Citaat:
Een paard is een paard en elk paard heeft de kenmerken van een paard, anders was het geen paard.
Elk paard gedraagt zich binnen het evolutionaire programma 'paard' en elk paard kan niet meer/minder dan het evolutionair gegroeid fysiek kan.
PT, ik citeer HC nog maar eens. Ik ben het volledig met hem eens.
Je draagt een een confrontatie met een plastic zak aan als voorbeeld dat een dier onverwacht gedrag toont: iedere ervaren paardenmens wéét of kan weten dat een paard onder alle omstandigheden kan schrikken. Dat instinct is namelijk inherent aan zijn wezen: prooidier.
Dat een dier aangeleerd gedrag uitschakelt om een instinct te volgen, dat gedurende zijn hele evolutie voor zijn overleving gezorgd heeft: logisch.
Dat gedrag was zelfs nooit een instinct geworden als het niet een belangrijke voorwaarde tot overleven geweest was.
Dat het door gewenning en training kan aanleren om dat instinct onder bepaalde omstandigheden uit te schakelen, doet daar niets aan af.
Citaat:
Wat ook een sterk punt van paarden is, is dat paarden dynamische dieren zijn en zeker niet statisch zijn.
Logisch. Stenen zijn statisch. Alle levende wezens zijn in staat zich binnen hun eigen mogelijkheden aan veranderende omstandigheden aan te passen, anders was het snel met ze gedaan.
Citaat:
de behoefte aan contact (ook met andere wezens)
Ik vraag je om één voorbeeld van contact met andere wezens dan paarden dat op puur vrijwillige basis, en zonder enige vorm van dwang of training tot stand is gekomen in vrije of semivrije omstandigheden?
Met een volwassen paard, liefst?
Citaat:
Paarden zijn niet voorgeprogrammeerd, en al hemelaal geen starre dieren. Integendeel zelfs, ze zijn in staat zich aan vele, vele omstandigheden aan te passen.
Paarden zijn niet voorgeprogrammeerd. We weten dat ze andere paarden nodig hebben om de communicatie die in groepen nodig is, aan te leren. Dat zegt genoeg.
We weten ook dat ze in staat zijn te leren van ervaringen - een voorwaarde voor training.
Wel denk ik dat je er geredelijk vanuit mag gaan, dat de instincten het kader vormen waarbinnen keuzen gemaakt kunnen worden...
Citaat:
Ze hebben niet zo'n sterk stereotiep gedrag als vaak wel wordt gesuggereerd
Ik vraag me sterk af wie dat suggereert? Kun je dat concreet maken?