Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:laura1986 schreef:Als je enkel met je buitenbeen af zou zetten tuimel je om / val je op binnen.
hoe stuur jij dan een bocht in met je benen/bekken?
bv, je gaat ineens naar links?
nombrado schreef:sporter schreef:Hans Anders?
en hoe zie jij het dan?
sporter schreef:Je hebt het eerst over in de natuur en dan over de ruiter die naar links gaat hangen. Volgens mij zit er in de natuur geen ruiter op![]()
Sorry als jij serieus van mening bent dat een paard een wending in zet met zijn buiten achter been dan liggen onze gedachten hierover zo mijlen ver uit elkaar dat ik niet eens meer een poging ga doen op 1 lijn te komen
nombrado schreef:sporter schreef:Je hebt het eerst over in de natuur en dan over de ruiter die naar links gaat hangen. Volgens mij zit er in de natuur geen ruiter op![]()
Sorry als jij serieus van mening bent dat een paard een wending in zet met zijn buiten achter been dan liggen onze gedachten hierover zo mijlen ver uit elkaar dat ik niet eens meer een poging ga doen op 1 lijn te komen
google maar eens op vertraagde filmpjes , van paarden in de natuur als ze bewegen
daarbij zie je duidelijk dat ze met hun buitenbeen afzetten en daarbij hun heup brengen in de richting dat ze heen gaan.
Maar waarmee denk jij dan dat een paard een wending inzet?
Equi_libre schreef:Nog steeds aan het meelezen zie ik dit buitenachterbeen in de bocht weer voorbij komen. Nombrado: je hebt dit kennelijk uitgebreid bestudeerd hoe dit gaat en dat zou best kunnen. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Maar een paard heeft 4 benen, dus mijn vraag is wat gebeurd er vervolgens, als dat buitenachterbeen zn werk heeft gedaan om de bocht in te zetten? En daarnaast: kun je me uitleggen waarom het belangrijk is met welk been hij begint? Niet om te zeuren hoor, maar jij hecht hier veel waarde aan en ik wil kunnen begrijpen waarom en of ik hierin met je mee kan gaan of niet. Ik zit nl. meer in de lijn van het is een beweging die idd ergens begint, maar daar niet gelijk eindigt. Waarom zou je als ruiter alleen dat voor ogen moeten houden en niet dat ie vervolgens ook zijn andere benen iets laat doen, om de rest van zijn lijf nog buiten beschouwing te laten.
Abacab schreef:Nomb, ik begrijp niet waarom jehet paard niet in zijn geheel bekijkt maar het paard jusit gaat opdelen in stukjes.
nombrado schreef:Zooist schreef:Maar gaat het paard zijn neus nu achterna of niet?
mijn paard kan prima links of rechts kijken en rechtdoor lopen.
als jou paarden dit niet kunnen, is er zeker iets mis in de schouderspieren of halsspieren/gewrichten
Equi_libre schreef:Dus als ik je goed begrijp zeg je dan: als het startpunt/uitgangspunt goed is, komt de rest van zelf ook goed? Even simpel samengevat.
liljebo schreef:Nog eentje om de bewegingen goed te bestuderen, zowel het overbrengen van gewicht naar achterhand als het inzetten van een bocht
http://www.youtube.com/watch?v=_5C5R63TLb0
Equi_libre schreef:ok, dan begrijp ik in ieder geval wat je zegt. Punt voor mij is precies wat je als laatste aangeeft: wie en welk paard is er 100% recht? Daar kun je van alles aan doen om naar die perfectie te streven, maar ik ben er niet van overtuigd dat iemand altijd overal 100% recht kan/zal zijn en je dus altijd alleen met je bekken zou kunnen sturen. Ik begrijp wel waar je op doelt en voor een deel zie ik dat ook wel, maar ik denk dat dit meestal slechts een deel is van de hulpen waarmee je het paard stuurt. Wat dan aan de andere kant niet wil zeggen dat je dus vervolgens heel hard aan de teugels moet gaan rukken om de één of andere kant op te willen gaan. Teugel tegen de hals is bv. ook een hulp die stuurt (tenminste wel zoals ik rij); of dat KR is weet ik eigenlijk niet. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk...
liljebo schreef:http://www.youtube.com/watch?v=MWBiChzPcAo
Hier zie je soms het paard de bocht inzetten dmv binnenbeen, maar in die gevallen is het paard naar buiten gesteld. Lijkt me dat je dat als ruiter niet wilt ivm balans? Je ziet later in het filmpje het paard de bocht inzetten dmv hoofdbeweging in de juiste richting. Paard gaat dan goed gesteld.
Dus zou ik aan de hand van deze filmpjes willen zeggen dat het maken van een wending wel degelijk een samenspel is waarbij zeker de hals in de goede richting gebogen dient te worden om een mooie gebalanceerde wending te krijgen?
(roep maar als ik iets stoms zeg)