Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:19

Anya schreef:
vibabu schreef:
Ik heb wel eens bij trainingen van een paar westernpaarden gestaan maar hoe simpel/vriendelijk en makkelijk dit er uit ziet word het toch niet zachtzinnig geleerd. Dit vind ik toch ook wel een tak van de sport die eens nader onderzocht mag worden.

Hoef je niet te onderzoeken hoor.. Er is algemeen bekend dat ook in de westernsport niet alle trainers even zachtzinnig omgaan met hun paarden. De mogelijke misstanden zijn ook algemeen bekend en gedocumenteerd.

Máár: het is niet zo dat het persé hard geleerd moet worden.
Dat is flauwekul. Zoals in iedere tak van sport heb je nette westernruiters/trainers en minder nette. Ik kan er in Nederland best een aantal opnoemen die nog niet naar mijn paarden mogen wijzen. Dat wil niet zeggen dat de hele westernsport een poel van keiharde training is ;) Dat is weer een vooroordeel.

niet alle dressuurpaarden worden ook op "verkeerde" manier getraind, niet alle springpaarden ook. Het gaat geloof ik ook niet om die dingen die wel goed gaan maar dat juist benadrukt word wat NIET goed gaat. Ik ga het zelf ook niet onderzoeken daar heb je de deskundigen en gediplomeerden voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:22

Anya schreef:
vibabu schreef:
Ik heb wel eens bij trainingen van een paar westernpaarden gestaan maar hoe simpel/vriendelijk en makkelijk dit er uit ziet word het toch niet zachtzinnig geleerd. Dit vind ik toch ook wel een tak van de sport die eens nader onderzocht mag worden.

Hoef je niet te onderzoeken hoor.. Er is algemeen bekend dat ook in de westernsport niet alle trainers even zachtzinnig omgaan met hun paarden. De mogelijke misstanden zijn ook algemeen bekend en gedocumenteerd.

Máár: het is niet zo dat het persé hard geleerd moet worden.
Dat is flauwekul. Zoals in iedere tak van sport heb je nette westernruiters/trainers en minder nette. Ik kan er in Nederland best een aantal opnoemen die nog niet naar mijn paarden mogen wijzen. Dat wil niet zeggen dat de hele westernsport een poel van keiharde training is ;) Dat is weer een vooroordeel.

ik heb de mogelijkheid gehad om een jaar of 10 geleden bij madepolder een kijkje achter de schermen mee te kijken............. en in de 15 jaar daarvoor in de dressuur sport heb ik dat wat ik daar zag niet meegemaakt........... wel in de springsport, daar maak je ook rare dingen mee............ wat daar kon en kan.......... gaat in de dressuur niet werken................

als je dat toepast worden het trucjes alla spaanse rijschool :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:24

Ik schrijf ook juist dat het al onderzocht is!
en daar is info genoeg over te vinden..
paar voorbeeldjes?

paarden opbinden in de stal
staart verlammen al dan niet permanent
wat bloed aftappen
tegen de muur rijden voor de stop
overmatig spinnen
erg jong (met twee jaar) futurity starten is nog steeds gewoonte in de VS

zomaar een paar voorbeeldjes.

Maar jij doet het voorkomen (want zo schrijf je het) of het per definitie op een harde manier geleerd zou worden. En dat wilde ik even rechtzetten. Want dat is niet zo.

Ja dat is dus typisch een stal die in de hele westernwereld zeker in die tijd bekend stond als onverantwoord hard.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:27

Tja ik zie dit nog zo 123 niet veranderen, zie de vergelijking hier, zeehondjes, politiehonden enz.
alsof het leed van de 1 het leed van de ander goedpraat, zolang dit goed gepraat wordt zal er niets veranderen, zo zij het helaas.
goed topic alleen je vergelijking met manegeruiters de eerste les, vind ik niet kunnen, bij een goede manege zul je geen punten vinden waarop je je kunt storen, slechte vergelijking en niet eerlijk tegenover maneges die wel hun best doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:32

wat is een harde manier?

is ldr een harde manier?

ik heb inderdaad westernruiters een paard tegen de muur zien parkeren..........Ik heb springruiters de lat zien optillen........... en ik heb tuigpaarden, echt waar, peper in de kont zien stoppen door de eigenaren......... gerenomeerde va die zegt geef die hengst maar de komende twee dagen maar geen water dan word hij mooi droog voor de keuring........ het gebeurd........

het is aan jezelf in hoeverre je met dat soort dingen meegaat

ik zie ook dressuurpaarden wiens kop geparkeerd word tussen de voorbenen.........

zullen we niet allemaal heiliger zijn dan de paus?

Anya

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:37

Poeh de discussie over waar de grens ligt tussen duidelijk/consequent en hard richting mishandeling is er volgens mij niet eentje die hier thuishoort. Hier gaat het over onderdelen die volgens een flink aantal ruiters óver die grens gaan.

Ik denk dat daarin ieder steeds alleen voor zichzelf kan spreken. Ik probeer zelf altijd duidelijk te zijn en eerlijk. Alleen lief zijn levert onhandelbare paarden die uiteindelijk in de handel of bij de slacht terecht komen. Constant teveel en te hard vragen levert tenminste ongelukkige paarden. Of van die paarden met een dooie blik.

Waar die grens precies ligt? geen idee?
Ben ik heiliger dan de paus, volgens mij niet. Niemand hier. Ik gok dat iedereen wel eens boos op zijn paard heeft gezeten en iets heeft gedaan waar hij of zij spijt van had later. Maar waar je de grens legt.. dát maak je altijd zelf uit. En mijn persoonlijke grens ligt doorgaans veel eerder dan bij een aantal van bovengenoemde activiteiten.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:41

KiWiKo schreef:
wat is een harde manier?

is ldr een harde manier?

ik heb inderdaad westernruiters een paard tegen de muur zien parkeren..........Ik heb springruiters de lat zien optillen........... en ik heb tuigpaarden, echt waar, peper in de kont zien stoppen door de eigenaren......... gerenomeerde va die zegt geef die hengst maar de komende twee dagen maar geen water dan word hij mooi droog voor de keuring........ het gebeurd........

het is aan jezelf in hoeverre je met dat soort dingen meegaat

ik zie ook dressuurpaarden wiens kop geparkeerd word tussen de voorbenen.........

zullen we niet allemaal heiliger zijn dan de paus?

Jij kan het beter onder woorden brengen als ik, zo denk ik er ook over en zo is het, helaas, als we alle misverstanden in de paarden wereld op moeten ruimen hier vanavond op bokt,komen we een hoop pagina's te kort, alleen moeten we ze wel blijven noemen en hopen dat mensen ooit beseffen dat paarden echt gevoel hebben en meer verstand als sommige van ons!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:45

kan het niet fixen............. zucht :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-02-10 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:50

Kim.. je citaat is niet goed, want dat schreef ik niet ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:51

ga het proberen te fixen :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:53

ah gewoon overnieuw ;) :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:10

Ik vind ook dat niet alleen de dressuur sport zo in het licht moet komen, maar de rest van de sporten ook.
Als je bij outdoor gelderland het losrijden gaat kijken, moet je volgens mij wel schikken, ik igg wel!

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:47

vibabu schreef:
walvissen ook maar zo kunnen we elk dier nog wel even aanhalen. Maar mij ging het even om de sport of training van een dier.

Je was me voor.

Na heel veel pagina's doorgeworsteld te hebben:
Je hebt de harde lijn die het zo geleerd heeft van huis uit.
Daar vallen ook zeehondjes onder, Eskimo's vangen ze ook en eten ze op (cultuur).
Gevoels mensen die in een goddelijke bui een resultaat visioneren en dat blijven kopiëren op elk paard ongeacht het berijdbare niveau.
Je hebt mensen die gewoon sadistisch zijn, punt.
Dan een eendagsruiter die de laatst hoogste prestatie ziet als verworven status en er buiten de ring het ego op spiegelt.
Of een brood ruiter die niet thuis kan komen zonder prijs omdat de stal paarden dan onmiddellijk niet meer in trek zijn.
Waar je misstanden ziet heeft het bijna altijd te maken met onvermogen van de menselijke geest de werkelijke tijdslijn te accepteren en een grove overschatting van de eigen- en zelf-kennis.

Wil je iets veranderen, wees ambassadeur, niet aanklager.
Soms de leerling, nog voor leraar.
De perfectie zal ik nooit bereiken, is ook niet mijn zoektocht.
Maar niemand slaat een paard moedwillig meer als ik op stal ben.
Da's mijn kleine contributie.

Om terug te koppelen op de vraag, dit is niet alleen over dressuur, de andere takken op bokt zijn alleen jonger en hebben minder reflectie.
En wat je niet kent, daar kan je niet over oordelen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 03:00

@Jasmijn

Jij vraagt je af hoe het komt dat alleen de dressuursport onder een vergrootglas lijkt te liggen. Er hebben al veel mensen dingen over gezegd die het gedeeltelijk verklaren, maar de echte reden zul je geheel en al buiten de paardensport moeten zoeken denk ik. In elke tijd/maatschappij/samenleving/groep mensen wordt er gezocht naar zondebokken. "Zondebokwaardigheid" is net als alle andere dingen aan mode onderhevig. Om een voorbeeld te geven een aantal jaren geleden was de SUV de grote zondebok in de ogen van veel Nederlanders. Daar werd bij de schoolpoort lekker op afgegeven en de bezitters ervan werden erop aangekeken, want die PC Hooft tractor was "te groot", "blokkeerde het uitzicht", "gebruikte teveel benzine" kortom asociaal. Dat het stokoude schattig met bloemen geverfde volkswagenbusje van een stel hippie-achtige artistiekelingen ook al deze slechte eigenschappen bezat leek helemaal niemand op te vallen, daar zeurde niemand over.

Bij het grote publiek staat dressuur of bepaalde trainingsmethoden echt niet als nummer 1 op de lijst van dierenleed, uitsluitend hier op dit forum (en evenzo op buitenlandse fora) is dressuur op dit moment de "zondebokt" ;).

Net zoals je op sommige andere plaatsen op internet maar het woord moslim of islam hoeft te schrijven en alle Wilders volgelingen en tegenstanders duiken er meteen bovenop zo hoef je op dit forum uitsluitend het woord LDR te laten vallen en altijd weer komen dezelfde mensen tevoorschijn (al dan niet vanonder een steen vandaan ;) ) om een heerlijke join-up te doen waarbij men elkaar lekker in kringetjes laat rondlopen.

Ook het verschijnsel "trollen" lijkt mij de laatste tijd steeds vaker een rol te spelen bij rijtechnische discussies. Voor wie niet weet wat een trol is:
Citaat:
Een trol in de moderne zin van het woord is iemand die irritante boodschappen plaatst in online communities, die zuigt en zeurt, die zeikt en zevert, met ogenschijnlijk geen ander doel dan dwars te zitten, discussies te verstoren, te katten en te mauwen, te grimmen en te bijten. Een trol kan een discussie op internet zo domineren, zijn tegenstanders zo hartgrondig treiteren dat uiteindelijk iedereen afhaakt.

Bokt heeft nog geen trolsmiley, misschien moet die er maar eens komen. De standaard remedie voor trollen is "DNFTT" (Do Not Feed The Troll) oftewel negeren die trol. Voor trollen zijn dressuurruiters natuurlijk wel een uitkomst want zoals MarcelDufour al zei ze gaan zo heerlijk overal op in.

In LDR discussies worden ook altijd allerlei "wetenschappelijke" onderzoeken aangehaald om te proberen de ander van het eigen gelijk te overtuigen. Van wetenschap heb ik iets meer verstand dan van dressuur en het aantonen van causaal verband is uitermate lastig en dat gaat echt niet gebeuren met een onderzoekje waarin bijvoorbeeld een paard mag kiezen of hij links- of rechtsaf gaat. Ik heb nog nooit een onderzoek gezien in dit verband dat een peer review kan doorstaan.
(Dat nieuwe onderzoek over de luchtwegen ken ik trouwens niet is dat al ergens te vinden en wie was daarvoor de opdrachtgever?)

Nu ik het bovenstaande gezegd heb zal ik door sommige mensen wel weer onmiddellijk in de "foute" hoek geplaatst worden, want zo gaat het Jasmijn, men wil de (paarden)wereld het liefst verdelen in goed of fout, voor of tegen, zwart of wit, het ene kamp of het andere. Alsof je het allemaal zo simpel is.

@MarcelDufour
Jij stelt dat het een FEI regel is dat het hoofd niet achter de loodlijn mag zijn. In het relevante artikel dat jij geeft staat "as a rule". Deze uitdrukking betekent "gewoonlijk, in het algemeen, doorgaans". Dus niet zo zwart-wit als jij stelt, "rule" kun je hier niet vertalen met "regel". Een paard kan natuurlijk ook achter de loodlijn "on the bit" zijn en voor de loodlijn juist niet "on the bit", maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel, dat is dus altijd lastig voor juryleden, ze moeten het totale plaatje beoordelen, en ik mag toch hopen dat internationale juryleden niet alleen maar naar het hoofd van een paard zitten te staren.

Wat me trouwens persoonlijk erg intrigeert is hoe het komt dat je in november 2009 op Horses.nl http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen/12801/m-brevink-_-09-11-06-_-aan-de-schandpaal dit schreef:

Citaat:
.... Bij Anky leveren paarden tot hoge leeftijd topprestatie's en worden ze gezond oud. Dat feit alleen al zegt genoeg over hoe ze met haar paarden omgaat. Ze is heus geen heilige, maar dat is niemand die met dieren omgaat. Moet je ns kijken wat mensen allemaal uithalen als hun hond niet luistert! Het is makkelijk om het vingertje naar anderen te wijzen, maar uiteindelijk is het een menselijk trekje dat wij dieren aan onze wil willen onderwerpen. En ik weet dat als je paarden drilt, ze bang worden en met een bang paard win je mooi niks. Zeker niet zoveel als zij gewonnen heeft.
Marcel Dufour, Baexem

terwijl je nu een paar maanden later toch iets heel anders lijkt te zeggen (al heb je natuurlijk het volste recht om van mening te veranderen, ik vroeg het me gewoon af).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:31

He, da's apart, en scherp van je 8-)

Niets is zo veranderlijk als een mens? Lastig om geloofwaardog te blijven als iemand in twee maanden tijd een visie herziet. Ik ben zelf niet wantrouwig van aard, hoogstens wel vaak verbaasd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:50

volgens mij bestaat een discussieforum juist om ergens tegen in te gaan....om dat dan meteen te bestempelen met 'trol' en direct een 'bokt trol smiley' te introduceren gaat mij een beetje te ver.

Of het scherp van je is ...mmmm....ik heb persoonlijk wel iets beter te doen dan mensen te googlen..('onbekenden' die op bokt iets posten bedoel ik...)
De pot verwijt de ketel in dit geval...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:59

Hermelientje schreef:
Bij het grote publiek staat dressuur of bepaalde trainingsmethoden echt niet als nummer 1 op de lijst van dierenleed, uitsluitend hier op dit forum (en evenzo op buitenlandse fora) is dressuur op dit moment de "zondebokt" ;).

Ik neem aan, daar je dit zo stellig beweert, dat je hier een gedegen onderzoek naar hebt gedaan. Mocht dit niet zo zijn (wat ik zeker meen te weten) dan maak ook jij je schuldig aan het poneren van stellingen alsof het feiten zijn, zonder dit door onderzoek te kunnen onderbouwen! Mocht het wel zo zijn, zou je mij de uitslagen van dat onderzoek kunnen doen, want ik heb daar zeer veel interesse in

Citaat:
Ook het verschijnsel "trollen" lijkt mij de laatste tijd steeds vaker een rol te spelen bij rijtechnische discussies.

Dit ben ik wel helemaal met je eens, en ik behandel die personen dan ook inderdaad zoals door jou geadviseerd, DNFTT, met andere woorden, doodzwijgen en op geen enkele wijze meer reageren op de onzin die ze te melden hebben.

Citaat:
Marcel Dufour, Jij stelt dat het een FEI regel is dat het hoofd niet achter de loodlijn mag zijn. In het relevante artikel dat jij geeft staat "as a rule". Deze uitdrukking betekent "gewoonlijk, in het algemeen, doorgaans". Dus niet zo zwart-wit als jij stelt, "rule" kun je hier niet vertalen met "regel". Een paard kan natuurlijk ook achter de loodlijn "on the bit" zijn en voor de loodlijn juist niet "on the bit", maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel, dat is dus altijd lastig voor juryleden, ze moeten het totale plaatje beoordelen, en ik mag toch hopen dat internationale juryleden niet alleen maar naar het hoofd van een paard zitten te staren.

Wat de letterlijke betekenis betreft heb je helemaal gelijk. Maar de geest van deze regel zal je ook niet ontgaan zijn, en tegenwoordig is het geen uitzondering, maar gemeengoed dat paarden in de opwarmpiste zeer ver achter de loodlijn lopen. Daarbij is het zo dat ook deze engelse versie weer een vertaling is uit het Frans (de originele taal waar de reglementen in zijn opgesteld) en daar wordt gesproken van 'est nécessaire', en volgens mij betekent dat verplicht. Bij twijfel, staat ook in de reglementen, zal de Franse versie altijd preveleren boven andere. Per saldo kan er dus geen twijfel zijn wat de betekenis van deze regel is.

Citaat:
Wat me trouwens persoonlijk erg intrigeert is hoe het komt dat je in november 2009 op Horses.nl http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen/12801/m-brevink-_-09-11-06-_-aan-de-schandpaal dit schreef:
.... Bij Anky leveren paarden tot hoge leeftijd topprestatie's en worden ze gezond oud. Dat feit alleen al zegt genoeg over hoe ze met haar paarden omgaat. Ze is heus geen heilige, maar dat is niemand die met dieren omgaat. Moet je ns kijken wat mensen allemaal uithalen als hun hond niet luistert! Het is makkelijk om het vingertje naar anderen te wijzen, maar uiteindelijk is het een menselijk trekje dat wij dieren aan onze wil willen onderwerpen. En ik weet dat als je paarden drilt, ze bang worden en met een bang paard win je mooi niks. Zeker niet zoveel als zij gewonnen heeft. Marcel Dufour, Baexem
terwijl je nu een paar maanden later toch iets heel anders lijkt te zeggen (al heb je natuurlijk het volste recht om van mening te veranderen, ik vroeg het me gewoon af).
Dit is een citaat geheel in andere context plaatsen, daar dat artikel ging over de hetze die was ontstaan over het tong-over-bit verhaal van het paard van Patrick Kittel, en dat dat zou komen doordat hij onder dwang zijn paarden reed zoals hem door Anky aangeleerd. Dat heeft in zn geheel niets te maken met het zgn Rollkur systeem (het paard letterlijk met de borst op de kin trekken) waar ik zo tegen ben.
Sinds dat ik wetenschap heb gekregen van deze methode, ageer ik hiertegen. Desondanks vind ik het nog steeds geen pas hebben om Anky hier persoonlijk op aan te vallen, daar de discussie over het systeem moet gaan, en niet over personen. Als je deze discussie in zn geheel gelezen zou hebben (wat je niet hebt, daar je schrijft het artikel Adembenemende Rollkur nog niet tegen te zijn gekomen, terwijl het diverse malen als link is opgenomen in de diverse reactie's) dan zou je hebben kunnen lezen dat ik die lijn ook vanaf het begin heb volgehouden. Niet personen aanvallen, maar het systeem.
Dat de paarden van Anky bijv gezond oud zouden worden, is op zich natuurlijk een subjectieve constatering daar ook ik nog nooit de rontgenfoto's van haar paarden heb mogen zien. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze ongezond zijn, maar nu ik weet wat die Rollkur methode inhoudt, zou het mij absoluut niet verbazen dat er inderdaad een vorm van artrose in de nekwervels gevonden zou worden bij paarden die met behulp van deze methode getraind worden.
Dus als je mij citeert, geen probleem, maar meld er dan wel duidelijk bij om welk onderwerp dat dat ging. In deze vond ik die hele reactie om dat tong-over-bit verhaal zwaar opgeblzaen daar ik weet dat een tong alleen al van het buitenboord hangen een grijs-blauwe kleur krijgt. Met dierenmishandeling heeft dat niets te maken. Komt gewoon omdat de tong wat droog wordt als hij langere tijd uit de mond gestoken wordt.
Wel mijn complimenten voor hoe jij je stukje voorziet van argumenten en de manier van schrijven. Op deze manier vind ik het heel plezierig de discussie te voeren.
Wel is het zo dat wij als ruiters, en ook de concoursen, zeer afhankelijk zijn van de inkomsten van sponsors. Nu al heeft de sponsor van Kittel gezegd dat indien hij nogmaals negatief in de media verschijnt, zijn contract opgezegd wordt. Dat is niet de mening van alleen deze sponsor, maar van alle sponsors in het algemeen. Dan kan je wel stug doorgaan met iets waar zo'n grote weerstand tegen is (17.5000 ondertekenaars van deze Anti-Rollkur petitie), maar de sponsors zullen echt afhaken bij te grote verontwaardiging van het publik, daar zij hun inkomsten wel halen bij dat 'domme leken' publiek. En zonder sponsors geen concours, dat is een zekerheid als een koe.
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:03

Oh echt ?

Dus een paard met een tongprobleem heeft nuiet te maken met ruitertechnieken, dat zou hij in de wei ook kunnen hebben. Teugelkreupel ligt vast ook aan het paard, en niet aan de rijstijl of de ruiter. Was jij niet degene die iedereen wel eens op de foto zou gaan zetten?

Ha, ha het wordt steeds leuker. :D

Je geloofwaardigheid Marcel is bij mij wel een beetje verminderd....

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:08

Paardentango schreef:
Oh echt ?
Dus een paard met een tongprobleem heeft nuiet te maken met ruitertechnieken, dat zou hij in de wei ook kunnen hebben. Teugelkreupel ligt vast ook aan het paard, en niet aan de rijstijl of de ruiter. Was jij niet degene die iedereen wel eens op de foto zou gaan zetten?
Ha, ha het wordt steeds leuker. :D
Je geloofwaardigheid Marcel is bij mij wel een beetje verminderd....

Inderdaad. Ik heb paarden gezien die op een hackamore gereden werden, en desondanks toch hun tong buiten boord staken.
Dus als je bijdehand doet, doe dat dan wel gefundeerd!
Maar mocht jij gelijk hebben, dan zeg je dus dat Kittel inderdaad waardeloos is, want de tong stak er uit en dat kwam dan door zijn hardhandigheid. Vind ik ook best, want versterkt mijn stelling weer. Over geloofwaardig gesproken!
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:11

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
Daar valt iedereen toch onder? Want je kan nooit alles weten.
Dat ik nou toevallig wel alle namen uit het lijstje ken geeft mij nog geen alles omvattende alwetendheid. Ik ken wel meer bekende namen van vroeger, maar vrienden van mij, die toen ook al op hun paardje rondhuppelden kennen hen niet, so what? Dat zegt echt werkelijk helemaal niets

Was ook niet tegen jou bedoeld, maar in het algemeen. Voor niemand in het bijzonder. Maar waarom voelde je je aangesproken daar over?

Ik voelde me niet aangesproken hoor. Het was meer gericht tegen de mensen op bokt die star aan hun eigen waarheid vasthouden en niet open staan voor nieuwe of andere zienswijzen, trainingsmethoden etc zoals bijv de professor

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:11

Het wordt ècht steeds leuker !

Je hoeft niet kwaad te worden hoor, niets is veranderlijker dan een mens nietwaar.

Een man een man, een woord een woord :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:13

zipje71 schreef:
Ik voelde me niet aangesproken hoor. Het was meer gericht tegen de mensen op bokt die star aan hun eigen waarheid vasthouden en niet open staan voor nieuwe of andere zienswijzen, trainingsmethoden etc zoals bijv de professor

Dat vermoeden had ik wel al, hoor. :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:16

MarcelDufour schreef:
vibabu schreef:
vorig jaar? (bind me er niet op vast) is de springsport ook een tijd in de aandacht geweest omdat paarden over scherpe dingen moesten springen zodat ze voorzichtiger zouden gaan springen.
Daar staat me niets van bij?!?! Ik heb het ook even gegoogled, maar ook daar geen resultaten hierover. Dus zal je wat duidelijker moeten zijn

Prikkeldraad om/aan het bit, verzwaarde balken, balken aan benen tikken, zweepslag, staarten verdoven, halsriem met "spijkers", in de felle zon aanbinden, proppen in de oren en zo zijn er meer wandaden te beschrijven.
Was het niet passoa die met prikkeldraad betrapt en daar voor gestraft was?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:16

Paardentango schreef:
Het wordt ècht steeds leuker !
Je hoeft niet kwaad te worden hoor, niets is veranderlijker dan een mens nietwaar.
Een man een man, een woord een woord :+

Ik ben niet kwaad, want daar is echt veel meer voor nodig. Alleen vind ik het onnozel dat je mijn reactie op dat, zeer goed geschreven, stuk van hermelientje niet leest. Als je bijdehand doet moet je die moeite ook nemen. Maar volgens jou is Kittel dus wel hardhandig want tong buiten boord komt door gebrekkig rijden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:18

MarcelDufour schreef:
Inderdaad. Ik heb paarden gezien die op een hackamore gereden werden, en desondanks toch hun tong buiten boord staken.
Dus als je bijdehand doet, doe dat dan wel gefundeerd!
Maar mocht jij gelijk hebben, dan zeg je dus dat Kittel inderdaad waardeloos is, want de tong stak er uit en dat kwam dan door zijn hardhandigheid. Vind ik ook best, want versterkt mijn stelling weer. Over geloofwaardig gesproken!

Dat u dat gezien heeft is duidelijk, maar u heeft niet nagedacht over het feit dat een Hackmore een enorme druk op het neusbeen uitoefend en vele malen scherper werkt als een stang.
Dat u niet door heeft dat bitloos ook tong fouten kan opwekken, u denkt dan precies als elke doorsnee ruiter die niet weet wat de werking is.
Zelf geef ik Paardentango gelijk, door verkeerde inwerking (mechanische) van de mens onstaan tongfouten, hetzij het paard heeft een medisch probleem, wat bijna niet voorkomt ivb met tongfouten.