DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:08

Mooi gesproken Goofy!!!

Ik neem aan dat je doelt op het stuk van Albert Voorn in de Hoefslag van 8 december 2006.
Ik denk niet dat Albert alleen in de *Woestijn* staat.

Het is zoals Albert zegt. Tot er weer een nieuwe succesvolle methode zich aandient en iedereen weer massaal overstapt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:16

Goofy44:
Daarom ben ik dus zo blij met mijn instructrice.
Zij heeft dit mij ook laten inzien, en geeft op een geheel andere manier les, dan je de meeste instructie-mensen zal zien geven. Daarom wordt ze ook minder gewaardeerd door anderen, volkomen onterecht in mijn ogen.

Ik kan mijn paard zonder teugels ook prima rondsturen, alleen dressuurmatig heb ik ze wel nodig voor stelling etc.
Ik rijdt ook met mijn zit.
Mijn zit is voor de voorwaartse hulpen, incl. kuit als er niet genoeg reactie is.
Ook is mijn zit voor zijgangen, afwenden ed. heel hard nodig.

Mijn paard loopt hier idd perfect op, gewoon omdat het 'natuurlijker' is (terwijl op een paard zitten van nature helemaal niet natuurlijk is..)
Ik ben het niet met je eens dat het persé voor mannen of voor vrouwen zou moeten zijn.
Iedereen moet met goede instructie (daarmee doel ik niet op mensen die van allerlei kwalificaties hebben, maar mensen die zorgen dat je je paard aanvoelt, en met je zit laten rijden) goed kunnen rijden.

In het bos bijv. (even helemaal iets anders dan dressuur, maar geod) als mijn vriendin zin heeft in een rengalopje, maar ik niet, dan rijd zij een rengalopje, en ik laat mijn paard met een los teugeltje erachteraan stappen.. Ik maak mezelf wat zwaarder, druk mijn hakken uit, en hij blijft gewoon stappen.
Maar je moet je paard daar wel op 'trainen' dmv de hulpen verkleinen en perfectioneren.
Maar mijn paard staat ook weleens een week 'stil' (niet letterlijk, want ze kunnen 24/7 binnen en buiten), en daarna kan ik hem perfect weer oppakken hoor.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:30

MissEvil schreef:
Ik ben het niet met je eens dat het persé voor mannen of voor vrouwen zou moeten zijn.

Een goed systeem is te gebruiken door mannen, jongens, meisjes en vrouwen en alles en iedereen wat daar tussenin zit. Je moet niet een systeem ontwikkelen of verkopen omdat het voor meisjes en vrouwen gemakkelijker is of lijkt. Een kerel heeft - van nature - wat meer mogelijkheden om op een paard in te werken. Omdat het erg lang duurt (voor iedereen) om deze ervaring te ontwikkelen en iedereen haast heeft en vrouwen, meisjes de doelgroep in dressuur zijn (goed voor de handel) worden er manieren van rijden verkocht die het voor vrouwen, meisjes wat gemakkelijker maken. Een echte kerel die kan rijden heeft dat niet nodig..... Een goed systeem of methode is geschikt voor iedereen en heeft zich gedurende lange tijd bewezen voor een zeer grote groep ruiters. Zolang dat niet gebeurd is, kan je niet over een systeem of methode praten.

Goed rijden kan je leren, de een doet het sneller dan de ander, heeft meer aanleg dan een ander. Het kost echter altijd veel tijd en bekwaamheid als je het echt goed wilt doen. Echt goed in de breedte is een zeldzaamheid aan het worden. We "tunen" een paard meer op de punten waarmee je scoort en punten die opvallen. Het totale opleidingscircuit van een betrouwbaar rijpaard/dressuurpaard wordt al lang niet meer gevolgd. Dat duurt te lang, de risiko's zijn groot, de investeringen zijn enorm en er moet wat voor terugkomen. It is all business. Voor een hobby ruiter die een proefje rijdt, heb je dit soort systemen niet nodig. Als je je dan baseert op een goede rijopleiding, dan kan je wereldwijd met een uniform systeem op elk paard rijden. Dat is het kenmerk van een systeem. LDR, Rollkür heeft in mijn ogen niets bewezen. Er zijn kampioenen die deze technieken gebruiken, meer niet. Als iedereen dezelfde methode gebruikt en hetzelfde resultaat neer zet, blijft het moeilijk om je van anderen te onderscheiden. Wat het in mijn ogen doet, is net het kleine verschil maken in de wedstrijdsport.

Veel mensen beoordelen gangen en bewegingen op een aantal hoofdkenmerken. Men is niet meer in staat om te zien of een paard zuiver of onzuiver gaat. Men wordt afgeleid op andere kenmerken en daar focussed men op. Dat is jammer, want de basis van elke dressuur is zuiverheid van gangen en bewegingen. Als er iets is, wat je veel ziet, is onzuiverheid in gangen en bewegingen en overdreven veel expressie in beweging, die er van nature juist niet is. Omdat het gemakkelijker is om met de stroom en het succes van anderen mee te roeien, hoef je ook je kennis en ervaring niet meer te bewijzen. Als er in een bak een of andere goof wat staat te roepen en veel lesgeld vraagt en de ruiter die les krijgt vraagt, waarom ???? dan is het antwoord mond houden, je kan er kampioen mee worden. Dit is kwalijk voor paardrijden, dressuur maar ook de dressuur sport als trainers, instructeurs zich zo opstellen. Meestal noemen die mensen zichzelf zo, en zijn zelf met rijden ergens blijven steken. En de meisjes / vrouwen / knapen die zo graag willen, hebben hier alle vertrouwen in.....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:39

Als ik mijn instructrice vraag waarom, wéét ze het altijd. Ze laat me nooit dingen doen zonder reden.
oke, ik ben dan geen doorgewinterde wedstrijdruiter van GP niveau, maar dat wil ik ook niet. Ik wil harmonie met mijn paard. Hem goed laten lopen, op zijn eigen benen.

Maar ik ben wel beniewd wat volgens jou van nature mannen betere ruiters maakt? (ja, zoiezo omdat een vrouw een amazone is Knipoog )

Ik ben het volkomen met je eens!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:42

Yvonnelind schreef:
Huh, maak jij je niet lang en zwaar bij het terug rijden?
Hoe verzamel jij je paard zonder dat je zelf je bekken kantelt?
Zit en beenhulpen gebruik je naast elkaar en dus niet of alleen zit of alleen been. Dit is de basis van dressuur, of het nu klassiek is of wat dan ook!
Hoe kan je nu de zit hulpen 'vergeten'? Lachen

Nergens, maar dan ook nergens staat dat ik mijn zit niet gebruik.
De vragen waren puur bedoeld om uit Kafue een verdere uitleg van een bepaalde zinsnede te krijgen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:44

Ulissa schreef:
Ik neem aan dat je doelt op het stuk van Albert Voorn in de Hoefslag van 8 december 2006.

Ik heb het stukje niet gelezen. De Hoefslag zit nog in de verpakking. Dat is wel eens anders geweest.
Tegenwoordig schaffen we een paard aan als een sjabrak of een dekje. Als iets niet lukt, dan neem je een andere instructrice/instructeur, andere rijlaarsen of een ander zadel of een andere rijmethode of systeem of wat dan ook. Paardrijden en dressuur lijkt een modeartikel of modesport. Dat moet het niet zijn, want dat is onbelangrijk. De essentie van paardrijden en dressuur moet je terugzien in het rijden van een paard. Het paard kan het meeste al, het is voornamelijk de ruiter die het resultaat bepaalt. Ik denk dat de ruiter over het algemeen meer moet leren dan het paard. Het paard weerspiegelt de kwaliteiten van zijn ruiter. Een trucje is leuk, een serie trucjes is geen kwaliteit. Kwaliteit wint altijd op de langere termijn, zolang je weet waar je op moet letten om kwaliteit te herkennen. Aan kwaliteit wordt ook al gesleuteld om het allemaal wat gemakkelijker te maken.....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:50

Goofy44 schreef:
Als er in een bak een of andere goof wat staat te roepen en veel lesgeld vraagt en de ruiter die les krijgt vraagt, waarom ???? dan is het antwoord mond houden, je kan er kampioen mee worden.
Ik had toch beter van je verwacht, Goof Schijnheilig Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:56

Haha Q... dat stukje was me ook al opgevallen. Maar dan omdat ik het precies andersom heb beleeft: een klassieke ruiter/instructeur brulde op een vraag "waarom?" altijd door de baan dat ik m'n mond moest houden en door rijden. Een meer LDR georiënteerde instructrice gaf me in zulke gevallen juist duidelijke uitleg.
Dat mannen van nature beter kunnen paardrijden heeft toch te maken met de vorm van het bekken? In ieder geval.... als het dan zo paardrijden is als de hierboven bedoelde klassieke ruiter, dan ga ik toch voor de vrouwendressuur.... waarbij wel lichtheid na gestreeft moet worden omdat zij het niet met kracht voor elkaar kunnen krijgen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:03

En zo is het maar net Goofy.
Daarom begrijp ik ook niet waarom je ineens iets moet veranderen aan het rijden met de zit, halthouden op alleen de teugel.
Pfffff ik kan het wel proberen maar volgens mij verlies ik de wedstrijd teugeltrekken met mijn paard. Het lukt gewoon niet waarom dan geen gebruik maken van de zithulpen. makkelijk eevoudig en goed voor onder andere de bekkenbodum. Niet voor niets hebben sommige vrouwen die rijden enorm getrainede bekkenbodumspieren. En niet voor niets kun je op een bepaald moment zo tegen het einde van de zwangerschap vergeten fijn te rijden als de pruttel verweekt en de buikspieren niet meer meewerken.

Jammer dat we zoveel concessies gaan doen aan de mooie sport, jammer dat stevige armspieren belangrijker zijn dan een goede zit en jammer dat sommige ruiters concessies doen aan hun geweldige natuurlijke zit door zich om te scholen of eenvoudig weg te vergeten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:06

Haha, mijn paard is zo gewend om op alleen de zit halt te houden, dat toen een 'vriendin' erop reed, en hem naar halthouden wilde trekken, hij ging draven, want hij snapte het niet Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:08

Ongelooflijk hoe het niet noemen - omdat je ervanuit mag gaan dat het superlogisch is - van het woord zit tot zo'n rare discussie kan leiden... heel grappig ook.

Denken jullie daadwerkelijk dat er instructeurs zijn en/of ruiters ongeacht het systeem waarin zij te werk gaan, die ook maar een seconde zonder zitinwerking zouden rijden???????????????

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:09

(en dit ook zo bedoelen)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:31

Mireille1970 schreef:
Ongelooflijk hoe het niet noemen - omdat je ervanuit mag gaan dat het superlogisch is - van het woord zit tot zo'n rare discussie kan leiden... heel grappig ook.

Denken jullie daadwerkelijk dat er instructeurs zijn en/of ruiters ongeacht het systeem waarin zij te werk gaan, die ook maar een seconde zonder zitinwerking zouden rijden???????????????

Ik ken wel heel veel mensen die vinden dat ze wel met hun zit werken en dan zo ongelooflijk tegen de beweging in moeilijk zitten te doen "want ik moet op die zitbeenknobbel zitten, mijn bekken zo kantelen en mijn gewicht naar daar brengen" dat de hele functie van het "met de zit rijden" verloren gaat.
Liever mensen die denken dat ze het zonder zit doen, maar misschien wel zo onbewust bekwaam zijn dat ze dat zo automatisch doen dat het hun zelf niet eens opvalt, dan dat krampachtige moeilijk doen. Lijkt me ook voor een paard héél onprettig.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:14

horseyfries schreef:
Mireille1970 schreef:

Ik ken wel heel veel mensen die vinden dat ze wel met hun zit werken en dan zo ongelooflijk tegen de beweging in moeilijk zitten te doen "want ik moet op die zitbeenknobbel zitten, mijn bekken zo kantelen en mijn gewicht naar daar brengen" dat de hele functie van het "met de zit rijden" verloren gaat.
Liever mensen die denken dat ze het zonder zit doen, maar misschien wel zo onbewust bekwaam zijn dat ze dat zo automatisch doen dat het hun zelf niet eens opvalt, dan dat krampachtige moeilijk doen. Lijkt me ook voor een paard héél onprettig.

Vandaar mijn post "(en dit ook zo bedoelen)" ... dus ik had het in deze quote niet over de zadelschuivers en butsers, nee diegene die echt willen paardrijden, niet meeliften of nog erger tegenwerken...

Ik ken niemand die écht lesgeeft, lesheeft en/of rijdt die niet dagelijks geattendeerd wordt op de zit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:33

Het zou leuker zijn om ruiters in andere kleding te zien rijden. Kont en bekken duidelijk zichtbaar, dito bovenlijf (strak truitje) en benen. Een (kleermakers) krijtstreep op de rijbroek die de stand van de heupen aangeeft. De hoed mag dan ook wegblijven. Op die manier is ook voor de leek maar ook voor de kenner duidelijk wat een ruiter op de rug van een paard uitvoert. Lachen Het krijtstreepje kan je ook bij de polsen zetten, dan is alles duidelijk. Een rok kostuum (ex. trouwpak Lachen Lachen Lachen ) verhult veel van wat er in werkelijkheid gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:02

Goofy44 schreef:
Daarnaast heb je het verschijnsel dat dressuur een meisjes sport geworden is. Lichte, knappe aantrekkelijke mooie vrouwen op een enorm snel, lenig en sterk paard. Een moeilijke combinatie. Een echte kerel houdt gemakkelijker controle over een paard.

Omdat mannen meer kracht hebben?
Vlg mij heeft dressuur niets met kracht te maken, het enige verschil tussen mens en paard is dat wij veel slimmer zijn. Daarom moet je problemen slim oplossen en altjd voor ogen houden dat je hele goede vriendjes blijft met je paard, want oplossingen slagen alleen als het paard het echt voor je wil gaan doen.

Goofy44 schreef:
Het rijden van nu, is voor mij de reden geweest om met rijden te stoppen.

Alsof het geluk van het rijden jou ontnomen is door een veranderend inzicht bij een aantal zeer succesvolle ruiters en amazones. Jij neemt wel alle ellende in de hele paardenwereld op je schouders door jezelf zo te slachtofferen. Clown
Wat heeft jou eigen rijden nu te maken met het rijden van nu? Dit riekt eerder naar een excuus van iemand die er zelf helemaal niets van bakt, en dan ga je lekker ongefundeerd van je aftrappen en iedereen om je heen afbranen. triest
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-07 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:03

Goofy44 schreef:
Het zou leuker zijn om ruiters in andere kleding te zien rijden. Kont en bekken duidelijk zichtbaar, dito bovenlijf (strak truitje) en benen. Een (kleermakers) krijtstreep op de rijbroek die de stand van de heupen aangeeft. De hoed mag dan ook wegblijven. Op die manier is ook voor de leek maar ook voor de kenner duidelijk wat een ruiter op de rug van een paard uitvoert. Lachen Het krijtstreepje kan je ook bij de polsen zetten, dan is alles duidelijk. Een rok kostuum (ex. trouwpak Lachen Lachen Lachen ) verhult veel van wat er in werkelijkheid gebeurt.

Oeps, zo wordt het helemaal zo'n homosport hihi Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:11

Ik heb voor mezelf een beslissing genomen. Wat iedereen doet, wil of vind moet zij/hij zelf vinden. Iedereen mag ambitie hebben en zijn talenten aanwenden. Naar jezelf moet je realistisch blijven en het kan geen kwaad om jezelf af te vragen, waar we in de dressuur mee bezig zijn. It is not my way. Ik geniet van paardrijden. Les geven doe ik alleen als ik er zin in heb of er iets in zie of als ik het gevoel heb iemand echt te kunnen helpen. Ik hoef er niet van te eten en ben er niet van afhankelijk. M'n ego hoeft ook niet gestreeld te worden en mezelf slachtofferen is niet m'n aard. Sweet dreams, droom maar lekker.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:21

Citaat:
Omdat mannen meer kracht hebben?

Neen.
Citaat:
Alsof het geluk van het rijden jou ontnomen is (...)

Jippie zoals jij het voorstelt is het niet.
Pas op ego en ambitie in relatie tot je kwaliteiten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:55

Goofy44 schreef:
Daarnaast heb je het verschijnsel dat dressuur een meisjes sport geworden is. Lichte, knappe aantrekkelijke mooie vrouwen op een enorm snel, lenig en sterk paard. Een moeilijke combinatie. Een echte kerel houdt gemakkelijker controle over een paard.

Wat bedoel je hier dan mee?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:28

Sorry Aimee, ik meende op te maken uit jouw post dat je geen zithulpen gebruikten en was erg verbaast. Jouw post mogelijk verkeerd opgevat.

Mireille: Ik vind dat er veel instructeurs zijn om mij heen die zithulpen te weinig benadrukken en te weinig uitleg geven over het belang van zithulpen. Lachen

Goofy: Ik vindt het onzin dat een man een paard beter onder controle kan houden dan een vrouw. Het draait imo om techniek en niet om kracht. Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:25

Dressuur komt vanuit een militaire traditie, dat waren alleen mannen die dressuur deden. Ik roep niet dat mannen beter rijden dan vrouwen. Het fysiek van een man wat betreft anatomie heeft een aantal voordelen boven dat van een vrouw. Mannen zie je nog nauwelijks in dressuur. Een vrouw heeft een aantal andere kenmerken die haar geschikter maken voor dressuur, daarom rijdt een vrouw anders dan een man en omgekeerd.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:30

Yvonnelind schreef:
Goofy: Ik vindt het onzin dat een man een paard beter onder controle kan houden dan een vrouw. Het draait imo om techniek en niet om kracht. Lachen

Als mannen beter kunnen paardrijden dan vrouwen, waarom zijn alle mannen er dan zowat mee gestopt? Verward Mechanisering? De komst van bier en motoren? M.a.w.: alle mannen die een eeuw geleden nog vrolijk aan het paardrijden waren, gaan nu naar de Zwarte Cross?

Ik vind het wel een aardige theorie Haha!

En Goofy, helaas ben ik het nu niet met je eens. Die Spaanse (hetero) dressuurruiters rijden toch aardig mee. Hun beperking is niet het feit dat ze tegen een boom kunnen plassen, maar dat ze op een Andalusiër zitten.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:36

kataklopje schreef:
En Goofy, helaas ben ik het nu niet met je eens. Die Spaanse (hetero) dressuurruiters rijden toch aardig mee. Hun beperking is niet het feit dat ze tegen een boom kunnen plassen, maar dat ze op een Andalusiër zitten.

Dat vind ik juist geen beperking. De Andalusier is het toonbeeld van het klassieke dresuurpaard. "jullie" (sport) dresuurruiters zitten op kruisingen van renpaarden met karrepaarden, die allleen met truukjes tot verzameling te brengen zijn.

Helaas heeft de dressuurSPORT niet veel meer van doen met de klassieke rijKUNST uit de late renaissance en baroktijd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:40

Waarom kun je niet gewoon accepteren dat de dressuursport voor alle rassen is, en aan elk ras en elk paard voor- en nadelen kleven, maar dat dat niet automatisch betekent dat het één zaligmakend is en het ander slecht?