Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:17

Waarom zou in de bak paard stuk gaan en buiten niet?
(behalve als je vooral rechtdoor moet rijden ivm blessure)
Niet rottig bedoeld die vraag, maar wat zit daar voor redenatie achter?
Ik rij veel buiten, maar rij ook veel in de bak, training kan bij beiden op heel verschillende manieren per locatie worden aangevlogen.
Ik kan buiten dressuur rijden en binnen op ontspanning of andersom, is maar net wat je wilt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:21

Dat is mij bij de aankoopkeuring zo aanbevolen, recreatie ja, maar ga met een trekpaardkruising met toontredende stand geen 3 dagen in de week een uur lang in de bak rijden. En daar kan ik me best wel in vinden, zeker galop vind ze erg lastig in de bak. Ik hou het dus op 1 of 2 keer een half uurtje in de week, maximaal. Sowieso is het een type dat van afwisseling houd, met 1 keer in de week even kort werken bereik ik qua werkwilligheid meer dan met 3 keer in de week.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:23

Dat is geen makkelijke bouw.
Echter zie ik ook een hoop ruimte tot verbetering.
De eerste tip die ik wil geven: rustig!
Denk klein en progressief. Geen grote overgangen. Ga vanuit halt met een minimale hulp in stap en dan pas in draf en omgekeerd. Ipv je paard zo sterk opzij zetten: gebruik de hele diagonaal.
In het achterwaarts: rustig begrenzen, been er rustig bij tot je voelt dat het paard naar achteren neigt (nog niet stapt), begrenzing eraf en belonen. Daarna uitbreiden tot 1 stapje, los laten en belonen. Na een paar dagen hoef je waarschijnlijk enkel nog been aan te leggen en je hand wat te sluiten.
Je bent erg veel aan het doen met je lichaan: denk kleiner en subtieler :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:28

Dankjewel, wat een lief commentaar! :o
Als ik er zo over nadenk klinkt dit zeker goed. Ik zie onrust na die grote overgangen en ik zou zelf ook meer rust bij paardlief willen zien.
Ik ga het volgende week zeker eens proberen. :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:33

Hier dan ook maar eens wat foto's: het begin..Als veulen

Afbeelding

Onze eerste les bij monique de rijk:
Afbeelding

Afbeelding

En hier een foto van vorig maand ( hier 7 mnd drachtig )
Afbeelding

Even geen hele recente foto's van onder de man..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:35

Hier kan je niks mee maar.... Wauw, die is gaaf!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:36

Gypsy, Je paard heeft moeite met haar lichaam.
Zaak is om dan niet nog mee te storen.
Ik zie dat ze naar binnen valt. Je corrigeert dit met veel buitenhand en je kiept je lichaam naar buiten.
Dit is een totaal logische reflex :j

Probeer nu: handen bij elkaar laten, en paard ruim voor de hoek een half metertje (1 mini pasje) naar buiten wijken voor je been (enkel been, lichaam stil). Kijk daarbij ver vooruit de hoek in. Na enkele rondes zal je paard waarschijnlijk zelf al stelling beginnen aan te nemen en minder naar binnen vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:37

Mooi paard biscaya.
Van welke hengst draagt ze?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:37

Gypsy schreef:
Hier kan je niks mee maar.... Wauw, die is gaaf!

Staat ff los van jou paard.. Maar wel leuk om te zien hoe een paard kan veranderen toch!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:38

Sizzle schreef:
Mooi paard biscaya.
Van welke hengst draagt ze?

Desperado..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:43

Ben benieuwd.
Je paard is van puppy naar diva verandert :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:43

Oke, komt ie niet schrikken.
Je bent best en vriendelijke ruiter, maar je mag iets duidelijker zijn in sommige gevallen en in andere juist wat rustiger de tijd nemen voor je overgangen.
Paard is op zich niets mis mee, zei de fjorden eigenaar waarvan ze ook geen super gang werk hebben en met benen langs oortjes strekken. Herken hier heel veel fjorden in.

Bij zijwaarts niet vergeten voorwaartse drang te houden zodat achtervoet die wordt opgetild voor de andere achtervoet wordt neergezet. In begin niet puur zijwaarts proberen maar juist ook voorwaarts, dus meter naar voren is prima, later kan je het dan meer op zijn plek houden.
Leuke oefening daarvoor kan ook zijn wijken met hoofd naar de bakrand toe en dan over de hoefslag.
Of gewoon wijken door de bak en dan uiteindelijk het voorwaartse gedeelte steeds meer inperken en het zijwaarts meer laten worden. En iets voor ooit misschien, varieren in recht houden wijken en travers (nu even laten voor wat het is)

Achterwaarts naar voren gaan zitten is een signaal voor achterwaarts, maar als je dan weer voorwaarts wilt niet voorover gaan zitten, neem de tijd.
Ga eens trots rechtop zitten, vermoedelijk ligt er echt geen briefje van 100 in de bak en dingetje door je zadel, stoelzit.. maar dat is in dit geval echt zadel dingetje.
Paard valt door de wendingen buigt niet in begin van van je filmpje, later wel hoofd hals naar binnen maar nog geen echte buiging en er wordt gereden met vrij losse buitenteugel en binnen teugel later met binnen teugel keer boven manenkam, met naar mijn idee te weinig contact, dus te vrij blijvend, waardoor paard niet precies weet waar jij hem naartoe wilt hebben.
Waarbij buitenhand naar buiten wordt gebracht, denk omdat paard naar binnen valt op de volte, echter dat zou je met je binnen been moeten kunnen oplossen door hem bwv spreken naar buiten te laten wijken. Maar dat is best lastig stukje.
Later in het filmpje gaat het al stuk beter, dus blijkbaar moet je hem warm draaien? Voordat hij soepel genoeg is?

Maar ehhh, zo rottig is dat filmpje nog niet hoor.
Ben zelf gek op gebroken lijnen, omdat je dan steeds je paard moet omstellen, dit niet te plots doen en hoeven ook niet ineens gebroken lijnen 10 meter te zijn met 3 meter beginnen is ook een begin.

Verder geen verkeerd paardje hoor, ja geen olympisch materiaal, maar dat hebben weinigen hier.
Buiten kan je uiteraard ook gewoon wijken, sb, travers, renvers of wat dan ook rijden als er verder geen verkeer is op de weg. :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:48

Sizzle schreef:
Ben benieuwd.
Je paard is van puppy naar diva verandert :D

Dank voor t lieve compliment..Het was een lange moeilijke weg maar ben onnoemelijk trots op haar.. Dit paard heeft op mijn pad moeten komen om mijn ogen te openen wat betreft t rechtrichten en alles wat daarbij komt kijken!
Inderdaad een diva maar wel een hele lieve..Ze wordt hier op stal Miss B genoemd..Dat zegt genoeg :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:49

Oh leuk die puppy tot volwassen!!! Knapperd geworden hoor!

En dan nu ik.. Nee, niet perfect... nog lang niet.
En ja, paard kan het dus met andere ruiter, nu de kunst om het zelf nog te leren, zodat ie het ook met mij kan.
Geheel dus mijn fouten als er iets mis gaat. Kan me niet verstoppen achter maar hij kan het niet....
Mogen jullie ook op schieten.
Taktfouten van hier tot ginder.
Zit in middendraf achterover trek benen op en zit met voeten te rotzooien.
En toch heeft ie bijgeleerd en ik ook.
De taktfouten en storingen in ritme komen dus door mij.
Valt nog niet mee, om niets te doen (voor mijn gevoel dan) en er toch aan te kunnen komen (want dat moet ook kunnen).
Dus nog lange lange weg te gaan.
Dit is 1e kwartier van les daarna stopt camera altijd vanzelf.
Instappen staat er niet op (en ben naar vereniging komen rijden)

https://youtu.be/eTMoITYzYUg

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:54

Thanks Sjolvir. .
Zal dr voor gaan zitten je video..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:54

Neehoor ik vind ook dit weer een hele lieve en leerzame post! Dankjewel! Zeker niet geschrokken. :D

Dat voorover zitten zag ik hier een daar ook... soms blijft ze achterwaarts gaan terwijl ik halt wil, en dan gaan we samen lopen rotzooien. Ruiter in de war, paard in de war, iedereen in de war. Maar goed iedereen mag dus in de war zijn behalve ik, dus daar moet ik zeker op gaan letten!

Puur zijwaarts vind ze leuk om te doen, dat is haar kunstje, dus dat gebruik ik dan om haar blij te houden. Maar moet idd wel opletten dat het correct uitgevoerd word. (In dat geval draagt het volgens mijn ostheopaat ook nog wat bij aan de buikspieren dus dat is nog een reden.)

Buiging hebben we veel aan gewerkt aan een lang los teugeltje, maar en dat paard bij elkaar houden en ook nog echt rijden is moeilijker dan ik dacht. Toch met losrijden langer aan een lang teugeltje dan, zorgen dat 'ie echt goed warmgedraaid is voor ik mijn teugels op maat ga maken.

Leuk leuk leuk, ik ga het allemaal eens proberen! :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:33

Helaas even geen tijd om bij te lezen en commentaar te geven, maar wel een snelle update van mij:
De laatste 2 dagen een flinke terugval gehad met Timo. Ik had eerst geen idee waarom; het leek wel of iemand de reset knop ingedrukt had en we weer een jaar terug gingen in de tijd. Struikelen, rennerig, vasthouden, boos en zelfs protest! Zat ik me vandaag te bedenken dat ik de laatste 2 dagen met hem in de bak gereden heb waar we al een jaar niet in gereden hebben, maar waar we daarvoor dagelijks in reden. Zijn enige ervaring met die bak is dus: trekken en dwingen.
Vandaag aan het einde slaakte hij een diepe zucht, begon te proesten en gaf zich helemaal. Toen meteen uitgebreid beloond en uitgestapt.
Morgen heb ik weer les op de club dus dan weet ik zeker of het aan de bak lag, maar opvallend was het wel want op deze manier loopt hij al een half jaar niet meer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 07:54

Sizzle schreef:
Jong paard met aangeboren rug afwijking.
Is echter vrolijk en gezond, heeft de spieren op de juiste plek en is klinisch volledig in orde.
Ook de beste fysio in de buurt vind geen enkel probleem in deze rug. Paard heeft totsal geen problemen met ruitergewicht ondanks dat de ruiter echt rijtechnisch bijzonder zwak is.
Enkel zadels zoeken was een beetje lastig :+

Ofwel, kijk verder dan een plaatje ;)

Als ik dit plaatje zie dan ga ik zeker even verder kijken @Sizzle.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 08:00

Gypsy schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat klinkt interessant! Ik ga eens kijken wat ze daar van vind, en hoe ver ik dan (fatsoenlijk!) kom. *\o/*

Vooruit ik zal dan toch het filmpje maar neerzetten, daar kunnen jullie misschien wat meer mee. :j

[ Video ]

VOORWAARTS rijde @Gypsy. :)
Neem daar een half jaar voor, voorwaarts en voorwaarts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:35

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:37

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:52

Strekken naar het bit én voorwaarts

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:03

Ik vind dat een fijn filmpje Simpelman. Durf verder niet zo goed commentaar te geven op het rijden van een ander, ben het wel eens met het commentaar van Simpelman op de video van Gypsy: voorwaarts was ook wat bij mij naar boven kwam. Zie het eerlijk gezegd wel vaker in filmpjes die hier voorbij komen.... er wordt veel aandacht besteed aan het neerwaarts en het voorwaarts wordt vergeten, terwijl dat volgens mij stap 1 is. Zie soms een krabbelend paard voorbij komen met de neus op de grond maar geen drang naar voren. Fijne filmpjes van bokkers hier vind ik bijvoorbeeld die van Horseware... heb het idee dat die juist begrepen heeft hoe het 'moet'.... :o

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:05

mooi filmpje, ze heeft soms wel echt aparaten van bitten in de mond van de paarden. maar goed, een bit is zo scherp en of bot als de mensen hand die hem gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:06

DarkoFoitzik schreef:
mooi filmpje, ze heeft soms wel echt aparaten van bitten in de mond van de paarden. maar goed, een bit is zo scherp en of bot als de mensen hand die hem gebruikt.

Ik vraag me echt af of zo'n bit nodig is: rijdt mijn paardjes beide op gewone dubbelgebroken trensjes... gaat prima.