Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:21

Anoniem schreef:
Ik kan het niet laten om toch nog een keertje te reageren.
Maar ik zie dat de focus in dit topic nog enkel is om een paard laag te rijden terwijl dat volgens mij niet goed wordt uitgelegd en er veel meer bij komt kijken.

Het bovenstaand filmpje wat Simpelman aandraagt is m.i. toch niet helemaal oké?
Ik zie een paard wat op de voorhand valt. Voor alle duidelijkheid , ik ben VOOR het laagrijden in de hals maar niet wanneer een paard uitelkaar valt en dus op de voorhand gaat lopen zoals in het filmje. Vaak loopt hij zonder verbinding. kijk eens naar de laatste wending net voor het eind van de film. Paard valt enorm op het binnen(rechter)voorbeen. Dus kans dat hij daarbij een blessure oploopt is groot. Net zoals het paard op onderstaande foto's op de voorhand en uit elkaar loopt. Je ziet het al aan waar de achterhoef de voorhoef zowat raakt.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bovenstaande paarden lopen zich helemaal uit elkaar en op de voorhand.

De onderstaande foto vind ik wel correct.
Zo hoort het wat mij betreft er uit te zien. Alleen de amazone komt te ver naar voor.
[ [url=m/5X0Csw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Over het laag rijden wil ik nog wel het volgende kwijt. Het moet niet zozeer een doel op zich zijn. Want je kunt je paard wel laag rijden maar je zult toch ook op enig moment een paard aan elkaar moeten rijden wanneer je wat meer naar de verzameling gaat rijden.
Dus prima om naar beneden te tretchen maar zie het als een controlemiddel of je paard goed aan de hulpen staat en om de ontspanning op te zoeken. Maar wissel het af met je paard ook te leren aan elkaar te rijden. je paard moet zich leren dragen en op enig moment zul je toch een keer naar die oprichting moeten gaan.

Tot slot een tip. De hals laag naar de grond rijden heeft geen enkele zin als de verbinding en aanspanning niet vanuit het achterbeen komen.
De bovenlijn (rug en hals) van je paard zal opbollen wanneer je het juist doet. Wanneer je dit op een goede manier lukt let er dan op dat je in een laag tempo rijdt. Maar wel een laag tempo mét voldoende impuls. In een laag tempo is het voor een paard juist moeilijk om zijn balans te vinden en als je dit lukt in een laag tempo met actief achterbeen weet je dat je het goed doet. In een hoog tempo rijdt je zelfs wanneer je paard de neus over de grond hebt, je paard alleen maar uit elkaar.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan #Gast5428.

De eerste twee foto's geven naar mijn mening een optimaal beeld van hoe het zou moeten zijn.
Beide paarden zijn nog in hun zweefmoment en zullen met de achtervoet in de afdruk landen van de voorvoet ten bewijze dat er voldoende activiteit vanuit het achterbeen komt.
Beide paarden zijn prachtig ontspannen, reiken naar het bit en zijn mooi in horizontaal evenwicht, wat mij betreft eenplezier om naar te kijken.

De derde foto die je als voorbeeld plaatste echter laat een paard zien dat voorover valt, achter al niet meer stuwt maar voor nog duidelijk aan de grond staat (het lijkt mij niet tactzuiver), ik zie ook nog al wat spanning in het geheel.

Voor het geval je het hele topic niet doorgelezen hebt, overigens begrijpelijk, het focus ligt inderdaad sterk op het neerwaarts rijden.
Dat wat je op het topic ziet is een weerspiegeling van dat waar de deelnemers kennelijk behoefte aan hebben.
Dit komt naar mijn idee doordat hier veel en veel te weinig aandacht aan besteed wordt in de "echte" wereld.
Ik ben er zeker van dat elk van hen zich op zijn tijd verder ontwikkelt naar een arbeidshouding.
Mischien zien we dit nog in dit topic evolueren.

Wat betreft de impuls ben ik het helemaal met je eens, daar kan niet voldoende de aandacht op gevestigd worden. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:21

Nogmaals Gast5428, het is een MIDDEL, geen DOEL.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:24

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

Ik kan het niet laten om toch nog een keertje te reageren. :+
Maar ik zie dat de focus in dit topic nog enkel is om een paard laag te rijden terwijl dat volgens mij niet goed wordt uitgelegd en er veel meer bij komt kijken.

Het bovenstaand filmpje wat Simpelman aandraagt is m.i. toch niet helemaal oké?
Ik zie een paard wat op de voorhand valt. Voor alle duidelijkheid , ik ben VOOR het laagrijden in de hals maar niet wanneer een paard uitelkaar valt en dus op de voorhand gaat lopen zoals in het filmje. Vaak loopt hij zonder verbinding. kijk eens naar de laatste wending net voor het eind van de film. Paard valt enorm op het binnen(rechter)voorbeen. Dus kans dat hij daarbij een blessure oploopt is groot. Net zoals het paard op onderstaande foto's op de voorhand en uit elkaar loopt. Je ziet het al aan waar de achterhoef de voorhoef zowat raakt.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande paarden lopen zich helemaal uit elkaar en op de voorhand.

De onderstaande foto vind ik wel correct.
Zo hoort het wat mij betreft er uit te zien. Alleen de amazone komt te ver naar voor.
Afbeelding

Jeah Gast5428: dat ben ik..Tijdens mijn allereerste les bij monique de rijk..Ik kom idd erugg ver naar voren.. Dat is gelukkig een heel stuk verbeterd..Het paard moest haar balans vinden maar ik dus duidelijk ook! Mijn eerste kennismaking met deze manier van rijden was voor mij een cultuurshock..Vast gehamerd als dat ik was in r*k en pl*k werk..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:26

Alle paarden lopen met meer gewicht op de voorhand tot aan GP aan toe.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:27

@simpelman: op de derde foto zie je mij en mijn merrie tijdens mijn allereerste les..Natuurlijk kan t dan zeker nog niet perfect zijn..foto is van bijna 4 jr geleden.. iig een goed begin toch..

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:28

Daarom heet het ook 'les' Biscaya ;)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:28

Anoniem schreef:
Je hoeft mij niet te geloven hoor Woestein en Darkofoitzik . Maar als je alleen maar laag blijft rijden kom je die B nooit uit. ;)

Jammer dat je alleen lijkt te lezen wat je wilt lezen.
Niemand zegt hier (ook ik niet) dat dit het einddoel is.
Dit is de Basis.
Als dit bevestigd is dan pas kan je verder trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:29

Woestein schreef:
Eerst contact, dan voorwaarts/neerwaarts en dan pas meer oprichting.

Eerst contact? Kun je mij dat uitleggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:30

Ik vind de eerste twee foto's ook beter dan de derde. De derde is niet slecht, maar ik zou meer naar het bit reiken willen, iets hoger waardoor je iets meer (positieve) aanspanning van de hals krijgt. Hij loopt nu ook op de voorhand, wat je kan zien aan het achterbeen dan veel eerder van de grond af gaat komen dan het voorbeen plus dat het evenwicht naar voren gericht is.

Ik streef naar de eerste twee plaatjes, maar om daar te komen zal je zeker stukjes in plaatje 3 rijden.

De filmpjes van Gast5428 vind ik netjes voor een paard wat net 4 weken onder het zadel is. Niet heel gek dat hij de rug nog wat aanspant. Ik heb het idee dat het paard zelf deze houding aanneemt en dat er nu nog alleen met contactteugel gereden wordt. Hij zou meer naar het bit naar voren kunnen reiken, meer ontspanning en dan zal hij vanzelf de rug meer ontspannen en ruimere passen kunnen nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:30

biscaya schreef:
@simpelman: op de derde foto zie je mij en mijn merrie tijdens mijn allereerste les..Natuurlijk kan t dan zeker nog niet perfect zijn..foto is van bijna 4 jr geleden.. iig een goed begin toch..

Had ik al gezien....en het is ook geen kritiek op jou maar op de keuze van de foto.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:31

Anoniem schreef:
Woestein schreef:
Eerst contact, dan voorwaarts/neerwaarts en dan pas meer oprichting.

Eerst contact? Kun je mij dat uitleggen.

Een contact teugel, een paard wat het bit aanneemt en er niet op hangt of er voor weg duikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:32

biscaya schreef:

Plaatje is ook niet 100% perfect maar wel beter dan de voorbeeldplaatjes van Simpelman. :j

damian23

biscaya schreef:

Absoluut een goed begin! En daarom heb je ook les gehad. Ik kwam in het begin ook niet lager dan de knie en met een neus achter de loodlijn. Dat heeft echt wel een tijdje geduurd.

DarkoFoitzik

Anoniem schreef:
biscaya schreef:

Plaatje is ook niet 100% perfect maar wel beter dan de voorbeeldplaatjes van Simpelman. :j

dan verschillen wij van mening :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:33

Woestein schreef:
Een contact teugel, een paard wat het bit aanneemt en er niet op hangt of er voor weg duikt

Maar jij zegt toch eerst contact. Hoe wil jij contact maken zonder eerst voorwaarts te rijden?
Tenminste jij zegt eerst contact en dan voorwaarts.......

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:34

Ik ben ook deels met je eens hoor Gast5428. En ik kaarte het ook aan, dat het heel lang en laag precies het doel op zich was. Maar dat is dan verduidelijkt dat het wel de bedoeling niet is. Ook al zijn er sommige die daarin blijven hangen...
Dat het paard op de voorhand loopt in het filmpje v simpelman ben ik ook eens, die moet meer tot dragen nog komen. Maar we zijn denk ik wel allemaal realistisch genoeg, om te durven zeggen dat op elk plaatje iets kan gevonden worden.
Met mijn paard ga ik wel expliciet op die strech werken, want onder het zadel heeft hij daar moeite mee. Laat ons zeggen, hij kan het niet. Dus dat moet er wel in geraken. Hoe de weg daar naar toe is, is zeker niet de teugels losgooien en laat maar uit elkaar bonjouren. Al wil het niet zeggen dat mijn paard nooit op de voorhand zal lopen. Maar dan moet ik weer iets opnemen en terug balans gaan zoeken. Totdat hij sterk genoeg is om daar te blijven, en dan moet hij terug naar een werkhouding komen, want dat is volgens mij nog altijd de meest functionele houding om in de basis aan te werken, te wijken, overgangen te rijden, en dat met aanspanning. Ontspanning daarmee afgewisseld. Zo zou ik het doen. En als hij aanvoelt alsof hij er klaar voor is, meer gaan verzamelen. Eerst door middel van een overgang verzamelen en voor de overgang weer wegdraven. Eigenlijk niet meer of minder als een halve ophouding. Totdat hij daar weer sterker in wordt. Maar ik geloof niet dat je een paard sterker krijgt door enkel die strech. Maar dat hoeft ook niet geloof ik.
Iedereen hier wil gewoon nadenken over hun rijden/longeren/omgang met paarden. En daar een vriendelijk en effeciente manier in vinden.
Ik vind je filmpjes fijn om naar te kijken hoor Gast5428. Opmerkingen, paard lijkt iets strakker aan zijn lendenen, ik zou dan persoonlijk erg veel gaan schakelen, heel veel wisselen van hoofd hals houding. Ook naar de strech toewerken en daarbij proberen de balans te bewaren. Nu hij is nog maar net zadelmak, het is iets voor in de toekomst om mee te nemen. Het lijkt een paard die snel alles zal aanbieden, vooral zijgangen. Maar ik zou mijn tijd nemen om hem/haar eerst soepel te maken en dan pas sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:35

DarkoFoitzik schreef:

Zie jij niet dat het paard zich helemaal uit elkaar trekt? Ik bedoel de voorbeeld foto's die ik minder goed vind.
edit"typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-15 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:35

DarkoFoitzik schreef:
Anoniem schreef:

En dit domme eigenwijze mens die blij mag worden als ze ooit L gaat worden ook....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:42

Anoniem schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Zie jij niet dat het paard zich helemaal uit elkaar trekt? Ik bedoel de voorbeeld foto's die ik minder goed vind.
edit"typfout

Het paard trekt zich niet uit elkaar hoor, maak je niet ongerust.
Maar alleen zo kan een paard in echte oprichting komen, van achteren naar voren, van onderen naar boven.
Een paard dat zich naar het bit strekt gaat zich onherroepelijk buigen in de knieën en het is dat wat we zoeken.
Buigen in de knieën en impuls (de Schwung), voorwaarts in losgelatenheid. Zo een paard komt in een perfecte tact en een goed ritme, vindt zijn evenwicht vanuit de verende achterbenen, spant succesieflijk de buikspieren en lendenen aan en zal zich op den duur vanzelf op gaan richten.
Je ziet dan een swingend paard met kalme oog uidrukking een stille zachte levende mond, Dürchlassigheit dient zich aan.
Je hebt er nagenoeg geen teugelwerking meer bij nodig alleen een begeleidende begrenzing.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-12-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:45

Hoe heb jij een begeleidende begrenzing zonder nagenoeg geen teugel Simpelman?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:47

Een begrenzing is een grens, een teugelwerking is een activiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:50

Kun je dat duidelijker uitleggen?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:54

SheeNegro. Pfft wat jammer!! Ja zo heb ik het ook begrepen. Ofwel heb je ze ofwel niet. Sterker maken is dus de boodschap, zonder te overbelasten. Vind het een moeilijke balans om te vinden. Want het paard doet wel zijn best.

Ik vind het nu niet terug maar iemand zei dat het paard van in het filmpje van La Pucelle niet meer gaat reiken naar de hand omdat de ruiter niet goed bezig is. Dat vind ik absoluut niet.
Het paard is 4 weken onder het zadel, ik zou ook niet beginnen met hem eerst zo laag in te stellen. Dat brengt volgens mij niets bij. Wel moet hij daar naartoe kunnen gaan. Zoals ik eerder poste leg je ook niet vanaf dag 1 je benen in je nek. Je werkt daar naar toe. En om in een strech te blijven zonder voorover te donderen moet je wel al heel sterk zijn. Maar dat wil niet zeggen dat je enkel maar in die strech moet werken volgens mij. Net zoals je met je drafwerk, je galopwerk kan verbeteren
Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dit paard al naar de oprichting te rijden, daar zal nog een ruime tijd over gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:58

Ja @Gast5428, wanneer een paard in losgelatenheid is en zijn evenwicht heeft hervonden in de laagte dan zal het bij het aantrekken van het kruis en aandrijven met de kuiten onder ons vandaan naar voren en omhoog komen.
Hier ontmoet het de begrenzende hand die door weerstand te bieden aangeeft tot hoever het toestemming krijgt het hoofd omhoog en naar voren te brengen.
Een paard dat correct geleerd heeft om de hals te strekken zal hier op nageven én aanleuning nemen aan de begrenzing.
Een onzichtbare hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:01

Mooi geschreven Simpelman. Maar ik denk dat jij de enige bent die onzichtbare hulpen kan geven. Wil de gemiddelde ruiter met nagenoeg geen teugel rijden dan ben ik bang dat dat een utopie is.
Kortom, allemaal leuk geschreven maar het is niet geloofwaardig dat je zonder teugel ooit een paard naar de verzameling gaat rijden.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een filmpje van jouw rijden. Waarom lukt het mij dan niet? Ik wil wel eens zien hoe jij dat dan wel doet. :D Ik leer graag van anderen.