Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:53

Nee, de geschiedenis van de Fries. Begrijp je toch wel hopelijk?

Anoniem

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:40

Ik blijf je niet snappen, sorry hoor ;)
Je komt met het verhaal dat de Trahkener het oudste warmbloedras is maar hoe oud denk jij dan dat het Fries ras is??

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:25

Geeft niet, neem het je niet kwalijk. Ik ga hier geen discussie met je beginnen over wat nou het oudste warmbloedras is. Dat gaat een welles-nietes spelletje worden wat nergens op uit draait.

Edit: Het Friese Stamboek werd in 1879 opgericht, het Trakehner Stamboek in 1732. Dat zijn jaren die bekend zijn, wat daarvoor is gebeurd.. Laten we dat allemaal lekker voor onszelf bedenken. :D
Laatst bijgewerkt door Bomba op 09-10-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:33

Maar nu even serieus, wat denk jij dan hoe oud het Friese ras is?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:38

Zie edit hierboven. Maar wat maakt dat in godsnaam uit? Als het Trakehner stamboek zegt dat de Trakehner het oudste warmbloedras is, dan geloof ik daar in. Misschien was het Friese ras in het verleden wel geen warmbloed, gezien het ras ook uit de Shire en Fellpony voort komt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:53

dus om de TS haar doel even samen te vatten: omdat ji iets tegen friezen hebt, moeten ze voor de sjees.
dus omdat ik iets tegen kwpners heb, moeten ze van de aardbodem af? zoiets :+

deze discussie heb ik nu nooit begrepen eigenlijk.
voor mij betekent dressuur: een basis voor een paard ( noem het B) wat je verder uit kunt bouwen al naar gelang (M,Z enz)
ieder paard hoort om fatsoenlijk te lopen en dresuurmatige basis te hebben.
ik heb het idee dat mensen hier denken dat dresuur alleen maar voor het winnen is, en niet voor het paard.
dressuur is er voor het paard, niet om de mens.

wat een fries daarmee te maken heeft vat ik ook niet. de ene fries heeft aanleg genoeg om het ver te schoppen, en de ander doe je meer plezier met voor de kar lopen.
kwpn:the same, de een heeft het in zich om het ver te schoppen, en de ander blijft op l niveau hangen. het zij zo.

@pharaghirlke: wat jij zei over moeite doen voor een fries en kwpn om ergens te komen ben ik het niet mee eens.
als ji aanleg voor engels hebt is het gewoon zo dat jij er minder moeite voor zal moeten doen dan je buurvrouw die er totaal geen aanleg voor heeft, tuurlijk moet je trainen, maar het zal jouw dan makkelijker afgaan dan haar, net zoals bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:57

Bomba schreef:
Zie edit hierboven. Maar wat maakt dat in godsnaam uit? Als het Trakehner stamboek zegt dat de Trakehner het oudste warmbloedras is, dan geloof ik daar in. Misschien was het Friese ras in het verleden wel geen warmbloed, gezien het ras ook uit de Shire en Fellpony voort komt.

Het maakt imho wel uit, je probeert met statements te komen maar de feiten die je probeert te presenteren worden steeds minder waar ;)
Geeft verder niks maar voor je zulke uitspraken doet waarvan je denkt dat die op een hoog waarheidsgehalte zijn gestoeld, zou het wellicht handiger zijn als je je bronnen nog eens grondig natrekt?
Verder is het geen "waar feit" dat het Fries ras voortkomt uit de Shire en de Fell.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:00

Bomba schreef:
Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.

wat daar mis mee is, is dat omdat jij niet van friezen houd, je ze maar een beetje in een hoekje duwt, ik zeg toch ook niet omdat ik niet van kwpners houd, dat ze maar lekker weg moeten gaan. ieder zijn mening, maar wie zijn jij en ik om te zeggen dat iets of iemand ergens niet thuis hoort.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:22

Bomba, ik vind niet eens dat je dit topic verziekt

Het is eerder grappig :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:57

gekvanfleur schreef:
dus om de TS haar doel even samen te vatten: omdat ji iets tegen friezen hebt, moeten ze voor de sjees.
dus omdat ik iets tegen kwpners heb, moeten ze van de aardbodem af? zoiets :+

deze discussie heb ik nu nooit begrepen eigenlijk.
voor mij betekent dressuur: een basis voor een paard ( noem het B) wat je verder uit kunt bouwen al naar gelang (M,Z enz)
ieder paard hoort om fatsoenlijk te lopen en dresuurmatige basis te hebben.
ik heb het idee dat mensen hier denken dat dresuur alleen maar voor het winnen is, en niet voor het paard.
dressuur is er voor het paard, niet om de mens.

wat een fries daarmee te maken heeft vat ik ook niet. de ene fries heeft aanleg genoeg om het ver te schoppen, en de ander doe je meer plezier met voor de kar lopen.
kwpn:the same, de een heeft het in zich om het ver te schoppen, en de ander blijft op l niveau hangen. het zij zo.

@pharaghirlke: wat jij zei over moeite doen voor een fries en kwpn om ergens te komen ben ik het niet mee eens.
als ji aanleg voor engels hebt is het gewoon zo dat jij er minder moeite voor zal moeten doen dan je buurvrouw die er totaal geen aanleg voor heeft, tuurlijk moet je trainen, maar het zal jouw dan makkelijker afgaan dan haar, net zoals bij paarden.

Mag jij es op mijn KWPN komen wegrijden :j
Kijken hoeveel makkelijker je het hebt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:04

Hihi, jouw misschien niet zo makkelijke KWPNer is niks moeilijker dan Friezen van hetzelfde kaliber ;)
Karakter is niet rasgebonden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:07

Houd dat in dat als je een fries kan rijden met een fijn karakter, je al een pak minder moeite zal moeten doen op een KWPN'er met een fijn karakter?
Of hoe zit dat nou precies?

En die van mij is inderdaad niet de simpelste, maar zo lopen er nog een hoop rond hoor. Laatst nog een KWPN'er bijgereden, was een jong dier. Hijs inmiddels verkocht omdat zijn karakter te moeilijk was. Was overigens geen stout dier vond ik maar goed. Vond het zelfs een vrij braaf dier, enkel snel afgeleid. Dus die van mij is echt niet de enige WPN'er met een wat minder simpel karakter :D

Overigens zeg ik nergens dat Friezen makkelijker te rijden zijn. Ik vind het enkel onzin om te doen alsof ze zoveel moeilijker zijn en dat daardoor de weg met een Fries een stuk moeilijker is dan met een KWPN'er ;) Elk peerd zn voor en nadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:10

Nee, dat zeg ik niet :D
Als je een Fries met een niet fijn karakter aan kunt, kun je dat ook bij een KWPNer met een niet fijn karakter.
Momenteel rij ik ook een KWPNer met een kop om u tegen te zeggen, plus mijn Fries die niet voor de poes is. Maar je hebt in mijn geval te maken met twee verschillende individuen. En zo is het ook binnen een bepaald ras.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:11

Ben ik geheel met je eens. Daarom net dat ik het onzin vind om te gaan roepen dat het met een Fries zoveel moeilijker is dan met een WPN'er... Beide rassen hebben voor en nadelen, aan jouw als ruiter om te bepalen welke voor en welke nadelen je prefereert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:14

Het is niet moeilijker met een Fries, dat is bull. Alleen het hangt er wel van af wat voor Fries want niet elke Fries is even geschikt, maar dat geldt ook voor andere rassen ;)
Ik ben wel even van de rel nu, schrik me dood dat jij het met me eens bent :+
Maar ik ga naar bed, welterusten!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:16

Waarom zou ik het niet met je eens zijn als wat je zegt heel zinnig is?

En ook hier ben ik het weer met je eens... Een slecht gebouwde fries zal zeker moeilijker zijn, then again: met een slecht gebouwde WPN'er kom je er ook niet zomaar. :n Heb soms het idee dat mensen slecht gebouwde friezen vergelijken met goed gebouwde wpn'ers... En dat is niet echt logisch.

Truste

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:37

Ik heb voor mijn moeder en vriend een Fries veulen gekocht.
Mijn moeder wil er straks over een paar jaar ook wedstrijden mee gaan rijden. :D
Voor haar is een fries helemaal perfect en ook voor de dressuursport..
Ik denk dat iedereen hier gewoon anders over denkt en ik denk ook dat het belangrijkste is wat je er zelf van vind!
En een goede proef is een goede proef en dan maakt het echt niet uit waar je op zit alleen zal het met een (kwpn) iets makkerlijker gaan kwa gangwerk (toevallig nog een jury die dat zei)
Ik rij op dit moment wedstrijden met een bonte fjord en ik vind het echt super leuk! :o
Wij rijden samen tussen de grote paarden in (hij is 1,43) :D wij vinden het leuk en doen ons best en wat andere er van vinden moeten hun weten ik heb er schijt aan :P
En zo moet je gewoon denken toch :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:09

pharagirlke schreef:
Houd dat in dat als je een fries kan rijden met een fijn karakter, je al een pak minder moeite zal moeten doen op een KWPN'er met een fijn karakter?
Of hoe zit dat nou precies?

En die van mij is inderdaad niet de simpelste, maar zo lopen er nog een hoop rond hoor. Laatst nog een KWPN'er bijgereden, was een jong dier. Hijs inmiddels verkocht omdat zijn karakter te moeilijk was. Was overigens geen stout dier vond ik maar goed. Vond het zelfs een vrij braaf dier, enkel snel afgeleid. Dus die van mij is echt niet de enige WPN'er met een wat minder simpel karakter :D

Overigens zeg ik nergens dat Friezen makkelijker te rijden zijn. Ik vind het enkel onzin om te doen alsof ze zoveel moeilijker zijn en dat daardoor de weg met een Fries een stuk moeilijker is dan met een KWPN'er ;) Elk peerd zn voor en nadelen.

het ligt eraan welke Fries je hebt..

ik heb er hier toevallig 2 staan met een behoorlijk lastig karakter

maar heb er nog een dat is echt een engeltje, en ik weet zeker dat hij meer dan het Z kan

alles gaat hem makkelijk af :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:11

gekvanfleur schreef:
Bomba schreef:
Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.

wat daar mis mee is, is dat omdat jij niet van friezen houd, je ze maar een beetje in een hoekje duwt, ik zeg toch ook niet omdat ik niet van kwpners houd, dat ze maar lekker weg moeten gaan. ieder zijn mening, maar wie zijn jij en ik om te zeggen dat iets of iemand ergens niet thuis hoort.

Ik duw ze absoluut niet in een hoekje! Ik heb juist gezegd dat ze ik er niet van hou, maar het absoluut niet erg vind dat ze in de dressuur lopen. Moet je maar eens terug lezen... Nu zeg je echt dingen die absoluut niet waar zijn namelijk.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:15

nou ik haal hetzelfde eruit hoor Bomba

Nou ik ga mijn zusje helpen met haar Fries klaarmaken. kijken of ze even als laatst eindigt :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:11

Bomba schreef:
suleilitha schreef:
Hihi, duidelijk :D

Fijn als iemand anders voor me antwoord hè? :D

Waar ik het wel warm van krijg is een correct bewegend dressuurpaard, dat fijn en harmonieus gereden wordt. Natuurlijk heeft ieder de keus om te rijden wat hij of zij het prettigst vind. Stel je eens voor dat we allemaal op dezelfde soort paarden reden, dat zou ondenkbaar zijn. Maar zelf hou ik niet van Fjorden, Haflingers en Friezen in de dressuur. Oorspronkelijk zijn ze niet voor de dressuur gemaakt en je kan er dressuur mee rijden en er goed mee scoren, maar echte dressuurpaarden zullen het nooit worden. Ik vind dat te vergelijken met een dressuurpaard in de rensport. Misschien kan het paard daar goed uit de voeten komen, maar een echt renpaard zou het nooit worden. Ik zie gewoon liever een écht dressuurpaard, en dat zijn niet alleen KWPN-ers.

Maar dat is gewoon wat ik er van vind, en mijn mening houdt niet in dat ik vind dat deze paarden niet in de dressuur mogen lopen. Vind het leuk dat mensen er mee rijden, en ieder heeft altijd het paard dat bij hem past.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:07

_Lott schreef:
piezze schreef:
Ik denk dat fjorden haflingers en heel veel friezen in het nadeel zijn in dressuur t.o.v. KWPNers omdat ze in de ruimte en de vlakte van de gangen van nature al wat onderdoen.
Natuurlijk uitzonderingen daargelaten en met een goede ruiter kunnen ze ver komen maar nooit de uitstraling van Salinero of Totilas evenaren.

heerlijk over een kam geschoren _/-\o_

nou de ene Fries is de andere niet (en daar vind ik fjorden of haflingers niet bijhoren) en er zitten genoeg tussen met behoorlijke ruime gangen ertussen.. anders worden ze ook geen ster he..

je hebt gelijk, ik zei ook uitzonderingen daar. Ik vind Friezen prachtig hoor verder. Ik heb er niets tegen. Maar ze hebben nu eenmaal een heel andere bouw dan een speciaal gefokt rijpaard.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:08

Bomba schreef:
suleilitha schreef:
Hihi, duidelijk :D

Fijn als iemand anders voor me antwoord hè? :D

Waar ik het wel warm van krijg is een correct bewegend dressuurpaard, dat fijn en harmonieus gereden wordt. Natuurlijk heeft ieder de keus om te rijden wat hij of zij het prettigst vind. Stel je eens voor dat we allemaal op dezelfde soort paarden reden, dat zou ondenkbaar zijn. Maar zelf hou ik niet van Fjorden, Haflingers en Friezen in de dressuur. Oorspronkelijk zijn ze niet voor de dressuur gemaakt en je kan er dressuur mee rijden en er goed mee scoren, maar echte dressuurpaarden zullen het nooit worden. Ik vind dat te vergelijken met een dressuurpaard in de rensport. Misschien kan het paard daar goed uit de voeten komen, maar een echt renpaard zou het nooit worden. Ik zie gewoon liever een écht dressuurpaard, en dat zijn niet alleen KWPN-ers.

Maar dat is gewoon wat ik er van vind, en mijn mening houdt niet in dat ik vind dat deze paarden niet in de dressuur mogen lopen. Vind het leuk dat mensen er mee rijden, en ieder heeft altijd het paard dat bij hem past.

+:)+ zo mee eens!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:27

Zolang je het als je eigen mening presenteert prima toch..? Zo zijn er ook zat mensen die niet van langpoot KWPN-er houden, incl mijzelf die toch altijd een WPN'er heeft gehad. Zo heb ik er nu een met een heel apart kleurtje, ook daarvoor loop je warm of je vind het verschrikkelijk.

En zo kun je naar ieder paard kijken. Het jammere is wel dat soms jury leden hun mening wel laten meewegen in de beoordeling, dat zou niet moeten kunnen. Een objectief oordeel is daarbij gewoon gewenst, iedereen gelijke kansen ongeacht ras, type etc.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:51

ik vind een Fries in de dressuur best mooi,
en voor de sjees ook, het zijn echte dames paardjes. :+: