Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:40

fransje23 schreef:
Woodstock schreef:
Overigens kan schouderbinnenwaarts etc wel met een laag ingestelde hals uitgevoerd worden, alleen maakt dat de oefening heel moeilijk..

Oke, ik ging er vanuit dat het te moeilijk zou zijn. De mijne kan het in ieder geval, nog, niet.

Woodstock schreef:
Er hebben inderdaad veel mensen de neiging om te veel stelling te vragen! Dit komt omdat de buiging niet in orde is. Door te veel stelling heeft de ruiter wel nog het idee op de volte te blijven. Eigenlijk is dit funest voor het paard..

Ik denk ook dat veel paarden heel graag alleen hun hals buigen dan daadwerkelijk in de lengtebuigen, wat ze lastig vinden, en de ruiters dat inderdaad niet door hebben. Ik heb zelf ook een exemplaar die graag haar hals buigt en dat heel makkelijk doet waardoor ik er goed op moet letten en haar hoofd weer meer voor haar lichaam moet plaatsen.

Ietjelover, wat voor tips wil je :)

Ik heb een kaptoom zonder metaal/ketting voor Cookie en die werkt bij haar genoeg in.

wat voor oefeningen ik verder nog kan doen, en hoe ik het het beste kan doen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:41

fransje23 schreef:
Dit is mijn kaptoom met daarover het deel van mijn hoofdstel waar het bit aan zit.

Ik heb een BB kaptoom met zo'n fietsketting in de neusriem. Ik begreep dat dit was om direct contact te maken met het hoofd van paard. Zo te zien zit er geen ketting in jouw kaptoom Fransje23?

@Ietjelover, kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl van Marijke de Jong, daar kan je een ebook gratis downloaden (even lid worden van de mailinglist) en daar staat alles stap voor stap in uitgelegd, van aan de hand werken -longeren tot aan het gaan rijden met goede buiging/ondertreden door schouderbinnenwaarts travers renvers etc. en in welke volgorde je dat t beste kan doen.
En anders zou ik een goede instructrice zoeken die je om de zoveel weken even komt bezoeken om te kijken hoe t gaat (is wel verstandig vind ik zelf, vanwege coordinatie en zelf zie je ook niet zo goed hoe je paard er nou bijloopt omdat je er zo tegenaan zit geplakt met aan de hand werken..)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:12

Fransje_70 schreef:
Ik heb een BB kaptoom met zo'n fietsketting in de neusriem. Ik begreep dat dit was om direct contact te maken met het hoofd van paard. Zo te zien zit er geen ketting in jouw kaptoom Fransje23?

In de mijne zit inderdaad geen ketting, helemaal niets van metaal zelfs. Ik zal mijn kaptoom ook niet voor alle paarden aanraden maar voor hele gevoelige is de mijn zeer geschikt. Voor deze paarden kan de werking van de academische kaptoom, zeker in handen van iemand die het nog aan het leren is, net even too much zijn.
Ik heb de kaptoom wel mooi aansluitend om de neus vast dus het contact is wel direct maar het komt wat zachter over.

Lay

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:05

Ja Lay is ook erg gevoelig op de neus.. Dus ik wil idd zonder les graag een 'zachtere' kaptoom hebben.. Fransje waar heb jij je kaptoom vandaan??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:08

Ik heb de mijne laten maken via www.goedhard.nl . Ik weet niet of de kaptoom inmiddels op de site staat maar anders kan je er even om vragen via de mail. De kaptoom is bovendien ook als sidepull te gebruiken en leverbaar is heel veel kleuren.

En nee, ik heb geen aandeel in dat bedrijf. :+

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:19

weet iemand misschien een bijrijder voor een paard die volgens de klassieke dresuur wordt gereden? omg haarlem/ hoofddorp Graag PB

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:41

Ik haak even in op de kaptomen, ik heb zo'n klassieke kaptoom maar die bevalt me dus echt helemaaaaaal niet. Als ik er geen bontje om doe dan " klaagt" paard de hele tijd over dat harde ding op z'n neus en als ik er wel een bontje om doe dan glijdt hij bij zelfs heel weinig druk al scheef, ook al doe ik hem goed strak om z'n hoofd (TE strak naar mijn idee).

Ik werk nog steeds liever met m'n heel simpele leren halstertje maar daar zit geen centraal ringetje op jammer genoeg.

Als iemand interesse heeft om te ruilen ...?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:50

maar je hebt ook kaptooms zonder ijzer, ik zelf ben bezig om zelf een kaptoom te maken zonder ijzer, noodzaak is dan wel dat je de neusriem 'goed strak' (oke je hoeft je paard niet in te snoeren) doet anders schuift het en dan heb je kaakriem of niet sowieso een bakstuk in een oog (gaan ze ook niet beter van lopen).
op dit moment vindt mijn paard echter alles wat om der hoofd gaat te veel van het goede (heeft al moeite genoeg met over het galdde oppervlak lopen) dus ik doe nog altijd zeer weinig...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:18

Het probleem is ook niet dat ze er niet ZIJN, probleem is dat ik er geen HEB ;-) :=
Vandaar dat ik best wil ruilen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:45

Hannah, deze kaptoom is ook heel fijn. Zit geen ijzer in en werkt perfect, juist voor grondoefeningen en met longeren. Mijn bijrijdster rijdt altijd met deze!
*KLIK*

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:54

Jeannine schreef:
Hannah, deze kaptoom is ook heel fijn. Zit geen ijzer in en werkt perfect, juist voor grondoefeningen en met longeren. Mijn bijrijdster rijdt altijd met deze!
*KLIK*

Mooi paardje *D
Noa reageert ok op de kaptoom met ketting, ze gaat soms n beetje staan te klooien als ze haar concentratie verliest, en ik heb haar dan met een klein drukje weer bij de les.
Overigens, in het rijtje Marijke de J-Antoine de B- heb ik nu een DVD van Bastiaan de Recht, een Maestro vanuit de Spaanse school, zijn naam is hier al eens voorbij gekomen.
Heeft iemand al ideeen over deze Bastiaan of zijn methode? Ik zat wel al meteen te kijken naar zijn longeren op de kaptoom en dan in 4 hoeken licht stelling vragen, dat lijkt me een goede methode om met Noa te gaan doen als ze zo ver is, want nu associeert ze nog vooral longeren met rondjes rennen (ze heeft een tijd alleen aan de longe beweging gehad maar het was niet meer dan dat). Verder heb ik ook longeren met lange lijnen van Bastiaan de Recht (en ook van Piet Bakker) en daar ga ik ook eens naar kijken, maar dat gaat over een ander topic.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

HannahFrouk schreef:
Ik werk nog steeds liever met m'n heel simpele leren halstertje maar daar zit geen centraal ringetje op jammer genoeg.

Dan ga je toch ff naar de schoenmaker? Wellicht dat die er wel een ringetje op kan maken!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:11

Bastiaan de Recht... Ik heb zijn dvd zien liggen bij John en Monya, zal hem binnenkort eens kijken!

En iemand wel eens dvd's van Anja Beran gezien? Mijn grote voorbeeld, echt de moeite waard!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:13

Woodstock schreef:
HannahFrouk schreef:

Dan ga je toch ff naar de schoenmaker? Wellicht dat die er wel een ringetje op kan maken!

Ja, daar heb ik idd aan gedacht, maar toen heb ik uiteindelijk gekozen voor DE klassieke kaptoom ... had nooit verwacht dat die me helemaal niet zou bevallen.

Ik wil'm eigenlijk wel kwijt.

Maar sorry, ik ga eigenlijk off-topic in m'n eigen topic :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:00

Ik ken Bastiaan de Recht wel, de manier van op 4 punten stelling vragen gebruik ik ook nog wel geregeld, werkt heel prettig, aleen moet je heel erg in de gaten houden dat je paard niet alleen leuk zijn hoofd naar beneden doet, maar bij voorkeur ook iets naar binnen. En dan heb je nog het punt dat ze altijd gaan vertragen als ze met hun hoofd naar beneden gaan... dus het is even samen de balans vinden tussen snelheid en hoofdhouding, maar het werkt wel! (althans bij mijn ervaringen)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:45

Jeannine schreef:
*KLIK*

Die heeft een stalgenoot van mij ook! Onlangs gekocht maar vanwege het weer niet verder gekomen dan alleen passen :+

Dat verhaal met die 4 punten stelling det vaag een belletje bij mij rinkelen.

Vandaag heb ik weer lekker gereden langs de weg en in de duinen. Merkte wel dat Koek rechtsom wat stijver was en ben bewust op het linkerbeen licht gaan rijden. Ze was overigens wel fris maar verder goed te rijden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:02

@woodstock, volgens mij ben jij bekend met werk van Anja Beran, en je hebt het al een keer genoemd in dit topic: "het ubertreten aan de hand". Ik denk nl dat ik dat aan het oefenen ben momenteel met Noa, maar bij Marijke de J wordt dit niet zo specifiek benoemd. Zou jij het nog een keer goed willen uitleggen wat daarmee bedoeld wordt (heb je ergens youtube filmpje misschien?)
Dank je!

Vandaag weer op de volte gewerkt aan de hand, Noa begint wat ontwijkingskuren in te slijten die ik minder vind, maar ik hou stug maar vriendelijk vol, waardoor ze uiteindelijk toch netjes gaat lopen (geen ontsnapping meisje, voor je eigen bestwil etc...) en zo sluiten we dan af. Vandaag liep ze op moeilijke rechterkant toch mooi, ze heeft met haar binnenachterbeen nog nooit zo ver ondergetreden en dat kwam omdat ze opeens zo nageeflijk was waardoor ze goed boog. Dus na wat geklooi en gerommel een heel mooi kado!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:58

Fransje_70 schreef:
Kan iemand mij de verschillen in methode uitleggen tussen methode Antoine de Bodt en Marijke de Jong? Of zijn die er niet?!

De Methode de Bodt zegt eerst tempo, verticaal recht en lengte in de hals maken. Als een paard niet verticaal recht is geeft dat altijd spanning in de rug!! Het paard kan niet ontspannen en dus niet de buikspieren aansluiten en dus ook niet de achterbenen onderbrengen.

De academische rijkunst zegt rechtrichten via de rechtrichtende buigingsarbeid, dus schouderbinnen, buiten, travers renvers etc. In een laag tempo en dan later tempo wat opvoeren. Gaat niet over verticaal recht zijn, maar over paarden 2-zijdig trainen.

Er zijn overeenkomsten in kreten van het rechtrichten, maar de benadering is verschillend.
Naar mijn mening wordt bij de AdB manier van werken eerst heel lang aan de basis gewerkt, de natuurlijke beweging van het paard in balans onder de ruiter brengen en het paard hiermee sterker maken. Als het paard sterk genoeg is geworden in alle "core"-spieren en dus verticaal recht kan blijven, op de volte en de rechte lijn, en wordt er pas naar de buiging gewerkt als de aanleuning gelijk is.
Hier ontstaat bijv. de schoudervoor en dan schouderbinnen uit de correct (kogelrond) gereden volte.

Bij AdB ga je pas zitten op het moment dat het paard sterk genoeg is om de rug te ontspannen en de ruiter te dragen en wordt gebruik gemaakt van de verlichte zit, ontlastende zit en het licht-lichtrijden om het paard langzaam aan en zo min mogelijk gehinderd door de ruiter zich te laten ontwikkelen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:40

Fransje_70 schreef:
@woodstock, volgens mij ben jij bekend met werk van Anja Beran, en je hebt het al een keer genoemd in dit topic: "het ubertreten aan de hand". Ik denk nl dat ik dat aan het oefenen ben momenteel met Noa, maar bij Marijke de J wordt dit niet zo specifiek benoemd. Zou jij het nog een keer goed willen uitleggen wat daarmee bedoeld wordt (heb je ergens youtube filmpje misschien?)
Dank je!

Jup, Anja is mijn grote held. Vorig jaar voor het eerst 4x bij haar gelest, in augustus komt ze weer naar het Balingehof en volgend jaar ga ik er op stage :):)

Bij deze een youtube filmpje van Anja. Het zijn fragmenten van haar eerste dvd. De witte laat het ubertreten vrijwel aan het begin zien, en ergens halverwerge nogmaals. http://www.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8 De grootte van de cirkel en de schuinheid van het paard tov van de cirkel zijn wel afhankelijk van het trainingsniveau van het paard!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:59

Ubertreten vind ik wel een hele fijne oefening, ik doe hem vaak zo af en toe gedurende de training en ik zie nu wel verandering gedurende de training, het feit dat het paard wat rustiger wordt (aan het begin haalt ze graag haar hele goocheldoos tevoorschijn en doet allerlei oefeningen door elkaar omdat ze dat allemaal wel niet kan) en ook gewoon veel soepeler, aan het begin draait ze altijd heel netjes der kont, iets te fanatiek... staat dan te schuin en besluit dan of maar geheel door te draaien (en we zijn weer van hand veranderd :+ ) of maar stil te staan en een andere goocheltruc te doen. Als we dan verder oefenen komen er vanzelf wat pasjes en aan het eind gaat het veel soepeler.
Dus ik doet het als versoepelingsoefening tussen alle andere door en ook als checkup over hoe soepel ze nu eigenlijk is.

Heb er eigenlijk nooit zoveel uitleg bij gekregen wat het nu teweeg brengt bij je paard, dus alleen hoe ik het zelf heb ervaren.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:13

hoi, ja ik heb het ubertreten duidelijk gezien op het filmpje van Anja B., en inderdaad wat ik doe met Noa op een kleine volte is eigenlijk hetzelfde, maar precies wat je zegt, de grootte van de cirkel en de schuinheid van het paard zijn afhankelijk van het trainingsniveau, dat is dus bij Noa nog 'beginner' en daarom neem ik de cirkel nog als een kleine volte, maar leuk om te zien waar ik naar toe kan gaan werken.
Gisteren heb ik Bastiaan de Recht gekeken, wat ook heel interessant is. Hij werkt ook onder meer met bijzet-en opzetteugels op de volte en legt duidelijk uit waarom en waarvoor, maar daar ben ik nog lang niet aan toe en ik weet niet of ik dat ooit wil gaan doen. Hij laat wel goede longeeroefeningen zien ook zonder bijzetteugel.
Zijn gymnasticeer oefeningen zijn heel leuk (zonnegroet voor het paard, heel mooi, gewoon los in de wei) en hij heeft een oefening aan de hand ter voorbereiding van het schouderbinnenwaarts. Misschien dat ik een stukje film op youtube zet zodat jullie even mee kunnen kijken, want ik ben nog te onervaren om te zien wàt hij nu precies voorbereid en hoe dat werkt voor het schouderbinnenwaarts. In ieder geval weer genoeg inspiratie om met Noa te gaan werken. Mooi gezicht bij Bastiaan de R. om zijn paard zó verend en los te zien lopen.... wie weet kom ik ook nog eens zo ver met Noa.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:29

Mariska, wat is verticaal recht?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:15

Ondanks het weer (en ondanks het feit dat het oefenen er blijkbaar lang niet altijd goed uitziet :D :D :D ) en het weinige oefenen, moet ik TOCH even kwijt dat ik wel heel erg blij ben dat ik ooit met rechtrichten ben begonnen. Deze winter kan ik namelijk heel goed vergelijken met vorige winter. En het valt meer mensen op dat Torop ondanks zijn wintertemperament deze winter heel goed te rijden en te hanteren is. Ik weet zeker dat dat komt doordat hij gewoon minder last van z'n spieren heeft (had altijd wel het idee dat dat narrige winterhumeur in feite meer ongemak was hoor!).

Als we hem nu even longeren waarbij ik dan zeg maar "op de rechtrichtmanier" longeer, ondanks het feit dat het dan helemaal niet perfect gaat , hij over z'n schouder wegloopt vaak, lang niet voldoende ondertreedt, teveel of te weinig uitzwaait, feit blijft toch dat we daarna heel normaal en rustig kunnen rijden met een heel meewerkend paard ... waar het in de vorige winters toch altijd hangen en wurgen bleef, waarbij hij dan continu onder je weg probeerde te rennen, sterren ging kijken, absoluut niet in wou buigen en over het algemeen zich vooral BOOS en PISSIG toonde. Hij is nu juist heel goedgehumeurd met rijden, wil graag met je meewerken en we hebben nu juist het idee dat hij het prettig vindt dat we d'r zijn en wat met hem doen.

Dat is dus een heel verschil. Blijkbaar is het toch voldoende om hem soepel te houden.

Dus de moraal van dit verhaal: ook al doe je niet alles perfect, als je serieus probeert en het bijhoudt, wat soepeler worden ze altijd wel!

Dus daar ben ik eigenlijk al heel blij mee.

Nu ook weer heb ik alleen gisteren wat kunnen oefenen, vandaag regende het ijswater. Maar met het bovenstaande troost ik me voorlopig dan maar even. Totdat de lentezon weer komt!

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:17

@Jeanine: Jou Kaptoom is ook mooi.. Waar heb je die besteld/ gekocht??

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:37

HannahFrouk schreef:
Ondanks het weer (en ondanks het feit dat het oefenen er blijkbaar lang niet altijd goed uitziet :D :D :D ) en het weinige oefenen, moet ik TOCH even kwijt dat ik wel heel erg blij ben dat ik ooit met rechtrichten ben begonnen. Deze winter kan ik namelijk heel goed vergelijken met vorige winter. En het valt meer mensen op dat Torop ondanks zijn wintertemperament deze winter heel goed te rijden en te hanteren is. Ik weet zeker dat dat komt doordat hij gewoon minder last van z'n spieren heeft (had altijd wel het idee dat dat narrige winterhumeur in feite meer ongemak was hoor!).

Als we hem nu even longeren waarbij ik dan zeg maar "op de rechtrichtmanier" longeer, ondanks het feit dat het dan helemaal niet perfect gaat , hij over z'n schouder wegloopt vaak, lang niet voldoende ondertreedt, teveel of te weinig uitzwaait, feit blijft toch dat we daarna heel normaal en rustig kunnen rijden met een heel meewerkend paard ... waar het in de vorige winters toch altijd hangen en wurgen bleef, waarbij hij dan continu onder je weg probeerde te rennen, sterren ging kijken, absoluut niet in wou buigen en over het algemeen zich vooral BOOS en PISSIG toonde. Hij is nu juist heel goedgehumeurd met rijden, wil graag met je meewerken en we hebben nu juist het idee dat hij het prettig vindt dat we d'r zijn en wat met hem doen.

Dat is dus een heel verschil. Blijkbaar is het toch voldoende om hem soepel te houden.

Dus de moraal van dit verhaal: ook al doe je niet alles perfect, als je serieus probeert en het bijhoudt, wat soepeler worden ze altijd wel!

Dus daar ben ik eigenlijk al heel blij mee.

Nu ook weer heb ik alleen gisteren wat kunnen oefenen, vandaag regende het ijswater. Maar met het bovenstaande troost ik me voorlopig dan maar even. Totdat de lentezon weer komt!

Ik kan me er helemaal in vinden.. Ik ben er ook nog steeds blij mee dat ik ben begonnen met rechtrichten.. Vandaag met Lay gereden en ze liep echt heel fijn.. Ik blijf me er over verbazen dat ze zo goed ontspant, keurig tempo aanhoudt, licht in haar mond is en soepel in haar lichaam is.. Na mijn les van vorige keer volgens BB merk ik toch dat Lay dit in het rijden volgens AdB mee neemt.. Warm stappen deed ze toch altijd vrij hoog met haar hoofd en nu stapt ze met haar neusje bijna over de grond... Ik merk wel dat ik binnen kort weer een lesje nodig heb met rijden.. En aan de hand wil ik graag oefenen, maar toch nog niet een kaptoom gezien, waarvan ik denk, ja dat is hem..