Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shahazai schreef:Niet zodat een paard dan beter in de sport presteert.
joopie7 schreef:Noem jij dan het eerste succesvolle sportpaard dat 24/7 op het land staat? Een sportpaard moet topfit zijn en dat is in een stal nou eenmaal beter te reguleren.
Hermelientje schreef:Ik vind het goed dat paarden veel naar buiten gaan, maar begrijp dat 24/7 geneuzel niet zo goed.
Arabesk schreef:welk gezondheidsaspect is beter te reguleren binnen in een stal dan buiten?
Karl66 schreef:Het verschil tussen eventing en de overige sporten is dat eventing een outdoor en dus zomersport is. Eventingpaarden hebben in de winter meestal een rustperiode waarin er weinig van ze gevraagd wordt.
Goofy44 schreef:Een paard dat 22 van de 24 uur op stal staat, kan nooit goed zijn. Anatomisch en fysiologisch zit een paard zo in elkaar dat het voor levensprocessen en gezond blijven moet bewegen. Omdat paarden zo lang op stal staan, hebben zoveel paarden, zoveel problemen. Die problemen zouden aanzienlijk minder zijn als paarden meer buiten zouden zijn.
Bandida schreef:Ik begrijp dat sport een hoop eisen stelt die makkelijker te managen zijn in een stal, maar voor ook een sportpaard is een stal met uitloop (paddock) en fysiek contact met soortgenoten best haalbaar. En ik kan geen nadelen vinden in de keuzemogelijkheid (voor het paard) voor frisse lucht en tot bewegen.
Goofy44 schreef:Een sportpaard wordt veel op stal gehouden. Als je ziet wat er aan te pas komt om een paard op die manier gezond te houden, dan is dat iets wat een ruiter in de breedte sport op het modale niveau niet doet. We zeggen dan dat het paard gezond is, maar in wezen wordt het wezen paard aangetast. Een paard is een dier dat zich mentaal snel wil en kan aanpassen, de gevolgen van dat aanpassen zijn in de meeste gevallen niet in het voordeel van het paard zelf. Het is gemakkelijk voor de baas......
Goofy44 schreef:Het gaat niet alleen om de loop- en graasbehoefte die vervangen wordt, maar om de anatomische en fysiologische noodzaak van een paard om de lichaams eigen functies in stand te houden.
Goofy44 schreef:Met management kan je dat alleen met intensieve zorg en aandacht voor een deel compenseren en dat zo goed mogelijk proberen te bereiken.
Twiggy2008 schreef:Heb hier om de hoek diverse dravers staan, 24/7 buiten, zomer EN winter . In de winter met dekens, ze krijgen volop ruwvoer en ze hebben een schuilstal. Ze worden meerdere keren per week getraind en lopen koersen.
Twiggy2008 schreef:Vreemd toch dat een dressuurpaard dat niet zou kunnen.....
Twiggy2008 schreef:Snap ik, KiWiKo.![]()
![]()
Dit is het argument wat ik voornamelijk hoor irl. Niet zozeer dat ze het werk niet zouden aankunnen. Vandaar dat ik dit argument van de eigenaren van sportpaardeigenaren hier even aangeef. Niemand van hen beweert dat ze hun werk niet meer aan zouden kunnen als ze 24/7 buiten zouden staan. Wel dat ze het bv koud kunnen hebben (als ze geschoren zijn in de winter) of dat ze dus teveel gras zouden eten. Al hoewel, als ze op een minder heftig grasrijk stuk staan, is dat probleem ook zo opgelost natuurlijk.
Twiggy2008 schreef:Snap ik, KiWiKo.![]()
![]()
Dit is het argument wat ik voornamelijk hoor irl. Niet zozeer dat ze het werk niet zouden aankunnen. Vandaar dat ik dit argument van de eigenaren van sportpaardeigenaren hier even aangeef. Niemand van hen beweert dat ze hun werk niet meer aan zouden kunnen als ze 24/7 buiten zouden staan. Wel dat ze het bv koud kunnen hebben (als ze geschoren zijn in de winter) of dat ze dus teveel gras zouden eten. Al hoewel, als ze op een minder heftig grasrijk stuk staan, is dat probleem ook zo opgelost natuurlijk.