[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:14

Leuk een kick. Even kijken of ik iets kan bijdrage voor nu.

S_en_Z. Is dat het zelfde paard? Mooi. Ik denk dat Sheenegro de valse knik bedoeld die in haar hals zit. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat te voorkomen is met deze hals. Hij lijkt wat recht en dan is het vaak al lastiger om het hoogste punt achter de oren te houden. Zeker als je zegt dat ie zich in moeilijkheid een beetje gaat oprichten.
Wat voor beweging was je op die foto aan het rijden? Het achterbeen zit wel vrij ver achter de massa. Als je dit paard nu nog zou rijden, zou ik je adviseren om grondvlak verkleinende oefeningen te rijden. Dus oefeningen waarbij het achterbeen verder onder de massa moet. Dus schouderbinnenwaarts, travers, appu enz, De foto geeft een klein beetje een beeld van een zweverigheid. Dat zie je veel tegenwoordig, maar het is geen echt gewenste beweging.

Bij het zwarte paard zie je die neiging ook al. Ware het niet dat daar veel kracht nog mist. Denk dat je je bij die daar echt nog op moet focussen. Probeer het geheel er makkelijker uit te laten zien.
Je hebt een mooie houding trouwens. Dat is heel prettig om naar te kijken.

Sapphire. Dat is een groot paard dat je daar hebt. Probeer hem wat actiever te laten overkomen. Het ziet er nu een beetje slofferig uit. Ga lekker aan de slag met veel overgangen. Vooruit, terug, vooruit. Z'n lijf moet echt aan het werk.
Wat is de reden van de hulpteugel?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:23

Veulen84 schreef:

S_en_Z. Is dat het zelfde paard? Mooi. Ik denk dat Sheenegro de valse knik bedoeld die in haar hals zit. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat te voorkomen is met deze hals. Hij lijkt wat recht en dan is het vaak al lastiger om het hoogste punt achter de oren te houden. Zeker als je zegt dat ie zich in moeilijkheid een beetje gaat oprichten.
Wat voor beweging was je op die foto aan het rijden? Het achterbeen zit wel vrij ver achter de massa. Als je dit paard nu nog zou rijden, zou ik je adviseren om grondvlak verkleinende oefeningen te rijden. Dus oefeningen waarbij het achterbeen verder onder de massa moet. Dus schouderbinnenwaarts, travers, appu enz, De foto geeft een klein beetje een beeld van een zweverigheid. Dat zie je veel tegenwoordig, maar het is geen echt gewenste beweging.

Bij het zwarte paard zie je die neiging ook al. Ware het niet dat daar veel kracht nog mist. Denk dat je je bij die daar echt nog op moet focussen. Probeer het geheel er makkelijker uit te laten zien.

Sapphire. Dat is een groot paard dat je daar hebt. Probeer hem wat actiever te laten overkomen. Het ziet er nu een beetje slofferig uit. Ga lekker aan de slag met veel overgangen. Vooruit, terug, vooruit. Z'n lijf moet echt aan het werk.

Rijd haar niet meer, ze is verkocht. Dank voor je inzicht :)

De merrie reed ik voor de foto idd naar zweefdraf :j dit was onze laatste fotosessie en ik wou een hele gave foto van dr beweging. Imo is dat gelukt. (Trainden wel verruiming maar zelden zweefdraf)

De zwarte overigens vind ik geen zwevertje. Heel mooi actief achterbeen. Moet nog sterker worden en iets minder loperig, dat wel. Maar is nog niet heel erg lang onder het zadel. Voor een 2e x er op mag k niet klagen.

Hier klein stukje film. Heb morgen evt meer.

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-04-16 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:31

Voor een foto is het goed gelukt. Dan heb je echt een mooie foto. Het hoort natuurlijk niet ;) Maar die foto onder aan de vorige pagina geeft een mooi beeld. Mooi achterbeentje eronder, er zou van voren dan iets meer ruimte in mogen. Maar misschien was ze daar net niet klaar voor.

Kan zijn hoor dat die zwarte geen zwever gaat worden. Soms wordt zo'n foto ook wat gekleurd door wat je in je hoofd hebt. Hij lijkt inderdaad wel loperig en neigend naar de voorhand. Je ziet ook dat je hem wel bewust daar van afhoud, maar dat ie het niet helemaal kan bolwerken. Vind het voor een jong paard geen slecht plaatje. Veel spanning aan de voorkant, mede ook door het heftige schuimmondje. Dat zou een punt van aandacht zijn voor mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:32

Filmpje toegevoegd aan vorige post

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:39

Dat geeft dan weer een aanvullend beeld. Hij is heel erg uit de tact, onevenwichtig ook. Daar moet nog veel rust en ritme in komen. Hoelang is ie onder het zadel?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:20

Yep topic loopt weer , heel fijn +:)+

Veulen84 schreef:
De foto geeft een klein beetje een beeld van een zweverigheid. Dat zie je veel tegenwoordig, maar het is geen echt gewenste beweging.
Wat bedoel je hier precies ?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:21

Drie kwart jaar.

Ik zie idd een paard die nog niet afdoende balans en ontspanning heeft.. loperig en zoekerig. Beetje strak in t lijf nog.

Maar waar zie je aan dat ie heel erg uit de tact is?

Behalve in het licht schouder voor (waar die achter ietsjes sneller is en uit balans is) vind ik dat ie in de gewone drafstukken juist wel gewoon gelijk is in de benen???

Alsk stills trek zie ik lv en ra gelijk vertrekken en gelijk neerkomen en visa versa.

Wat zie jij dat ik mis..?

Dit is nog een stukje film. Wou even zien hoe ze reageerde op doorzitten.

En stukje galop

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:48

Je hebt een zeer nette houding. Neusje mag er wat mij betreft meer uit. Op alle filmpjes achter de loodlijn. En ik zou wat meer ontspanning terug willen zien. Zeker omdat ze pas driekwart jaar onder het zadel is. Mis een beetje het vwnw gereden paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:39

Milkberry schreef:
Je hebt een zeer nette houding. Neusje mag er wat mij betreft meer uit. Op alle filmpjes achter de loodlijn. En ik zou wat meer ontspanning terug willen zien. Zeker omdat ze pas driekwart jaar onder het zadel is. Mis een beetje het vwnw gereden paard.

Dat komt nog wel :)

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:18

Veulen84 schreef:

Dat is een martingaal. Die is er inmiddels van af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:44

Ik zie in draf ook die tact, achter vind ik m heel kort en beetje onregelmatig :j Wat jammer dat je Zyalda heb moeten verkopen zeg.
Ik zal binnenkort eens een filmpje van mijn topper plaatsen. Daar ben ik nu veel vwnw mee aan het rijden, vind meneer nog niet zo makkelijk met zijn Gelderse bouw, maar het gaat steeds beter.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:27

Ik ben blind van verliefdheid denk ik, zie wel onbalans maar vind r niet echt onregelmatig :=

We zullen zien hoe ze zich ontwikkeld komende tijd :)

Ja leuk Jolien!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:53

Ben ook heel blij te zien dat hier weer wat leven is!

Leuk dier SenZ! Mij valt idd vooral het achter de teugel duiken op. Zelf zou ik ook kiezen voor meer vwnw, dus precies andersom waarschijnlijk?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:55

S_en_Z schreef:
SheeNegro schreef:
Wat leuk dat je dit topic nieuw leven wilt inblazen!
Op je eerste en laatste foto ga ik niks zeggen, maar heb wel een puntje van kritiek op je tweede foto.

Wat ik zie is een gespannen gezichtsuitdrukking bij haar en een enorme kap erop in haar hals, wat ik gelezen heb op sustaineble dressage is dat niet gewenst. Er lijkt mij ook een deukje achter het zadel, wat duidelijk overeenkomt met haar halshouding.

Volgens mij is de momentopname een paard dat eventjes lekker de beentjes optrok op de vraag die je stelde, maar met de rug weg en de hals opgedrukt.

Neemt niet weg dat het een gaaf moment is in de benen!

Op de fotos en film deinsde ze mooi in de rug, ik vind niet dat ze hier vasthield achter t zadel omdat ik t verloop van de beweging ken. Zodra haar been verder ondertreed komt haar rug omhoog. Ze heeft n beetje een gezonken rug en een hoge schoft dus helemaal bol zal die nooit worden. De draf was niet verzameld maar juist groot. Als ze echt hol en vast zou zijn had het achterbeen na geweest.

Wbt front. Kap niet gewenst snap ik niet wat je mee bedoeld. Bovenlijn is netjes aangespannen en geen kuil voor de schoft dus bovenin geforceerd is ze niet. Wel drukt ze zich wat op omdat ik haar met activiteit er in rijden uit balans breng. En haar orenspel is op t zweepje :P

Wat bedoel je precies met die kap, ben ik wel nieuwsgierig naar! Linkje?

Linkje: http://www.sustainabledressage.net/coll ... ection.php

Maar omdat het moeilijk terug te zoeken is even een screenshot, zodat iedereen mee kan lezen.

Afbeelding

De foto die je onder je reactie plaatste laat inderdaad een bollere rug zie , maar vind dat ze daar ook net dat tikkeltje te weinig doorlaat in de hals. Je hebt zeker veel met haar bereikt, het is een kanon van een paard geworden <3 je hebt dat heel goed gedaan en ik ben er zeker van dat je basiswerk van goede basis, maar vergeet die lossigheid niet bij het oppakken!

Waarom ik geen commentaar geef op je nieuwe vriendinnetje? Op die foto zag ik niet bijster veel, mss dat ik straks je filmpjes kan bekijken!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:02

Peetstap schreef:
Yep topic loopt weer , heel fijn +:)+

Veulen84 schreef:
De foto geeft een klein beetje een beeld van een zweverigheid. Dat zie je veel tegenwoordig, maar het is geen echt gewenste beweging.

Bij een zweefdraf draaft een paard groots en traag, het toont tijdens het zweefmoment een 'pauzemoment' alsof hij even ter plaatse blijft hangen. In werkelijk komt het paard van het achterbeen af en drukt het de rug weg ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:13

Peetstap schreef:
Veulen84 schreef:

Beste vraag ooit *\o/*
Weet je wat ik bedoel met zweverigheid of een zweefdraf? Dat is een hele kenmerkende manier van draven. Zo'n paard loopt vaak met weinig rugbeweging, maakt grote trage stappen op een groot grondvlak. Het zweefmoment is lang, terwijl de benen maar kort de grond raken (in verhouding tot elkaar). Vaak zie je tactfouten en bewegingsfouten ontstaan in zijgangen.

Op het oog is het een mooie beweging, en er zijn mensen die het er ook echt in proberen te rijden. Maar waarom is het dan niet gewenst?
In de eerste plaats omdat het weinig souplesse brengt voor je paard, zeker rug en achterhand hoeven geen grote vormen van flexibiliteit aan te nemen. Maar ook omdat je geen vermeerderd gewicht plaatst naar het achterbeen. De combinatie van die 2 veroorzaakt ook de fouten in zijgangen, maar zorgt er ook vaak voor dat er geen zuivere aanleuning ontstaat. Dat betekend dus dat je een verbinding krijgt die meer van voor naar achteren gereden is dan van achteren naar voren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:21

S_en_Z schreef:
Drie kwart jaar.

Ik zie idd een paard die nog niet afdoende balans en ontspanning heeft.. loperig en zoekerig. Beetje strak in t lijf nog.

Maar waar zie je aan dat ie heel erg uit de tact is?

Behalve in het licht schouder voor (waar die achter ietsjes sneller is en uit balans is) vind ik dat ie in de gewone drafstukken juist wel gewoon gelijk is in de benen???

Alsk stills trek zie ik lv en ra gelijk vertrekken en gelijk neerkomen en visa versa.

Wat zie jij dat ik mis..?

Als je naar het flimpje kijkt zie je dat de beweging wel afwijkend is. Je ziet een stukje verschil in snelheid tussen de 2 benen paren. Dat geeft zo op het oog een stuk tactmatige onzuiverheid, onregelmatig zou ik het niet willen noemen.
Ik vermoed dat het veroorzaakt wordt door het feit dat paard niet recht is en kwa druk nog niet de hoeveelheid gewicht aankan op het achterbeen.

Marocje werpt ook een interessante opmerking op. Waarom niet kiezen om z'n hoofd wat lager te laten zaken met wat meer lengte, en vandaar z'n draagkracht te gaan trainen met overgangen en stukjes schoudervoor/schouderbinnenwaarts?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:39

Die kant wil ik ook uit, wat horizontaler en in het verlengde.

Maar met een supersnelle 4 jarige die uit t niets zonder aanleiding dr oren erop zet naar links of rechts en plots 3 meter opzij springt en/of bokt ben ik wel ff voorzichtig met "geven" van lengte als ik er net voor de 2e keer op zit :)

Komt wel :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:31

Hoezo uit het niets? Door de korte halshouding wordt er spanning opgebouwd, geef je meer ruimte zodat ze kan zakken zal ze ook relaxter worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:37

Leuk ook dat dit topic weer loopt. S en Z er weer bij en Veulen. Altijd gewaardeerd!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:18

Air schreef:
Hoezo uit het niets? Door de korte halshouding wordt er spanning opgebouwd, geef je meer ruimte zodat ze kan zakken zal ze ook relaxter worden.

Sure. Ga jij maar bij een 2e keer op een vreemd paard t risico lopen om je nek te breken omdat t boekje zegt dat je een lang teugeltje moet geven.

Verder ga ik er niet over in discussie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:23

Waarom niet? Daar zijn deze topics toch voor?
Dat gaat toch ook over aan de teugel?

Ik heb geleerd, door de paarden heen, dat als jij ze vertrouwen geeft door ruimte, dat jij ook vertrouwen terug krijgt.
Even een stukje poging tot halsstrekken tussendoor.
En wanneer het paard ook een poging doet, en op zijn eigen tempo blijft, direct de hemel in prijzen.

Juiste beloning op het juiste moment.

Ik spreek helaas uit ervaring, met spannende sensibele paarden.
(En dan nog niet eens warmbloeden... Want de KWPN die ik rijd is een sok.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:58

Stukjes uitnodigen heb ik wel gedaan maar dat staat niet op de paar minuten film die ik heb.

Aan het eind heb ik r wel lange teugel kunnen geven en r beloond voor ieder stukje dat ze zakte.

De bedoeling is dat we dat steeds eerder kunnen doen maaar... die krijgt ze niet als ze zoekt naar redenen om niet door hoeken/over hoefslagen/door voltes te hoeven gaan.

Ze is niet rillerig of sensibel. Ze is dominant.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:37

"Je kunt een leven lang je best doen, maar als je eerlijk tegen jezelf bent was het niet één keer perfect."

Laten we elkaar even in waarde laten. Het is best logisch om niet meteen de teugel te verschuiven op een jong paard. Maar het legt wel de weg open voor een interessante discussie. Hoe ontspan je een jong paard zo danig dat ze genoeg rust heeft om met jou te werken. Want het einddoel is nog steeds aanspanning zonder spanning, die basis moet je goed leggen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:14

Ik heb ooit ook een jonge merrie gereden die enkel vluchtte, die was ingereden met slof. Had dus een hele omscholing voor de boeg. Na elkaar wat te leren kennen met gewoon contact teugel ben ik gaan zoeken wat hielp. En je zou het niet verwachten maar.. Ik moest haar helemaal loslaten, geen contact en alles op zit. Zo kon ik haar sturen en kalmeerde ze ook. Ik reed geen hoeken in en mijn voltes waren ovalen, maar mijn doel was ontspanning, die hoeken kwamen wel!

Sam ik geef je gelijk dat je dat nu niet doet, het is ten slotte een jong paard en volledig het tegenovergestelde van zyalda, maar eens jullie elkaar wat beter kennen zou je zeker er aan kunnen denken om haar die vrijheid en vertrouwen te geven.