DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:41

Goofy44 schreef:
Dressuur komt vanuit een militaire traditie, dat waren alleen mannen die dressuur deden. Ik roep niet dat mannen beter rijden dan vrouwen. Het fysiek van een man wat betreft anatomie heeft een aantal voordelen boven dat van een vrouw. Mannen zie je nog nauwelijks in dressuur. Een vrouw heeft een aantal andere kenmerken die haar geschikter maken voor dressuur, daarom rijdt een vrouw anders dan een man en omgekeerd.

Dit is geen antwoord op de vraag wat je bedoelde met "een echte kerel...."
Zou je dat nog even willen uitleggen?

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:30

Don_Marcello schreef:
Helaas heeft de dressuurSPORT niet veel meer van doen met de klassieke rijKUNST uit de late renaissance en baroktijd.

We hadden het over de zit en mannen versus vrouwen en paardrijden.
En ja, in de dressuursport van nu worden andere eisen gesteld en prestaties geleverd dan in de dressuursport van honderd jaar geleden. Honderd jaar geleden had je er ook niet over kunnen bokken Haha!

horseyfries schreef:
Waarom kun je niet gewoon accepteren dat de dressuursport voor alle rassen is, en aan elk ras en elk paard voor- en nadelen kleven, maar dat dat niet automatisch betekent dat het één zaligmakend is en het ander slecht?

Ras versus voor- en nadelen, pijnlijk puntje Horseyfries? Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:20

Nee hoor, IK heb daar geen enkel probleem mee. Maar ik ben ook niet degene die vind dat de sport aangepast moet worden aan mijn paard, maar probeer mijn paard zo goed mogelijk te trainen voor de sport....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:25

Over het sterke mannen verhaal staat ook het een en ander in Tineke's nieuwe boek, ik quote mezelf hiervoor even:
QQQQ schreef:
Opvallend vind ik vooral deze uitspraak, die enkele keren in het boek terugkomt:
Bewuster Paardrijden schreef:
Vroeger reden vooral ‘sterke mannen’ paard, nu zitten we in het tijdperk van de ‘gevoelige vrouwen’. Dat is volgens ons de psychologische verklaring voor de verandering van de trainingsmethoden. De vrouw heeft doorgaans minder spierkracht, maar meestal meer gevoel dan de man![…]Daarmee bedoelt ze niets nadeligs ten opzichte van mannen, want er zijn natuurlijk ook veel goede mannelijke ruiters met veel gevoel, maar Tineke en Imke laten hun paarden nooit door ‘sterke mannen’ berijden
Hiermee geeft men dus aan, dat men LDR toepast als alternatief voor brute kracht – een slimme dwangmethode dus! Ook lijkt men er hier vanuit te gaan dat er voor klassiek zonder LDR kracht nodig is. Echter, voor correct toegepaste klassieke dressuur is geen kracht nodig, gaat het juist over lichtheid.
Ergens wordt dit laatste wel beseft, want in contrast met bovenstaande quote zegt men later:
Als er kracht aan te pas komt, ben je op de verkeerde weg. Dat geldt trouwens voor ieder trainingssysteem
Dus, die logica van vroeger ‘sterke mannen’ ontgaat mij door deze opmerking weer volledig.
Zou het zo kunnen zijn, dat men op de Academy tot voor de LDR klassiek reed met teveel kracht en dat LDR daarom zo’n “verademing” is voor deze ‘zwakke vrouwen Knipoog ‘?
Op de vorige quote volgt dan nog een wat gevaarlijke bewering:
(Het zou ons overigens niet verbazen als de combinatie van trainen met te veel kracht en een hoge halshouding slechter voor een paard is dan het rijden met kracht en een lage halshouding)
Aangezien je totaal verschillende fysieke en mentale effecten mag verwachten van deze acties, lijkt het mij erg moeilijk om deze nuancering hard te maken. Zoals Arthur Kottas zegt:”Er is slecht rijden en er is goed rijden. Niets er tussenin”. Beide manieren van rijden uit de quote zijn gewoon slecht!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:52

QQQQ schreef:
Ik had toch beter van je verwacht, Goof Schijnheilig Clown

Waarom denk je dat ik een of andere goof in de tekst zet..... Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:19

horseyfries schreef:
Goofy44 schreef:
Daarnaast heb je het verschijnsel dat dressuur een meisjes sport geworden is. Lichte, knappe aantrekkelijke mooie vrouwen op een enorm snel, lenig en sterk paard. Een moeilijke combinatie. Een echte kerel houdt gemakkelijker controle over een paard.

Wat bedoel je hier dan mee?

Lees de wetenschappelijke onderzoeken eens die gedaan zijn naar mannelijke en vrouwelijke ruiters en de invloed die de verschillen tussen mannen en vrouwen in anatomie hebben op het berijden en de inwerking op een paard. Er zijn hele studies over gedaan en er is over gepubliceerd. Dit staat los van LDR, het geeft wel een heldere kijk op de zit en de invloed ervan, door de verschillende geslachten.
Referenties: Heinrich & Volker Schusdziarra 1978 An Anatomy of Riding; Erik Hebermann 1989: Dressage Formula, Second Edition (met x-ray foto's van de verschillende zitposities van mannen en vrouwen op pag. 139). Als dit item je echt interesseert, duik je eens in deze materie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:22

Yvonnelind schreef:
Ik vindt het onzin dat een man een paard beter onder controle kan houden dan een vrouw. Het draait imo om techniek en niet om kracht. Lachen

Wie stelt dan dat het om kracht gaat, daar gaat het helemaal niet om.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:32

Goofy44 schreef:
Wie stelt dan dat het om kracht gaat, daar gaat het helemaal niet om.
Exact.
Dacht ook eerst dat je dat bedoelde, in je eerste verhaal hierover, in je verdere berichten werd echter duidelijk wat je bedoelde Ja .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:38

kataklopje schreef:
Als mannen beter kunnen paardrijden dan vrouwen, waarom zijn alle mannen er dan zowat mee gestopt? Verward Mechanisering? De komst van bier en motoren? M.a.w.: alle mannen die een eeuw geleden nog vrolijk aan het paardrijden waren, gaan nu naar de Zwarte Cross?

Ik vind het wel een aardige theorie Haha!

De meeste mannen zullen paardrijden niet als hun favoriete sport kiezen. Paardrijden wordt gekoppeld aan de wereld van meisjes en vrouwen. Dat heeft niets met rijkwaliteiten te maken. Als je als jongetje of kerel op een paard zit wordt je vrij snel voor wat anders uitgemaakt.
Citaat:
En Goofy, helaas ben ik het nu niet met je eens. Die Spaanse (hetero) dressuurruiters rijden toch aardig mee. Hun beperking is niet het feit dat ze tegen een boom kunnen plassen, maar dat ze op een Andalusiër zitten.

De SRS ruiters zijn wat kennis en rijervaring beter geschoold dan een GP ruiter. Of mensen de klassieke school zoals die gepresenteerd wordt aantrekkelijker vinden dan de dressuur in de wedstrijdsport is een andere discussie. SRS zal nooit op een warmbloed paard gaan rijden, hoewel je weet maar nooit omdat SRS ook geprivatiseerd wordt/is en dus zelf in hun bestaan moeten voorzien. Dit betekent dat de rijkssubsidies aflopen en ze zichzelf moeten bedruipen. Die ruiters hebben een van de beste theoretische en praktische opleidingen die je kan krijgen. Wat daar geleerd wordt gaat heel wat verder dan een ORUN of Deurne cursus of een Master Class in NL.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:35

horseyfries schreef:
Nee hoor, IK heb daar geen enkel probleem mee. Maar ik ben ook niet degene die vind dat de sport aangepast moet worden aan mijn paard, maar probeer mijn paard zo goed mogelijk te trainen voor de sport....
De sport wordt steeds meer show, dus het is verstandig om je training daarop aan te passen, als je het wilt maken in de sport Ja .
Goofy44 schreef:
De meeste mannen zullen paardrijden niet als hun favoriete sport kiezen. Paardrijden wordt gekoppeld aan de wereld van meisjes en vrouwen. Dat heeft niets met rijkwaliteiten te maken. Als je als jongetje of kerel op een paard zit wordt je vrij snel voor wat anders uitgemaakt.
Dan zou ik toch meer dove mannelijke ruiters verwachten... Nors opkijken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:05

Eerstens maakt het wel degelijk verschil of een man van 90 kilo zijn benen aandrukt, of zijn zit gebruikt of dat die verdergewichtjes van 55 kilo van zich laten horen of moet ik zeggen voelen. Ik vond het altijd wonderlijk hoe veel beter mijn instructeur mijn paard bij elkaar kon rijden dan dat ik het zelf kon doen. Deel zijn ervaring maar grotendeels en door hem zelf toegegeven zijn kracht.
En ja een grand prix ruiter met veel ervaring. En nee die ervaring heb ik nog lang niet.
Het is deels techniek maar ook deels de kracht.
Gewoon niet te ontkennen wij vrouwen zijn hoe geemanciepeerd we ook willen doen nog steeds van het zwakkere geslacht.
Ik werk in een mannenwereld maar kan me niet meten met die mannen.

Tweedens het verhaal andalusier, die spaanse ruiters kunnen super rijden en hebben super de verzameling klassiek op orde echter het is de jury die dat niet wil zien. Die paarden verdienen soms een tien voor hun piaffe passage tour maar ze krijgen hem niet. Om redenen die mischien onbegrijpbaar zijn, onbekend maakt onbemind.

Verder het rijden met zit, dat is helemaal niet zo wonderlijk natuurlijk. Ik heb er nog maar weinig instructeurs en ruiters in mijn omgeving over gehoord. En dan is echt niet omdat ik uit een slechte omgeving ofzo kom. Niet voor niets is twente een paardensportmekka. En ja natuurlijk wordt de zit behandeld maar de meesten komen niet verder dan, blijf zitten op je kont, maakt jezelf lang, hakken laag en dergelijke. Nee kantel het bekken ik denk dat 75% van de paardrijders je aankijkt of je van een andere planteet komt.
Hoe vaak zie je ze niet ingeknikte heup, scheefzitten, beugels niet recht noem maar op, jammer en er wordt niets van gezegd. Ik denk dat de ruiters hier die wel weten wat de zit is gewoon enorm verwend zijn. Ik schaar mezelf in ieder geval tot de bevoorrechte mensen dat ik niet alleen goed les krijg en het toe weet te passen en geleerd heb goed te zitten en geleerd heb te voelen om dingen op te lossen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:26

Niet elke man weegt 90 kilo, niet elke vrouw 55 Knipoog
Zeker maakt het verschil, maar niet persé doorslaggevend. Met de juiste timing heb je bijv. al véél minder kracht nodig, met de juiste tactiek voorkom je dat het ooit tot een krachtmeting komt. Een echte krachtmeting win je toch niet, ook niet met 90 kg - da's nog altijd zo'n 500 kg te weinig...

Ook de echte klassieke ruiters zijn meestal niet de meest gespierde kerels met staalkabels als spieren - vaak rijden ze nog tot in zeer hoge leeftijd, dan redden ze het zéker niet meer op kracht .

Dus, is het wel een gebrek aan kracht, dat doet grijpen naar de LDR?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:35

Neem "paardrijden, dressuur en biomechanica" eens door, dan wordt het hele verhaal mannen / vrouwen die aan dressuur doen duidelijk. Je kan ook beter zin en onzin uit elkaar houden. De kunst is om het begrijpen om te zetten in reacties waarbij je niet nadenkt, het gaat automatisch. Er wordt veel lesgegeven, zonder begrijpen. Er moet gedaan worden, wat er gezegd wordt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:29

Ik geloof er niet in dat het een gebrek aan kracht is als men grijpt naar echt extreem LDR.
Ik denk meer aan een vergemakkelijking van het trainen. Gezichtsveld belemmerd minder te zien meer mogelijkheid om bij het werk te houden.

Het is natuurlijk niet doorslaggevend 90 kilo versus 55 maar maakt wel meer indruk.
Al kun je altijd zien dat iets geforceerd is, het straalt niet. Ik kijk maar naar de niet echt happy uitdrukking van het paard.
Als ik mijn been en hand sluit en ga zwaar zitten dan is dat anders als waarneer mijn ex instructeur dat zou doen. Zijn extra been komt ook meer over dan mijn extra been. Tja je hoeft geen superman te zijn natuurlijk geen krachtpatser en als het paard het aanlegt met je win je het toch niet. Maar het overbluffingsmoment is wel gemakkelijker als je sterker ben en meer weegt natuurlijk.
En dan praat ik over een atleet niet over een olifant.

Mannen hebben gewoon meer spierkracht en meer uithoudingsvermogen in de spierkracht. Bovendien zijn de meeste vrouwen mietjes en denken veel te veel na over het zieligheidsniveau.

Nietemin wordt er over mannen in de dressuursport gepraat, nou ja sorry maar sommigen kun je niet echt man noemen en sommigen zijn op en top man. Voorbeelden bijvoorbeeld Klimke, balkenhol, schulte baumer, hinrichs, rathke noem maar op echte mannen ruwe bolster blanke pit, en dan heb je natuurlijk die Gal nog, minderhout en dergelijke goeie ruiters genoeg.
Denk eens terug aan menkova niet echt elegant wel sterk.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:47

Wij hetro mannen zijn gemiddeld misschien sterker dan vrouwen maar met rijden op mijn eigen paard heb ik echt geen kracht of fysieke inspanning/uithoudingsvermogen nodig. Mischien hebben we meer natuurlijk overwicht? Ik denk eerder dat vrouwen gemener (denken te moeten) zijn dan mannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:52

Don_Marcello schreef:
Wij hetro mannen ................

Jij,......hetro,..........nee, dat had ik echt nooit achter je gezocht

Haha! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:19

Don_Marcello schreef:
Wij hetro mannen zijn gemiddeld misschien sterker dan vrouwen maar met rijden op mijn eigen paard heb ik echt geen kracht of fysieke inspanning/uithoudingsvermogen nodig. Mischien hebben we meer natuurlijk overwicht? Ik denk eerder dat vrouwen gemener (denken te moeten) zijn dan mannen.

Waarom zijn er dan zoveel mannen die ondanks hun "natuurlijke overwicht" zo ontzettend bruut met hun paard omgaan? Je zou denken dat dat dan niet nodig zou zijn.... Vork

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:22

QQQQ schreef:
De sport wordt steeds meer show, dus het is verstandig om je training daarop aan te passen, als je het wilt maken in de sport Ja .

Hahahahaha jij gaat mij vertellen wat ik moet doen om beter te presteren?? Heb je elke dag een kar bij je waarop je dat ego van je meezeult? ROFL

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:38

horseyfries schreef:
Waarom zijn er dan zoveel mannen die ondanks hun "natuurlijke overwicht" zo ontzettend bruut met hun paard omgaan? Je zou denken dat dat dan niet nodig zou zijn.... Vork

We zijn nu wel erg aan het veralgemeniseren. Bij mannen toont "geweld" of kracht/bruutheid volgens mij meer. Als vrouwen gemeen doen zie je het minder,maar ondertussen.. Ik heb eens een amazone (een hele "flinke" die twee koppen groter is dan ik) met smile van linker tot rechteroor en schijnbaar ontspannen kletsen met andere ruiters in de baan, ondertussen het paard in buiging te trekken, met zoveel kracht dat ze haar vuist achter haar knie moest vastzetten. Ook je paard of pony met slof of hard trekken dwingen heel diep te lopen, valt bij mij onder "gemeen" rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:38

horseyfries schreef:
Is ook niet nodig. Ook voor vrouwen niet, en daar zitten ook zat brute types onder hoor Ja .
horseyfries schreef:
Hahahahaha jij gaat mij vertellen wat ik moet doen om beter te presteren?? Heb je elke dag een kar bij je waarop je dat ego van je meezeult? ROFL
Geen zorgen, jij zit wel goed dan, met je harige showpaardje Knipoog (nu nog zingend door de bak scheuren en dan sta je ook op jumping Clown ).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:57

Horses for Life schreef:
Shock and dismay were felt by many as they read the last issue of the British Horse Society quarterly publication. Surely it could not be so. Surely this article could not be informing the over 100,000 members that rollkur was a training method that the British Horses Society approved of????

What was going on? Many were absolutely shocked by what they read. With words like "Anky's perfect demonstration" and "it seems to me to be a lot less harmful than German journalists would have us believe...when in the right hands at least"
Onder andere Heather Moffet en Sylvia Loch hadden brieven gestuurd om uitleg te vragen van de BHS. Ook Horses for Life had hierom gevraagd en kreeg uiteindelijk reactie:
Horses for Life schreef:
Hello Mrs. King.

My name is Ann Marie Westward I'm calling from the British Horse Society. I work for Patrick Print the chairman. We have had a number of calls as you can imagine on the article which was in British Horse.

There will be an article in response putting the angle from some of our top trainers It's beem written by our chairman Patrick Print with Ferdi Eilberg and Judy Harvey and Jennie Loriston-Clarke to comment. Which should balance up the article that went out the other day.

The BHS obviously does not condone this rollkur method and I hope that when you see the British horse coming up that we have dealt with this in a satisfactory way. Hope this answers your query and that puts this to the end of the matter, that you'll be happy when you see this.
Many thanks
It is refreshing and very positive that British Horse Society has finally come out with such a positive statement. It will be interesting to see the article that comes out of it. I think all of us should say a big bravo to Heather Moffet, Syvia Loch and the endless other riders that are willing to stand up for the horse. It is also a big step forward to have the British Horse Society come out and make their position clear on this subject.

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:03

Horsedances schreef:
Inmidddels heeft Ulhrike Tiel de stap genomen om een tweetal DVD's op de markt te brengen met beelden van de trainingsmethode van de Nederlandse dressuurruiters.

Horses for Life heeft er zelfs een speciale editie aan gewijdt. we der uit

http://horsesforlife.com/content/blogcategory/94/367/

Zijn we der uit nu

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:51

Neeeeehhhhhhh nog langer langer langer niet natuurlijk.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:56

Mireille1970 schreef:
Denken jullie daadwerkelijk dat er instructeurs zijn en/of ruiters ongeacht het systeem waarin zij te werk gaan, die ook maar een seconde zonder zitinwerking zouden rijden???????????????
Het lijkt mij toch, als men spreekt over een zo eenvoudig mogelijk signalerings systeem, met één signaal (hand òf been), dat men dan niet bedoelt dat hier ook altijd een zithulp bij hoort.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:30

Natuurlijk zijn mannen veel beter met paarden, het zit in al 6000 jaar onze genen. Vrouwen komen pas sinds 40 jaar om de hoek kijken.