Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:11

Staat ook de zijgangen omvatten: de schouder binnenwaarts, de travers, de renvers, het appuyeren en de gebroken lijn.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:14

De schouderbinnenwaards is onwijs makkelijk te rijden...
Als je paard goed aan het been is en van de hand af is breng je beide handen wat naar binnen en doet buitenbeen naar achter en binnenbeen bij de singel. Met je binnenbeen duw je en met je handen doe je dus de schouder naar binnen. Met je buiten been zorg je ervoor dat het paard zijn kont niet uitzwaait.

:D succes

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:15

Natuurlijk is onwijs makkelijk te rijden, als je paard maar niet zijn achterhand uit zwaait of over de schouder loopt. U bedoeld als de ruiter maar correct sbw rijdt?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:51

Jaren geleden heb ik op mijn opleiding geleerd, dat een zijgang een zijwaartse beweging is met stelling en buiging enkel en alleen in de richting van het zijwaarts gaan.
Dus een zijgang kan dan alleen maar zijn travers renvers, appuyement en keertwending .
Zoals al gezegd, heeft schouderbinnenwaarts een contrastelling in het zijwaarts gaan.
Ik kan het alleen nergens nu even terug vinden.
Grappig is, dat ik me nog wel kan herinneren dat het tevens een examenvraag was.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:02

Gerner schreef:
Jaren geleden heb ik op mijn opleiding geleerd, dat een zijgang een zijwaartse beweging is met stelling en buiging enkel en alleen in de richting van het zijwaarts gaan.
Dus een zijgang kan dan alleen maar zijn travers renvers, appuyement en keertwending .
Zoals al gezegd, heeft schouderbinnenwaarts een contrastelling in het zijwaarts gaan.
Grappig is, dat ik me nog wel kan herinneren dat het tevens een examenvraag was.

Jammer voor u, dat u zo onbelezen bent, en het verkeerd geleerd heeft.
Een zijgang wordt altijd in een verzamelde gang gereden, hoort er ook bij.
SB is de enige zijgang met cotrastelling, van wie u les gehad heeft weet ik niet, maar die wist niet van de hoed en de rand.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:39

Keertwending?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:29

Professor schreef:
Gerner schreef:

Jammer voor u, dat u zo onbelezen bent, en het verkeerd geleerd heeft.
Een zijgang wordt altijd in een verzamelde gang gereden, hoort er ook bij.
SB is de enige zijgang met cotrastelling, van wie u les gehad heeft weet ik niet, maar die wist niet van de hoed en de rand.

Haha, hoezo onbelezen, ik heb gewoon niet dit hele topic doorgelezen.
En les gehad, gewoon jaren geleden op de ORUN opleiding.
Maar ja, er is hier al vaker gezegd op dit forum dat de ORUN waardeloos is.
Maar het maakt me allemaal niet uit hoor, ik was gewoon even weer benieuwd.
Weet je als je een video achteruit speelt, is dan draven ook ineens achterwaarts?

Ik ben benieuwd, wanneer de magnetron gewonnen wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:34

ORUN maakt helaas gebruik van de lesstof met de fouten door verkeerd vertalen. Maar kunt u mijn vraag beantwoorden, over keertwending?
U gaat vast alles contra rijden, zodat de video achteruit spelend weer klopt?
Wat is uw mening over de hoefsmidopleiding van Deurne (en de anderen)?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:47

Ik heb niet zo'n hele hoge pet op van de hoefsmeden-opleiding in Deurne

Heb er toch een aantal slechte van gezien.
Maar dat waren wellicht degene zonder "talent"

Maar ook in aangrenzende landen zijn er mindere goden onder

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:06

Modie nu moet u zich toch echt even gaan schamen, wat doet u ons hoefsmeden nu aan? Dat er "slechte" hoefsmeden zijn naar uw woorden, wil niet zeggen dat de opleiding slecht is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:10

FaberSmid schreef:
Modie nu moet u zich toch echt even gaan schamen, wat doet u ons hoefsmeden nu aan? Dat er "slechte" hoefsmeden zijn naar uw woorden, wil niet zeggen dat de opleiding slecht is.

:+
Scheer echt niet alle schapen onder één kam ;)

Maar het zou wel schelen, als er mensen met talent een opleiding gaan volgen.
Want een aantal zullen het nooit leren.
Net zo als met "goed paardrijden"

Kan een boek schrijven over wat wij de laatste jaren hebben afgezien met hoefsmeden.

Vandaar ook, die opmerking die ik even terug plaatste.
Over gewicht in goud waard zijn.

Maar dat is een ieder die goed is, in zijn vak.

Maar heb niet gezegd, dat Deurne echt slecht is, alleen dat ze ook slechte hoefsmeden afleveren.

Evenzo, met instructie.

Een hoefsmid die wij gehad hebben, is/was ook examinator bij de opleiding in Deurne

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:13

Gelukkig zijn de toelatingseisen nog geldig, leerling hoefsmeden ook de kans geven te leren en ontwikkelen.
Modie aan u de vraag wilt u eens een poging wagen te ervaren hoe makkelijk het is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:16

FaberSmid schreef:
Gelukkig zijn de toelatingseisen nog geldig, leerling hoefsmeden ook de kans geven te leren en ontwikkelen.
Modie aan u de vraag wilt u eens een poging wagen te ervaren hoe makkelijk het is?

De laatste zin, begrijp ik niet helemaal.

Ervaren hoe makkelijk het is? Wat ervaren??

Maar ga eerst even naar de paarden. Kijken wat ze mij te vertellen hebben :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:21

Gerner schreef:
Citaat:

Haha, hoezo onbelezen, ik heb gewoon niet dit hele topic doorgelezen.
En les gehad, gewoon jaren geleden op de ORUN opleiding.
Maar ja, er is hier al vaker gezegd op dit forum dat de ORUN waardeloos is.
Maar het maakt me allemaal niet uit hoor, ik was gewoon even weer benieuwd.
Weet je als je een video achteruit speelt, is dan draven ook ineens achterwaarts?

Ik ben benieuwd, wanneer de magnetron gewonnen wordt.

Werkelijk, u bent zeer onbelezen, er staat in geen één boek of reglement, dat wat u beweert de waarheid is, Schouder Binnenwaarts is een zijgang, omdat hij met een gebogen paard en verzameld paard gereden wordt.
Helaas bewijst dit weer dat Orun een waardelose opleiding is.
Ook uw instelling en lege woorden bewijzen dat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:25

modie schreef:
De laatste zin, begrijp ik niet helemaal.

Ervaren hoe makkelijk het is? Wat ervaren??

Maar ga eerst even naar de paarden. Kijken wat ze mij te vertellen hebben :+

Wat denkt u Modie, met wat ik zal bedoelen het persoonlijk te ervaren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:26

Professor schreef:
Werkelijk, u bent zeer onbelezen, er staat in geen één boek of reglement, dat wat u beweert de waarheid is, Schouder Binnenwaarts is een zijgang, omdat hij met een gebogen paard en verzameld paard gereden wordt.
Helaas bewijst dit weer dat Orun een waardelose opleiding is.
Ook uw instelling en lege woorden bewijzen dat.

Nou Meneer Professor niet hyperflexen graag, het is maar net hoe de lesstof is en geleerd wordt. Ben wel met u eens dat het niet meer op het niveau is, zoals het vroeger was.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:34

Het is verschrikkelijk wanneer dit geleerd wordt.
Gewoon niet te geloven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:45

U weet waar de fouten vandaan komen, het is in en in diep triest. Gelukkig zijn de paarden niet zo onnozel dom als de mens.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:29

Jeetje maak er niet zo'n probleem van... iedereen zijn eigen mening.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:41

chaatje16 schreef:
Jeetje maak er niet zo'n probleem van... iedereen zijn eigen mening.

Wellicht is het voor de paarden beter, als iedereen dezelfde mening heeft?
De "Klassieke" mening, wellicht???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:56

Modie hoe kun je nou zoiets schrijven, dromen zijn bedrog of om waar te maken?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:01

FaberSmid schreef:
Modie hoe kun je nou zoiets schrijven, dromen zijn bedrog of om waar te maken?

Liefst, om waar te maken natuurlijk.

Als iedereen het welzijn van paarden voor ogen heeft, is het toch niet zo moeilijk.

Dan is zelfs Schouderbinnenwaarts niet meer de moeilijkste zijgang ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:09

Professor schreef:
Gewoon niet te geloven.

Eerlijk gezegd geloof ik er niets van want dat zou fundamenteel onjuist zijn; waarschijnlijk heeft betrokkene het niet goed begrepen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 06:20

beantsje schreef:
Professor schreef:
Gewoon niet te geloven.

Eerlijk gezegd geloof ik er niets van want dat zou fundamenteel onjuist zijn; waarschijnlijk heeft betrokkene het niet goed begrepen.

Dat hopen we dan maar.
Maar als ik vele berichtjes hier geloven mag, dan is het droevig gesteld, met het rijden in Nederland.
En dat doet mij zeer, aangezien er eigenlijk maar één weg is naar Rome in verband met het africhten van ruiter en paard.
De Basisafrichting wordt jammergenoeg steeds verwisseld met hogere africhting.
Dat is weggegooide energie, naar mijn inziens door verkeerde instructie, en juryleden die dat erkennen kunnen.
Schouderbinnenwaarts het staat leuk beschreven in de Handleiding (niet dat mijn Bijbel is) dat een verkeerde SB, eigenlijk wijken voor de kuit is, dat daar juist van zijde van de instructie en jury scherp opgelet moet worden.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:02

Wat jammer toch zoals er gereageerd wordt.
Een beetje humor kan hier blijkbaar ook niet.
Mijn kennis is niet zoals in boeken geschreven staat, ik lees nl. erg weinig. Ik ben ook niet hoog opgeleid, heb 7 jaar havo gedaan zonder diploma, alleen maar omdat ik liever kindjes lesgaf en zelf genoot van jonge paarden rijden.
Ik heb meer dan 20 jaar geleden de ORUN opleiding gedaan, en heb deze opleiding niet gebruikt om op hoog niveau te kunnen rijden laat staan les te geven op dit niveau.
Hiervoor is deze opleiding ook niet voor bedoeld. Ook al wilden ze dit wel laten geloven.
Ik herinner me nog heel goed, dat ik enorm boos werd op een instructeur omdat we moesten ervaren hoe het was om met stang en trens te rijden, helaas waren de paarden waar we dit op moesten ervaren soms nog maar 4 jaar oud, en konden amper rechtuit lopen.
Ik heb zelf noch de tijd, de paarden en instructie gehad om op dit niveau te kunnen werken.
Wel heb ik andere dingen geleerd.
Wat ik alleen aangaf, was dat ik ooit anders gehoord heb.
Maar ja ik was 20, vol met andere ideeen, hobby's en bezigheden. Misschien heb ik het zelfs toen wel verkeerd begrepen, dit wil nog niet zeggen dat de hele opleiding waardeloos is.
Ik hield me voornamelijk bezig met kinderen fatsoenlijk op de pony leren zitten en eerlijk leren rijden.
Zelf vond ik springen veel leuker, mede ook doordat ik zeer gefrustreerd werd van juryleden die b.v een SB moesten beoordelen en er een 8 voor gaven, terwijl de ruiter er naast hing, en met het binnen been achter de singel het paard de achterhand gewoon naar buiten duwde.
Verder denk ik dat iedereen die denkt de waarheid in pacht te hebben, nog even verder moet leren, want ik ben van mening ddat je nooit uitgeleerd bent.
En wie zegt, dat degene die de boeken geschreven heeft de waarheid spreekt.

De vraag over keertwending, uitgaande wat ik mij nog herinner, dat een zijgang een zijwaartse beweging is met stelling naar de looprichting, of hoe je het ook zeggen wil. (Het zal wel niet kloppen volgens de boeken zoals ik het zeg.) Dan is een keertwending voor mij ook een zijgang.

Maar misschien heb ik het wel hartstikke fout. Ik ga weer nuttige dingen doen en laat jullie verder discussieren over wat nu wel en niet waar is, en bied mijn oprechte excuses aan voor mijn onbelezen en ongeletterde onnozele lege woorden, gelukkig snappen mijn paarden me wel. Maar die hebben dan ook geen wijze woorden nodig,

Maar heeft iemand nu eigenlijk de topic vraag al beantwoord?