Citaat:Al doen ze dat eigenlijk alleen omdat ze niet goed kunnen sturen
Niet goed kunnen rijden, sturen kunnen zij wel daarom onstaat dit ook.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:laura1986 schreef:Ben het geheel met orienta eens. Ik vind dit meestal een nuttig topic om in ieder geval te lezen en soms ook te posten, maar nombrado weet het te verpesten door de manier van reageren.
zolang er teveel wordt geroepen over bit, aanleuning, moeite met buigen, zijn jullie allen NIET klassiek bezig!
en maakt je nog steeds geen haar beter dan een SJ of een begaafd circus persoon.
Ik heb nu al zoveel paarden in handen gehad, die of op de SJ manier, of op de KR of op de AR aan het werk geweest zijn. Die compleet stuk waren. EN alleen in onderdeeltjes bewegen konden
niet meer als geheel.
Paarden met enorme onderhalsen, paarden met nauwelijks kontspieren die een passage of piaffe moesten doen.
Gek genoeg heb ik dit soort stukke paarden op een GP dressuurstal waar ik ooit stond nog nooit gezien.
Dat was trouwens gewoon een dressuurstal, met kennis van zaken.
Paarden waren allemaal goed in verhouding in de spieren, bewogen door het lijf en werden echt niet aan de lange lijnen gezet.
sporter schreef:orienta schreef:Ik irriteer me kapot dat jij altijd iedereen af zit te zeiken en het zelf allemaal zo goed weet
Jij? Dat geld voor 90% van de posters hier. En ook van hun zogenaamde fantastische rijerij is geen foto te vinden.
nombrado schreef:Moll schreef:U onderbouwd niets, u trekt zelf medische kennis in twijfel en u gaat de elke natuur wet te boven in uw uitspraken, vragen die u steld word veel al niet mee op in gegaan omdat ze nergens op slaan.
dus veel al zijn het de mensen hier wel met elkaar eens dat u geen aanwinst bent in dit topic, en u mensen verstrekt me foutive informatie, ook zo over mij in deze.
Moll
Ik kan me nog goed herinneren, dat je je aanmeldde op een andalusier forum, als iemand die net zijn 1 ste paard had, een andalusische hengst.
daar heel wat vragen heeft gesteld , die ook leerzaam werden beantwoord.
dit was 5 jaar geleden.
De toon was daar wel heel wat kleiner dan hoe je je hier neerzet.
als klassieke instructeur?
wel knap gedaan in 5 jaar?
hoeveel paarden heb je in die 5 jaar opgeleid naar hoog nivo?
nombrado schreef:Equi_libre schreef:ok, dan begrijp ik in ieder geval wat je zegt. Punt voor mij is precies wat je als laatste aangeeft: wie en welk paard is er 100% recht? Daar kun je van alles aan doen om naar die perfectie te streven, maar ik ben er niet van overtuigd dat iemand altijd overal 100% recht kan/zal zijn en je dus altijd alleen met je bekken zou kunnen sturen. Ik begrijp wel waar je op doelt en voor een deel zie ik dat ook wel, maar ik denk dat dit meestal slechts een deel is van de hulpen waarmee je het paard stuurt. Wat dan aan de andere kant niet wil zeggen dat je dus vervolgens heel hard aan de teugels moet gaan rukken om de één of andere kant op te willen gaan. Teugel tegen de hals is bv. ook een hulp die stuurt (tenminste wel zoals ik rij); of dat KR is weet ik eigenlijk niet. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk...
kan zeker wel hoor, en is niet zo moeilijk als je denkt.
een paard zal het liefst zelf ook recht en in zijn eigen fundament juist bewegen
daarin heeft hij nl het minst last van compensaties in zijn lichaam.
daarbij is het juist ook voor de ruiter van belang dit zelf ook te kunnen.
recht zitten, in je eigen fundament en met je bekken kunnen sturen.
sporter schreef:Professor schreef:Het fundament van een paard zijn zijn 4 benen.
Het fundament van de ruiter is zijn zitbeenknobbels en staartbeentje. (dressuur)
Het fundament van de ruiter is bij springen bovenbeen knie, en het onderbeen, ondersteund door de beugels.
Niets zeggende woorden
Equi_libre schreef:Ik ben het met je eens dat het van belang is dat je recht moet zitten, in je eigen fundament en zo met je bekken moet kunnen sturen. Ik zie het alleen als onderdeel van de hulpen en niet als enige hulp.
Eén van de redenen hiervoor is dat het eerst heel vreemd, onnatuurlijk en onprettig voelt/kan voelen, als je in eerste instantie 'recht' wordt gezet; dat heb ik uit eigen ervaring mogen voelen. Dat zal voor een paard niet anders zijn en die zal iets van ongemak voelen. Zeker in het begin is dan toch meer nodig dan alleen zelf recht-zijn. Ik streef er ook naar om uiteindelijk zoveel mogelijk met mn zit te rijden, dus ik denk dat we elkaar daarin wel begrijpen. Ik zie het alleen niet zoals jij, dat als ik maar rechtzit, het 'vanzelf' goed komt.
Toevoeging: maar zie het wel als een belangrijk (aandachts)punt bij het rijden.
Equi_libre schreef:Oefening baadt kunst, dat is duidelijk. En dat de paarden een zucht van verlichting slaken als je als ruiter in balans zit, tuurlijk! Maar daarmee is de scheefheid van het paard nog niet opgelost in die zin dat ie zo maar zijn plotseling helemaal recht wordt en geen moeite meer heeft met zijn stijvere kant aan de ene kant en zijn slappere kant aan de andere. Ik neem aan dat dit toch bij jouw verreden paarden ook tijd nodig heeft om te 'rijpen'?
nombrado schreef:Equi_libre schreef:Oefening baadt kunst, dat is duidelijk. En dat de paarden een zucht van verlichting slaken als je als ruiter in balans zit, tuurlijk! Maar daarmee is de scheefheid van het paard nog niet opgelost in die zin dat ie zo maar zijn plotseling helemaal recht wordt en geen moeite meer heeft met zijn stijvere kant aan de ene kant en zijn slappere kant aan de andere. Ik neem aan dat dit toch bij jouw verreden paarden ook tijd nodig heeft om te 'rijpen'?
Ik heb denk ik als voordeel dat ik 2 paarden zelf vanaf jongsaf aan heb mogen opleiden tot nu.
Daarbij is er 1 kaarsrecht, altijd geweest. Dus, op het moment dat er iemand scheef zit op zijn rug , dat kan zowel vanuit het bekken of vanuit de schouder, ingeknikte heup, dan gaat ie echt scheef lopen.
zelfs als een ruiter met een holle rug op hem zit, gaat hij met holle rug lopen.
Het oplossen van een natuurlijke scheefheid is niet zo moeilijk
een ander verhaal is het bij een verreden paard, die misschien al 7 jaar in die scheefheid loopt.
die pak ik ook altijd eerst aan de longe om recht te werken, alvorens ik erop ga.
dat duurt inderdaad langer.
Ik had er hier 1 , die liep aan de longe met zijn buitenachterbenen buiten het spoor van zijn voorbenen, zo scheef was hij.
Gelukkig gaat dat op die wijze wel goedkomen.
nombrado schreef:Daarbij is er 1 kaarsrecht, altijd geweest.