorgaans". Dus niet zo zwart-wit als jij stelt, "rule" kun je hier niet vertalen met "regel". Een paard kan natuurlijk ook achter de loodlijn "on the bit" zijn en voor de loodlijn juist niet "on the bit", maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel, dat is dus altijd lastig voor juryleden, ze moeten het totale plaatje beoordelen, en ik mag toch hopen dat internationale juryleden niet alleen maar naar het hoofd van een paard zitten te staren.
Wat me trouwens persoonlijk erg intrigeert is hoe het komt dat je in november 2009 op Horses.nl http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen/12801/m-brevink-_-09-11-06-_-aan-de-schandpaal dit schreef:
Citaat:
.... Bij Anky leveren paarden tot hoge leeftijd topprestatie's en worden ze gezond oud. Dat feit alleen al zegt genoeg over hoe ze met haar paarden omgaat. Ze is heus geen heilige, maar dat is niemand die met dieren omgaat. Moet je ns kijken wat mensen allemaal uithalen als hun hond niet luistert! Het is makkelijk om het vingertje naar anderen te wijzen, maar uiteindelijk is het een menselijk trekje dat wij dieren aan onze wil willen onderwerpen. En ik weet dat als je paarden drilt, ze bang worden en met een bang paard win je mooi niks. Zeker niet zoveel als zij gewonnen heeft.
Marcel Dufour, Baexem
terwijl je nu een paar maanden later toch iets heel anders lijkt te zeggen (al heb je natuurlijk het volste recht om van mening te veranderen, ik vroeg het me gewoon af).