Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:54

Maar nombrado wat wil je hier mee zeggen?
Het is toch logisch dat het een samenspel is van het hele lichaam en niet uit één onderdeel komt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:55

piepenfiets schreef:
Helaas loop ik alleen op 4 benen na een te gezellig feestje

:= :=

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:58

nombrado schreef:
laura1986 schreef:
Als je enkel met je buitenbeen af zou zetten tuimel je om / val je op binnen.

hoe stuur jij dan een bocht in met je benen/bekken?
bv, je gaat ineens naar links?

Waarom vraag je dit aan mij?

Ik maak geen bocht met mn benen of bekken, ik gebruik als ik loop mn hele lijf. Hoe ik het te paard nu precies moet doen ben ik nog niet uit. Ik gebruik in ieder geval ook mn teugels, en ik vermoed ook dat het 1 beweging in mn lijf is. Niet alleen een been of mn bekken wat stuurt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:01

nombrado schreef:
sporter schreef:
Hans Anders? :')

en hoe zie jij het dan?

Je hebt het eerst over in de natuur en dan over de ruiter die naar links gaat hangen. Volgens mij zit er in de natuur geen ruiter op :+
Sorry als jij serieus van mening bent dat een paard een wending in zet met zijn buiten achter been dan liggen onze gedachten hierover zo mijlen ver uit elkaar dat ik niet eens meer een poging ga doen op 1 lijn te komen :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:10

Nog steeds aan het meelezen zie ik dit buitenachterbeen in de bocht weer voorbij komen. Nombrado: je hebt dit kennelijk uitgebreid bestudeerd hoe dit gaat en dat zou best kunnen. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Maar een paard heeft 4 benen, dus mijn vraag is wat gebeurd er vervolgens, als dat buitenachterbeen zn werk heeft gedaan om de bocht in te zetten? En daarnaast: kun je me uitleggen waarom het belangrijk is met welk been hij begint? Niet om te zeuren hoor, maar jij hecht hier veel waarde aan en ik wil kunnen begrijpen waarom en of ik hierin met je mee kan gaan of niet. Ik zit nl. meer in de lijn van het is een beweging die idd ergens begint, maar daar niet gelijk eindigt. Waarom zou je als ruiter alleen dat voor ogen moeten houden en niet dat ie vervolgens ook zijn andere benen iets laat doen, om de rest van zijn lijf nog buiten beschouwing te laten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:14

sporter schreef:
Je hebt het eerst over in de natuur en dan over de ruiter die naar links gaat hangen. Volgens mij zit er in de natuur geen ruiter op :+
Sorry als jij serieus van mening bent dat een paard een wending in zet met zijn buiten achter been dan liggen onze gedachten hierover zo mijlen ver uit elkaar dat ik niet eens meer een poging ga doen op 1 lijn te komen :)

google maar eens op vertraagde filmpjes , van paarden in de natuur als ze bewegen
daarbij zie je duidelijk dat ze met hun buitenbeen afzetten en daarbij hun heup brengen in de richting dat ze heen gaan.
Maar waarmee denk jij dan dat een paard een wending inzet?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:18

nombrado schreef:
sporter schreef:

google maar eens op vertraagde filmpjes , van paarden in de natuur als ze bewegen
daarbij zie je duidelijk dat ze met hun buitenbeen afzetten en daarbij hun heup brengen in de richting dat ze heen gaan.
Maar waarmee denk jij dan dat een paard een wending inzet?

Ja zeker :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:20

Equi_libre schreef:
Nog steeds aan het meelezen zie ik dit buitenachterbeen in de bocht weer voorbij komen. Nombrado: je hebt dit kennelijk uitgebreid bestudeerd hoe dit gaat en dat zou best kunnen. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Maar een paard heeft 4 benen, dus mijn vraag is wat gebeurd er vervolgens, als dat buitenachterbeen zn werk heeft gedaan om de bocht in te zetten? En daarnaast: kun je me uitleggen waarom het belangrijk is met welk been hij begint? Niet om te zeuren hoor, maar jij hecht hier veel waarde aan en ik wil kunnen begrijpen waarom en of ik hierin met je mee kan gaan of niet. Ik zit nl. meer in de lijn van het is een beweging die idd ergens begint, maar daar niet gelijk eindigt. Waarom zou je als ruiter alleen dat voor ogen moeten houden en niet dat ie vervolgens ook zijn andere benen iets laat doen, om de rest van zijn lijf nog buiten beschouwing te laten.

Als een paard juist (dus ook op zijn natuurlijke manier) zijn bekken /achtebeen gebruikt waarvoor het bedoeld is, om zo zijn lijf gebruiken waarvoor het bedoeld is,
het lichaam buigt op deze wijze natuurlijk de bocht in, de rug in de juiste stand, de stelling is prima en de buiging in het lijf.
als je weet als ruiter, dat het op deze wijze gebeurd, zal je dus iets met je zit moeten doen, om het paard die impuls te geven die bocht te maken.
dat kan je als ruiter dan zowel met lange teugel, alle bochten en zelfs wijken en appuyeren of verzamelen.
(de sprongen ben ik nog niet uit met mijn zit :D ;) :+

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:20

Nomb, ik begrijp niet waarom jehet paard niet in zijn geheel bekijkt maar het paard jusit gaat opdelen in stukjes.

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:22

Maar gaat het paard zijn neus nu achterna of niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:23

Abacab schreef:
Nomb, ik begrijp niet waarom jehet paard niet in zijn geheel bekijkt maar het paard jusit gaat opdelen in stukjes.

er zal ergens een stuur moeten zijn
zowel bij ons, als bij een paard.
het is niet het indelen in stukjes maar wel het besef , helemaal als ruiter, dat het stuur achter zit.
dat is ook waarom er in alle boeken staat van achter naar voren.
hoe kan een paard anders, als hij totaal verzameld op de achterhand toch een bocht kunnen maken?
(andersom zou dat niet kunnen, als ie op zijn voorbenen staat, een bochtje draaien ;) )

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:24

Dus als ik je goed begrijp zeg je dan: als het startpunt/uitgangspunt goed is, komt de rest van zelf ook goed? Even simpel samengevat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:24

Zooist schreef:

mijn paard kan prima links of rechts kijken en rechtdoor lopen.
als jou paarden dit niet kunnen, is er zeker iets mis in de schouderspieren of halsspieren/gewrichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:27

nombrado schreef:
Zooist schreef:

mijn paard kan prima links of rechts kijken en rechtdoor lopen.
als jou paarden dit niet kunnen, is er zeker iets mis in de schouderspieren of halsspieren/gewrichten

Waar slaat die laatste regel nu weer op? %)
Waar zeg ik dat mijn paarden dat niet kunnen?
Opmerkingen maken over woordblindheid maar zelf kan je voor geen meter lezen wat er staat :n :r

Ik heb overigens alleen een stuur op mijn fiets en in mijn auto!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:28

Equi_libre schreef:
Dus als ik je goed begrijp zeg je dan: als het startpunt/uitgangspunt goed is, komt de rest van zelf ook goed? Even simpel samengevat.

eigenlijk wel
in feite beweegt het paard dan zo, zoals het bedoeld is.
zo simpel is het dus eigenlijk... ;)
is het bekken dus recht, en wordt er juist recht een wending ingezet, dan kan alles en is alles simpel.
is die rechtheid er nog niet (dat kan ook millimeter scheefheid in bekken zijn) dan kan dat nog niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:28

nombrado schreef:

Als wij er opzitten zijn wij het stuur

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:29

Nombrado,kunt u nog eens uitleggen waarom u met optoming rijdt?
Dat zou toch niet nodig zijn in uw stijl

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:30

[quote="Zooist"]

simpel weg, door je opmerking dat het paard zijn neus achternagaat.
letterlijk bekeken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:31

http://www.youtube.com/watch?v=MWBiChzPcAo

Hier zie je soms het paard de bocht inzetten dmv binnenbeen, maar in die gevallen is het paard naar buiten gesteld. Lijkt me dat je dat als ruiter niet wilt ivm balans? Je ziet later in het filmpje het paard de bocht inzetten dmv hoofdbeweging in de juiste richting. Paard gaat dan goed gesteld.
Dus zou ik aan de hand van deze filmpjes willen zeggen dat het maken van een wending wel degelijk een samenspel is waarbij zeker de hals in de goede richting gebogen dient te worden om een mooie gebalanceerde wending te krijgen?

(roep maar als ik iets stoms zeg)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:31

Abacab schreef:
nombrado schreef:

Als wij er opzitten zijn wij het stuur

precies,
net als fietsen zonder handen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:35

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:37

ok, dan begrijp ik in ieder geval wat je zegt. Punt voor mij is precies wat je als laatste aangeeft: wie en welk paard is er 100% recht? Daar kun je van alles aan doen om naar die perfectie te streven, maar ik ben er niet van overtuigd dat iemand altijd overal 100% recht kan/zal zijn en je dus altijd alleen met je bekken zou kunnen sturen. Ik begrijp wel waar je op doelt en voor een deel zie ik dat ook wel, maar ik denk dat dit meestal slechts een deel is van de hulpen waarmee je het paard stuurt. Wat dan aan de andere kant niet wil zeggen dat je dus vervolgens heel hard aan de teugels moet gaan rukken om de één of andere kant op te willen gaan. Teugel tegen de hals is bv. ook een hulp die stuurt (tenminste wel zoals ik rij); of dat KR is weet ik eigenlijk niet. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:39

liljebo schreef:
Nog eentje om de bewegingen goed te bestuderen, zowel het overbrengen van gewicht naar achterhand als het inzetten van een bocht

http://www.youtube.com/watch?v=_5C5R63TLb0

Mooi filmpje :j
Die blauwe (lees: met het blauwe halster) doet zelfs de rollkur :):)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:42

Equi_libre schreef:
ok, dan begrijp ik in ieder geval wat je zegt. Punt voor mij is precies wat je als laatste aangeeft: wie en welk paard is er 100% recht? Daar kun je van alles aan doen om naar die perfectie te streven, maar ik ben er niet van overtuigd dat iemand altijd overal 100% recht kan/zal zijn en je dus altijd alleen met je bekken zou kunnen sturen. Ik begrijp wel waar je op doelt en voor een deel zie ik dat ook wel, maar ik denk dat dit meestal slechts een deel is van de hulpen waarmee je het paard stuurt. Wat dan aan de andere kant niet wil zeggen dat je dus vervolgens heel hard aan de teugels moet gaan rukken om de één of andere kant op te willen gaan. Teugel tegen de hals is bv. ook een hulp die stuurt (tenminste wel zoals ik rij); of dat KR is weet ik eigenlijk niet. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk...

kan zeker wel hoor, en is niet zo moeilijk als je denkt.
een paard zal het liefst zelf ook recht en in zijn eigen fundament juist bewegen
daarin heeft hij nl het minst last van compensaties in zijn lichaam.
daarbij is het juist ook voor de ruiter van belang dit zelf ook te kunnen.
recht zitten, in je eigen fundament en met je bekken kunnen sturen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:43

liljebo schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=MWBiChzPcAo

Hier zie je soms het paard de bocht inzetten dmv binnenbeen, maar in die gevallen is het paard naar buiten gesteld. Lijkt me dat je dat als ruiter niet wilt ivm balans? Je ziet later in het filmpje het paard de bocht inzetten dmv hoofdbeweging in de juiste richting. Paard gaat dan goed gesteld.
Dus zou ik aan de hand van deze filmpjes willen zeggen dat het maken van een wending wel degelijk een samenspel is waarbij zeker de hals in de goede richting gebogen dient te worden om een mooie gebalanceerde wending te krijgen?

(roep maar als ik iets stoms zeg)

Schokkend nieuws :+

Nooit opgevallen dat springruiters vaak hun paard naar buiten stellen :)*
Al doen ze dat eigenlijk alleen omdat ze niet goed kunnen sturen :+