Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:09

Picasso schreef:
Ik vind dat een fijn filmpje Simpelman. Durf verder niet zo goed commentaar te geven op het rijden van een ander, ben het wel eens met het commentaar van Simpelman op de video van Gypsy: voorwaarts was ook wat bij mij naar boven kwam. Zie het eerlijk gezegd wel vaker in filmpjes die hier voorbij komen.... er wordt veel aandacht besteed aan het neerwaarts en het voorwaarts wordt vergeten, terwijl dat volgens mij stap 1 is. Zie soms een krabbelend paard voorbij komen met de neus op de grond maar geen drang naar voren. Fijne filmpjes van bokkers hier vind ik bijvoorbeeld die van Horseware... heb het idee dat die juist begrepen heeft hoe het 'moet'.... :o

hier sluit ik me bij aan. ook mijn posts van begin deze week. Ik heb hem iets meer opgepakt en voorwaarts gevraagd. hij loopt echt super op het moment. Hij reageert super fijn op verligde zit in gallop. dan strekt hij heerlijk naar voren maar dan kan ik hem ook naar de hand toe rijden... heerlijk gevoel. hij voelt dan ook veel groter in zijn bewegingen, je hoort hem echt afdrukken. best feeling ever!!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:11

Picasso schreef:
DarkoFoitzik schreef:
mooi filmpje, ze heeft soms wel echt aparaten van bitten in de mond van de paarden. maar goed, een bit is zo scherp en of bot als de mensen hand die hem gebruikt.

Ik vraag me echt af of zo'n bit nodig is: rijdt mijn paardjes beide op gewone dubbelgebroken trensjes... gaat prima.

Ik rij mijn belgisch trekpaard al jaren met enkelgebroken bit dat mooi rond en wat dicker is. hij loopt er prima op. het moet toch mogelijk zijn om hoog niveau te rijden zonder stang en trens?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:16

Picasso schreef:
Ik vind dat een fijn filmpje Simpelman. Durf verder niet zo goed commentaar te geven op het rijden van een ander, ben het wel eens met het commentaar van Simpelman op de video van Gypsy: voorwaarts was ook wat bij mij naar boven kwam. Zie het eerlijk gezegd wel vaker in filmpjes die hier voorbij komen.... er wordt veel aandacht besteed aan het neerwaarts en het voorwaarts wordt vergeten, terwijl dat volgens mij stap 1 is. Zie soms een krabbelend paard voorbij komen met de neus op de grond maar geen drang naar voren. Fijne filmpjes van bokkers hier vind ik bijvoorbeeld die van Horseware... heb het idee dat die juist begrepen heeft hoe het 'moet'.... :o

Er kan ook een bewuste reden achter zitten dat een paard minder voorwaarts oogt maar wel zijn ruime beweging behoudt en niet gaat lopen sloffen.
Ik laat paard vaak bewust "hoog" in stap lopen, net op het randje dat ze liever zelf in draf willen , dat is best pittig voor paard om te doen en maakt ze sterker.
Of bewust onderin de draf, is ook pittig voor ze, maar dan wel met behoud van afdruk en losheid in lijf.
Of bedoel je wat anders algemeen ?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:17

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:20

DarkoFoitzik schreef:
Ik rij mijn belgisch trekpaard al jaren met enkelgebroken bit dat mooi rond en wat dicker is. hij loopt er prima op. het moet toch mogelijk zijn om hoog niveau te rijden zonder stang en trens?

Inderdaad...waarom niet? Ik ken zelfs ruiters die bitloos grand prix rijden.

Of ruiters die het zonder bit en zadel doen.
https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:22

Nou mijn insteek is: passen groter maken....niet sneller en daardoor vaak korter. Maar sommige mensen zijn zo gefocused op dat met de neus naar de grond en vergeten dat voorwaarts (in grotere passen en naar voren rijden, uitschuiven) een eerste vereiste is volgens mij.

En inderdaad: ik denk dat ook een GP proef op een trensje gereden kan worden. Volgens mij heb je al dat ijzerwerk niet zo nodig. My 2 cents :o

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:23

Bitloos is niet iets voor mij; mis dan toch echt het contact met paardenmond.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:26

Gypsy: wat mij het meeste opviel van je filmpje, je doet van alles en nog wat van oefeningen. Maar om eerlijk te zijn, je rond geen enkele correct af. Een mooie ronde volte met correcte lengtebuiging heb ik niet herkend. Die paar keer van hand veranderen was noch diagonaal noch door een acht. Ook de hoefslag rond met de 4 hoeken mooi gelijk gereden is een goede oefening en dat heb ik niet gezien. Dan rij je daar af en toe kriskras door de baan waar ik geen enkele oefening in herken. Oefeningen zo correct mogelijk rijden hebben hun nut hoor :=

Mijn tip aan jou: werk oefening per oefening correct af. Begin bij de grote volte, die heeft 4 raakpunten en daartussen 4 gelijke delen. Begin klein: 2 delen mooi gebogen? Beloon! En laat even stappen met lange teugel. 20 stappen later pak je terug op en begin je opnieuw. Splits elke oefening op in onderdelen, zo ook voor het rijden van de acht, slangevoltes en gebroken lijnen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:55

Hoe vraag je een paard dan te verruimen? Bij mij gaat hij gewoon sneller als ik aandruk. Moet je dan meer tegenhouden van voor?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:02

Voelen... xxdomiixx... als hij sneller gaat als je je been aan legt... heb je dan wel aan de andere voorwaarden voldaan?.. sneller gebeurt vaak als de hulp hem wat overvalt, of als paard nog niet netjes over de rug gaat, als je hem uit het ritme duwt... tegenhouden van voren zorgt dan niet voor meer ontspanning... hulp wat kleiner maken.. en vanuit ontspanning opzoek naar de ruimer pas.
Hij hoeft ook niet meteen in één keer drie hoefjes over te zetten ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:10

@Sjolvir (jij wilde toch ook feedback op je filmpje?) ... qua tempo gaat het best prima, het ziet er actief en vlot uit... maar zo van die korte stukjes waar je even het beeld door schiet is best lastig om iets zinnigs over te zeggen. Wat ik zelf zou willen zien is dat hij iets meer naar het bit toereikt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:10

DarkoFoitzik schreef:
mooi filmpje, ze heeft soms wel echt aparaten van bitten in de mond van de paarden. maar goed, een bit is zo scherp en of bot als de mensen hand die hem gebruikt.

Wanneer je het paard naar de hand ziet strekken is het goed.
Precies de reden waarom je zoveel achter de loodlijn ziet rijden, die paarden strekken niet naar de hand.

De bitten die je ziet zijn antiekachtige bitten, daar heb ik niet zoveel verstand van maar het ijzer zit vooral aan de buitenkant, het lijkt meer dan het is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:23

Bij stang en trens komt een ophouding of begrenzing nou eenmaal anders door dan op trens alleen.
Ik heb daar geen oordeel over, doe vooral wat je zelf prettiger vind.

Solvir, leuke pony, lekker aan het werk :j
Met de korte stukjes is de opbouw van de oefeningen echter lastig te zien.
Wat je wellicht iets kan verbeteren is de middendraf geleidelijker in te zetten waarbij hij de kans krijgt in je hand te klimmen. Nu is hij soms op het randje van over het tempo waardoor je dan moet tegen houden. Maar dat is maar een detail.
Volgens mij ben je prima aan het rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:28

xxdomiixx schreef:
Hoe vraag je een paard dan te verruimen? Bij mij gaat hij gewoon sneller als ik aandruk. Moet je dan meer tegenhouden van voor?

Hals strekken én voorwaarts.
De sleutel is het hals strekken.
Hals strekken is voor het paard: mentaal loslaten, poll/nek openen, onderkaak loslaten, onderhals ontspannen, ruglijn loslaten, schoft uitwaaieren, buigen in de knieën.
Hier en alleen hier van uit kan hij correct voorwaarts gaan.

Je moet dus beide voorwaarden opzetten.
Het gemakkelijkste om te beginnen is neerwaarts en op het moment dat hij gaat voorwaarts.
Veel paarden komen dan weer omhoog, dat geeft niet, gewoon opnieuw, telkens weer. Aangeven aan je paard wat goed is en wat je niet wilt. Braaf (laag) en Nee nee (puntig).
Het moment neerwaarts>voorwaarts is hét moment dat je de achterhand veel intenser belast, telkens één of meer passen en je bereikt op den duur je doel.

Als je dit na een tijd een beetje aan begint te voelen kun je door weerstand te bieden op het moment van omhoog komen je paard aangeven dat hij niet omhoog moet komen. (nee nee)
Dat noemt men de weerstand biedende hand, deze komt niet van zijn plaats wanneer het paard er tegenin wil gaan en volgt soepel en zacht als het paard loslaat.
Maar eerst het begin voor jullie beiden, neerwaarts>voorwaarts als twee in elkaar vallende onderdelen.

Je moet het eerst voelen.

Een paard komt voor omhoog om de achterhand te ontlasten......

En overigens, alles altijd eerst in stap, tot dat goed gaat en dan in draf, gaat de draf goed dan krijg je de galop gratis erbij.
Galop probleem, terug naar draf, draf probleem terug naar stap.
Voorwaarts.
(Een van mijn eerste lessen 1968, van een kolonel van de cavalerie (82jr))
Hij had gelijk...

Bij correct trensgebruik zal een paard de inwerkingshoek van de trens naar de mondhoeken willen manipuleren, neus voor de loodlijn, vallende hals. (Naar het bit toe strekken)
Een stang brengt de kin/onderkaak terug richting borst en de kinketting opent de poll en richt op.
Het is op den duur een spel tussen die beide.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:31

Interessante filmpjes komen voorbij.
Ik kan wel niets echt zinnig meer bijvoegen en ga mee met de commentaren die al gegeven zijn. Gysy rustig en voorwaarts :-) en Solvir, ga ik ook akkoord vooral met de post van Evelijn. Hij loopt op zich wel zijn, maar mag inderdaad wat meer naar het bit toe lopen. Af en toe miste ik dat hij vanuit de schoft omhoog komt, en denk wel dat dat al mag bij dit paard. Correct me if i'm wrong... Verder zou ik erop letten dat je niet te ver naar achter 'hangt'. Bovenlichaam moet net iets meer naar voor. Makkelijker om je paard ook zo in balans te houden.
Biscaya Mooi paard!!

Ik heb ook enkele filmpjes van mijn paard aan de longe. Nog veel werk aan, was ook niet 1 van de betere keren. Maar lijkt me ook fijn de mindere momenten te delen.
Het is me niet gelukt de filmpjes na elkaar te zetten. Ook had ik nog een filmpje van rechtsom in draf meer, maar die heb ik precies vergeten.
Als er iets opvalt, gelieve het te melden, paard komt uit periode van manken en niet manken door zwakke knieën. Geen schade maar wel telkens een overbelasting.
Overgangen naar stap zijn heel moeilijk voor hem, en maakt daarin ook nog taktfouten, het gaat wel steeds beter gelukkig! De overgang kan je ook zien in het 2de filmpje helemaal op het eind.

https://www.youtube.com/watch?v=N1ddKytcCN8
https://www.youtube.com/watch?v=n1et4N0VBKY
https://www.youtube.com/watch?v=wDeVNE6LxME
https://www.youtube.com/watch?v=4yxIl194wTU
https://www.youtube.com/watch?v=aHoOG_JG7ko

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:47

Voor wie kokeren niet kende, filmpje 3 ! :D
Mooi dier chocooprins! Loopt lekker ruim, komt vast goed. Ook hier een bekende met zwakke knieën en telkens overbelasting.. :(

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:28

@Chocooprins, in gallop doet hij toch heel goed zijn best. De bodem lijkt me erg zwaar lopen voor het paard. maar dit ziet er zeker niet verkeerd uit. hij blijft lekker voorwaarts en laat vaak zijn bovenlijk los. hij mist nog wat kracht. vooral in filmpje drie, daar valt hij terug in de gallop zodra ui zijn rug mooi rong maakt maar ga zo door.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:31

Hij mist inderdaad nog kracht in de achterhand.
Je ziet dat terug in de knieheffing, die geeft aan dat hij de voorhand nog niet voldoende vrij maakt.
Geduld, lekker doorgaan.

Tempo mag ietsje lager, is net wat te gejaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:35

Voorwaarts bereik ik door te voelen; door er al aan te denken dat ik de passen grooooooter wil maken, de rug en nek los wil hebben. Ik kan ze ook gewoon sneller laten lopen, maar dan gebeurt er niks in het ruimer maken. Kan het helaas niet uitleggen; kwestie van voelen bij mij. Ik stap eerst ook gewoon in een houding die voor de paardjes het prettigst is, tenzij ze onder me uit willen lopen, dan bied ik wat weerstand van voor. Gaandeweg pak ik ze meer 'op'. Laat ze ook niet constant stofzuigeren of 'stretchen' zoals dat hier genoemd wordt, wel laat ik ze door de hele training heen weer halsstrekken in alle gangen en probeer te voelen hoe los ze zijn. Dat heb ik de hele training in mijn hoofd; ik wil 'm los maar voorwaarts hebben, passen groot en zo weinig mogelijk druk van voor. Probeer weleens kleiner te draven om vervolgens weer groter weg te draven, zo ook in galop doe ik dat. Rug zo los en deinend mogelijk. Of ik het goed doe, weet ik niet: paardje wordt er blij van en is losser dan vroeger. Er zal dus wel iets goed gaan.... P

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:54

Haha, zit op mijn werk dus had de filmpjes hier zonder geluid, straks een luisteren haha. Hij had wel een beetje stress, want dan schud hij ook altijd eens met zijn hoofd. En dat doet hij altijd bij stress. En dat doet hij hier op het eind van het 3de filmpje ook.

Ik hoop dat het goed komt, maar hij loopt toch telkens beter, en vooral in die overgang naar stap zie je dat.
Wel merk ik omdat hij rechtsachter het meest last had, dat linksvoor zijn schouder telkens wat gespannen aanvoelt (compensatie), ook is hij daar minder soepel. Zie je als hij bijvoorbeeld iets op de grond wil nemen, dan buigt hij telkens in het linkervoorbeen, terwijl hij dat rechts niet zou doen.
Ook zie ik hem soms beetje knikken in zijn voorknie als hij ergens op stand staat. Even wachten totdat de osteo weer kan komen (woon in een regio waar er precies geen zadelpassers/fysio's/osteo's ect wonen).
SheeNegro hoe merkte je dat die knieën bij de jouwe? Heb je bepaalde dinigen gedaan om ze sterker te krijgen?

Edit: zie net een hele reeks berichten dus ook even antwoorden

DarkoFoitzik, klopt de bodem is iets te zwaar, is nieuw zand. En normaal zou die met heeeeeel veel water mooi vlak moeten worden. Maar gaat precies moeizamer dan gedacht...
Ik wissel af tussen in de longeercircel en buiten, waar de piste dan ofwel water is ofwel mooi vak en stevig :D. Merk dat hij beter wordt van te wisselen van bodem.
Verder laat ik hem regelmatig balkjes draven, heeft hij op zich weinig moeite mee, hoe ver of hoe dicht je ze ook zet, hij redt zich wel. Maar wel goed om sterker te worden denk ik.

Simpelman, hoe bedoel je knieheffing? Ik zie ook altijd wat in die achterhand, zoals de galop, precies dat hij niet helemaal weg kan. Maar kan het gewoon niet echt goed uit leggen.
Over het tempo twijfel ik altijd... Omdat hij snel in achteruit denkt onder het zadel, en ik vind hem snel te traag ogen. Maar zal hem wat langzamer proberen laten draven. (wordt hij wel beter taktmatig van vind ik zelf)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:43

Chocooprins ik ben verliefd op jouw paard <3

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:58

Oke nu is het mij een stuk duidelijker hor dat verruimen correct moet :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:09

Horseware schreef:
Chocooprins ik ben verliefd op jouw paard <3

Haha Bedankt! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:12

Simpelman en DarkoFoitzik, hoe precies voorwaarts? Vlotter aan het been, snellere passen, ruimere passen? Achterbeen actiever?
@Sheenegro: De linkerhelft van de bak is op veel plekken behoorlijk zwaar, dus ik ben eigenlijk vooral bezig om mijn lijnen over de fijne stukken uit te zetten en de echt mulle plekken zoveel mogelijk te mijden. := Van de zomer zouden er tapijtsnippers doorheen gaan maar voorlopig moet ik het hier mee doen. Soms ga ik daarom ook naar een strandje in de buurt, die bodem is perfect, alleen word paardlief daar altijd zo heet, dan krijg je weer het andere uiterste. :roll:
Inbuigen aan een lang teugeltje met neus in de wind kunnen we, alleen en nageven en inbuigen moeten we dus nog leren. We vinden het allebei veel tegelijk. :=

Dankjulliewel allemaal voor de tips! Ik ga er mee aan de slag, wou sowieso proberen binnenkort op het strandje aan de slag te gaan, ik ga kijken of ik een cameraman kan vinden dan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:19

Voorwaarts is het wanneer je paard zich niet vast zet maar voor jouw aandrijvende hulpen meer energie inzet.
Het gevoel alsof hij onder voor je uit komt.
Het gevoel van een optrekkende motorfiets, maar dan minder.

Hij loopt nu te sloffen, het heeft niet al te veel zin of veel figuren te rijden en je te focussen op het neerwaarts, je paard wil dat al gemakkelijk.
Focus je op het voorwaarts, daar op is alles gebouwd.