Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

FOXTROT schreef:ik rij met sporen,
het paard waar ik op rij, is niet meer zo voorwaarts als vroeger,
hij is een beetje lui geworden door het manegewerk,
dus een spoortje, is niets mis mee,
als je ermee om kan gaan,
puur om hem feller op je been te laten reageren,
en echt niet alle paarden hebben t nodig,
maar ik denk dat de mensen die op die paarden rijden,
zelf wel weten wat het beste is.
owja, en over dat bontje,
wat is daar mis mee?
dat is alleen maar beter,
om het zadel beter telaten liggen,
en geen drukplekken telaten komen,
is dat alleen maar goed
wat is daar mis mee?
is dat alleen maar goed
wat is daar mis mee?
is dat alleen maar goed :)
)
en dat wil ik hebben! Gipsylover schreef:Ik gebruik én geen sporen én geen zweep!
Lion is van zichzelf al erg voorwaarts, is hij dat niet, of geeft hij geen snelle reactie krijgt hij een harde schop.
Dan is hij meestal meteen wakker geschud, en rijd ik de overgang na enkele drafpassen weer opnieuw en gaat het 1000 x beter!
SuperAssie schreef:Ikzelf rijd op een manege en het paard van mijn vriendin.
Op de manege rijd ik meestal paarden die geen spoortjes nodig hebben(er zijn daar maar 2 paarden die het echt nodig hebben) dus gebruik ik ze niet.
Op het paard van mijn vriendin ben ik van mening dat het best een handig kon zijn, aangezien hi niet goed voorwaarts is. Maar mijn vriendin wilt er niet aan, omdat ze het niet nodig genoeg vind.
Maar zij rijd alleen maar springen met hem, en dan heb je die idd niet nodig, zeker niet in een parcoursje. Maar als ik dus dressuur met hem rijd moet ik er echt de zweep flink aan houden en ook mijn benen(vind ik) te hard gebruiken.
Ik vind eigenlijk dat je alleen sporen moet dragen als ze nodig zijn.
Vicky_88 schreef:SuperAssie schreef:Ikzelf rijd op een manege en het paard van mijn vriendin.
Op de manege rijd ik meestal paarden die geen spoortjes nodig hebben(er zijn daar maar 2 paarden die het echt nodig hebben) dus gebruik ik ze niet.
Op het paard van mijn vriendin ben ik van mening dat het best een handig kon zijn, aangezien hi niet goed voorwaarts is. Maar mijn vriendin wilt er niet aan, omdat ze het niet nodig genoeg vind.
Maar zij rijd alleen maar springen met hem, en dan heb je die idd niet nodig, zeker niet in een parcoursje. Maar als ik dus dressuur met hem rijd moet ik er echt de zweep flink aan houden en ook mijn benen(vind ik) te hard gebruiken.
Ik vind eigenlijk dat je alleen sporen moet dragen als ze nodig zijn.
JUIST in het parcours zou ze sporen nodig hebben, om het paard voor de sprong nog ff bij te prikken. (ook voor veiligheid) sporen zijn verder niet voor het voorwaarts houden maar om je hulpen te verfijnen. maar toch zou ik liever een spoortje om doen als ik jou was dan er continu met de zweep over moeten gaan en het paard continu te moeten ''schoppen/kloppen'' met je been. beter een keer harder inkomen zodat ie er van leert dan m ''dood op je been schoppen''