Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:39

hoezo nou weer vervelend onderwerp?
Topic loopt hartstikke leuk en gezellig toch :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:07

Jeetje moest ff helemaal bijlezen zie ik wel! Ik vind t helemaal geen vervelend topic. Hiervan kan ikzelf ook ergens beredeneringen van anderen lezen en mischien wel op me eigen toepassen..... Een beetje discussie :? :(:) is nooit weg, maar ja je moet geen ' ruzie _-:( 'gaan zoeken he.... Maargoed zal eens kijken wannneer mijn 2 1/2 jarige met zadel en hoofdstel naar me toe komt := _O- . hi hi hi

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:10

Ik ben het er niet mee eens dat je niet kunt merken wanneer ze er klaar voor zouden kunnen zijn... Het paard moet gewoon de kans krijgen uit de groeien, en als hij nog een slechte balans heeft of wat slungelig of erg speels loopt, dan is hij er nog niet klaar voor. Ga me nou niet uitmaken voor weet ik wat, want dit denk ik en dat zou inderdaad best wel eens onzin kunnen zijn, maar zo'n probleem is dat nou ook weer niet. ;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:18

Heb net wel een berichtje geplaatst maar die is in t algemeen geschreven en aan niemand gericht. Dus voel je je niet aangesproken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:19

hahaha oke ;) sorry dak zo reageerde hoor :P

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:20

Hmmm straks worden we naar de huiskamer gezet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:21

MargrietJOnk, daar is een topic over twenters aan de gang :j.

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:22

Wij hebben een 2,5 jarig paardje op stal staan, die al een tijdje met zadel&hoofdstel werd gelongeerd. Er heeft nu 2 à 3 keer eventjes snel iemand opgezeten en er een rondje mee gestapt, zodat ie nu weer voor een halfjaar/jaar het land opgaat, maar dat ie toch even het gevoel heeft dat er iemand hebt opgezeten. Maar voor het 'echte' inrijden, vind ik 2.5 jaar nog veels te jong.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:22

Oh dan moet ik ff kijken. :wow: ff stangen :(:) grapje hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:25

MargrietJonk schreef:
Oh dan moet ik ff kijken. :wow: ff stangen :(:) grapje hoor

Joh, ik zou zeggen leef je uit!
:D

Overigens ben ik het wel eens met jouw aanpak, die pas ik zelf ook toe op mijn toekomstige kampioen (ik zeg nog niet waarvan). Bij hem moet je alles op je gemakkie een tijdje in de week leggen en dan is het goed.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:35

Ja nou iedere dag aan de gang is ook niks hoor. Eigenlijk was t uit nood geboren, want ze was zo ontzettend dik geworden van t land, dat ik voor mezelf een schrale troost had, als ik twee x in de week met haar aan de gang was,ging. Nu pluk ik daar echt de vruchten van. Nu af en toe tussen de lange lijnen echt geweldig hoe ze t oppakt! Om je eerlijk te zeggen moet ik mezelf wel afremmen hoor. Ik kan niet wachten dat ik erop zit...
Maar eerst moet je een stevig fundament hebben om verder te kunnen gaan. Ik ben nog steeds bezig met mn bekisting goed te leggen.... Als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:37

Ik denk dat je de zin.
Ga er pas op als hij er klaar voor is niet al te letterlijk moet nemen.

Hihi ik gebruik hem ook heel vaak!! :o
Maar toen hij drie was leek het gewoon nog een baby.
Vandaar dat ik het zeg. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:46

MargrietJonk schreef:
Ja nou iedere dag aan de gang is ook niks hoor. Eigenlijk was t uit nood geboren, want ze was zo ontzettend dik geworden van t land, dat ik voor mezelf een schrale troost had, als ik twee x in de week met haar aan de gang was,ging. Nu pluk ik daar echt de vruchten van. Nu af en toe tussen de lange lijnen echt geweldig hoe ze t oppakt! Om je eerlijk te zeggen moet ik mezelf wel afremmen hoor. Ik kan niet wachten dat ik erop zit...
Maar eerst moet je een stevig fundament hebben om verder te kunnen gaan. Ik ben nog steeds bezig met mn bekisting goed te leggen.... Als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Dat snap ik wel :j. Zo doe ik het ook, niet dagelijks, maar wel een paar keer per week. Hij is nog niet zo ver als die van jou, maar kan al wel met een longeersingel lopen en krijgt zo nu en dan een hoofdstelletje in. Verder doe ik nog van alles en nog wat om hem voor te bereiden op het rijden straks en ik verwacht ook dat het voor hem geen overweldigende ervaring zal worden, maar meer een logisch vervolg op het voorgaande.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:30

CCindy schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je niet kunt merken wanneer ze er klaar voor zouden kunnen zijn... Het paard moet gewoon de kans krijgen uit de groeien, en als hij nog een slechte balans heeft of wat slungelig of erg speels loopt, dan is hij er nog niet klaar voor. Ga me nou niet uitmaken voor weet ik wat, want dit denk ik en dat zou inderdaad best wel eens onzin kunnen zijn, maar zo'n probleem is dat nou ook weer niet. ;)

maar voor je dat kunt merken, moet je ze eerst minstens 1x !!! aan het werk zien dus alsnog vind ik het een nutteloze opmerking

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:33

Ik heb niet alles gelezen, maar in het begin wordt geschreven over een paard inrijden als hij 8 jaar is? Dit is een foutje neem ik aan? Want waarom zou je pas met 8 jaar beginnen. Natuurlijk hangt het per paard er vanaf maar ik begin als hij drie is met zadel etc. Met mijn jaarling wandel ik wel gewoon lands de weg etc. Deze longeer ik niet! Ik zou een paard ook niet lang longeren. Een aantal keren en dan erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:34

Trouwens, een paard met slechte balans of die slungelig is, is soms nog het beste geholpen bij gepast werk, zulke dieren kunnen beter vroeger dan later leren hoe hun lijf werkt. In die zin is het gewoon net zo als bij mensen, hoe jonger je iets leert, hoe beter je het kunt ontwikkelen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:06

essiesilly schreef:
CCindy schreef:

maar voor je dat kunt merken, moet je ze eerst minstens 1x !!! aan het werk zien dus alsnog vind ik het een nutteloze opmerking

En dat vind ik dan weer een hatelijke reactie.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:44

Ben ik wel heel benieuwd op welke manier je die opmerking als hatelijk zou kunnen opvatten. Ik zie het namelijk niet.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:46

MargrietJonk schreef:

Vind niet dat je te vroeg bent begonnen hoor :)
Nu heb je het in elk geval lekker langzaam opgebouwd, vind ik veel beter dan ineens alles tegelijk 5x in de week...
De mijne is pas in augustus geboren, anders zou ik daar ook een beetje mee beginnen. Maar omdat 'ie zo laat is, wacht ik lekker tot na de winter. Ben wel begonnen om 'm een paar keer per week even op de poetsplaats te binden, oortjes bijgeknipt, dekjes over 'm heen gegooid, afgespoten, etc. Hoef ik me daar straks allemaal niet meer druk over te maken.
Heb ook een klein beetje VD gedaan al, maar hij kan de concentratie nog niet heel lang vasthouden :o

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:50

Mijn paard heb ik gekocht toen hij ruim 2 was en toen lieten we hem regelmatig wat aan de longe lopen zonder bijzet natuurlijk.

Hij zou in juli 3 worden en in mei hebben we hem weggebracht om zadelmak te maken. Daar is hij 2 maanden geweest en toen
in Utrecht gecrastreerd en dus ween tijdje alleen gelongeerd.

Toen hij dus dik 3 was reden we hem zo'n 3 x in de week en pas het jaar erop zijn we vaker gaan rijden en ook gaan lessen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:04

Mijn merrie is met 3 jaar zadelmak gemaakt, 4 weekjes lang 3x per week 15 minuten opgezeten. Daarna ruim een halfjaar weggezet.

Momenteel is ze ruim 3,5 jaar oud en zijn we lekker aan het longeren (af en toe met bijzetje), langs de weg stappen, meenemen naar vreemde locaties, schrik- en obstakeltraining, echte manieren bijbrengen en grondwerk. Medio januari (dan is ze bijna 4) wil ik er voor het eerst weer op, en dan in april misschien een 1e proefje lopen. Starten gewoon in de B. Heb absoluut geen haast met haar, en nu ik merk dat ze zelf ijveriger wordt aan de lijnen, bied ik haar gewoon steeds iets meer en zwaarder werk.

2,5 jaar vind ik simpelweg veels te jong. Paarden laten zich dan veel te veel overdonderen (wat sommige een voordeel vinden, ik dus niet), teveel inspanning voor pezen, botten en spieren. Vaak zijn ze nog niet toe aan het echte werk, speelser en ik merk dat veel eigenaren dan toch al snel naar hulpmiddelen grijpen uit angst de controle te verliezen. Leeftijdschil 2,5 en 3/3,5 was echt een wereld van verschil bij al mijn dieren, en die uit mijn omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:10

Overigens denk ik dat dominante paarden (hoor je tegenwoordig veel, dat is namelijk hip en stoer) vanzelf met een zweepje aan komen sjouwen als ze zover zijn :j.

Pinda_dipje, waar ligt volgens jou de grens tussen speels en ongehoorzaam?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:38

essiesilly schreef:
CCindy schreef:

En dat vind ik dan weer een hatelijke reactie.[/quote]

nee nee nee, ik doelde niet op JOU opmerking maar op de opmerking ik kan merken dat mijn paard er klaar voor is, in het algemeen *(sorry als je het verkeerd opvat ;) ) alleen de 1e zin tm aan het werk zien is voor jou bedoeld :D

Tj_ouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:26

Ik vind dat je langzaam aan wel wat kun longeren,
maar gelijk veel rijden vind ik zielig

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:39

met 2,5 beginnen met inrijden vind ik heel goed, zo wennen ze al vroeg aan zadels enzo, je kunt langzaam beginnen met verkeersmak, maar ik vind niet dat je al gelijk met 3 jaar een dressuurproef moet starten met je paard.

Wacht lekker totdat hij een jaartje ouder is, begin met 3,5 met intensiever trainen, bouw het rustig op. dat lijkt mij veel beter dan gelijk met 2,5 erop en met 3 je eerste B-proefje rijden