waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:37

Het klonk eerder wat sarcastisch..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:39

Nee, was zo helemaal niet bedoelt :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:52

Bomba schreef:
Nee dit is melk eigen mening.. ik hou niet zo van puur.

Tsja, wat is bewijs? Ik heb met heel veel verschillende pony's en paarden te maken gehad. Mijn ervaring is dat pony's over het algemeen gemakkelijker zijn, minder gevaarlijke toeren uithalen, hanteerbaarder zijn, kortom veel beter geschikt voor kinderen.

Vergevingsgezinder en bovendien minder blessuregevoelig.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:59

Oke,

volgens mij ben ik een doorsnee puber. Ik ben 14 jaar. :+

En ik heb nu al meerdere jonge paarden opgeleid. Van groen/zadelmak tot wedstrijdklaar; gereed voor de verkoop. Met goede begeleiding en ik ben nu weer met een pony bezig. En ik moet zeggen, mijn instructeur wilt persé dat ik het doe, omdat hij weet dat ik consequent genoeg ben en er echt voor ga.

En dit doe ik met paarden en met pony's. En het is totnogtoe altijd goed gegaan. :)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:03

Juist dat ken ik!! Jij vind het ook onzin? Ik heb ook al 1 paard en 2 pony`s ingereden van helemaal niks! En ben nu met een paard bezig..
Carmen schreef:
Oke,

En ik heb nu al meerdere jonge paarden opgeleid. Van groen/zadelmak tot wedstrijdklaar; gereed voor de verkoop. Met goede begeleiding en ik ben nu weer met een pony bezig. En ik moet zeggen, mijn instructeur wilt persé dat ik het doe, omdat hij weet dat ik consequent genoeg ben en er echt voor ga.

En dit doe ik met paarden en met pony's. En het is totnogtoe altijd goed gegaan. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:09

Carmen schreef:
Oke,

Ik weet dat het prima kan :j
Echter weet ik ook dat er meerdere gevallen fout gaan en voornamelijk omdat er geen, geen goede of te weinig begeleiding bij is.

Vraag me af of jij elke andere 14 jarige "ruiter" het ook zou aanraden zonder verdere info van die 14 jarige?

imo zijn er maar weinig die het goed doen namelijk.
Vele zijn trots op hun "zadelmak"-prestaties zonder alk te veel begeleiding etc, terwijl de meeste paarden imo echt geen fijne basis hebben. (paard moet imo een zachte mond hebben, geen trappelzak zijn en met 2 teugels gestuurd worden omdat ze bij 1 teugel in de stelling gaan)
Imo hebben veel mensen en ook veel volwassen zonder goede begeleiding of basis veel geluk met het karakter van het paard of de pony.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:21

superwoman schreef:
Carmen schreef:
Oke,

Ik weet dat het prima kan :j
Echter weet ik ook dat er meerdere gevallen fout gaan en voornamelijk omdat er geen, geen goede of te weinig begeleiding bij is.

Vraag me af of jij elke andere 14 jarige "ruiter" het ook zou aanraden zonder verdere info van die 14 jarige?

imo zijn er maar weinig die het goed doen namelijk.
Vele zijn trots op hun "zadelmak"-prestaties zonder alk te veel begeleiding etc, terwijl de meeste paarden imo echt geen fijne basis hebben. (paard moet imo een zachte mond hebben, geen trappelzak zijn en met 2 teugels gestuurd worden omdat ze bij 1 teugel in de stelling gaan)
Imo hebben veel mensen en ook veel volwassen zonder goede begeleiding of basis veel geluk met het karakter van het paard of de pony.

Zo denk ik er ook over

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:22

Ik zou niet iedere 14 jarige een paard of pony in laten rijden maar mijn paarden en pony`s die ik ingereden heb. Zijn allemaal goed ingereden niks mis mee en ik denk dat die trots van zadelmak niet bij iedereen zo is!! :| Maarj aieder zijn eige mening ;)

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:28

Ja, jullie hebben wel gelijk. Niet iedere 14-jarige zou het kunnen.
Maar ook lang niet alle volwassenen zouden het kunnen!

Ik vind het dus echt geen onzin! Want bijna iedere 14-jarige heeft amper/geen ervaring! En ook ik weet heel goed dat er genoeg gevallen fout gaan.

Maar ik moet wel zeggen, ik heb niet altijd geluk gehad met karakters. Ik heb een tijdje een Engelse volbloed gereden, ze kwam net van de renbaan af. De pony die ik nu rijd is ook niet echt al te rustig qua karakter. Maar ik word goed begeleid en het gaat eigenlijk wel goed. :)

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:30

Zelf ben ik nu 16 en ik heel wat paarden mak gemaakt hoor! en idd, het scheelt dat je geen
angsten hebt, ik stap echt overal op hoor! :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:36

Carmen schreef:

Ik vind het dus echt geen onzin! Want bijna iedere 14-jarige heeft amper/geen ervaring! En ook ik weet heel goed dat er genoeg gevallen fout gaan.

Maar ik moet wel zeggen, ik heb niet altijd geluk gehad met karakters. Ik heb een tijdje een Engelse volbloed gereden, ze kwam net van de renbaan af. De pony die ik nu rijd is ook niet echt al te rustig qua karakter. Maar ik word goed begeleid en het gaat eigenlijk wel goed. :)

Schrijf ook dat het net zo is met volwassenen, echter gaat het in dit topic specefiek over pubbers.
Wil je zeggen dat jij net zoveel fouten had gemaakt als je meer ervaring had gehad?
of iig aangezien je van deze geleerd heb, zou je het de 2e x toch minder fiuten maken ?
De weg naar een fijn paard is imo ook belangrijk, deze moet zo kort mogelijk zijn.

Reactie die je vaak leest of hoort, wat niet over jou gaat Carmen;
"jonge paarden zijn moeilijk" is imo een reactie van mensen die weinig kunde bezitten. Jonge paarden vind ik juist makkelijk, omdat ze graag willen, snel leren én je ze niet erg hoeft te corrigeren (lenig maken en rechtrichten van kromme paarden met harde mond etc vind ik een stuk lastiger en minder leuk omdat het ook veel moeite van het paard zelf kost - deze ziet "the fun" er niet van in ) .
Laatst bijgewerkt door superwoman op 30-12-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:39

Carmen schreef:

Carmen, ik denk dat jij toch een van de weinigen bent hoor. Je bent volgens mij van huis uit gewend met deze dieren om te gaan en dat heb je gewoon voor op de "standaard" (veertienjarige of tachtigjarige voor mijn part) ruitertjes die 1 of 2 keer per week in een manegelesje rijden.

hoewel ik mijn kinderen liever op die leeftijd eerst op ervaren paarden heb zitten maar misschien denk ik daar tegen die tijd wel anders over

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:45

Ja dat is zeker een verschil of je 1 of 2 keer per week manege rijd of elka dag rijd op je eigen paard of idd ook andere paarden rijd ik help nu mijn vriendin met haar new forest pony die is nu 4 jaar maar onwijs aan het puberen onwijs bokken en er vandoor gaan enz maar als je idd geen angsten hebt gaan mak maken een stuk makkelijker dan dat je wel angsten hebt.. Ik denk idd dat het niet ligt aan of je nou 13/ 14 ben of in de 30/40 ofso het ligt aan je ERVARING! Dus ik denk dat dit topic een beetje fout is getiteld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:49

Hoe help je haar dan nu precies Snissje? Wat doe je met de pony om hem dat af te leren? Ik ben het met je eens hoor, ervaring speelt een grotere rol.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:54

Je moet vooral veel geduld hebben en niet boos worden! Heel erg belangrijk vind ik zelf. Je moet natuurlijk hem wel vertellen dat het niet mag. Maar steeds overnieuw beginnen en terug naar de basis.. En neem goede begleiding ik les ook 1 x per week op die pony! Het gaat al een stuk beter!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:57

Fijn dat het goed gaat snissje, hopelijk kan je vriendin er straks ook mee uit de voeten.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:59

Ik bedoelde er neit mee dat dit topic nergens op slaat hopr :) Alleen ik denk niet dat PUBERS geen jong paard kunnen beleren het ligt echt idd zoals iedereen zegt aan je ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:01

Ik denk dat hier wel een slotje op kan. Alles is zo onderhand wel gezegd, toch ?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:03

ik denk het ook wel

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:04

ik heb met 16 jaar mijn toenmalige paard zadelmak gemaakt, beleerd tot M springen. Ik heb nog nooit zo'n fijn paard onder mijn kont gehad. juist doordat ik "puber" was had ik zo veel meer met paarden dan alle mensen om me heen, kon er geheel mijn ei in kwijt.

ik weet dus zeker dat een puber met de juiste feeling, verantwoording, en tact een heel eind komt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:07

Klopt, alleen is het wel zo dat de kans op meer/voldoende ervaring groter is bij een ouder iemand omdat die in theorie meer vlieguren heeft kunnen maken dan een jonger iemand. Er vanuitgaande dat ze op dezelfde leeftijd zijn begonnen.

Want als ik naar mezelf kijk dan had ik op 14-jarige leeftijd nog geen kaas gegeten van welke basis dan ook hoor. Ik kroop ook overal op en gaan met die banaan. Ja, ik had wel les, maar de essentie drong nog niet zo door. Ik was me er nog echt niet van bewust waar de oefeningen nou precies voor gebruikt werden. Welk doel het rijden van een schouderbinnenwaarts had of het vergroten of verkleinen van een volte. Om maar wat te noemen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:11

Een puber heeft minder ervaring en minder paardenkennis. Niet negatief bedoelt hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:16

dat hangt er maar net vanaf welke volwassene je er tegenover zet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:19

maikeltje schreef:
Klopt, alleen is het wel zo dat de kans op meer/voldoende ervaring groter is bij een ouder iemand omdat die in theorie meer vlieguren heeft kunnen maken dan een jonger iemand. Er vanuitgaande dat ze op dezelfde leeftijd zijn begonnen.

Want als ik naar mezelf kijk dan had ik op 14-jarige leeftijd nog geen kaas gegeten van welke basis dan ook hoor. Ik kroop ook overal op en gaan met die banaan.Ja, ik had wel les, maar de essentie drong nog niet zo door. Ik was me er nog echt niet van bewust waar de oefeningen nou precies voor gebruikt werden. Welk doel het rijden van een schouderbinnenwaarts had of het vergroten of verkleinen van een volte. Om maar wat te noemen.

Ben ik het ook helemaal mee eens!
Dat merk je pas later als het allemaal steeds duidelijker wordt en de puzzel in elkaar valt.
Ook merk ik steeds meer hoeveel impact je houding heeft. Bij de wat "moeilijkere" oefeningen merk je zo sterk hoeveel je (eerder ongemerkt) je paard tegen werkt.

En ja, ik was qua paardrijden ook geen eigewijze pubber,maar een verzorgster die door wind en weer toch ging. Had juist geduld en gevoel (voor zover dat ik dat had kunnen ontwikkelen op die leeftijd, (vlieguren)) en keek graag uren naar de paarden in de wei en de dressuurruiters (en hun lessen) van de pensionstal. Toch heb ik ook ontzettend veel fouten nog gemaakt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:27

Ik maak nog steeds fouten en ik leer nog iedere dag :D
Maar ik ben me er wel veel bewuster van dan toen ik 14 was.