DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:51

QQQQ schreef:
Niet noodzakelijk in overeenstemming met de natuurlijke bewegingsafloop, niet noodzakelijk in overeenstemming met de anatomie.
Het paard leert "het" misschien vlotter en/of makkelijker op die manier, maar het gevaar is groot dat het bepaalde dingen enkel als trucje leert, waardoor het risico groot is dat de gymnastische waarde van bepaalde oefeningen verloren gaat.

Het door jou vetgedrukte staat niet voor niets tussen haakjes Q.
Volgens mij is de gymnastische waarde juist hoger omdat de hulpen logischer zijn voor het paard. Maar ik denk dat anderen beter zijn in het uitleggen van die "nieuwe" hulpengeving, daar ben ik niet goed genoeg "geschoold" in Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:02

Aimee schreef:
Volgens mij is de gymnastische waarde juist hoger omdat de hulpen logischer zijn voor het paard. Maar ik denk dat anderen beter zijn in het uitleggen van die "nieuwe" hulpengeving, daar ben ik niet goed genoeg "geschoold" in Lachen
Die uitleg staat al opgeschreven door die "anderen" en gaat niet heel veel verder dan het "simpeler" zijn.
Ik zie niet in, hoe het logisch voor een paard moet zijn, dat ie bijv. van achteruit moet beginnen met "remmen" als je 'm aan de voorkant trekt. Of dat ie achteruit moet lopen, als je 'm aan de voorkant trekt.
Je kan hem uitleggen wat je bedoelt, met beloning op tijd, daarmee begrijpt ie wat je wilt, maar is het nog niet een logisch gevolg van je hulp.
Wat bijv. als je wilt dat ie in het achterwaarts gaan z'n benen beter optilt? Dat kan je 'm niet met hand alleen bijbrengen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:07

Nee daar heb je toch echt zit en been voor nodig ( of de lange zweep van de grond af).
Vraag is en blijft of je dan bezig bent met africhten of trainen en beter maken.
Ik vind dan tegen het paard zeggen TERRRRUG nog het logischte, en dan vind ik dant we ook weer moeten mogen klakken met de tong.
Of hee jaaa iemand met het centenbakje laten rinkelen bij de passage.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:08

Nou Q.... ik weet zeker dat die nieuwe hulpengeving beter en uitgebreider uit te leggen is dan alleen "het is simpeler". Daar zit een hele gedachtengang achter en iemand die met die hulpengeving rijdt, zou dat toch goed uit moeten kunnen leggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:25

QQQQ schreef:
Aimee schreef:
Die uitleg staat al opgeschreven door die "anderen" en gaat niet heel veel verder dan het "simpeler" zijn.
Ik zie niet in, hoe het logisch voor een paard moet zijn, dat ie bijv. van achteruit moet beginnen met "remmen" als je 'm aan de voorkant trekt. Of dat ie achteruit moet lopen, als je 'm aan de voorkant trekt.
Je kan hem uitleggen wat je bedoelt, met beloning op tijd, daarmee begrijpt ie wat je wilt, maar is het nog niet een logisch gevolg van je hulp.
Wat bijv. als je wilt dat ie in het achterwaarts gaan z'n benen beter optilt? Dat kan je 'm niet met hand alleen bijbrengen.

Dan zorg je simpelweg dat de voorwaarden voor goed achterwaarts gaan beter worden, dus je werkt aan de basisfouten, in plaats van de daardoor ontstane fouten op te lossen zoals jij dat blijkbaar wilt doen!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:18

grappig dat dit nieuwe hulpgeving wordt genoemd...... Baucher was er ook al mee bezig een aantal jaartjes terug Knipoog (oh ja maar dat is ook niet klassiek)

Horseyfries: super verwoordt. Als het paard niet actief achterwaarts gaat betekent het dat hij niet genoeg drang naar voren heeft en ga je idd terug naar het voorwaartse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:37

Kafue schreef:
Het zal dan voor het paard eenvouding zijn voor de ruiter wordt het weer verwarrend Verward

Nu dicht je het paard wel erg veel intellect toe Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:40

Aimee schreef:
Nou Q.... ik weet zeker dat die nieuwe hulpengeving beter en uitgebreider uit te leggen is dan alleen "het is simpeler". Daar zit een hele gedachtengang achter en iemand die met die hulpengeving rijdt, zou dat toch goed uit moeten kunnen leggen.
Ik zou zeggen: laat ze er maar mee komen!
Imke kwam bij de clinic niet veel verder dan wat ik al plaatste, en hun laatste boek geeft ook niet veel meer houvast.
horseyfries schreef:
Dan zorg je simpelweg dat de voorwaarden voor goed achterwaarts gaan beter worden, dus je werkt aan de basisfouten, in plaats van de daardoor ontstane fouten op te lossen zoals jij dat blijkbaar wilt doen!
Je bedoelt de voorwaartse drang weer extra opvoeren, zodat ie niet meer netjes stil kan blijven staan, zoals dat tegenwoordig schijnt te moeten? Clown

Het gevaarlijke van deze oversimplificatie van hulpen vind ik ondermeer, dat de kans erg groot is dat men zelf meer doet dan men vertelt; misschien niet met de benen (dat hoeft inderdaad niet altijd), maar dan wel met de zit - en daar hoor je ze niet meer over (behalve in het begin, waarbij nog wordt gezegd dat de zit enorm belangrijk is...).
Kafue schreef:
Vraag is en blijft of je dan bezig bent met africhten of trainen en beter maken.
Ik vind dan tegen het paard zeggen TERRRRUG nog het logischte, en dan vind ik dant we ook weer moeten mogen klakken met de tong.
Of hee jaaa iemand met het centenbakje laten rinkelen bij de passage.

Kafue begrijpt volgens mij exact mijn probleem met het systeem Ja .

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:27

Mireille1970 schreef:
Iemand trouwens die Rohdiamant x Darwin in de Z2 finale gezien??? En zich ook zo verbaast dat niemand die uitbelde? Kreupel dekt niet de lading.... jeetje!

@Mireille1970 Ja die heb ik ook gezien die liep niet goed
Dat arme paard zal ook nooit goed gaan lopen ,die heeft zwaar atrose die staat elke maand aan de infuus anders komt hij niet meer over eind zielig voor zo'n beestje.
Verder heb ik weer genoten van de kur en de show
Laatst bijgewerkt door Willeke15 op 30-01-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:59

QQQQ schreef:
Ik zou zeggen: laat ze er maar mee komen!
Imke kwam bij de clinic niet veel verder dan wat ik al plaatste, en hun laatste boek geeft ook niet veel meer houvast.

Ik weet zeker dat ik al eens uitleg heb gehoord van een topper, misschien was het wel Sjef zelf. Ook heb ik het wel eens ergens gelezen... alleen geen idee meer waar.
Verder zijn hier waarschijnlijk ook wel bokkers die het kunnen vertellen... ik zou zeggen; vraag het ze vriendelijk ipv ze te manen.... Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:59

Ik begrijp niet waarom paarden met zwaar artrose dan nog uitgebracht blijven worden, dat vind ik ergere dierkwellerij dat eens ldr.
Maar neee zulke paarden komen nooit op een dvd en in de discussie dat is nog eens ergelijk.

>Dat nieuwe rijden begrijp ik daadwerkelijk niet. En hoe gaat het dan met draf doorzitten, gebeurd dat dan wel met de zit??
>En wat heeft het nu eigenlijk dan weer te maken met het heel erg rond en extreem diep achter de loodlijn lopen. Of is het dan wel weer trekken en als je trekt om hem op ldr te krijgen loop je dan neit het gevaar dat die achterwaarts gaat of denk ik nu te extreem.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:51

Een paard leert hulpen sneller als een ruiter zelf. Het heeft niets met intellect te maken. Lopen er nog gezonde paarden rond ? Als je op elke foto of scan kijkt, vind je altijd wel iets.... Er zijn toppers met heel wat makkes..... Suc6 verder met dit gebed zonder end.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:01

Mireille1970 schreef:
Paardentango schreef:
ik ben heteroooooo

Dat dacht ik vroeger ook Lachen

Dan kan je er met LDR ook naast zitten en daar te laat achterkomen. Cool (Amsterdamse humor).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:25

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:

Dat dacht ik vroeger ook Lachen

Dan kan je er met LDR ook naast zitten en daar te laat achterkomen. Cool (Amsterdamse humor).

Kan, koffiekan, theekan... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:29

Kafue schreef:
Of is het dan wel weer trekken en als je trekt om hem op ldr te krijgen loop je dan neit het gevaar dat die achterwaarts gaat of denk ik nu te extreem.

Als je gaat trekken om hem LDR te krijgen gaat ie zeker in de staak. Alles valt en staat met het voorwaarts en nageeflijk zijn van je paard en niet je paard steeds vw en nageeflijk moeten rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:32

Jippie schreef:
Kafue schreef:
Of is het dan wel weer trekken en als je trekt om hem op ldr te krijgen loop je dan neit het gevaar dat die achterwaarts gaat of denk ik nu te extreem.

Als je gaat trekken om hem LDR te krijgen gaat ie zeker in de staak. Alles valt en staat met het voorwaarts en nageeflijk zijn van je paard en niet je paard steeds vw en nageeflijk moeten rijden.

Juist...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:35

Mireille1970 schreef:
Verward
Pot, toch? Knipoog Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:37

Kafue schreef:
>Dat nieuwe rijden begrijp ik daadwerkelijk niet. [...]
En wat heeft het nu eigenlijk dan weer te maken met het heel erg rond en extreem diep achter de loodlijn lopen.
In zoverre, dat in ieder geval de "NL-LDRers" deze twee zaken combineren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:38

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Verward
Pot, toch? Knipoog Clown

Soms hebben we aan één woord genoeg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:47

QQQQ schreef:
Kafue schreef:
>Dat nieuwe rijden begrijp ik daadwerkelijk niet. [...]
En wat heeft het nu eigenlijk dan weer te maken met het heel erg rond en extreem diep achter de loodlijn lopen.

nee QQQQ, dan snap jij er ook nog steeds niets van, het een is nl. onlosmakelijk verbonden met het ander. Dat nieuwe rijden zoals jullie het graag noemen, is voorwaarde om je paard zo rond over de rug te kunnen rijden met een minimum aan weerstand. Dan andere heet gewoon krullendraaien Tong uitsteken

Ik heb er al wel een vaker op gehamerd dat LDR rijden meer is dan alleen het krulletje wat je ziet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:16

QQQQ schreef:
Je bedoelt de voorwaartse drang weer extra opvoeren, zodat ie niet meer netjes stil kan blijven staan, zoals dat tegenwoordig schijnt te moeten? Clown

Het gevaarlijke van deze oversimplificatie van hulpen vind ik ondermeer, dat de kans erg groot is dat men zelf meer doet dan men vertelt; misschien niet met de benen (dat hoeft inderdaad niet altijd), maar dan wel met de zit - en daar hoor je ze niet meer over (behalve in het begin, waarbij nog wordt gezegd dat de zit enorm belangrijk is...).

Typisch voor jou is dat foutenkijken, dat er af en toe iemand niet stil kan staan is volgens jou door het systeem. Je kunt ook de keren dat het wel goed gaat wijten aan het systeem, daar al eens aan gedacht? En daar hoor ik je niet over... om in jouw woorden te blijven.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:19

horseyfries schreef:
QQQQ schreef:

Typisch voor jou is dat foutenkijken, dat er af en toe iemand niet stil kan staan is volgens jou door het systeem. Je kunt ook de keren dat het wel goed gaat wijten aan het systeem, daar al eens aan gedacht? En daar hoor ik je niet over... om in jouw woorden te blijven.

Vandaar ook mijn "het ene glas is halfvol, het andere halfleeg"...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:22

Jippie schreef:
QQQQ schreef:
nee QQQQ, dan snap jij er ook nog steeds niets van, het een is nl. onlosmakelijk verbonden met het ander. Dat nieuwe rijden zoals jullie het graag noemen, is voorwaarde om je paard zo rond over de rug te kunnen rijden met een minimum aan weerstand. Dan andere heet gewoon krullendraaien Tong uitsteken

Ik heb er al wel een vaker op gehamerd dat LDR rijden meer is dan alleen het krulletje wat je ziet.
Nou, dat zeg ik toch ook Verward
Weet alleen niet hoe "anders" of "hetzelfde" de niet-NL-LDRers het doen, vandaar dat ik het zo zei.
horseyfries schreef:
Typisch voor jou, de aanvallende verdediging. 'tis dat je geen pikkie schijnt te hebben, maar anders was ie al bont en blauw... Pling

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:47

En toch vind ik het verwarrend dat nieuwe rijden. Okee het ietsje ronder instellen past me wel.
Maar het achterwaarts gaan en halthouden op alleen hand niet. Weerstand biedende hand okee, maar zit vergeten niet. Geven ze eigenlijk nog wel been dan bij achterwaarts gaan?

Ik zei eerder op LDR of beetje ronder stellen neuhhhh doe ik niet,ben er van terug gekomen. Maar nieuwe hulpen nee dat lijkt me toch nog maar niks.
Is hier eigenlijk iemand die zijn paard van klassieke hulpgeving sucsesvol omgeschoold heeft naar die nieuwe hulpgeving.
En dat toch weer de vraag waarom er dan toch vrij veel werkelijk grof getrokken wordt waardoor het sterk doet denken aan het geen gel*l trek hem in de krul verhaal.
En als Dat nieuwe rijden zoals wij het graag noemen, een voorwaarde is om je paard zo rond over de rug te kunnen rijden met een minimum aan weerstand waarom wordt het ronder rijden dan toch vaak met heel veel weerstand doorgezet? Van het paard dan he en dat praat ik over reeel trekken, zit verliezen, staan in de stijgbeugels en met het volle gewicht achterover hangen.
Is het dan eigelijk nog rijden of wordt het trekken en wat is het nut dan nog van de oefening.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:19

Kafue... wat bedoel jij precies met "zit vergeten"?