Anoniem schreef:Ik kan het niet laten om toch nog een keertje te reageren.
Maar ik zie dat de focus in dit topic nog enkel is om een paard laag te rijden terwijl dat volgens mij niet goed wordt uitgelegd en er veel meer bij komt kijken.
Het bovenstaand filmpje wat Simpelman aandraagt is m.i. toch niet helemaal oké?
Ik zie een paard wat op de voorhand valt. Voor alle duidelijkheid , ik ben VOOR het laagrijden in de hals maar niet wanneer een paard uitelkaar valt en dus op de voorhand gaat lopen zoals in het filmje. Vaak loopt hij zonder verbinding. kijk eens naar de laatste wending net voor het eind van de film. Paard valt enorm op het binnen(rechter)voorbeen. Dus kans dat hij daarbij een blessure oploopt is groot. Net zoals het paard op onderstaande foto's op de voorhand en uit elkaar loopt. Je ziet het al aan waar de achterhoef de voorhoef zowat raakt.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bovenstaande paarden lopen zich helemaal uit elkaar en op de voorhand.
De onderstaande foto vind ik wel correct.
Zo hoort het wat mij betreft er uit te zien. Alleen de amazone komt te ver naar voor.
[ [url=m/5X0Csw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Over het laag rijden wil ik nog wel het volgende kwijt. Het moet niet zozeer een doel op zich zijn. Want je kunt je paard wel laag rijden maar je zult toch ook op enig moment een paard aan elkaar moeten rijden wanneer je wat meer naar de verzameling gaat rijden.
Dus prima om naar beneden te tretchen maar zie het als een controlemiddel of je paard goed aan de hulpen staat en om de ontspanning op te zoeken. Maar wissel het af met je paard ook te leren aan elkaar te rijden. je paard moet zich leren dragen en op enig moment zul je toch een keer naar die oprichting moeten gaan.
Tot slot een tip. De hals laag naar de grond rijden heeft geen enkele zin als de verbinding en aanspanning niet vanuit het achterbeen komen.
De bovenlijn (rug en hals) van je paard zal opbollen wanneer je het juist doet. Wanneer je dit op een goede manier lukt let er dan op dat je in een laag tempo rijdt. Maar wel een laag tempo mét voldoende impuls. In een laag tempo is het voor een paard juist moeilijk om zijn balans te vinden en als je dit lukt in een laag tempo met actief achterbeen weet je dat je het goed doet. In een hoog tempo rijdt je zelfs wanneer je paard de neus over de grond hebt, je paard alleen maar uit elkaar.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan #Gast5428.
De eerste twee foto's geven naar mijn mening een optimaal beeld van hoe het zou moeten zijn.
Beide paarden zijn nog in hun zweefmoment en zullen met de achtervoet in de afdruk landen van de voorvoet ten bewijze dat er voldoende activiteit vanuit het achterbeen komt.
Beide paarden zijn prachtig ontspannen, reiken naar het bit en zijn mooi in horizontaal evenwicht, wat mij betreft eenplezier om naar te kijken.
De derde foto die je als voorbeeld plaatste echter laat een paard zien dat voorover valt, achter al niet meer stuwt maar voor nog duidelijk aan de grond staat (het lijkt mij niet tactzuiver), ik zie ook nog al wat spanning in het geheel.
Voor het geval je het hele topic niet doorgelezen hebt, overigens begrijpelijk, het focus ligt inderdaad sterk op het neerwaarts rijden.
Dat wat je op het topic ziet is een weerspiegeling van dat waar de deelnemers kennelijk behoefte aan hebben.
Dit komt naar mijn idee doordat hier veel en veel te weinig aandacht aan besteed wordt in de "echte" wereld.
Ik ben er zeker van dat elk van hen zich op zijn tijd verder ontwikkelt naar een arbeidshouding.
Mischien zien we dit nog in dit topic evolueren.
Wat betreft de impuls ben ik het helemaal met je eens, daar kan niet voldoende de aandacht op gevestigd worden.