[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:30

Komt wel goed.

Dat loslaten heb ik bij Zy ook gedaan in t begin, die vluchtte voor alle minieme druk op de teugel. Maar die was niet zoals deze. (Sws was Zy veel onderdaniger)

Die draafde alleen ontzettend hard. Deze is ook nog eens behoorlijk snel in wenden/omdraaien. Geen gemeen paard. Maar zit wel een eigenwijs koppie op haha.

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:55

Vertrouwen. Dat is alles wat je nodig hebt bij een dergelijk jong paard.

Daarbij hoef je niet te gaan hals strekken (zeker met een gespannen, ik schrik van een bewegend grassprietje, paard is dat vragen om ongelukken). Wel moet je continu het paard de kans geven om zich te ontspannen en je hand op te zoeken. Dat lukt niet met stug vragen of ze wil zakken, dat moet ze zelf doen en ontdekken.

Aan de ruiter is het de taak om het paard vertrouwen te geven, gewoon simpel. Eigenlijk juist door niet te veel te willen, minder doen! Je wilt ontspanning, je wil dat ze gaat zakken, je wilt de hoeken in, je wilt mooie volges. Begin bij het begin, eerst ontspanning en haar vertrouwd maken met jou als ruiter en je simpele! hulpen. Houd het begrijpbaar.

Gewoon aan een contacteugel, fijne mee verende ontspannen hand en rustig aan elkaar gaan wennen. Daarna kun je pas verder.

En geloof mij dit werkt ook bij de meest hysterische paarden.

Rust, vertrouwen, ontspanning.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:23

Maoet zeggen dat we vooral bezig zijn met tempocontrole. Heb haar nu een paar keer gereden en ze begint te begrijpen dat als ze rustiger draaft ze meer teugel krijgt en enthousiast beloond wordt.

Stukjes durft ze de hand mee te nemen omlaag. Ze durft er niet naartoe te blijven dus zijn kleine stapjes maar das niet erg.

Ik heb absoluut geen stugge hand en ik vraag haar niet omlaag. Maar als ze graag bovenin loopt in dat krulletje ga ik haar ook geen lange teugel geven waar ze nog makkelijker achter kan blijven krullen.

Je moet enigszins contact maken om ze te leren dat de hand ze geen pijn/kwaad doet. Als ze dat door krijgen gaat de rest vanzelf.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:25

Waarom niet halsstrekken?
Juist halsstrekken is ontspanning.
Als het paard losgelaten durft te worden. Zal het minder snel adrenalinr aanmaken en sneller endorfine.

Juist hals onder boeglijn met een rust van een ruiter zorgt sneller voor endorfine.

Verder wel met marinke eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:37

S_en_Z schreef:
Maoet zeggen dat we vooral bezig zijn met tempocontrole. Heb haar nu een paar keer gereden en ze begint te begrijpen dat als ze rustiger draaft ze meer teugel krijgt en enthousiast beloond wordt.

Stukjes durft ze de hand mee te nemen omlaag. Ze durft er niet naartoe te blijven dus zijn kleine stapjes maar das niet erg.

Dat heeft vaak meer te maken met kracht dan met "durven". Goed voorwaarts neerwaarts gaan kost al heel wat kracht. Dat heeft een jong paard nog niet. Eerst tempocontrole, contact, balans. Dan kun je gaan denken aan vwnw. Pas nu, bij ons jonge paard, na ruim een half jaar onder het zadel lukt vwnw onder het zadel nu aardig.
Hij begrijpt wat de bedoeling is en heeft voldoende kracht en balans om de hand naar beneden te volgen.
Net als met achter de LL kruipen. Dat vind ik bij een jong paard ook niet zo erg (mits hij dat uit zichzelf doet). Ook dat heeft te maken met kracht en balans. Zolang je hem niet in de krul trekt en naar de hand rijdt wordt met het toenemen van kracht ook de aanleuning steeds beter.
Je moet je realiseren dat als je foto's of filmpjes plaatst in dit soort topics met een jong paard, je - uitzonderingen daargelaten - geen positieve feedback krijgt, want er zijn er maar weinig die snappen dat een 3 of 4 jarige die net onder het zadel is niet aan niet aan het "ideaalplaatje" kan voldoen. :D :D

Tempocontrole is natuurlijk als eerste. Paard moet wel (leren) luisteren. Als ze het zelf mogen uitzoeken wordt het een gevaarlijke boel. Kun je ze nog zoveel "vertrouwen" geven, maar dat is niet de bedoeling. Daarbij maakt het niet uit waar het hoofd zit (in de krul, niet in de krul en als het moet een stuurbitje of een slof eraan) Dat klinkt heel vreselijk maar dat is het niet. Als ze erg eigenwijs zijn, zich constant omkeren of de andere kant opgaan is dat soms nodig. Zodra hij heeft geleerd te luisteren kan t weer af.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:52

Bedankt Babootje, jij snapt me :j

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:13

Fijn dat het topic weer tot leven is gebracht!!

Samantha ben benieuwd naar foto's over een half jaar, verwacht dat het er dan al weer heel anders uit zal zien. Veel meer richting 'de ideaal' die hier geschetst wordt

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:51

Voorwaarts Neerwaarts rijden blijft altijd een dingetje, wanneer je dit onder controle hebt, lijkt het totaal een ander paard waar je op zit.
Mijn tip: Ben niet te streng als het paard het even niet snapt. Let er vooral op dat je je handen rechtop houdt. Als je je paard vwnw leert met pianohanden en vervolgens pas let op je handen rechtop, ben je weer terug bij af... ik spreek uit ervaring haha

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:54

Sam, ik zeg niet dat jij een vaste hand hebt. Ik zeg ook niet dat je maar gewoon lange teugel moet geven. ;)

Ik zeg alleen dat vertrouwen en ontspanning je begin zijn, die krijg je door elkaar de kans te geven aan mekaar te wennen. Haar te laten wennen aan de hulpen (been, zit & hand) die jij geeft. Om haar te laten zakken zal ze eerst vertrouwen moeten hebben, dan kan ze zich ontspannen, maar laten zakken vraagt ook nog eens veel vertrouwen in de ruiterhand. Die krijgt een paard doordat de ruiter met een vriendelijke mee verende hand een zacht contact houd met de mond. De contactteugel. Ze kan dan zelf opzoek gaan naar aanleuning en dan pas kun je haar ook laten zakken. Ik praat dan nog niet eens over correct vwnw rijden.

Vind het wel grappig Babootje en S_en_Z dat jullie nu zelf met een jong paard te maken hebben, weet nog toen Disco net onder het zadel was en welk commentaar jullie toen gaven. ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:57

Wij zijn een andere weg ingeslagen. Ik bouwde meer spanning op en mijn paard ook. Laatste weken zijn we alleen maar met losse/lange teugel aan het rijden. Laat paard maar even op zijn eigen vier benen lopen en ik maar eens ontspannen en recht zitten etc :+
Paard liep de eerste keer rond te zwabberen. snapte er niks van. Nu loopt hij al wat meer rechte lijnen en wil ik hem van de week weer wat meer op pakken. Gister was hij ook echt aan het zoeken naar mijn hand, in plaats van de constante druk die ik hiervoor altijd had. Erg fijn!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:04

Fijn dat die weg voor jullie goed werkt celiien!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:08

Ik hoop dat het werkt. Vond het doodeng want had voor mijn gevoel totaal geen controle en was bang dat hij aan de kletter zou gaan (Wat hij nog nooit heeft gedaan, maargoed :+ ) _O- .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:22

Zeg ook niet dat je de plank misslaat Marinke, ben t met je eens dat we naar vwnw toe moeten werken ;)

Maar je moet dat uitbouwen en dat heeft tijd nodig. Voor zover ik weet heb ik nooit gezegd dat alles van 1 op de andere dag zo en zo moet, alleen waar je naartoe moet streven :=

Deze loopt graag met nek hoog en neus voor ll maar breekt af achter het zadel. Geef je een lange teugel doet ze dit nog steeds maar dan met haar onderhals er op, alle hoeken ontwijkend en als het aan haar ligt draaft ze dan alleen nog maar een volte 15m op het minst moeilijke stukje vd baan met haar hoofd naar links gedragen :P (ik probeer echt wel iets uit voor ik een plan maak hoe ik wil gaan werken)

Dit is niet het eerste jonge paard waar ik mee werk. Wel de eerste die zich als een ongeleid projectiel gedraagd als je haar een vinger geeft. :P

Maar ze maakt al progressie vind ik zelf. Als er een keer iemand op stal is zal ik vragen of ze een stukje kunnen filmen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:24

Vast wel, je merkt het nu al toch? ik heb 8 maanden met losse teugel gereden en zonder bit (nu bijna 4 maanden niet meer gereden) en toen ging hij pas ontspannen. Bij hem was alleen al het idee dat er iemand op zat genoeg om spanning op te bouwen. Ik hoop binnenkort het rijden weer op te pakken. Ben benieuwd hoe het bij jou verder gaat.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:42

Celiien ik heb even terug gelezen maar wat fijn jullie deze nieuwe durven te bewandelen! Toch weer een kleine overwinning voor jezelf! :D

Hihi we zijn het helemaal eens Sam! Ik zeg ook niet dat het in 1 keer allemaal moet in tegendeel. Vind het gewoon zo grappig dat het zich nu soort van herhaalt. Met Disco had ik een iets andere problematiek maar het commentaar is verder niet veel veranderd. Werken naar ontspanning en vwnw, uit eigen ervaring (met Disco en alle andere jonge paarden) weet ik dat dat met de tijd vanzelf komt. :)

Overigens kwam er in dit topic ook de vraag hoe doe je dat dan zo'n jong, gespannen paard, laten ontspannen. Je kunt wel vwnw willen rijden maar vooral met jonge paarden is dat om tal redenen niet altijd even gemakkelijk.

Zelf wel erg veel ervaring met jonge hittepitten die als een ongeleid projectiel door de bak rijden. Naast dat ik heel wat fijne jonge brave paarden heb gereden was ik ook altijd de sjaak die de hysterische paarden toegewezen kreeg. De exemplaren die dus als ongeleid projectiel door de bak heen sjeesden. :+

Daarom ben ik tegelijk ook enorm benieuwd naar jouw vorderingen met dit paard! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:47

_Marinke_ schreef:
Vind het wel grappig Babootje en S_en_Z dat jullie nu zelf met een jong paard te maken hebben, weet nog toen Disco net onder het zadel was en welk commentaar jullie toen gaven. ;)

Hmm wat was er zo anders aan ons commentaar dan? Ik heb uit nieuwsgierigheid (grofweg) ook nog eens teruggekeken tot 2013 ongeveer in het "Aan de teugel fotoverzamelingstopic" , maar niet kunnen vinden waar ik nu zo'n heel ander verhaal heb verteld.

Overigens is History niet ons eerste jonge paard, wel de eerste die we zelf zadelmak hebben gemaakt. Heb altijd jonge paarden gehad vanaf zadelmak. De pony die we voor History hadden - Tiesto - was "half" zadelmak en hebben we opnieuw zadelmak gemaakt.
Even off topic, mijn "jonge paarden" historie: 1e 3,5 jarige ruin, 165 bij aankoop, doorgereden maar weer verkocht omdat er nog 10 cm bij waren gekomen en me dat te groot werd. Daarna een merrie van 163 zadelmak gekocht en doorgereden. Deze kreeg echter 1,5 jaar laten een zwaar ongeluk, waarbij ze haar hoef voor een deel van het hoefbeen had gescheurd. Merrie heeft een zenuwsnede gehad en is verkocht als fokmerrie aan een (bleek later handelaar). Merrie uiteindelijk weer via bokt terug gevonden. Daarna (inmiddels een jonge dochter gekregen) een jonge pony gekocht. Kruising tussen gelders en haflinger. Super stoer dier, pikzwarte pony die prachtig kon bewegen, maar helaas niet gezond was (geboorteafwijking in het kroonbeen). Terug naar de oude eigenaar dus. Daarna een 3 jarige E-pony doorgereden voor staleigenaar. Toch weer zelf pony gekocht. Een 7 jarige connemara (fok)merrie, o ja, die was ook niet zadelmak, maar dat hadden ze er niet bijverteld :D :+ . Deze bleek helaas ook niet gezond, maar niet kunnen vinden wat. Na 1,5 jaar steeds terugkerende onregelmatigheid doorverkocht iemand die er graag weer mee wilde fokken. Daarna de voorlaatste half zadelmakke pony. Die hebben we 7 jaar gehad maar bleek uiteindelijk toch ook niet zo gezond. Dit heb ik altijd wel gevoeld met rijden maar met dat hij goed in de spieren zat ging hij steeds beter lopen. Dit bleef zo tot 2 jaar geleden we een ongeluk kregen met de trailer en zn spieren een opdonder kregen. Bleek hij op 3 plaatsen artrose in de rug te hebben, begonnen bij SI gewricht (mogelijk ten gevolge van trauma). Het dier had nooit een pijnreactie laten zien bij het poetsen of drukken op de rug. Hij had alleen moeite met het kantelen van het bekken en kwam terug in beweging als je meer verzameling. Voor het ongeluk was hij net de M1 uit. Ongelooflijk als je zag wat er zat. Een enorme botwoekering bij het SI gewricht links, artrose vlak achter het zadel en wat ontstekingsreactie onder het zadel. We hebben hem laten behandelen en nog een poosje gereden maar met de wetenschap wat er dan zit vraag je hem ook niet zoveel meer. En dan lopen de spieren er snel af. We hebben hem op 11 jarige leeftijd moeten laten inslapen. Was niet geschikt voor nog wat vakantie op de wei wegens IR. Heel verhaal geworden :D :D :D
Al mijn paarden zijn gekeurd geweest (de pony's alleen klinisch en de paarden klinisch en rontgen).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:42

Dat vind ik dus juist zo leuk! Jullie geven nu zelf ook weer aan dat het allemaal niet in 1 keer kan etc. maar het commentaar is niet zo veel veranderd in tegenstelling tot jullie eigen commentaar van toen. :) Zie ook mijn laatste reactie. ;)

Zelf zat ik toen in de positie waar jullie nu in zitten, ik herken het commentaar gewoon van wat nu gegeven word als wat ik toen zelf kreeg. Maar men onderschat heel vaak het gegeven 'jong paard'.

Je hoeft aan mij overigens niks te bewijzen of iets hoor, ik heb zelf altijd veel van jullie & een paar andere vaste posters in dit topic geleerd. :)

Sorry als het anders overkwam. Dat is soms het lastige van zo'n forum. :\

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:20

Niet om "iets" te bewijzen, maar het is soms best wel eens leuk om te horen waar iemands ervaring nu allemaal vandaan komt. Zoals je leest zijn wij dus ook geen top sport amazones, maar veel (en vooral ook door pech) jonge paarden voorbij gehad. Was ff vergeten. Er heeft er nog 1tje tussen gezeten, maar die heb ik nauwelijks "gehad" om het zo maar even te zeggen. Daar ben ik mee opgelicht (ook eens meegemaakt). Gekeurd klinisch en rontgen en toch stuk. Kapotte meniscus. Tijdje op rust en ze lopen zo de keuring door. Die kon gelijk door naar de slager. Die tel ik dus niet mee :D Hier dus ook ervaring met consumentenkoop en rechtszaken. :D :D

Maar kan je even een voorbeeld geven van het commentaar toen Marinke? Daar ben ik wel benieuwd naar. Want ik heb nog es terug gekeken maar ik zie niet zo wat je precies bedoelt. Of moet ik nog langer terug dan 2013? Waar zit het hem dan in?
Volgens mij heb ik nooit gezegd dat het allemaal in 1 x kan. Wel dat ik geen uitgesproken voorstander ben van de volgorde van het Skala (te statisch) omdat ieder paard verschillend is en dus de aanpak kan verschillen. En dan heb ik het ook over de bouw van het paard. Natuurlijk begin je niet met oprichting, maar vooral het eerste deel kan soms wat door elkaar lopen. Verschillende paarden, verschillend in bouw en een verschillende benadering. Jouw paard zouden we dus anders rijden dan die van ons.
Niet 1 van de jonge paarden die ik heb gehad was overigens hetzelfde. De laatste, History, is echt wat je zeggen kan "dressuur gebouwd" en dan merk je dat je inderdaad grotendeels "volgens het boekje" rijden kan. Het gaat hem gemakkelijk af. Maar dat is per paard verschillend.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:25

hallo, ik heb mij wel eens eerder gemeld in dit topic toen ik mijn fries veel te diep reed ik zou graag jullie mening willen horen over hoe ik haar nu rijdt :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:07

@hannelover, hoe denk je er zelf over?

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:12

Ik denk dat ik haar in een correcte aanleuning rij maar dat hij nog niet perfect is ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:39

Ik zie toch nog een stuk valse knik bij de fries. Ik zou haar toch nog wat minder diep willen zien.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:40

Milkberry schreef:
Ik zie toch nog een stuk valse knik bij de fries. Ik zou haar toch nog wat minder diep willen zien.

Oké bedankt voor de tip :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:37

Maar.... wauw, wat een verschil met hoe het was!! :)

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:01

Aleeneh schreef:
Maar.... wauw, wat een verschil met hoe het was!! :)

Dankje :D