moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:21

modie schreef:
Oké, Suleilitha. Ik begrijp het.
Je hebt het tot aan de staartwortel. Wil dit dan zeggen dat je met stretchen de achterhandspieren niet stretched?

Die train je tegelijkertijd?

Oeps, zie net dat stretchen en trainen iets anders is.

Dus dan stretch je de achterhandspieren ook?

Modie, ik denk dat je vraagt naar de bekende weg en zelf wel weet een deel van de achterhand hier al bij in zit, de achterhand is meer dan alleen de achterbeentjes, dat moet jij ook wel weten ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:22

KiWiKo schreef:
dus de mensen in de hokjes snappen er werkelijk geen bal van?

vaak niet nee.... ik snap niet hoe een painted black met een opengesperde mond met ontzettend veel spanning een proef kan afsluiten met een tweede plaats. Dit heb ik destijds zien gebeuren op indoor brabant en heb me lopen doodergeren. Zoiets hoort niet geaccepteert te worden op geen enkel niveau. En toch wordt dat beloont, en de andere combinaties waren echt niet slecht hoor :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:23

Roos_s schreef:
Jessix schreef:
Ik zal meteen zeggen dat ik niet alle 25 pagina's heb doorgelezen.
Over manier van trainen valt nou eenmaal te twisten, maar over het eindbeeld (resultaat) niet.

Zo heb ik onlangs op een ander forum Anky en de rest van de top tot in de treuren zitten verdedigen tot er inderdaad foto met verschillen werden geplaatst. Die vervelende foto's hebben we ondertussen allemaal wel eens onder ogen gehad, dus dat vond ik nog niet zo spannend. Maar er waren tekeningen of oude plaatjes van hoe een perfecte piaff gereden moest worden en ook van de uitgestrekte draf. Daarnaast werden verschillende foto's van de wereldtop van dit moment naast gelegd. En ik kon niet anders als toegeven dat de oefening op die foto's niet correct werden uitgevoerd!

Ik dacht ook dat een foto maar een moment opname is, dus ik aan het spitten op internet naar foto's van oa. Anky om te kunnen laten zien dat zij echt wel een correcte uitgestrekte draf kan laten zien!

Ben er dus geen een tegen gekomen... helaas..

idd... vaak wordt anky gewaardeert om al haar prestaties, en natuurlijk is dat ook hartstikke goed wat voor een prijzen ze behaalt heeft...

Maar daarnaast doordat ze dat bereikt heeft, wordt ze door velen niet kritisch bekeken naar hoe een paard eigenlijk behoort te lopen. Het gaat op het moment zelfs zo ver dat mensen zelfs helemaal opgaan in die beredenering zonder te kijken naar een paard eigenlijk behoort te lopen... helaas..

Nou ik zal je vertellen dat ik gewoon in shock was! Ik snap het FEI ook niet nu ik dit allemaal heb gezien. Anky krijgt negens voor haar uitgestrekte draf.. En echt op geen één foto is een correcte draf te zien. Het achterbeen treedt totaal niet onder de massa. Ook de piaff laat heel veel te wensen over.. Waar is het beeld van een paard wat "gaat zitten"??

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:25

Roos, als je nou in plaats van naar het negatieve even naar de positieve punten van Painted had gekeken dan begrijp je misschien wat meer van zo'n percentage. Ik heb Painted gezien, naast alle spanning en zijn hengst-zijn laat hij ook ontzettend goede dingen zien.

CaroleKlomp, was er van jou niet eens een clinic in Arnhem geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:25

Roos, als je net zo rijdt, dan dat je leest, is het niet zo best met je gesteld :D :D :D
(grapje hoor, maar lees alsjeblieft even goed, en verwar stretchen niet met trainen, dat zijn namelijk twee verschillende dingen)
Verder ben ik soms echt stomverbaasd wat voor commentaar er wordt gegeven op mensen die bij de wereldtop horen, als je die van zoveel commentaar voorziet ga ik denken dat je het zelf beter kunt, wie zitten er hier dan achter bepaalde nicknames? Werth c.s.???

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:26

Vudress schreef:
Roos, als je nou in plaats van naar het negatieve even naar de positieve punten van Painted had gekeken dan begrijp je misschien wat meer van zo'n percentage. Ik heb Painted gezien, naast alle spanning en zijn hengst-zijn laat hij ook ontzettend goede dingen zien.

ok onderbouw die goede dingen eens dan?

daarnaast is de spanning die hij liet zien totaal iets anders dan hengsten gedrag

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:27

Pipo schreef:
KiWiKo schreef:
dus de mensen in de hokjes snappen er werkelijk geen bal van?

Iedereen die zijn paard in de overgangen LDR instelt krijgt een minpunt voor de overgang van de mensen in de hokjes. Zelfs anky.

Op wedstrijd stel je een paard ook niet LDR in, dat doe je alleen maar in de training :+

De mensen in de hokjes willen een opgericht paard zien :o

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:34

Roos_s schreef:
Vudress schreef:

ok onderbouw die goede dingen eens dan?

daarnaast is de spanning die hij liet zien totaal iets anders dan hengsten gedrag

Je bent niet in staat om de positieve dingen te zien?

Het liefst zonder spelfouten, denegrerent is echt een GILLER!! *D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:35

suleilitha schreef:
verwar stretchen niet met trainen, dat zijn namelijk twee verschillende dingen)

Was het verschil... Hoort het stretchen niet gewoon bij het trainen?

Zammie

Oke, het LDR wordt dus toegepast om: de spieren van nek tot aan staartwortel op te rekken. Nou zie ik dus een paard voor me die in de krul zit van voren, niets meer kan zien, behalve het stukje grond pal voor zijn neus en wat gebeurt er als een paard dit niet kan verwerken? Dit is en serieuze vraag aan degenen die dit toepassen, want ik rek de spieren bij mijn paarden op door: het paard nageeflijk voorwaarts, neerwaarts te rijden en al stappend, dravend verlening te krijgen van juist die bovenlijn, waarbij de buikspieren ook getraind worden. Dus is er een verschil? Of is het precies hetzelfde?

Roos_s

A Vudress: nee eigenlijk niet, maar ik hoop dat jij dat kan laten zien met foto's of misschien je mening onderbouwen... heb ik meer aan dan dat je me op andere dingen wijst ;) Geef eerst maar antwoord zonder er overheen te kletsen wat al aantal keer gebeurd is...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:36

suleilitha schreef:
Roos, als je net zo rijdt, dan dat je leest, is het niet zo best met je gesteld :D :D :D
(grapje hoor, maar lees alsjeblieft even goed, en verwar stretchen niet met trainen, dat zijn namelijk twee verschillende dingen)
Verder ben ik soms echt stomverbaasd wat voor commentaar er wordt gegeven op mensen die bij de wereldtop horen, als je die van zoveel commentaar voorziet ga ik denken dat je het zelf beter kunt, wie zitten er hier dan achter bepaalde nicknames? Werth c.s.???

Zo reageerd ik ook, maar zoek dan maar eens een goed plaatje van een wereldtopper..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:38

CaroleKlomp schreef:
Ik heb me ook verdiept in de anatomie en de beweging(en) van een paard. Maar ik merk elke dag dat ik nog niet uitgeleerd ben.

Toch ben ik benieuwd aan de hand van deze discussie waar nu precies nageflijkheid begint?
En op welk moment de rug welft of kan welven?

Begin maar eens met aanspanning van de buikspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:39

lindake schreef:
suleilitha schreef:

Was het verschil... Hoort het stretchen niet gewoon bij het trainen?

Stretchen doe je voor het eigenlijke trainen :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:39

Is er nou niemand die een antwoord op mijn vragen heeft???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:41

Roos_s schreef:
[

vaak niet nee.... ik snap niet hoe een painted black met een opengesperde mond met ontzettend veel spanning een proef kan afsluiten met een tweede plaats. Dit heb ik destijds zien gebeuren op indoor brabant en heb me lopen doodergeren. Zoiets hoort niet geaccepteert te worden op geen enkel niveau. En toch wordt dat beloont, en de andere combinaties waren echt niet slecht hoor :D

Eens, ik heb PB ook vaker zien lopen en regelmatig gedacht, hoe kan dat nou winnen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:42

suleilitha schreef:

Was het verschil... Hoort het stretchen niet gewoon bij het trainen?[/quote]

Stretchen doe je voor het eigenlijke trainen :D[/quote]

ow.. ik stap altijd los aan een lange teugel voor het trainen :D

sorry, maar ik denk dat je het niet los van het trainen kan zien...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:42

Pipo schreef:
CaroleKlomp schreef:
Ik heb me ook verdiept in de anatomie en de beweging(en) van een paard. Maar ik merk elke dag dat ik nog niet uitgeleerd ben.

Toch ben ik benieuwd aan de hand van deze discussie waar nu precies nageflijkheid begint?
En op welk moment de rug welft of kan welven?

Begin maar eens met aanspanning van de buikspieren.

Zonde van je energie:

[PP] verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:43

Roos joh, jij rijdt L..... stretchen op een manier als hyperflexie is helemaal niet voorbehouden aan ruitertjes zoals jij en ik....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:45

suleilitha schreef:
Roos joh, jij rijdt L..... stretchen op een manier als hyperflexie is helemaal niet voorbehouden aan ruitertjes zoals jij en ik....

Vanaf welk niveau mag het volgens jouw dan wel toegepast worden?
Heb jij misschien een antwoord op mijn vragen die ik op deze pagina heb geplaatst? Jij hebt er duidelijk meer kaas van gegeten als ik, dus vertel, vertel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:46

Ik denk dat niemand op bokt op het nivo rijd om serieus te gaan LDRen. Laat dat aan de wereldtop over. Wij mogen ons nog serieus bezig houden met het ozo moeilijke paardrijden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:47

Pipo schreef:
Ik denk dat niemand op bokt op het nivo rijd om serieus te gaan LDRen. Laat dat aan de wereldtop over. Wij mogen ons nog serieus bezig houden met het ozo moeilijke paardrijden.

Echt?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:48

Ja?? en dan?? dat is op geen enkel niveau voorbehouden ;) Daarnaast rijd ik ook 10x liever alleen maar L dan op hoog niveau LDR wat niet nodig is overigens. Ken enkele ruiters die dit zonder die hyperflexie gedoe hun paard veel beter aan het lopen krijgen.

maar antwoord nou eens op waarom PB wel goed loopt (de voorstanders dan)?? Daar ben ik erg benieuwd naar, maar wil nog steeds niet lukken heb ik het idee :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:50

Nou, ik zie morgen wel of er iemand mij kan uitleggen hoe het nu allemaal precies zit. Plaatjes erbij voor verduidelijking vind ik ook prima en dan voorzien van goed commentaar.... Ik wacht af...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:52

suleilitha schreef:
Misvatting Sanne83, ook mensen stretchen hun spieren in beweging als voorbereiding voor bijvoorbeeld een atletiekwedstrijd of schaatswedstrijd, ik noem maar een paar zijstraatjes.

Ik heb altijd begrepen (van fysiotherapeuten en personal trainers) dat je heel voorzichtig moet zijn met stretchen en dat je door heftig stretchen meer kan beschadigen dan goed doen. Ik ben heel benieuwd welke spieren jij als sporter in volle beweging tot het maximum stretcht? en vooral hoe je dat doet, wat zie het niet echt voor me :D
Ben ook nog steeds benieuwd hoe vaak je dan bij het losrijden kijkt dat je "afwisseling" in hoofdhouding ziet. Die is er namelijk niet tot nauwelijks.