Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:14

oeps haha

Maar maaikedewit, dan komt je pard dus niet door ontspanning en nageeflijkheid naar beneden. Het kan wel werken mits hij wel over zijn rug loopt (waar het dus eigenlijk mee moet beginnen vóór de krul), maar de kans dat je daar in een later stadium van dressuur last van gaat krijgen is aanwezig.In veel gevallen is de basis namelijk toch niet 100%.

Ik heb het ooit ook op die manier gedaan en imo was het een leerproces van mij.Je moet leren voelen wanneer je moet spannen en ontspannen. Doormiddel van kneepjes kun je dat ook leren voelen zolang het geen zagen is ;).
Alleen had ik het liever wel op een andere manier geleerd ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:57

superwoman schreef:
oeps haha

Maar maaikedewit, dan komt je pard dus niet door ontspanning en nageeflijkheid naar beneden. Het kan wel werken mits hij wel over zijn rug loopt (waar het dus eigenlijk mee moet beginnen vóór de krul), maar de kans dat je daar in een later stadium van dressuur last van gaat krijgen is aanwezig.In veel gevallen is de basis namelijk toch niet 100%.

Ik heb het ooit ook op die manier gedaan en imo was het een leerproces van mij.Je moet leren voelen wanneer je moet spannen en ontspannen. Doormiddel van kneepjes kun je dat ook leren voelen zolang het geen zagen is ;).
Alleen had ik het liever wel op een andere manier geleerd ;)

ik snap je punt, zagen doe ik sowiso nooit!
Ik snap wel dat je dat eigenlijk moet doen voor de krul maar anders loopt ze sterren te kijken, en hoe lang ik ook zonder te vragen en alleen met mijn zit en wat jullie manier is doe.. het helpt niet..
Zodra ik haar in de krul vraag dan doet ze het wel maar dat tegelijkertijd houw ik haar wel aan het been etc. want als ik dat niet doe dan trek ik haar letterlijk in de krul en gaat ze dus ook op de voorhand lopen.

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:52

stille hand.. Lichte druk en ontspannen bij nageving

Air

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:51

maaikedewit: dan gaat er toch iets verkeerd, of het paard kan het lichamelijk niet, denk aan verkeerd zadel, andere pijn, vastzitten ed. of het het is een fout die bij jou ligt. Paardrijden is absoluut niet makkelijk.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:37

x_Marr schreef:
maaikedewit: dan gaat er toch iets verkeerd, of het paard kan het lichamelijk niet, denk aan verkeerd zadel, andere pijn, vastzitten ed. of het het is een fout die bij jou ligt. Paardrijden is absoluut niet makkelijk.

Ze is niet nagekeken door de da maar ze geeft geen pijn aan.
Maar was jij diegene die zei dat je de dingen op het wedstrijdterrein moet vergeten?
Ik was bij jumping amsterdam en ze reden dressuur op granprix niveau..
Jij hebt volgensmij ook gezegt dat je in je latere dressuur er last van zou krijgen.. hun zitten in granprix en ze doen ook wel eens wat met hun handen, vragen etc. en hun zitten op een hoog niveau.. dan klopt jouw argument niet helemaal..
En nee, ik weet dat paardrijden absoluut niet makkelijk is, daar ben ik na 6 jaar paardrijden echt wel achtergekomen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:59

Heb nergens iets gezegd over latere dressuur?
Je paard kan er later zeker last van krijgen, bijv. pijn in de rug door het verkeerd aanspannen van de spieren.

Oh maar ik ben het ook lang niet met alles eens met dingen die op grandprix niveau worden gedaan, maar dat is weer een heel andere discussie ;) En welk argument?

Nou ik heb 7 jaar lang paardgereden op een manege, inderdaad niet makkelijk maar pas sinds ik mijn verzorgpaard heb leer ik wat echt rijden is, en dan was het op de manege echt een eitje.
Je moet helemaal aanleren wat je paard onder je doet, hoe je dingen zoals op de binnen of buitenschouder vallen opvangt etc. en dat allemaal op het juiste moment en niet te veel maar ook niet te weinig.
Denk dat er maar weinig maneges zijn waar je leert wat ruitergevoel is.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:33

x_Marr schreef:
Heb nergens iets gezegd over latere dressuur?
Je paard kan er later zeker last van krijgen, bijv. pijn in de rug door het verkeerd aanspannen van de spieren.

Oh maar ik ben het ook lang niet met alles eens met dingen die op grandprix niveau worden gedaan, maar dat is weer een heel andere discussie ;) En welk argument?

Nou ik heb 7 jaar lang paardgereden op een manege, inderdaad niet makkelijk maar pas sinds ik mijn verzorgpaard heb leer ik wat echt rijden is, en dan was het op de manege echt een eitje.
Je moet helemaal aanleren wat je paard onder je doet, hoe je dingen zoals op de binnen of buitenschouder vallen opvangt etc. en dat allemaal op het juiste moment en niet te veel maar ook niet te weinig.
Denk dat er maar weinig maneges zijn waar je leert wat ruitergevoel is.

Sorrie dat was superwoman..

Nee, ik weet het. ik reed eerst ook alleen op de manege maar heb al een tijd verzorgpaarden, dat is toch heel andere koek, maar ik vind het veel leuker dan manegepaarden :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:35

Oh maar ik ben bang dat je bij bijna 2/3e van de verzorgpaarden ook niet leert wat ik nu leer, als ik om mij heen kijk zie ik dat in ieder geval niet, helaas.
Hiervoor had ik nog nooit gehoord van rechtrichten, van natuurlijke scheefheid, van horizontale en verticale balans ed.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:11

x_Marr schreef:
Oh maar ik ben bang dat je bij bijna 2/3e van de verzorgpaarden ook niet leert wat ik nu leer, als ik om mij heen kijk zie ik dat in ieder geval niet, helaas.
Hiervoor had ik nog nooit gehoord van rechtrichten, van natuurlijke scheefheid, van horizontale en verticale balans ed.

van horizontale en verticale balans heb ik ook nog nooit gehoord, wel van de andere dingen.
Tja.. ik weet niet wat jij bedoelt met ook niet leert wat ik nu leer.. ik heb wel het meest al geleerd met de verzorgpaarden/pony's dan op de manege, ik ben ook van de manege afgegaan omdat ik daar niks meer leerde ik ik wil meer leren.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:16

Ik doe het nog iest anders maar het lijkt het hardst op manier 1
Ik hou contact met de buitenteugel en speel met de binnenteugel en drijf em ondertussen aan.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:38

X_Biekeh_X schreef:
Ik doe het nog iest anders maar het lijkt het hardst op manier 1
Ik hou contact met de buitenteugel en speel met de binnenteugel en drijf em ondertussen aan.

Doe ik ook!
Zo hebben ze mij het ook geleerd!
Werkt het bij jou goed?
Ik heb er (nog) geen problemen mee gehad omdat ik kneed..