bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:31

Niet zodat een paard dan beter in de sport presteert.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:17

Noem jij dan het eerste succesvolle sportpaard dat 24/7 op het land staat? Een sportpaard moet topfit zijn en dat is in een stal nou eenmaal beter te reguleren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:28

Shahazai schreef:
Niet zodat een paard dan beter in de sport presteert.

Als je het woord sport weg laat kom je toch al een eind in de richting. Zodat het dier beter en gemakkelijker in conditie bleef 's winters en beter zijn "werk" voor de baas kon doen. Overigens zijn alle paarden die wel 24/7 buiten stonden uitgestorven. Ik vind het goed dat paarden veel naar buiten gaan, maar begrijp dat 24/7 geneuzel niet zo goed. Paarden leven al eeuwenlang (vooral 's winters) 's nachts binnen, het zijn gedomesticeerde dieren. Arabiertjes bijvoorbeeld hebben eeuwenlang gezellig 's nachts in de tent geslapen bij de mens, als ze dat zo erg hadden gevonden hadden ze de tent wel afgebroken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:39

joopie7 schreef:
Noem jij dan het eerste succesvolle sportpaard dat 24/7 op het land staat? Een sportpaard moet topfit zijn en dat is in een stal nou eenmaal beter te reguleren.

In Engeland is het heel gebruikelijk dat top-eventingpaarden 24/7 buiten blijven. Zij hebben dan wel een schuilstal en swinters een dek op om ze wat korter in het haar te houden... Maar het gebeurd dus in bepaalde sportdisciplines wel. Alice Lozeman houdt een van haar eventing-toppers ook op die manier geloof ik... Maar de meeste sportpaarden gaan tot echt wel naar stal...

Hermelientje schreef:
Ik vind het goed dat paarden veel naar buiten gaan, maar begrijp dat 24/7 geneuzel niet zo goed.

Ik ook niet... Het zegt verder niets over de gezondheid/hardheid van een paard. Eerder over het gebruiksdoel van het paard... Als je er niet veel van vraagt, met name in de winter kun je vrijwel alle paarden/rassen 24/7 buiten laten. Als je swinters wat meer van je paard vraagt dan een dagelijks stapritje rond de kerk, dan moet je het voor hier dier ook wat comfortabeler maken om dat werk goed voor je te kunnen doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:51

Het verschil tussen eventing en de overige sporten is dat eventing een outdoor en dus zomersport is. Eventingpaarden hebben in de winter meestal een rustperiode waarin er weinig van ze gevraagd wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:01

joopie7 schreef:

welk gezondheidsaspect is beter te reguleren binnen in een stal dan buiten?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:18

Arabesk schreef:
welk gezondheidsaspect is beter te reguleren binnen in een stal dan buiten?

Warming-up/cooling down... Paard houdt meer energie voor het werk over omdat hij swinters niet al zijn energie kwijt is aan zichzelf warm te houden... Spieren blijven beter in conditie (voor het gevraagde werk)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:04

Ik begrijp dat sport een hoop eisen stelt die makkelijker te managen zijn in een stal, maar voor ook een sportpaard is een stal met uitloop (paddock) en fysiek contact met soortgenoten best haalbaar. En ik kan geen nadelen vinden in de keuzemogelijkheid (voor het paard) voor frisse lucht en tot bewegen.
De manier van sportpaarden houden in België en Nederland is m.i. sterk gekleurd door traditie. Volgens mij heeft het met ons eigen ruimtegebrek te maken. In veel landen is een paddock met toegang tot een binnen-stal standaard als stalling, en komt daar in het zomerseizoen weidegang bij. Er wordt per individueel paard gewoon veel meer ruimte als 'stal' voorzien.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:00

Een paard dat 22 van de 24 uur op stal staat, kan nooit goed zijn. Anatomisch en fysiologisch zit een paard zo in elkaar dat het voor levensprocessen en gezond blijven moet bewegen. Omdat paarden zo lang op stal staan, hebben zoveel paarden, zoveel problemen. Die problemen zouden aanzienlijk minder zijn als paarden meer buiten zouden zijn.

Als een paard gaat presteren, of als er weinig mogelijkheden buiten zijn, dan staan paarden meestal lang aaneengesloten op stal. Je kan geen enkel paard met wat training na 22 uur stilstaan, goed oppakken. Als je dan nog ziet hoe het instappen gebeurt (en dat na nagenoeg een dag in een hok van 3 x 3 meter of zelf kleiner staan) dan werkt dat ogenschijnlijk positief. In werkelijkheid ga je met het dier elke keer een stapje achteruit. Omdat dat niet of nauwelijks opvalt en de verbeteringen in dat wat wij van het paard verwachten ons meer opvallen, ontgaat ons wat er in werkelijkheid gebeurt met het paard.

Een sportpaard wordt veel op stal gehouden. Als je ziet wat er aan te pas komt om een paard op die manier gezond te houden, dan is dat iets wat een ruiter in de breedte sport op het modale niveau niet doet. We zeggen dan dat het paard gezond is, maar in wezen wordt het wezen paard aangetast. Een paard is een dier dat zich mentaal snel wil en kan aanpassen, de gevolgen van dat aanpassen zijn in de meeste gevallen niet in het voordeel van het paard zelf. Het is gemakkelijk voor de baas......

Goed paardrijden is niet alleen goed rijden, maar ook een paard goed houden. Dat kan in de meeste situaties niet meer gerealiseerd worden, dus doen we het met compromissen. Die gaan altijd ten koste van het paard. Het gebruiksdoel van het tegenwoordige paard is in de meeste situaties ondergeschikt aan het wezen van het paard. Feitelijk is het een speeltje dat ons moet plezieren, heeft een hoog knuffelgehalte en geeft ons een goed gevoel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:23

Karl66 schreef:
Het verschil tussen eventing en de overige sporten is dat eventing een outdoor en dus zomersport is. Eventingpaarden hebben in de winter meestal een rustperiode waarin er weinig van ze gevraagd wordt.

Eventing begint hier al in maart, maar in andere landen al eerder en een aantal ruiters rijden al in februari/begin maart in Portugal. Dat betekent dat de meeste paarden eind december, begin januari weer opgepakt worden.
In november zijn de laatste wedstrijden, kan het dus niet echt een zomersport vinden ;)

Tom Cruise is het paard wat Alice Naber start en die loopt 24/7 buiten. Zowel hier als in Engeland

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:59

Goofy44 schreef:
Een paard dat 22 van de 24 uur op stal staat, kan nooit goed zijn. Anatomisch en fysiologisch zit een paard zo in elkaar dat het voor levensprocessen en gezond blijven moet bewegen. Omdat paarden zo lang op stal staan, hebben zoveel paarden, zoveel problemen. Die problemen zouden aanzienlijk minder zijn als paarden meer buiten zouden zijn.

Bandida schreef:
Ik begrijp dat sport een hoop eisen stelt die makkelijker te managen zijn in een stal, maar voor ook een sportpaard is een stal met uitloop (paddock) en fysiek contact met soortgenoten best haalbaar. En ik kan geen nadelen vinden in de keuzemogelijkheid (voor het paard) voor frisse lucht en tot bewegen.

Maar volgens mij is dat de discussie helemaal niet... Iemand stelde dat een sportpaard niet 24-7 buiten zou kunnen, omdat ze daar niet tegen zouden kunnen. 27-4 buiten is het ene uiterste, 23-7 binnen en 1 keer per dag er een uurtje uit is het andere uiterste.

Ik ben er ook van overtuigd dat ook juist voor een sportpaard beweging, weidegang en contact met soortgenoten essentieel is. Wat mij betreft hoeft het een het ander ook absoluut niet uit te sluiten.

Mijn 'sport' paarden staan alleen snachts op stal, verder de hele dag in een groep buiten in het land. Zomer en winter. Zomers staan ze zelfs een periode 24/7 buiten... Er is in de meeste gevallen gewoon een gulden middenweg/een optimale balans te vinden tussen de behoeftes van het paard en de eisen die de ruiter aan het paard stelt ivm het gebruiksdoel. Dat niet iedereen dat doet/daar bewust van is, is een ander verhaal. Maar dat geldt ook voor mensen die hun paard 24/7 buiten laten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:18

Goofy44 schreef:
Een sportpaard wordt veel op stal gehouden. Als je ziet wat er aan te pas komt om een paard op die manier gezond te houden, dan is dat iets wat een ruiter in de breedte sport op het modale niveau niet doet. We zeggen dan dat het paard gezond is, maar in wezen wordt het wezen paard aangetast. Een paard is een dier dat zich mentaal snel wil en kan aanpassen, de gevolgen van dat aanpassen zijn in de meeste gevallen niet in het voordeel van het paard zelf. Het is gemakkelijk voor de baas......

Top sportpaarden staan zelden 22 uur op stal. Daar is men de hele dag bezig met het management, en komen paarden naast training meerdere malen hun box uit. Bij paarden waar het risico op blessures echt te groot is wordt de loop- en graasbehoefte zorgvuldig vervangen, die paarden blijven echt niet op het hok staan. Ik heb een aantal jaar een zowat volledige dagtaak gehad aan de verzorging van 3 toppaarden, dat zegt denk ik genoeg over het aantal uur dat er in gestoken wordt.

Het gaat juist fout bij de amateur die in het M2 aanbeland is en van mening is dat hij nu een sportpaard heeft, en dit niet meer naar buiten mag ivm het risico op blessures. Als argument wordt vaak naar de topstallen gewezen, maar de gemiddelde bokker heeft nog nooit zo'n stal van binnen gezien en geen flauw benul van hoe het management van dat soort paarden is geregeld.

Ik ken volledige pensionstallen die vol staan met amateurs in de basissport, die elkaar allemaal napraten op die manier. Daar staan paarden inderdaad 23 uur tegen de muur aan te kijken. Met dat soort paarden heb ik medelijden, niet met paarden op professionele stallen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:07

Het gaat niet alleen om de loop- en graasbehoefte die vervangen wordt, maar om de anatomische en fysiologische noodzaak van een paard om de lichaams eigen functies in stand te houden.

Niet alleen het psychologische effect en de behoefte van een paard, maar ook vitale lichaamsfuncties worden bij een niet 24/7 in beweging zijnd paard verstoord. Veel problemen met paarden ontstaan daardoor en die hebben dan medische zorg nodig om van een probleem af te komen .....

Met management kan je dat alleen met intensieve zorg en aandacht voor een deel compenseren en dat zo goed mogelijk proberen te bereiken. Vanuit het paard geredeneerd, is die zorg niet noodzakelijk. Een paard kan naar buiten. Er zijn andere redenen waarom dat vanuit het optiek van de eigenaar niet gebeurt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:35

Goofy44 schreef:
Het gaat niet alleen om de loop- en graasbehoefte die vervangen wordt, maar om de anatomische en fysiologische noodzaak van een paard om de lichaams eigen functies in stand te houden.

Dat ontkennen we toch ook niet?

Goofy44 schreef:
Met management kan je dat alleen met intensieve zorg en aandacht voor een deel compenseren en dat zo goed mogelijk proberen te bereiken.

Zoals equimotion zegt gebeurd dat bij de echte profs ook, daar ben ik ook van overtuigt. Het probleem ligt bij de amateurs op de gemiddelde pensionstallen. Ik kan daar ook legio voorbeelden van opnoemen. En dat is treurig. Dat doet echter verder niet veel af aan de stelling dat er heus een goede balans te vinden is tussen de behoeftes van het paard en de eisen die de ruiter er aan stelt i.v.m. het gebruiksdoel.

In veel discussies wordt het bijna als een schande gezien als je je paard uberhaupt in een stal durft te zetten. En dat gaat dan gewoon nergens over. Van gewoon snachts op stal en overdag buiten en met soortgenoten wordt geen enkel paard direct ongelukkig hoor. En een paardeneigenaar die een beetje bewust met zijn dier bezig is regelt dat ook zo. 24-7 buiten is ook niet altijd alles, en bij mensen die hun paard 24-7 buiten houden zie je ook veel schrijnende gevallen.

Zodra een paard intensief gebruikt gaat worden (o.a. voor sport) en een enigzins bovengemiddelde inspanning van een paard gevraagd gaat worden ontkom je niet meer aan goed (stal) management en zaken als scheren, ijzers, dekens etc. (en hoeft weidegang/contact met soortegenoten echt niet per definitie meteen uitgesloten te worden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:31

Heb hier om de hoek diverse dravers staan, 24/7 buiten, zomer EN winter :) . In de winter met dekens, ze krijgen volop ruwvoer en ze hebben een schuilstal. Ze worden meerdere keren per week getraind en lopen koersen. Verder ken ik nog wat endurancepaarden, die ook 24/7 buiten staan hier in het dorp. Het is toch geen kattenpies hoe die dieren moeten 'presteren' en toch kan dat prima met 24/7 buiten. Vreemd toch dat een dressuurpaard dat niet zou kunnen..... :+

Overigens heb ik niets tegen overdag lekker buiten en 's nachts binnen. Het kan een compromis zijn om diverse redenen. Zou mijn paard op een land staan, waar jan en alleman bij kan komen, zou ik hem 's nachts ook liever naar binnen halen. Alleen uit pure veiligheid. Gelukkig is het niet nodig, maar goed, mijn reden is een andere reden dan 'mijn paard moet topfit zijn' (en hoezo zijn ze dat niet als ze buiten staan?).

Het oude paard van een vriendin (beessie is 38 jaar, nee, is idd geen sportpaard, maar om even een compromisvoorbeeld aan te halen ;) ), die ik nu weer tijdelijk erbij verzorg, gaat vanavond wel naar binnen, vanwege de verwachte buien vannacht. Ook weer een compromis, omdat ik haar er echt geen plezier mee doe haar OF een deken nu op te doen OF in de regen laat staan vannacht. Je kijkt individueel naar elk paard, maar dan hou je rekening met het paard. Niet met wat jij als eigenaar per se. Daarin zit wel degelijk een groot verschil. :)

Kan me verder goed in de woorden van Goofy vinden :j . Zo zie ik het ook, maar hij/zij verwoord het net iets beter dan ik meestal doe. :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:31

Twiggy2008 schreef:
Heb hier om de hoek diverse dravers staan, 24/7 buiten, zomer EN winter . In de winter met dekens, ze krijgen volop ruwvoer en ze hebben een schuilstal. Ze worden meerdere keren per week getraind en lopen koersen.

Hier in de omgeving diverse grote draversstallen (Cees Imming, Peter Strooper, Hugo Langeweg) Daar zie ik zomer en winter regelmatig paarden buiten staan, maar NOOIT 24-7.

Twiggy2008 schreef:
Vreemd toch dat een dressuurpaard dat niet zou kunnen.....

Ik kan alleen voor mijzelf spreken: maar ik echt geloof niet dat mijn (dressuur)paarden gezien de inspanning die ik van ze vraag gebaat zijn bij 24-7 buiten, met name in winter...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:37

Ik moet zeggen dat ALS ik mijn paard geschoren zou hebben (en dan met dikke deken er op, he), ik me in de winter met een paard 24/7 buiten ook niet helemaal happy zou voelen :n . Ik zou me teveel afvragen of het beestje geen last van de kou zou hebben. En daarbij denk ik dan even bijvoorbeeld aan afgelopen winter, toen de temperatuur voor het eerst sinds jaren lange tijd onder nul was. ;)
Was erg blij met die dikke wintervacht van onze buitenkudde, dan maak je je geen zorgen meer over wat kou (in combinatie met veel ruwvoer). :)

De reden dat de sportpaarden (mennen en dressuur) bij ons op stal niet 24/7 buiten staan, heeft voornamelijk te maken met het grazen (men wil geen grasbuiken ;) ). Gek genoeg niet met de reden die jij dus wel aanvoert, dat je paard dan het gevraagde werk niet meer zou kunnen doen. Maar goed, het is jouw paard, jij kent je paard het beste. Ik vind het al hartstikke goed dat je paard overdag lekker buiten staat. Dus mij hoor je verder niet, hoor. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:29

een grasbuik zit de sport ook behoorlijk in de weg :) :)

net zoals een atlethieker niet kan hoogspringen met een bierbuik :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:46

Snap ik, KiWiKo. ;) :)

Dit is het argument wat ik voornamelijk hoor irl. Niet zozeer dat ze het werk niet zouden aankunnen. Vandaar dat ik dit argument van de eigenaren van sportpaardeigenaren hier even aangeef. Niemand van hen beweert dat ze hun werk niet meer aan zouden kunnen als ze 24/7 buiten zouden staan. Wel dat ze het bv koud kunnen hebben (als ze geschoren zijn in de winter) of dat ze dus teveel gras zouden eten. Al hoewel, als ze op een minder heftig grasrijk stuk staan, is dat probleem ook zo opgelost natuurlijk. ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:50

Dat paarden op ruwvoer en gras niet kunnen presteren in de sport is nog nooit bewezen. En dat veel buiten en veel ruwvoer veel kwalen voor het paard kan afnemen en er voor zorgt dat hij/zij ze niet krijgt is wel degelijk bewezen. Ik vind het altijd zo raar dat mensen beweren dat paarden buiten geblesseert kunnen raken. Ik bedoel, is het dan wel in orde? mijn paard hebben op het land nog NOOIt, echt NOOIT iets op gelopen. En als je daar echt bang voor bent omdat je een top paard hebt(voor blessures) dan kun je beter een stukje afzetten en je paard daar in ieder geval alleen op laten eten, Want stil op stal kan ook voor blessures zorgen en kwalen die minstens zo vervelend zijn.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:51

Twiggy2008 schreef:

Dit is het argument wat ik voornamelijk hoor irl. Niet zozeer dat ze het werk niet zouden aankunnen. Vandaar dat ik dit argument van de eigenaren van sportpaardeigenaren hier even aangeef. Niemand van hen beweert dat ze hun werk niet meer aan zouden kunnen als ze 24/7 buiten zouden staan. Wel dat ze het bv koud kunnen hebben (als ze geschoren zijn in de winter) of dat ze dus teveel gras zouden eten. Al hoewel, als ze op een minder heftig grasrijk stuk staan, is dat probleem ook zo opgelost natuurlijk. ;)

I Agree

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:56

Recent gezien: de stalpaarden bij ons hebben gemiddeld veel meer (serieuze) blessures dan de weidepaarden. :j

Overigens heeft die van mij in zijn jonge jaren wel eens wat verrekt, doordat hij na een regenbui liep te sprinten door het land (slidings). Twee a drie dagen een paar keer per dag afspuiten en het was weer over. Ik vond het altijd verschrikkelijk, maar ging hem er echt niet voor op stal zetten in de natte periodes (wat iemand me ongevraagd adviseerde om te doen ;) ). Ik ga er niet panisch over doen, hoor......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:57

gelukkig heb ik alleen maar op stallen gewerkt waar de topsporters ook gewoon op het land liepen overdag :) :)

inderdaad korte landen, landen die net gemaaid waren voor hoor......

maar wel lekker buiten.......... ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens gewerkt heb waar dit niet kon.

ok das niet helemaal waar, ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar de toppers niet buiten kwamen op het land, maar die hadden stallen van 10 bij 6 :) met aan alle kanten open deuren :)

ook niet slecht als je dan toch op stal moet staan :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:58

Twiggy2008 schreef:

mijn paard doet het ook nog prima in de sport ondanks dat hij 24/7 buiten staat. (zolang hij de balken niet mee neemt met zn pens maak ik me nog geen zorgenn hihi :P )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:00

welk niveau spring je met dit paard joopie?