Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Bomba schreef:Zie edit hierboven. Maar wat maakt dat in godsnaam uit? Als het Trakehner stamboek zegt dat de Trakehner het oudste warmbloedras is, dan geloof ik daar in. Misschien was het Friese ras in het verleden wel geen warmbloed, gezien het ras ook uit de Shire en Fellpony voort komt.

Bomba schreef:Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.
gekvanfleur schreef:dus om de TS haar doel even samen te vatten: omdat ji iets tegen friezen hebt, moeten ze voor de sjees.
dus omdat ik iets tegen kwpners heb, moeten ze van de aardbodem af? zoiets![]()
deze discussie heb ik nu nooit begrepen eigenlijk.
voor mij betekent dressuur: een basis voor een paard ( noem het B) wat je verder uit kunt bouwen al naar gelang (M,Z enz)
ieder paard hoort om fatsoenlijk te lopen en dresuurmatige basis te hebben.
ik heb het idee dat mensen hier denken dat dresuur alleen maar voor het winnen is, en niet voor het paard.
dressuur is er voor het paard, niet om de mens.
wat een fries daarmee te maken heeft vat ik ook niet. de ene fries heeft aanleg genoeg om het ver te schoppen, en de ander doe je meer plezier met voor de kar lopen.
kwpn:the same, de een heeft het in zich om het ver te schoppen, en de ander blijft op l niveau hangen. het zij zo.
@pharaghirlke: wat jij zei over moeite doen voor een fries en kwpn om ergens te komen ben ik het niet mee eens.
als ji aanleg voor engels hebt is het gewoon zo dat jij er minder moeite voor zal moeten doen dan je buurvrouw die er totaal geen aanleg voor heeft, tuurlijk moet je trainen, maar het zal jouw dan makkelijker afgaan dan haar, net zoals bij paarden.

Elk peerd zn voor en nadelen. 
Heb soms het idee dat mensen slecht gebouwde friezen vergelijken met goed gebouwde wpn'ers... En dat is niet echt logisch.
wij vinden het leuk en doen ons best en wat andere er van vinden moeten hun weten ik heb er schijt aan
pharagirlke schreef:Houd dat in dat als je een fries kan rijden met een fijn karakter, je al een pak minder moeite zal moeten doen op een KWPN'er met een fijn karakter?
Of hoe zit dat nou precies?
En die van mij is inderdaad niet de simpelste, maar zo lopen er nog een hoop rond hoor. Laatst nog een KWPN'er bijgereden, was een jong dier. Hijs inmiddels verkocht omdat zijn karakter te moeilijk was. Was overigens geen stout dier vond ik maar goed. Vond het zelfs een vrij braaf dier, enkel snel afgeleid. Dus die van mij is echt niet de enige WPN'er met een wat minder simpel karakter
Overigens zeg ik nergens dat Friezen makkelijker te rijden zijn. Ik vind het enkel onzin om te doen alsof ze zoveel moeilijker zijn en dat daardoor de weg met een Fries een stuk moeilijker is dan met een KWPN'erElk peerd zn voor en nadelen.
gekvanfleur schreef:Bomba schreef:Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.
wat daar mis mee is, is dat omdat jij niet van friezen houd, je ze maar een beetje in een hoekje duwt, ik zeg toch ook niet omdat ik niet van kwpners houd, dat ze maar lekker weg moeten gaan. ieder zijn mening, maar wie zijn jij en ik om te zeggen dat iets of iemand ergens niet thuis hoort.
Bomba schreef:suleilitha schreef:Hihi, duidelijk
Fijn als iemand anders voor me antwoord hè?
Waar ik het wel warm van krijg is een correct bewegend dressuurpaard, dat fijn en harmonieus gereden wordt. Natuurlijk heeft ieder de keus om te rijden wat hij of zij het prettigst vind. Stel je eens voor dat we allemaal op dezelfde soort paarden reden, dat zou ondenkbaar zijn. Maar zelf hou ik niet van Fjorden, Haflingers en Friezen in de dressuur. Oorspronkelijk zijn ze niet voor de dressuur gemaakt en je kan er dressuur mee rijden en er goed mee scoren, maar echte dressuurpaarden zullen het nooit worden. Ik vind dat te vergelijken met een dressuurpaard in de rensport. Misschien kan het paard daar goed uit de voeten komen, maar een echt renpaard zou het nooit worden. Ik zie gewoon liever een écht dressuurpaard, en dat zijn niet alleen KWPN-ers.
Maar dat is gewoon wat ik er van vind, en mijn mening houdt niet in dat ik vind dat deze paarden niet in de dressuur mogen lopen. Vind het leuk dat mensen er mee rijden, en ieder heeft altijd het paard dat bij hem past.
_Lott schreef:piezze schreef:Ik denk dat fjorden haflingers en heel veel friezen in het nadeel zijn in dressuur t.o.v. KWPNers omdat ze in de ruimte en de vlakte van de gangen van nature al wat onderdoen.
Natuurlijk uitzonderingen daargelaten en met een goede ruiter kunnen ze ver komen maar nooit de uitstraling van Salinero of Totilas evenaren.
heerlijk over een kam geschoren![]()
nou de ene Fries is de andere niet (en daar vind ik fjorden of haflingers niet bijhoren) en er zitten genoeg tussen met behoorlijke ruime gangen ertussen.. anders worden ze ook geen ster he..
Bomba schreef:suleilitha schreef:Hihi, duidelijk
Fijn als iemand anders voor me antwoord hè?
Waar ik het wel warm van krijg is een correct bewegend dressuurpaard, dat fijn en harmonieus gereden wordt. Natuurlijk heeft ieder de keus om te rijden wat hij of zij het prettigst vind. Stel je eens voor dat we allemaal op dezelfde soort paarden reden, dat zou ondenkbaar zijn. Maar zelf hou ik niet van Fjorden, Haflingers en Friezen in de dressuur. Oorspronkelijk zijn ze niet voor de dressuur gemaakt en je kan er dressuur mee rijden en er goed mee scoren, maar echte dressuurpaarden zullen het nooit worden. Ik vind dat te vergelijken met een dressuurpaard in de rensport. Misschien kan het paard daar goed uit de voeten komen, maar een echt renpaard zou het nooit worden. Ik zie gewoon liever een écht dressuurpaard, en dat zijn niet alleen KWPN-ers.
Maar dat is gewoon wat ik er van vind, en mijn mening houdt niet in dat ik vind dat deze paarden niet in de dressuur mogen lopen. Vind het leuk dat mensen er mee rijden, en ieder heeft altijd het paard dat bij hem past.