Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MissEvil schreef:Ik ben het niet met je eens dat het persé voor mannen of voor vrouwen zou moeten zijn.
Yvonnelind schreef:Huh, maak jij je niet lang en zwaar bij het terug rijden?
Hoe verzamel jij je paard zonder dat je zelf je bekken kantelt?
Zit en beenhulpen gebruik je naast elkaar en dus niet of alleen zit of alleen been. Dit is de basis van dressuur, of het nu klassiek is of wat dan ook!
Hoe kan je nu de zit hulpen 'vergeten'?
Ulissa schreef:Ik neem aan dat je doelt op het stuk van Albert Voorn in de Hoefslag van 8 december 2006.
Goofy44 schreef:Ik had toch beter van je verwacht, GoofAls er in een bak een of andere goof wat staat te roepen en veel lesgeld vraagt en de ruiter die les krijgt vraagt, waarom ???? dan is het antwoord mond houden, je kan er kampioen mee worden.
Mireille1970 schreef:Ongelooflijk hoe het niet noemen - omdat je ervanuit mag gaan dat het superlogisch is - van het woord zit tot zo'n rare discussie kan leiden... heel grappig ook.
Denken jullie daadwerkelijk dat er instructeurs zijn en/of ruiters ongeacht het systeem waarin zij te werk gaan, die ook maar een seconde zonder zitinwerking zouden rijden???????????????
horseyfries schreef:Mireille1970 schreef:Ongelooflijk hoe het niet noemen - omdat je ervanuit mag gaan dat het superlogisch is - van het woord zit tot zo'n rare discussie kan leiden... heel grappig ook.
Denken jullie daadwerkelijk dat er instructeurs zijn en/of ruiters ongeacht het systeem waarin zij te werk gaan, die ook maar een seconde zonder zitinwerking zouden rijden???????????????
Ik ken wel heel veel mensen die vinden dat ze wel met hun zit werken en dan zo ongelooflijk tegen de beweging in moeilijk zitten te doen "want ik moet op die zitbeenknobbel zitten, mijn bekken zo kantelen en mijn gewicht naar daar brengen" dat de hele functie van het "met de zit rijden" verloren gaat.
Liever mensen die denken dat ze het zonder zit doen, maar misschien wel zo onbewust bekwaam zijn dat ze dat zo automatisch doen dat het hun zelf niet eens opvalt, dan dat krampachtige moeilijk doen. Lijkt me ook voor een paard héél onprettig.
Goofy44 schreef:Daarnaast heb je het verschijnsel dat dressuur een meisjes sport geworden is. Lichte, knappe aantrekkelijke mooie vrouwen op een enorm snel, lenig en sterk paard. Een moeilijke combinatie. Een echte kerel houdt gemakkelijker controle over een paard.
Goofy44 schreef:Het rijden van nu, is voor mij de reden geweest om met rijden te stoppen.
Goofy44 schreef:Het zou leuker zijn om ruiters in andere kleding te zien rijden. Kont en bekken duidelijk zichtbaar, dito bovenlijf (strak truitje) en benen. Een (kleermakers) krijtstreep op de rijbroek die de stand van de heupen aangeeft. De hoed mag dan ook wegblijven. Op die manier is ook voor de leek maar ook voor de kenner duidelijk wat een ruiter op de rug van een paard uitvoert.Het krijtstreepje kan je ook bij de polsen zetten, dan is alles duidelijk. Een rok kostuum (ex. trouwpak
![]()
![]()
) verhult veel van wat er in werkelijkheid gebeurt.
Citaat:Omdat mannen meer kracht hebben?
Citaat:Alsof het geluk van het rijden jou ontnomen is (...)
Goofy44 schreef:Daarnaast heb je het verschijnsel dat dressuur een meisjes sport geworden is. Lichte, knappe aantrekkelijke mooie vrouwen op een enorm snel, lenig en sterk paard. Een moeilijke combinatie. Een echte kerel houdt gemakkelijker controle over een paard.
Yvonnelind schreef:Goofy: Ik vindt het onzin dat een man een paard beter onder controle kan houden dan een vrouw. Het draait imo om techniek en niet om kracht.
kataklopje schreef:En Goofy, helaas ben ik het nu niet met je eens. Die Spaanse (hetero) dressuurruiters rijden toch aardig mee. Hun beperking is niet het feit dat ze tegen een boom kunnen plassen, maar dat ze op een Andalusiër zitten.