ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:20

piezze schreef:
niets eigenlijk, sorry maar moest het er even uitflappen :z
Ik denk dat je gewoon wel gelijk heb. Misschien komen er vanzelf een keer echte wetten om de jonge paarden tegen ons ruiters te beschermen. Verder denk ik dat de paarden hier in NL het al best heel goed hebben en als wij er niet op reden of in karretjes achteraan hingen zouden ze in de worst belanden.

Oh ok, nou ja, maar nu snap ik je wat beter. ;)

Ik zou er trouwens helemaal geen problemen mee hebben als hier wetten voor komen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren helaas. ;(
Veel paarden hier hebben het gelukkig goed, velen ook niet. Ik denk dat als we er niet op (of mee) konden rijden (hetzij er op, hetzij voor de kar), dan zouden er uberhaupt veel minder paarden zijn. Van mij mag er sowieso wel wat minder gefokt worden, als ik heel eerlijk ben. Als ik op MP rond kijk, word ik vaak een beetje treurig. Er staan er zo veel te koop (en als ik nou zeker wist dat AL die paarden ook echt een fijn tehuisje zouden vinden) en dat is dan alleen nog maar MP. ;(
Datzelfde gevoel heb ik bij konijnen en katten, maar dat is weer een heel ander verhaal. ;(

PS: En ik wil verder helemaal niet zeggen hoe 'geweldig' ik ben, hoor ;) . Maar ik ben wel oprecht blij dat ik het geduld op heb kunnen brengen om iets langer dan gemiddeld te wachten voor ik mijn paard wat meer ging belasten. We hebben nog jaren de tijd, heb ik gewoon gedacht, dus waarom met 3 al meteen aan de slag? Ik wilde wel, hoor, daar niet van, maar ik heb mijn paard altijd voorop gezet, omdat ik echt dol ben op hem en niets wilde forceren......

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:33

Tja je kan mensen niet verbieden om te fokken met dieren. We gaan er onderhand naar toe dat mensen niets meer kunnen zonder wetten en verboden. Ik denk niet dat de wereld er leuker op wordt als ook hier weer regels voor zouden gemaakt worden. Ik denk dat wij op Bokt niet altijd zo van het negatieve aspect uit moeten gaan dat anderen het allemaal verkeerd doen en wij zelf zo goed. Probeer het inderdaad zelf allemaal zo goed mogelijk te doen en niet te snel klaar te staan met het verwijtende vingertje.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:16

piezze schreef:
Ik denk dat wij op Bokt niet altijd zo van het negatieve aspect uit moeten gaan dat anderen het allemaal verkeerd doen en wij zelf zo goed. Probeer het inderdaad zelf allemaal zo goed mogelijk te doen en niet te snel klaar te staan met het verwijtende vingertje.

amen..
_/-\o_
en misschien kunnen we ons dan gelijk realiseren dat er meer wegen naar rome leiden.

nomorebokt

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:33

FitzChivalry, Amen. Dit probeer ik nu al bij herhaling te `prediken`....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:11

Dat is het het grappige van wijzende vingertjes, één wijst naar iets of iemand toe, drie wijzen er terug naar jezelf... Dus vind ik wijzende mensjes altijd een beetje zielig en zal ik zelf nooit wijzen :P Geld dus ook voor figuurlijk wijzen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:18

Het wordt wel steeds amusanter, vooral de pony-express begint erg leuk te worden.
Voorzichtig worden er wat brevetten van onvermogen afgegeven, ik kan een paard niet de baas, maar een veulen kan ik wel de baas.
Anderen gaan stamvoetend in een hoekje staan roepen dat anderen zielig zijn of het niet snappen en weer anderen gaan zichzelf ophemelen, Mooi voorzien van de ene na de anders smiley.

Erg ontroerend. :(:)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:20

En weer dat denigerende.....jammer.
Wat goed dat jij van achter je computer kan zien dat iemand staat te stampvoeten.....volgens mij heeft iedereen recht op zijn mening.
En dat lampje van HC, dat is de meest storende smiley....is namelijk denigerend.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:23

Meid jij vindt alles wat ik zeg nu eenmaal 'jammer' of 'denigrerend'. (is eigenlijk met een r)
Daar heb ik de minste last van, ik begin je echt steeds amusanter te vinden.

Proest, zelfs het lampje van HC val je steeds maar over :=

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:43

Weet je, misschien is het ook wel zo. Kijk even wat verder zou ik zeggen. En ik ben niet de enige die hier op ingaat. Jammer, want als je ook in andere onderwerpen goed had gelezen had je ook gezien dat ik je ook hier en daar goed kon volgen. Wat fijn dat je me amusant begint te vinden. We waren ook vereerd dat je ons op kwam zoeken in ons ins ons huiskamertopic.
Succes verder
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 18-08-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:52

OKHannes, het is allemaal net zo denigrerend als je zelf wilt ;). Niet zo zwaar aan tillen, dat is het niet waard.
Waar ik vaak heel erg om moet grinniken is dat mensen het alsmaar over de dominantie van hun jonge paard hebben en wat voor kop er wel niet op zit. Als je als paardenbaas en africhter niet trots op zou moeten zijn is een dominant paard met zijn eigen agenda, an ben je gewoon een slechte opvoeder en africhter.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:10

Sluit me aan bij wat hierboven wordt gezegd.
Maar was ondertussen dit aan het tikken, plaats het toch.

Ik heb nu eenmaal een zeer brede belangstelling en blijf nieuwsgierig, draai ook al weer een poosje mee en heb velen zien komen en weer gaan in de afgelopen 40 jaar paarden. Daarbij heb ik ook een eigen mening ontwikkeld maar blijf open staan voor allerlei nieuwigheden. Ik maak zelfs bitloze optomingen, hoe modern. Maar zo wil ik jonkies ook zelf altijd de eerste stapjes aanleren. Eerst op niks, en pas later op mondjes. Héél voorzichtig, en zo zacht als het mogelijk is.
Maar de haast die men nu heeft is minder van kwaliteit voor het paard denk ik.

Bij mensen mag dan alles sneller gaan, ja ik stam uit het tijdperk van de eerste TV's en vriendinnetjes bij ons tv kijken, want dat was zo bijzonder. Maar de paarden zijn echt niet geëvolueerd in zo'n korte tijd als wij mensen dat zijn. Sneller, oppervlakkijger, brutaler en ik twijfel wel eens aan of mensen nog wel echt liefdevol naar paarden zijn.

Vandaag nog stond ik naar de drie-jarige te kijken aan
Weet je hij ziet er best stevig uit, begint nu aan te zetten (wat paarden rond aug/sept meestal doen) en je zou kunnen zeggen komop longe er aan, en alvast een beetje werken.

Maar ik doe het niet. Hij mag nog kind zijn. Gelet op zijn kinderlijke veulengedrag en zijn speelsheid en zijn sexuele ontwikkeling (= de weg naar volwassenheid) wil ik daar nog mee wachten. Nog een wintertje met spel. Hij los, ik los en een beetje rotzooien met elkaar. Van de winter helaas geen weidegang denk ik, maar alleen zandbakspel.

Ik wil de tijd nemen voor een project, de tijd die ik denk aan te voelen met het paard.
Zoals ik vroeger de tijd kon nemen voor de paarden. Kwaliteit en geen kwantiteit. Ik zou het nu niet meer kunnen werken in een paardenfabriek waar een paard een van de velen is. Daar denk ik nu anders over. Ieder paard is een persoon, en zo verschilend.

Deze jonge jongen, die in mei geloof ik, drie jaar is geworden kun je nog zo 'aan het huilen maken' omdat hij de hersentjes nog maar heeft van een paardenkind. Hij kan het nog niet verwerken, en hij krijgt straks véél te verwerken. Heel veel. Moed, kracht, ruiter, gehoorzamheid, geen eigen wil soms meer hebben en helaas dwang. Mijn wil op gaan leggen aan hem.
Straks pak ik zijn jeugd af, en leer hem hoe hij met ménsen om moet gaan. Dat dat anders is dan met paarden en dat wij mensen graag de baas spelen over alles. Einde jeugdig paard, afgepakt door mij als eerste schakel. Dat doe ik nu al, in de omgang als hij te jolig wordt of zich vergist en me uitdaagt als een soortgenoot. Ne, dat mag niet. Weet je moreel vind ik dat eigenlijk een rotpunt.

Welkom in de wereld van de mens.
Vanaf hier verandert jouwe wereld en wordt hij groter, of toch.. kleiner?
Ik ken hem van kleins af aan, uiterlijk vond ik hem een van de lelijkste die tussen het stelletje in liep. Een gemiddelde, gewoon een jomge slungel net als de andere slungels. Wat is hij in korte tijd enorm hard gegroeid als ik terug naar de kinderfoto's kijk. Nu staat hij hier, speelt, graast, klooit met zijn (een jaar oudere) soortgenoot.
Nee, hij is er nog niet aan toe. Mentaal niet, en fysiek weet ik redelijk zeker op basis van studies maar ook ervaring dat te jong een investering is voor later.

Ik wil paardrijden, geen veulenzitten.

Ben ik beter? Nee, ik ken ook mijn eigen grenzen. Alleen wil ik nadenken en nu, door schade en schande wijzer geworden met de inzichten aan hetw erk gaan. Stapsgewijs in rust.
Ik wil graag doen wat het beste is voor hen, van hun uit. Nu geven wat ik ze kan meegeven voor ze weg gaan naar de volgende.

Misschien is het luxe, net als een paard vroeger (15 jaar terug?) een luxe was en geen gemeengoed.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 18-08-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:13

Tjonge wat wordt hier op de persoon gehakt zeg. Dit topic ging toch over een ingereden 3-jarige? Kan dan nu echt niet genuanceerder?

Ja het is inderdaad zo dat een paard pas volwassen is rond zijn zesde levensjaar. Voor mensen is dat fysiek ergens rond de 18. Dat wil niet zeggen dat mensen of paarden niet iets kunnen dragen voor ze volwassen zijn. Er is behoorlijk veel onderzoek naar het moment waarop de groeiplaten sluiten en daarop is veel advies van inrijden gebaseerd. Maar dat is altijd een zaak van mitsen en maren.

Persoonlijk zou ik liever hebben dan een niet te zwaar persoon met 2.5 jaar op mijn paard gaat zitten om 2x per week er rechte lijnen mee te rijden, dan dat datzelfde paard 4x per week stevig gelongeerd wordt in een zware bak. Niet goed voor de pezen lijkt me. Het maakt uit of een paard met 2,5 jaar zadelmak wordt gemaakt door een goed zittende ruiter die het paard niet in de weg zit. Dat dan liever als een ruiter die het paard wel/meer in de weg zit en er met 3,5 jaar op gaat zitten. Hoe je het dier rijdt en belast en met welke frequentie is in mijn optiek minstens net zo belangrijk als op welke leeftijd je erop gaat zitten.

Ik ken paarden die met twee zijn ingereden en nu stuk zijn. Ik ken paarden die met 4 zijn ingereden en nu stuk zijn. En ik ken ze ook die met 2,3,4 jaar ingereden zijn en nu over de twintig zijn en nog kerngezond. Dus er kan best wat genuanceerder over worden gedacht.

Bij mijn eigen paard ben ik er doordat hij erg ziek is geweest pas rond zijn vierde verder gegaan met rijden (hij was net zadelmak toen hij ziek werk). Hij was door al dat kliniekbezoek ook nog eens verwend. Nou dat heb ik geweten. Het was een draak geworden (absoluut eigen schuld). Het was makkelijker geweest als ik hem gewoon rustig had kunnen doorrijden na het inrijden, en uiteindelijk ook minder belastend voor het paard, want hij had echt enige 'her'opvoeding nodig. Er zat een kop op zoals Lovely hierboven beschijft, en dat is echt niet lollig, ook al was het door omstandigheden mijn eigen schuld.

Kortom: wat ik wil zeggen.. het is niet zwart wit, er zijn heel veel mitsen maren en omstandigheden waardoor nuances aanbrengen mogelijk zijn.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:17

PT je beantwoord nu in voor mij duidelijke taal vragen die ik en anderen je al eens eerder hebben gesteld. Helder, dank!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:22

Dan is de lucht weer zuiver..... hoop ik?
De paarden hebben me eigenlijk geleerd om geen wrok te hebben, wrok is complete instant voeding voor woede en woede is een emotie die niet handig is.
Wat bereik je ermee? Ik ben boos en de ander voelt zich ook akelig.

Dat hebben paarden me zo vaak laten zien, en ze hebben zo gelijk.
Het is maar een forum, maar het is niet maar een paard.
Al ben ik, net als velen, wel 'maar een mens'.
;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:26

:) Ik heb vanavond gewoon een lekker buitenritje gemaakt met mijn 4-jarige. We hebben beide genoten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:31

Leuk voor je, maar...Afbeelding

Anne_GTI schreef:
:)Waarom fluisteren als je het ook gewoon op je klompen met je boerenverstand op kan lossen

Dat heb ik nou nèt uitgelegd.
;)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 18-08-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:32

Ik studeer diergeneeskunde en in de les hebben we het er met onze prof al een aantal keer over gehad. Hij is van mening dat inrijden op 3 veel te vroeg is. Hij raadt aan om rond 5 jaar te beginnen.
Ik heb naar zijn advies geluisterd en heb mijn pony rond haar 4,5 jaar ingereden. En ik moet zeggen dat ze in die 1,5 jaar sterk van bouw is veranderd en veel volwassener was. Ik ben blij zo lang gewacht te hebben. Soms is het wel balen, maar in die tijd hebben we zoveel andere leuke dingen gedaan.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:20

Ach we moeten helemaal stoppen met paardrijden.. Dat is tegen de natuur ;)

Paardrijden zal nooit het beste zijn voor een paard, de rug, pezen, spieren en botten zullen hoe dan ook ALTIJD belast worden.
Het is maar hoe je de belasting verdeeld. Een 3 jarige kan imo best bereden worden, mits de belasting evenredig is met de leeftijd.
Je gaat iemand van 12 toch ook niet zeggen dat hij niet naar school mag door de zware boekentas. Je zorgt er voor dat je kind a een fatsoendelijk tas heeft en B niet alle boeken mee neemt.
Een kind van 3 mag best boodschappen gaan doen met mama, dan laat je haar geen volle tas tillen, maar 1 pak melk.

En ik weet best, mensen met paarden vergelijken is het zelfde als appels en peren. Maar we hebben het hier over kinderen in de groei en de belasting die bij een leeftijd past/hoort.
Ze leren ervan en vinden het ook nog leuk en het levert geen schade op. Dus waarom laten?
3x in de week, erop, recht uit recht aan, stap draf galop oke.
1x in de week een uur rijden, vol in dresuur of springen gezet nee niet oke.
En daarbij.. Longeren is helemaal uit den boze met een jong paard.

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:12

Als een paard op zn derde al genoeg ontwikkeld is, en zich volwasen gedraagd vind ik best dat hij dan ingereden kan worden :j

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:34

toen ik me vorige paard kocht.
een welsh van 1,27 meter.
die was op 2 en half jaar al ingereden.
het klinkt zielig.
maar dat is het dus echt niet.
nu is die 5 en bij andere eigenaren.
en hij kan nu L met dressuur en springen. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:07

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het werkelijk belachelijk dat mensen paarden op 2-jarige leeftijd inrijden (wat ik hier ergens las) met als excuus 'dan zijn ze minder sterk', bladiebla. Met 3 jaar vind ik persoonlijk ook nog te vroeg, a la, maar 2 jaar??? Nee, ik vind het belachelijk. :(
Mijn hemel, laat die dieren gewoon nog even lekker groeien en ravotten buiten en als je dan per se er op moet, doe dat dan maar met 3 jaar met beleid. Ik ben in elk geval blij dat ik met inrijden pas begonnen ben op 4- en 5-jarige leeftijd (ja, ik heb heel rustig aan gedaan met de mijne). Sterk(er)? Ja zeker, maar dat is prima oplosbaar, hoor. ;)
Gewoon een kwestie van wederzijds respect en vertrouwen opbouwen, zodat je een band krijgt en alles gebaseerd is op samenwerking i.p.v. 'vechten' (want dat lijk ik er uit te proeven, als je zo bang bent voor de kracht van een paard :P ).

Nou twiggy ook oze paarden zijn niet kapot of wat dan ook.
Lopen ook op latere leeftijd nog super.
Op t moment ben ik nu weer ergens anders en staan er weer 20 2 jarige op stal. Maar als je ze ziet lijken ze veel ouder.
Je moet naar t paard op zichzelf kijken.
En wat ze aankunnen, de meeste paarden gaan niet kapot door t vroege inrijden maar door hele andere dingen zoals het niet luisteren naar je paard swanneer je te ver gaat.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:10

tja als je het over geld gebrek heb vind ik dit wel een mooi voorbeeld, lees echt weer voor het eerste dat mensen op 2 jarige rijden!
hoe pak jij het aan op je 2 jarige?
wat ik nog wel heel een klein beetje kan snappen dat je ze zadelmak maakt, stuur erop zet en ze daarna een jaar op het land gooit, maar snap dan het verschil niet zo goed tussen een 2 en een 3 jarige

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:16

Paardentango schreef:
Dan is de lucht weer zuiver..... hoop ik?
De paarden hebben me eigenlijk geleerd om geen wrok te hebben, wrok is complete instant voeding voor woede en woede is een emotie die niet handig is.
Wat bereik je ermee? Ik ben boos en de ander voelt zich ook akelig.

Dat hebben paarden me zo vaak laten zien, en ze hebben zo gelijk.
Het is maar een forum, maar het is niet maar een paard.
Al ben ik, net als velen, wel 'maar een mens'.
;)

HET kenmerk van een paardenmens............. het niet hebben van wrok!!! niet richting dier en niet richting mens......

Boos worden mag, even in elkaar klappen mag............... en dan is het klaar, is het over....... en gaan we weer vol goede moed een kant op in volle harmonie :)

Echte paardenmensen bezitten die eigenschap, omdat paardenmensen dit geleerd hebben van het wezen paard......... En het is een groot goed om niet boos te blijven :)

Siert jullie dames!! :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:18

hier ga ik op in als ik weer thuis ben.
Ik zit namelijk in t buitenland;

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:22

:o Dank. Boos zijn ligt ook niet direct in mijn aard maar sommige dingen (zeker als t mijn dieren aangaat) liggen wat (ahum) gevoeliger. Maar heb ook boel van mij dieren geleerd