heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:01

Ik heb GIGANTISCHE sporen! Haha, ik rijd western en inderdaad, mijn sporen zien er erg sporig en heftig uit! Ik train namelijk in fases. Voorwaarts is:
Fase 1: Hoorbaar inademen
Fase 2: Teugels en houding naar voren
fase 3: Been aanleggen
fase 4: Sporen

Mijn paard is dus heel licht te rijden en toch houd ik die sporen om; al is het alleen om nieuwe manouvres aan te leren. En ja, ik gebruik die sporen ook! (overigens zien mijn sporen er heel heftig uit maar zijn zo veel zachter dan niet draaiende wieltjes die in de Engelse dressuur worden gebruikt!)
Het is denk ik hetzelfde als met bitgebruik: it's in de eye of the beholder!!!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:22

Nee hoor, ik rij nog zonder sporen, als ik sporen zou gaan dragen zou ik waarschijnlijk gaan vliegen :)) En mijn been is er absoluut niet stil genoeg voor. Heb ze ook totaal niet nodig, ze is goed genoeg voorwaarts van zichzelf en het gaat prima zonder.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:11

Shelsey_ schreef:
ik rij nog maar net met sporen en het gaat stukke beter mijn haflinger is heel lui en met sporen gaay ze meer voorwaarts

nu gaat ze meer voorwaarts ja.
en wat als ze niet meer voldoende reageert,koop je dan scherpere? :n

FOXTROT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:14

ik rij met sporen,
het paard waar ik op rij, is niet meer zo voorwaarts als vroeger,
hij is een beetje lui geworden door het manegewerk,
dus een spoortje, is niets mis mee,
als je ermee om kan gaan,
puur om hem feller op je been te laten reageren,
en echt niet alle paarden hebben t nodig,
maar ik denk dat de mensen die op die paarden rijden,
zelf wel weten wat het beste is. :)

owja, en over dat bontje,
wat is daar mis mee?
dat is alleen maar beter,
om het zadel beter telaten liggen,
en geen drukplekken telaten komen,
is dat alleen maar goed :)

sanniekeesje

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:25

Ik rij nooit met sporen het is niet nodig mijn paard loopt altijd voorwaarts

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:27

FOXTROT schreef:
ik rij met sporen,

wat is daar mis mee?

Volgens mij heb jij er niet heel veel verstand van..

Ten eerste zijn sporen NIET op een paard voorwaartser te laten rijden maar om je hulpen te verfijnen.
En ten tweede zijn bontjes alleen maar slecht, in vrijwel alle gevallen gaat je zadel er slechter van liggen, behalve als het geadviseerd wordt door een goede zadelmaker.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:33

ik reed een paard die zo dood gereden was (om de have klap een nieuwe ruiter erop en dan blijfen schoppen)
op het begin werd ik er zo gek van dat of het paard bijna stil stond of ervandoor ging toen ik sporen ging gebruiken waren allen problemen weg maar ik heb er wel spijt van dat ik dat gedaan heb want nu kan je er niet meer zonder sporen op.
(hij is niet trug gevallen in ze in slaap vallen gedrag)
ik vind dus met anderen woorden dat je eerst alles uit de kast moet trekken voordat je sporen gaat gebruiken want als je er meestel eenmaal mee begint kan je niet vaak meer terug ;(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 05:48

FOXTROT schreef:
ik rij met sporen,

wat is daar mis mee?

volgens mij moet je er nog eens wat meer over gaan lezen.
sporen zijn niet voor het voorwaartse,naar mijn mening behoor je dat op een heel andere manier op te lossen.
en bontjes zijn alleen handig als tijdelijke oplossing,verder kan je beter je geld spenderen aan een goed zadel.

sanniekeesje,heb je het topic wel gelezen eigenlijk? :z

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:10

ik rij altijd met sporen op mijn paard ze is heel moeilijk bij elkaar te rijden. en zonder sporen kan ik het wel vergeten(dat heeft ze gelijk in de gaten) dan is ze niet vooruit te branden.ik rijd niet met zweep hierdoor word ze erg onrustig in de aanleuning.! overgens heb ik niet altijd alle paarden met sporen gereden.! maar voor de mensen die niet met spoor rijden gebruiken er welken zweep want dat is net als sporen een HULPmiddel,! is een zweep dan ook zo zielig???

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:03

FOXTROT schreef:
ik rij met sporen,

wat is daar mis mee?
is dat alleen maar goed
:)

Dit vind ik een heel dom stukje

Je paard hoort een goed zadel te hebben en een zadel dat drukplekker veroorzaakt is niet goed voor je paard. Ik denk dat jij eerst nog wat dingetjes mag gaan opzoeken. Sporen is namelijk een verfijnings hulpmiddel.

Mijn paarden worden zonder zweep en sporen geereden maar als een spoortje ooit nodig is dan gaat hij er gewoon omheen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:20

ik rijd altijd met sporen. maar niet om er voor te zorgen dat mijn paard voorwaarts blijft.
mijn paard is erg goed aan het been. ik gebruik alleen de spoor om hem soms iets aan te tikken. ik gebruik dan liever even mijn spoor, dan dat ik heel hard in moet komen met mijn been. een spoor werkt dan veel suptieler.

ik gebruik overigens geen zweep tijdens het rijden.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:19

Ik gebruik én geen sporen én geen zweep! ;)
Lion is van zichzelf al erg voorwaarts, is hij dat niet, of geeft hij geen snelle reactie krijgt hij een harde schop.
Dan is hij meestal meteen wakker geschud, en rijd ik de overgang na enkele drafpassen weer opnieuw en gaat het 1000 x beter!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:23

draag ook nooit sporen. is niet nodig bij haar. heb er wel altijd een zweepje bij, maar die gebruik ik zelden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:25

Ik rijd wisselend met sporen/zonder sporen.
mijn wedstrijden rijd ik MET sporen (helemaal onder aan laars, dit is goed te zien op foto's in onderschrift) omdat ie me in de proef wel eens kan foppen, niet op been reageren en dan ook gewoon niet opzij gaan, een keertje prikken is dan voldoende.

thuis rijd ik zo veel mogelijk zonder sporen, ook om mijn eigen benen makkelijker stil te houden (met sporen leiden mijn benen een eigen leven := )

Ook rijd ik wisselend met wel of geen zweep. ik wil namelijk dat ie volledig op kuitdruk voorwaarts is.

door deze dingen zo af te wisselen kan ik vanuit halthouden en stap aangalloperen met enkel lichte kuitdruk :D en dat wil ik hebben!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:00

Gipsylover schreef:
Ik gebruik én geen sporen én geen zweep! ;)
Lion is van zichzelf al erg voorwaarts, is hij dat niet, of geeft hij geen snelle reactie krijgt hij een harde schop.
Dan is hij meestal meteen wakker geschud, en rijd ik de overgang na enkele drafpassen weer opnieuw en gaat het 1000 x beter!

ik weet het niet hoor,maar ik dacht dat sporen niet voor het voorwaartse waren............ 8-)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:12

Ik rij ook niet met sporen, maar dan vooral om de simpele reden dat ik mijn benen niet stil kan houden, en dat het daarbij ook helemaal niet nodig is ;)

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:16

Ik rijd ook altijd met sporen,jonge paarden probeer ik het altijd aantewennen, gewoon een heel klein knop spoortje zodat ze het kennen. Omdat dit ik hogere klasses toch verplicht is. Het is beter als met een zweep want dat mag jij niet meer gebruiken in hogeren klasses

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:27

Ik heb absoluut niks tegen sporen mits deze goed gebruikt worden.
dus niet om je paard voorwaards te trapen maar om je hulpen
te verfijnen.
er wordt vaak het kaartje "vanaf de M" aan vast gekoppeld
maar ook dit vind ik onzin.
Het ene paard reageerd gewoon fijner mét spoortjes, dan zonder.
Een voorbeeldje:
Ik rijd zelf verschillende paarden, en ook van anderen,
Vroeger reed ik altijd vier dezelfde, twee mét en twee zonder sporen.
liepen allemaal even goed.
Nu, mijn wedstrijdpaard, rijd ik zonder, maar als ik een van die anderen
van iemand anders bijrijd pak ik well weer de spoortjes omdat ik dan gewoon
een fijner gevoel heb op het paard.
Niet dat de niet op mijn kuiten reageren ofzo.
maar toch vind ik het fijner om bijvoor beeld bij schouderbinnen, of contra, of changementen
even een spoortje te gebruiken zodat het iets beter gesnapt wordt.
Dat is dus het verschil tussen paarden.
Want dat paard van mij is veel voorwaardser en ook die M/Z oefeningen,
gaan goed zonder sporen..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:28

Ikzelf rijd op een manege en het paard van mijn vriendin.
Op de manege rijd ik meestal paarden die geen spoortjes nodig hebben(er zijn daar maar 2 paarden die het echt nodig hebben) dus gebruik ik ze niet.

Op het paard van mijn vriendin ben ik van mening dat het best een handig kon zijn, aangezien hi niet goed voorwaarts is. Maar mijn vriendin wilt er niet aan, omdat ze het niet nodig genoeg vind.
Maar zij rijd alleen maar springen met hem, en dan heb je die idd niet nodig, zeker niet in een parcoursje. Maar als ik dus dressuur met hem rijd moet ik er echt de zweep flink aan houden en ook mijn benen(vind ik) te hard gebruiken.

Ik vind eigenlijk dat je alleen sporen moet dragen als ze nodig zijn.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:16

SuperAssie schreef:
Op de manege rijd ik meestal paarden die geen spoortjes nodig hebben(er zijn daar maar 2 paarden die het echt nodig hebben) dus gebruik ik ze niet.

Op het paard van mijn vriendin ben ik van mening dat het best een handig kon zijn, aangezien hi niet goed voorwaarts is. Maar mijn vriendin wilt er niet aan, omdat ze het niet nodig genoeg vind.
Maar zij rijd alleen maar springen met hem, en dan heb je die idd niet nodig, zeker niet in een parcoursje. Maar als ik dus dressuur met hem rijd moet ik er echt de zweep flink aan houden en ook mijn benen(vind ik) te hard gebruiken.

JUIST in het parcours zou ze sporen nodig hebben, om het paard voor de sprong nog ff bij te prikken. (ook voor veiligheid) sporen zijn verder niet voor het voorwaarts houden maar om je hulpen te verfijnen. maar toch zou ik liever een spoortje om doen als ik jou was dan er continu met de zweep over moeten gaan en het paard continu te moeten ''schoppen/kloppen'' met je been. beter een keer harder inkomen zodat ie er van leert dan m ''dood op je been schoppen''

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:26

Vicky_88 schreef:
SuperAssie schreef:

JUIST in het parcours zou ze sporen nodig hebben, om het paard voor de sprong nog ff bij te prikken. (ook voor veiligheid) sporen zijn verder niet voor het voorwaarts houden maar om je hulpen te verfijnen. maar toch zou ik liever een spoortje om doen als ik jou was dan er continu met de zweep over moeten gaan en het paard continu te moeten ''schoppen/kloppen'' met je been. beter een keer harder inkomen zodat ie er van leert dan m ''dood op je been schoppen''

Ik heb al 10x voorgesteld om eens spoortjes te gebruiken, misschien niet permanent, maar ze zou er kunnen lenen.
Maar ze zegt steeds dat het niet nodig is.
En ik heb er nou ook weer geen ruzie voor over, alleen omdat ik eens wil kijken of spoortjes handig zijn.
Ze zou ook best eens 1 op de 3 keer spoortjes kunnen gebruiken, maar ze wilt het echt niet, zelfs geen kleine, stompje spoortjes..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:42

terecht dat ze dat niet wil.
eerst het paard goed scherp aan het been maken,dan kan je denken aan sporen.
als je ze nu gaat gebruiken,heb je kans dat het paard zonder nog minder goed reageert

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:20

Oke, ik kwam vanochtend een groepje tegen die allemaal in perfecte setjes, compleet met sporen en eentje met thiedemann, de rest met slof en pessoa-bit of pelham aan het buitenrijden waren. Zij vielen bijna van hun paarden af toen ik met mijn Fjord, zonder hulpteugels of sporen en op een dubbelgebroken bitje mee ging. Ze moesten snel toegeven dat mijn redelijk bomproof Fjord hun paarden ook een stuk rustiger maakte en dat zonder al die onzin! Zij konden alleen moeilijk begrijpen dat je zonder sporen of hulpteugels een paard ook op de weg prima onder controle kan houden.

Ik gebruik mijn korte knopspoortjes bij het dressuurrijden voor de wendingen (stelling, buiging) en de zijgangen, dan begrijpt ze meteen veel beter wat de bedoeling is. Ik hoop dat ik mijn sporen over een paar maanden helemaal in de kast kan houden, daar werk ik in elk geval naartoe. Voorlopig zijn ze een fijn hulpmiddel om een hulp in een keer goed en duidelijk te kunnen geven zonder misverstanden.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:05

sjonge... ik wordt echt moe van die argumenten als;

'Ik gebruik ze, want mijn paard is niet zo voorwaarts'
'Ik gebruik ze omdat ik vind dat het wel nodig is, omdat hij anders niks van mijn zweep aantrekt'

etc.

Welke bokker heeft nou al niet 10x gelezen dat sporen alleen voor verfijning zijn uitgevonden, en niet om je paard harder te laten lopen, tuurlijk, het zal heus werken, maar dan ben je niet echt slim bezig... :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 05:50

nou idd,heel vermoeiend

(ik vraag me verder af wat er mis is met een 'perfect' setje?vind ik ook erg mooi hoor)