[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:01

@PoekieX, dankjewel! Je hebt helemaal gelijk oved de galop, daar mist hij nog wat kracht.

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:11

ElineCath schreef:
@PoekieX, dankjewel! Je hebt helemaal gelijk oved de galop, daar mist hij nog wat kracht.

Eindelijk geef ik goed advies in dit soort topics :z

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:33

Het hangen en diep lopen is er bijna uit, alleen in de galop maar dat komt door jou zelf, je zet je handen laag en vast, blijf ze dragen en geef hem de ruimte. Vind hem in de hoeken onregelmatig (taktverlies), probeer elke hoek als een kwartvolte te rijden, om je binnenbeen en op je buitenteugel (buitenbeen begrenst). Ook een halve ophouding op de letter voor de hoek zorgt ervoor dat ie op het achterbeen komt en balans houdt. Ik vind je handen en voeten nog erg onrustig, probeer je hulpen klein te houden. Bijvoorbeeld aandraven na overgang stap op de diagonaal, je hulp is te groot en je bent hem kwijt. Het aangalopperen eerder voorbereiden, en juiste hulpen geven. Voor het aanspringen in de linkergalop kwam hij teveel terug in tempo om goed door te springen en valt ie eruit daardoor. Bij het halthouden en groeten had je hem nog een stapje moeten laten doen, dan had ie vierkant gestaan, dat moet je leren voelen. Gefeliciteerd met je winstpunt!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:55

Dankjewel voor je reactie!

Was er vergeten bij te zeggen dat de hoeken erg zwaar waren in deze bak, ik merkte zelf al dat hij daar onregelmatig doorheen ging. Twijfelde nog om af te melden voor de tweede proef maar toch niet gedaan. Hierdoor ging het aangalopperen in de hoeken steeds ook fout..

Je hebt helemaal gelijk dat mijn handen en voeten onrustig gingen, stond ook bij mijn post. Thuis gaat het echt steeds beter, maar op wedstrijd ben ik zelf wat gespannen en vergeet ik erop te letten. Het gaat helaas nog niet automatisch, dus als ik er niet steeds aan denk ga ik weer de fout in:(

Ben blij dat in ieder geval het hangen en te diep er bijna uit is! Zal op mijn handen gaan letten in de galop:)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:45

Ja, ik zat al te denken dat het misschien mul was, dan lag het niet aan jou iig :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 01:22

Jullie zullen van mij en yank helaas geen foto's meer te zien krijgen..

Vorige week dinsdag zou ik mijn eerste buitenrit maken met yank. Een paar uur voor we op stal zouden zijn belde zijn eigenaresse (celieen op bokt, zo even uit mijn hoofd) me op om te zeggen dat ze niet mee ging. Ze zou nee gaan op mijn snor scooter."Als ik mee ga, focust hij toch alleen maar op mij, je kent hem, weet hoe hij is, en als het niet lukt stap je even af en later weer op. Die meiden kennen hem dus het gaat helemaal goedkomen!" De eerste paarhonderd meter was er niets aan de hand.. Ineens blokkeerde hij en ging in zn achteruit. Op zo'n moment valt er niet meer met hem te communiceren.. Been eraan betekend nog meer achteruit, achteruit zetten betekend ook achteruit of omhoog. Even leek het goed te gaan tot hij achteruit het dijkje af ging. Toen ben ik afgestapt en heb hem eerst op het fietspad gezet en toen flink achteruit gezet. Vervolgens liep hij braaf mee. Op het moment dat ik tegen de meiden zei; "hij is braaf, dus als we het bruggetje over zijn stap ik weer op!" Ging bij yank de knop weer om en kreeg ik hem niet meer naar voren. Weer ging hij achteruit het dijkje af, en de sloot kwam dichterbij. Ik heb mijn handen naar voren gedaan zodat er een boog in de teugels kwam om ALLE druk eraf te halen die er ook maar op kon staan. Met stemhulp geprobeerd hem tot stilstand te krijgen, maar hij wandelde door zo de sloot in. Ik stond er gelukkig naast maar dit is echt een van mijn grootste angsten.. In de sloot belanden met je paard. Had zelf nog droge voeten maar beiden zaten we helemaal onder de modder. Terug op stal wilde ik na controleren nog een keer opstappen. Ik laat niet zo met me sollen als dat hij deed dus was vastbesloten nog op te stappen. Onderweg naar stal celien ingelicht dus die kwam er meteen aan. Maar yank liet mij niet meer opstappen. Met heel veel geduld ben ik met een smak in het zadel beland omdat hij toch ineens aan de loop ging, en het was weer raak.. Achteruit, omhoog willen komen, omdraaien.. Dus ben weer afgestapt met het idee;"ik wacht tot celien er is en dan lossen we het samen op." Toen celien eenmaal op stal was is zij eerst opgestapt. Ondanks alles zijn we er samen doorheen gekomen. Heb er zelf nog opgezeten, en pas toen hij zich enigszins overgaf gestopt. Beiden flink gezweet natuurlijk maar.. 'ik had gewonnen'.

Yank is vorig jaar, helemaal door de molen gehaald, behalve zijn koppie. Nergens is iets uitgekomen. Celine worstelt al 7 jaar met deze problemen.. Vandaag is hij braaf, morgen id er niets met hem te beginnen.. Zo kan hij het eerste half uur van een les dood braaf zijn, en het volgende half uur gaat er een knop om en kan je niets meer met hem. Yankee is onvoorspelbaar, en celien wil voorkomen dat het een keer echt mis gaat. Na 7 jaar worstelen, geld uitgeven, en geen verbetering is zij op, ze kan niet meer, ze wil niet meer.

Zou heeft dan ook de keuze gemaakt hem nog een laatste eerlijke kans te geven, maar niet bij ons. Waarschijnlijk word volgende week opgehaald, en gaat hij terug naar waar ze hem 7 jaar geleden gekocht heeft. Zij gaan hem weer helemaal vanaf 0 oppakken, kijken of ze hem kunnen helpen. Hij krijgt geen nieuwe eigenaar tot zij zeker weten dat hij dit gedrag niet meer vertoont. Veranderd er niets, dan is het einde verhaal met hem..

Ondanks dat ik hem pas kort doe is het voor zowel celien als mij een klap. Maar 100% eerlijk. We hebben er goed over gepraat, luchten ons hart bij elkaar, en ben heel blij dat ik er bij betrokken word. Wanneer hij word opgehaald mag ik er ook bijzijn, en ook als ze voor een nieuw paard gaat kijken mag ik met haar mee. We zijn nog niet van elkaar af, wanneer er een nieuw paard komt, is het de bedoeling dat ik ook dit paard ga bijrijden. We hebben wat dat betreft de zelfde smaak, wensen, en dongen die weer graag willen doen, maar ik wilde dit jullie toch even laten weten, aangezien er reacties waren dat men ons graag in de toekomst nog eens wilde zien. Een toekomst is er niet, maar ik hoop wel voor ons alle drie een nieuw begin. Yank is niet verschrikkelijk, in omgang is hij verschrikkelijk, lief, leuk, geweldig karakter. Er gaat alleen ergens wat mis, en voor ons is de oplossing veel te ver weg, ik hoop ook echt dat hij daar ergens begrepen gaat worden, dat hij er echt plezier in gaat krijgen, en dat hij op zijn vorige thuis te maken krijgt met iemand die hem begrijpt en kan helpen, zodat hij nog een mooie toekomst te gemoed kan gaan. :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:48

Jeeje LU, wat een moeilijke beslissing :(
Veel sterkte de komende tijd!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:31

Lijkt mij een prima beslissing. Het is een hobby en het moet leuk zijn voor allemaal. Vechten hoort niet bij paardrijden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:17

Poeh, LU, heftig! Lijkt mij ook doodeng om je paard zo de sloot in te zien stappen, een geluk dat je er al af was op dat moment.

Dappere beslissing van Celien, maar in mijn ogen ook een juiste. Ik heb zelf kort een paard gereden 'met een kronkel' in de kop. Die blokkeerde compleet, bij diverse mensen. Ook tot frustratie van de staleigenaar, die er uiteindelijk zelf is opgestapt. Er was niks mee te beginnen, en dat had die man nog nooit zo heftig meegemaakt..

Dat paard is naar een ander baasje gegaan, die veel minder van hem vroeg. Die twee hebben echt een goede klik nu! Het is inmiddels jaren geleden, maar pfff, soms zit er blijkbaar echt zo'n paard tussen..

Veel sterkte, hoop niet dat je angstiger bent geworden om weer op te stappen? Hoop dat Celien een fijn paardje kan vinden waar jullie samen echt van kunnen genieten, en andersom!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:17

Afgelopen maandag ging ik er weer op na vorige week dinsdag. Onze vriendin/instructrice/stalgenoot was op stal dus haar gevraagd of ze er nog lang was. Zenuwen zaten namelijk tot ver boven mijn hoofd :j Ze moest nog 2 lessen geven dus was in de buurt. Ik ben erbij gaan rijden met yank, en zo af en toe fluisterde ze me in dat ik moest blijven ademen, dat ik moest ontspannen in mijn schouders. Celien stond trillend langs de bak van de spanning, en yank? Die was doodbraaf.. Uiteindelijk heeft onze vriendin, na haar les, nog geholpen zodat ik ook nog enigszins kon ontspannen waardoor yank net even iets lekkerder liep.. Toen we dat voor elkaar hadden ben ik gestopt. Stukje bij beetje moet je die spanning eruit rijden, alleen gaat het allemaal zooooooo snel. Maar idd een juiste beslissing. Hij kan gevaarlijk zijn..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:26

LU heeft het verhaal al verteld, bedankt voor jullie support. Aan de ene kant voel ik me onwijs schuldig naar t beestje toe, heb hem immers al 7 jaar. Aan de andere kant heb ik mezelf in januari gezegd hij krijgt nog een kans bij mij, want toen was het ook weer zo ver. En vorige week was echt gewoon de druppel. Ik heb hem gister gelongeerd, gepoetst etc. Maar ik voel aan mezelf dat het goed is, klaar is. Beiden zijn niet gelukkig zo en dat is het mij en m'n centen om het hard te zeggen niet waard.
Dus ik ga rustig op zoek naar wat anders, en we zien wel waar ik mee thuis kom. En waar Meliss op terecht komt uiteraard!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:27

Ik heb jullie updates zo'n beetje gevolgd hier en wat jammer dat het niet wil lukken, LU& Celiien. Heel eerlijk en wijs om er dan een punt achter te zetten, voor alle kanten. Al lijkt me dat inderdaad erg heftig na zo'n lange tijd samen. Fijn dat het paard nog een eerlijke kans krijgt.
Veel succes en geluk gewenst met het afsluiten van deze periode en de zoektocht naar een ander paard!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:31

Celiien schreef:
LU heeft het verhaal al verteld, bedankt voor jullie support. Aan de ene kant voel ik me onwijs schuldig naar t beestje toe, heb hem immers al 7 jaar. Aan de andere kant heb ik mezelf in januari gezegd hij krijgt nog een kans bij mij, want toen was het ook weer zo ver. En vorige week was echt gewoon de druppel. Ik heb hem gister gelongeerd, gepoetst etc. Maar ik voel aan mezelf dat het goed is, klaar is. Beiden zijn niet gelukkig zo en dat is het mij en m'n centen om het hard te zeggen niet waard.
Dus ik ga rustig op zoek naar wat anders, en we zien wel waar ik mee thuis kom. En waar Meliss op terecht komt uiteraard!

Een goede keuze denk ik, volgensmij heb je kosten nog moeite gespaard om vooruit te komen. Maar het blijft natuurlijk moeilijk :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:05

En we hebben een nieuw beestje op stal staan <3

Joey/11/KWPN/vos
Fotootje voor t idee, derde keer rijden bij ons in de bak!

Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:19

Duidelijk nog wat spanning, maar veel plezier in het avontuur om een heus team te vormen! ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:23

Die spanning komt vooral bij mij vandaan. Ik denk constant dat hij iets gaat doen terwijl hij gewoon lekker doorkart en nergens van onder de indruk is :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:47

Celiien schreef:
Die spanning komt vooral bij mij vandaan. Ik denk constant dat hij iets gaat doen terwijl hij gewoon lekker doorkart en nergens van onder de indruk is :))

Ja de spanning straalt er (nog) van af. Maar dat is niet zo verwonderlijk gezien jullie geschiedenis.
Zo te zien een leuk dier. Hopelijk hebben jullie snel het vertrouwen weer terug.
Alvast 1 tip(je). Teugels wat korter en handen meer naar voren. Zo voorkom je dat je je handen vastzet en krijg je een meer constante aanleuning.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:56

Trouwens..

Ik heb van de week (al) te horen gekregen dat de 'heropvoeding' niet geslaagd is. Hij stond steigerend voor hun neus met parelli of zelfs maar grondwerken. Ze hebben hem afgelopen maandag weggebracht. Heel rauw op m'n dak, maar wel het beste.

Daar is hij gewoon compleet uit z'n stekker gegaan. Gericht trappen en maaien, met t rijden uit z'n plaat gaan en zelfs bij parelli steigerend voor hun staan maaien, en dat een week lang. En dan bij t poetsen heel lief zijn...

Ze gokken dat er een trigger/iets zat in z'n hoofd en hebben daarom besloten dat dit te gevaarlijk is. Was het bij mij al, maar daar heeft hij t nog 'kunnen onderdrukken' om het zo maar te zeggen op bepaalde momenten. Ook niet altijd hoor, dat ik een week lang rodeo'end de bak door ging en zodra ik af stapte poeslief was. En daarom laten doorlichten maar daar zat dus helemaal niks..

Het is voor hem misschien wel beter zo. Hij had duidelijk geen rust in z'n koppie. Op stal kan ik de keren afgelopen buitenseizoen op een hand tellen dat ik hem met een ander paard heb zien staan in de wei. Als ik de bak met hem in kwam waren plots zelfs de rustigste paarden van slag omdat hij zo onvoorspelbaar was.. Tjah..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:01

moeilijke maar verstandige beslissing. Hoop dat jullie straks ontspannen kunnen genieten van dit nieuwe paard.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:26

Veel succes Celiien! Op een mooi nieuw begin voor jullie ^^ ik duim mee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:29

Celien, jammer maar wel beter zo.. Hij heeft zijn rust en er zijn nog geen ernstig gewonden gevallen.
Hoop dat jullie veel plezier gaan hebben van Joey.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 22:56

Joeeeeyyy <3
Voor ons allemaal wennen hè celien!

En wat betreft yankee.. Was zelfs voor mij een behoorlijke klap in mijn gezicht. Gelukkig kan ik lekker uithuilen bij celien, en zij bij mij (doet ze niet, maar ze weet dat t kan) Heb gejankt als een baby toen ik het hoorde, zei de dag ervoor tegen celien dat ik het alleen wilde weten als hij een nieuw baasje zou krijgen. Ze Appte me over hoe hij het gedaan had en toen stelde ik de vraag; ze geven hem toch nog wel een kans?
Tja.. Had ze moeten liegen? We hebben elkaar nog even opgezocht die dag, beiden nog een paar tranen losgelaten en verder lekker gekletst. Joey is een heel fijn paard, lekker nuchter, en met wat 'gesleutel' vast een heeeeeel fijn paard! Een paardje waar celien lekker het vertrouwen en plezier in t rijden kan terug krijgen, waar we beiden veel van kunnen leren.. Als ik mag oordelen op zijn gedrag, en beweging dat ik gezien heb; een wereldbeestje!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:06

Klinkt goed LU! Ben heel benieuwd naar jullie vorderingen! En het zal idd best moeilijk geweest zijn om te horen wat er uiteindelijk gebeurd is met Yankee, maar het lijkt erop dat dit ook de enige eerlijke uitweg was voor hem...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:14

Jammer dat het hier verder zo stil is en niemand meer wat post!
Ik dan maar (weer) ben zo trots op Joey. Hij begint lekker actief te worden, en z'n conditie komt ook op gang. Ik begin heerlijk te ontspannen, we hebben elke week les en LU heeft vandaag voor t eerst 'echt' gereden op stal! Volgende week gaat ze weer, incl les.

Hier twee foto's van van de week:
Afbeelding
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 23:54

Jaaa joey <3 Ik ben ook verkocht hoor!

Ik kan vooral over jou zeggen dat je relaxter bent. Je 'zit' meer. Je werkt er dan ook hard aan, en ondanks dat je echt nog wel het een en ander terug ziet op sommige momenten, begin jij idd echt veeeeel meer te ontspannen! Je kan makkelijker doorrijden, en laat spanning weer los. Jij begint gewoon lekker opnieuw te genieten van het rijden, je weet dat hij anders is, alleen zegt je hoofd af en toe nog iets anders. Ik kan vooral over jou zeggen celien dat je met sprongen vooruit gaat! En als jij (en ik) lekker kunnen gaan rijden, gaat joey sws vanzelf al beter lopen.

Voor joey nu gewoon belangrijk om balans te vinden, in 1 tempo te lopen, en op zichzelf te lopen. Kleine stapjes maar met deze knol komen we er wel! <3

En stiekem ben ik nog lekker aan het nagenieten van vanavond <3 <3
En jeeeeetje, ik heb nog nooit zo lekker kunnen doorzitten op een paard als op joey! Ik heb vanavond pas voor het eerst gevoeld hoe het is om te kunnen ontspannen in je benen tijdens het doorzitten, zonder slingerende benen, zonder verloren beugels, zonder klotsende armen en zonder een bewegelijke hand in de mond. Ik ben razend benieuwd hoe hij voelt als hij echt gaat leren ontspannen.. <3