Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:22

@chocooprins: Dank je wel! Jij hebt ook een heel mooi paard..knap hoe je opneemt terwijl je longeert!! Hoe doen jullie dat??

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:36

@Gypsy, http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... neerwaarts dit is een interessant stuk om te lezen.
http://www.klassiekpaardrijden.nl/262/c ... iners.html

Zoals ik het begrijp wordt er met voorwaarts bedoeld het naar voren rijden van het paard tegen de hand aan. je geeft druk en het paard zal dan met zijn achter been naar voren grijpen. wat veel paarden dan doen, door gebrek aan balans en kracht, dan komen ze in het hoofd en de hals omhoog, spannen de rug aan en gaan korter bewegen. de kortere beweging van de benen komt door het aantrekken van de rug. door het paard voorwaarts te rijden en dan hem tegen te houden, niet meer druk dan de teugel zelf, zal het paard zakken vanuit de schoft. hierbij blijft takt en ritme gelijk. de buispieren spannen aan, de rug ontspand en wordt langer, de bekken kantelen. hierdoor wordt het tempo langzamer en de beweging groter. het paard gebruikt de energie dat eerst in het tempo gestoken werd om zijn passen groter te maken ipv zijn tempo te verhogen en sneller te gaan bewegen.

al met al is voorwaarts het naar voren rijden van je paard. klinkt heel dom en simple maar ik denk dat het niet meer dan dat is (ik heb oprecht heel hard na moeten denken bij deze vraag, het is zo een simple begrip. vandaar de simple uitleg: voorwaarts is het paard naar voren rijden)

tijdens het naar voren rijden moet het paard tact zuiver zijn. staat heel mooi uitgelegd in de eerste link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:38

Simpelman schreef:
[ Video ]

Ik kan het niet laten om toch nog een keertje te reageren. :+
Maar ik zie dat de focus in dit topic nog enkel is om een paard laag te rijden terwijl dat volgens mij niet goed wordt uitgelegd en er veel meer bij komt kijken.

Het bovenstaand filmpje wat Simpelman aandraagt is m.i. toch niet helemaal oké?
Ik zie een paard wat op de voorhand valt. Voor alle duidelijkheid , ik ben VOOR het laagrijden in de hals maar niet wanneer een paard uitelkaar valt en dus op de voorhand gaat lopen zoals in het filmje. Vaak loopt hij zonder verbinding. kijk eens naar de laatste wending net voor het eind van de film. Paard valt enorm op het binnen(rechter)voorbeen. Dus kans dat hij daarbij een blessure oploopt is groot. Net zoals het paard op onderstaande foto's op de voorhand en uit elkaar loopt. Je ziet het al aan waar de achterhoef de voorhoef zowat raakt.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande paarden lopen zich helemaal uit elkaar en op de voorhand.

De onderstaande foto vind ik wel correct.
Zo hoort het wat mij betreft er uit te zien. Alleen de amazone komt te ver naar voor.
Afbeelding

Over het laag rijden wil ik nog wel het volgende kwijt. Het moet niet zozeer een doel op zich zijn. Want je kunt je paard wel laag rijden maar je zult toch ook op enig moment een paard aan elkaar moeten rijden wanneer je wat meer naar de verzameling gaat rijden.
Dus prima om naar beneden te tretchen maar zie het als een controlemiddel of je paard goed aan de hulpen staat en om de ontspanning op te zoeken. Maar wissel het af met je paard ook te leren aan elkaar te rijden. je paard moet zich leren dragen en op enig moment zul je toch een keer naar die oprichting moeten gaan.

Tot slot een tip. De hals laag naar de grond rijden heeft geen enkele zin als de verbinding en aanspanning niet vanuit het achterbeen komen.
De bovenlijn (rug en hals) van je paard zal opbollen wanneer je het juist doet. Wanneer je dit op een goede manier lukt let er dan op dat je in een laag tempo rijdt. Maar wel een laag tempo mét voldoende impuls. In een laag tempo is het voor een paard juist moeilijk om zijn balans te vinden en als je dit lukt in een laag tempo met actief achterbeen weet je dat je het goed doet. In een hoog tempo rijdt je zelfs wanneer je paard de neus over de grond hebt, je paard alleen maar uit elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-15 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:43

Niks moet :) alles mag. (mbt to je laatste woorden: op enig moment zul je toch een keer naar die oprichting moeten gaan).

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:46

ik ben het gedeeltelijk met je eens @Gast5428, het stretchen is geen doel op zich maar een middel om een paard te ontwikkelen. het doel moet altijd een vrolijk en gezond paard zijn met het oog op de best mogelijk lichamelijke en mentale ontwikkeling.

het paard in het filmpje en de paarden in de foto's reiken naar het bit en volgen de hand van de ruiter. ze hebben volledig vertrouwen in de hand en drukken zich niet weg en schuilen niet voor het bit of de ruiter hand. wat ik in jouwn foto zie is een paard dat achter de loodlijn komt en doorknikt in de (derde?) halswervel wat je in veel dressuur paarden ziet tegenwoordig. verder vind ik het moeilijk deze foto te beoordelen. gezien de bouw van het paard zou die verde rmoeten kunnen ondertreden dan in deze bouw (denk ik). het geeft op zich wel ene ontspannen beeld maar krijg de indruk dat de ruiter een beetje voorover getrokken wordt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:46

damian23 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Ik rij mijn belgisch trekpaard al jaren met enkelgebroken bit dat mooi rond en wat dicker is. hij loopt er prima op. het moet toch mogelijk zijn om hoog niveau te rijden zonder stang en trens?

Inderdaad...waarom niet? Ik ken zelfs ruiters die bitloos grand prix rijden.

Of ruiters die het zonder bit en zadel doen.
https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA

Omdat die stang er niet in hangt om aan te trekken maar om er een ander soort hulp mee te geven ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:47

Ah Gast5428: je miste simpelman toch een beetje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:48

Beste Darkofoitzik, kijk alleen maar een naar de beenzetting en je ziet wat goed is en wat niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:51

biscaya schreef:

Nee, alleen vind ik dat er hier geen foute filmpjes en foto's als goed moeten worden geplaatst.
Dus of nu simpelman of iemand anders die plaats maakt mij niet uit.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:56

Op de onderste foto zie je duidelijk dat er nog gewicht op het rechtervoorbeen is terwijl het linker achterbeen al omhoog komt.
Voor mijn gevoel loopt dit paard hier ook hier op de voorhand.

Ik denk ook niet dat een ieder het hier als een doel ziet maar eerder een eerste vereiste voordat een paard correct kan gaan bewegen onder de ruiter.
Keulen en Aken zijn zogezegd ook niet op 1 dag gebouwd dus hier is tijd voor nodig om zelf het juiste gevoel te gaan krijgen wanneer een paard correct loopt.
Na jaren op de verkeerde manier het geleerd te hebben heb je dat gevoel niet in zeer korte periode te pakken.
Zeker niet zolang de mensen om je heen nog op een andere manier bezig zijn.

Als ik kijk naar mezelf hoe mijn Fries voelt indien hij goed en correct gaat bewegen dan hoe ik alleen maar te zitten, mee gaan met zijn beweging en voelen hoe hij gaat.
Dit is mooi met longeren te zien, zijn rug heeft een soepele beweging komt dan daadwerkelijk iets omhoog.
Met rijden voel je dit ook, is trouwens een heel fijn gevoel, en pas als hij dat doet neem je wat meer contact en probeer je hem van voren lichter te krijgen, daar komt het meer verzamelen om de hoek kijken en daar zijn we nog niet aan toe.
Indien hij trouwens zijn front erop zet en zijn rug weg drukt is dit ook zeer duidelijk te voelen en te zien, het grijze gedeelte er tussenin is weer een ander verhaal...
Meneer kan dan super met zijn hals op lengte lopen, voorwaarts zijn, netjes voor het oog gaan, terwijl ik op een houten plank zit....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:58

Anoniem schreef:
De onderstaande foto vind ik wel correct.
Zo hoort het wat mij betreft er uit te zien. Alleen de amazone komt te ver naar voor.
[ Afbeelding ]

Neus hoort overigens voor de loodlijn. Ook in het vnwn.
En naar voren zitten wordt wel vaker gedaan. Zeker bij jonge paarden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door damian23 op 10-12-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:00

Dat lang laag geen einddoel is is hier ook al eindeloos besproken, maar sommige mensen strelen liever hun ego denkende dat ze net het wiel uitgevonden hebben en dat we niet zonder ze kunnen blijkbaar :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:01

Anoniem schreef:
biscaya schreef:

Nee, alleen vind ik dat er hier geen foute filmpjes en foto's als goed moeten worden geplaatst.

Verwijder je stipje gewoon: klaar +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:05

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:07

Anoniem schreef:
biscaya schreef:

In jouw ogen zijn dat foute filmpjes en/of foto's.
In mijn ogen is het een verademing om paarden te zien die graag voor hun ruiter lopen, die los door het lichaam lopen, die daadwerkelijk de juiste bespiering ontwikkelen.

Wat is hier dan fout??
Laatst bijgewerkt door Woestein op 10-12-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:09

Heb ikeerder al uitgelegt Woestein.
De paarden lopen zich uit elkaar en zodoende op de voorhand. Blij paard of niet. Feit is dat er meer kans is op peesblessures. En wat voegt het toe om een paard te leren zich uit elkaar te laten lopen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:12

Anoniem schreef:
Beste Darkofoitzik, kijk alleen maar een naar de beenzetting en je ziet wat goed is en wat niet goed is.

Plaats dan foto's van hetzelfde moment in de bewegingsafloop.. Zo zie je nog niets. Op de laatste foto mag de neus er nog meer uit, wat niets te maken heeft met uit elkaar lopen. Dat doet geen enkel paard op de getoonde foto's. Er is overal een mate van aanspanning te zien, maar op de laatste eigenlijk nog het minst (er wordt niet gereikt naar het bit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:14

Hey Starbreeze. Prima dat je kritisch bent maar zie je het verschil dan niet in beenzetting?
Ik vind het jammer dat je blijkbaar niet ziet wat ik bedoel en dat je niet ziet waarom het plaatje bij de één wel klopt en bij de ander niet.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:15

ChocooPrins schreef:
Haha, zit op mijn werk dus had de filmpjes hier zonder geluid, straks een luisteren haha. Hij had wel een beetje stress, want dan schud hij ook altijd eens met zijn hoofd. En dat doet hij altijd bij stress. En dat doet hij hier op het eind van het 3de filmpje ook.

Ik hoop dat het goed komt, maar hij loopt toch telkens beter, en vooral in die overgang naar stap zie je dat.
Wel merk ik omdat hij rechtsachter het meest last had, dat linksvoor zijn schouder telkens wat gespannen aanvoelt (compensatie), ook is hij daar minder soepel. Zie je als hij bijvoorbeeld iets op de grond wil nemen, dan buigt hij telkens in het linkervoorbeen, terwijl hij dat rechts niet zou doen.
Ook zie ik hem soms beetje knikken in zijn voorknie als hij ergens op stand staat. Even wachten totdat de osteo weer kan komen (woon in een regio waar er precies geen zadelpassers/fysio's/osteo's ect wonen).
SheeNegro hoe merkte je dat die knieën bij de jouwe? Heb je bepaalde dinigen gedaan om ze sterker te krijgen?

Edit: zie net een hele reeks berichten dus ook even antwoorden

DarkoFoitzik, klopt de bodem is iets te zwaar, is nieuw zand. En normaal zou die met heeeeeel veel water mooi vlak moeten worden. Maar gaat precies moeizamer dan gedacht...
Ik wissel af tussen in de longeercircel en buiten, waar de piste dan ofwel water is ofwel mooi vak en stevig :D. Merk dat hij beter wordt van te wisselen van bodem.
Verder laat ik hem regelmatig balkjes draven, heeft hij op zich weinig moeite mee, hoe ver of hoe dicht je ze ook zet, hij redt zich wel. Maar wel goed om sterker te worden denk ik.

Simpelman, hoe bedoel je knieheffing? Ik zie ook altijd wat in die achterhand, zoals de galop, precies dat hij niet helemaal weg kan. Maar kan het gewoon niet echt goed uit leggen.
Over het tempo twijfel ik altijd... Omdat hij snel in achteruit denkt onder het zadel, en ik vind hem snel te traag ogen. Maar zal hem wat langzamer proberen laten draven. (wordt hij wel beter taktmatig van vind ik zelf)

Mijn paard heeft artrose in de hals met uistraling naar linksvoor, dat is zijn zwakke plek. Alles wat niet goed zit in zijn lijf uit zich daar. Na een tijdje sukkelen een second opinion laten komen, die zei direct: "zijn knieën zijn ontstoken". Nagevraagd hoe dit kwam kreeg ik als antwoord: je hebt zwakke knieën of je hebt het niet. Zijn knieën blijven dus een 'in-het-oog-houden' kwestie.

Het rijden van veel balkjes heeft hem veel geholpen sterker te worden. Hij krijgt ook Glucosamine en MSM ter ondersteuning. Maar ondertussen zijn zijn heupen een groter issue helaas.. Iets met oorzaak-gevolg-compensatie-gevolg.

Mijn paard wordt niet oud, dat weet ik nu wel :(:)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:16

Ik doel eigenlijk dat jij het foute beelden vind en ik een "verademing".
(zeker met al die beelden die je al geruimere tijd in de media ziet...)
Wie ziet dat hier dan fout?

En sorry maar ik ken meer paarden die vanwege een slechte manier van trainen (dus oprichting afdwingen, met druk rijden en ga zo maar door om maar aan het juiste plaatje te voldoen) afgemaakt moesten worden of via de achterdeur verdwenen vanwege pees en/of rug problemen dan paarden die op deze manier getraind worden/werden.

Eerst contact, dan voorwaarts/neerwaarts en dan pas meer oprichting.

Er is hier ook al meerdere malen uitgelegd dat een ieder eerst het patroon van achter de teugel, verkeerd lichaamsgebruik moet doorbreken en dan bevestigen voordat je ook maar 1 moment kan denken aan al het volgende.

Dat is de basis, en als die bevestigd is dan kan je daar altijd weer op terug vallen.
Maar bij de 1 duurt die bevestiging wat langer als bij een ander.
Laatst bijgewerkt door Woestein op 10-12-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:17

Ik zie het heel goed hoor Gast5428 :) maar waarschijnlijk een moment later in de beweging bij de 3e ruiter, zouden de voeten elkaar ook bijna raken. Sterker nog, je ziet op die laatste foto een het achterbeen dat al van de grond wil komen, terwijl het voorbeen nog aan de grond staat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:18

Anoniem schreef:

ik denk dat wij met jou verschillen over wat goed is. Ieder paard loopt in het vwnw iets op de voorhand.
En daar is niks mis mee en daar krijgen ze echt geen peesblessures van.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:19

@Gast5428, als ik heel eerlijk ben vind ik die filmpjes van die 4jarige niet fijn uitzien. vooral in de gallop wordt de handrem goed aangetrokken. als hij zo doorgereden wordt zal het reiken naar het bit snel stoppen.

wat het voor een zin heft om ene paard op zijn Eigen benen te laten lopen? ik heb het niet over uitelkaar vallen, dat doen deze paarden niet, ze lopen ontspannen en juist meer bij elkaar. het gevoel wat ik zelf heel erg krijg wordt perfect gedemonstreerd door dat plaatje van damien123. het paar komt juist ronder in de rug. veel ronder dan de filmpjes van de desbetreffende 4jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:19

Je hoeft mij niet te geloven hoor Woestein en Darkofoitzik . Maar als je alleen maar laag blijft rijden kom je die B nooit uit. ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:21

wahahahaha, daar ben ik het helemaal met je eens Gast5428....