Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:58

Nou, inderdaad. En discussies met Moll verlies je toch! :P

Daarnaast kan je van iedereen wat leren. Of Moll nu al 30 jaar bezig is met paarden, of slechts 5 jaar.
Hij weet dingen wel goed te vertellen en uit te leggen.

En het belangrijkste is: paard en ruiter worden er beter van.
Laatst bijgewerkt door Zooist op 13-04-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:58

Splinter schreef:
Telkens als er een interessante discussie gaande is, kom jij erdoorheen met iets onzinnigs,
als er dan gevraagd wordt om meer van je methode te laten zien volgen er weer ontwijkende antwoorden,

Is een mond van een paard onzinnig?
is het lichaam van een paard onzinnig?
is de houding van een ruiter onzinnig?

lijkt me niet ontwijkend, juist zeer informatief en leerzaam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:59

Zooist schreef:
Nou, inderdaad. En discussies met Moll verlies je toch! :P

zeker met grammatica :D :+ 8-) (grapjuh)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:00

Splinter schreef:
en wederom een wollig/ ontwijkend en dooddoenend antwoord :Z

en wat zou je willen weten, zodat het jou niet "wollig" overkomt?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:00

Wat boeit het hoe lang iemand al met paarden bezig is? Misschien heeft Moll het wel erg getroffen, heeft nooit iets verkeerds aangeleerd, en wel goede begeleiding gehad etc etc?

Ik ben zelf al heel wat langer met paarden bezig, maar kom nu via omwegen bij de klassieke dressuur uit. Die omwegen hebben ontzettend veel tijd gekost, sommige aangeleerde dingen moet ik weer afleren etc.

Ik vind dat persoonlijk niet leuk, maar het is zoals het is. Als iemand anders meer bereikt in minder tijd kan ik nu nog dat best frustrerend vinden, maar blijf daar dan niet als een kind in hangen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:01

nombrado schreef:
Moll schreef:
U onderbouwd niets, u trekt zelf medische kennis in twijfel en u gaat de elke natuur wet te boven in uw uitspraken, vragen die u steld word veel al niet mee op in gegaan omdat ze nergens op slaan.
dus veel al zijn het de mensen hier wel met elkaar eens dat u geen aanwinst bent in dit topic, en u mensen verstrekt me foutive informatie, ook zo over mij in deze.

Moll
Ik kan me nog goed herinneren, dat je je aanmeldde op een andalusier forum, als iemand die net zijn 1 ste paard had, een andalusische hengst.
daar heel wat vragen heeft gesteld , die ook leerzaam werden beantwoord.
dit was 5 jaar geleden.
De toon was daar wel heel wat kleiner dan hoe je je hier neerzet.
als klassieke instructeur?
wel knap gedaan in 5 jaar?
hoeveel paarden heb je in die 5 jaar opgeleid naar hoog nivo?

voor dat ik me eerste eigen paard kocht heb daarvoor ook al met paarden gewerkt, en ook op een stal gewerkt en al daar ook mijn eerste paard opgeleid, en veel geleerd, dat ik in verhouding tot velen hier nog niet de jaren heb is er juist wel altijd de juiste begeleiding geweest, van af het moment dat ik begonnen bent, echter klopt het aantal jaren nog steeds niet die u hier noemt.
en als u twijfel aan mijn kunnen mag dat uiteraard want dat gevoel is zeker wederzijds, en de mensen die wel dat vertrouwen in mij hebben posten ook in dit topic, en ik hoef daar in geen namen te noemen.
alles wat ik doe kan ik onder bouwen, dat kan ik helaas van u niet zeggen.

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:03

Nombrado, je grapjes kan ik niet echt waarderen :n
Evenmin als het blijven stellen van vragen.

Maar zullen we weer ontopic gaan?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:05

nombrado schreef:
Splinter schreef:
Telkens als er een interessante discussie gaande is, kom jij erdoorheen met iets onzinnigs,
als er dan gevraagd wordt om meer van je methode te laten zien volgen er weer ontwijkende antwoorden,

Is een mond van een paard onzinnig?
is het lichaam van een paard onzinnig?
is de houding van een ruiter onzinnig?

lijkt me niet ontwijkend, juist zeer informatief en leerzaam.

dat zeg ik niet, leg me aub geen woorden in de mond.

Je roept wat kreten door discussies heen, maar verteld bv niet hoe je het zelf zou oplossen. Welke hulpen je dan geeft en welke oefeningen je daarvoor gebruikt,

Of bv laat de voorkant los, prima, is dat het enige wat je doet? dan krijg ik een beeld van iemand die recreatief met een los teugeltje rondhobbelt.
Nou lijkt me niet dat je dat bedoelt, leg dan verder uit wat je doet.

Moll bijvoorbeeld legt wel uit wat hij doet en hoe hij het doet, daar heb ik wat aan en leer ik wat van,
jij daarentegen stelt wedervragen op vragen die aan jou gesteld worden, zo krijgen we nooit een antwoord

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:13

@ zooist ik heb even in je profiel gespiekt( leuke paarden trouwens)
Hoe zit jouw lijn nou op jouw eerste longeerfoto?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:14

Longeerfoto? Waar?

Ik kan geen foto's zien. :o

Maar waarschijnlijk aan het bit }>

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:18

Ik heb je een pb gestuurd. ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:29

orienta schreef:
Ik heb je een pb gestuurd. ;)

???????????????????PB's melden?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:32

Hey, wij voeren gewoon dergelijke discussies achter de schermen.
Zo houden we het topic schoon :P

Maar de longeerlijn zit gewoon aan het bit :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:34

Moll schreef:
voor dat ik me eerste eigen paard kocht heb daarvoor ook al met paarden gewerkt, en ook op een stal gewerkt en al daar ook mijn eerste paard opgeleid, en veel geleerd, dat ik in verhouding tot velen hier nog niet de jaren heb is er juist wel altijd de juiste begeleiding geweest, van af het moment dat ik begonnen bent, echter klopt het aantal jaren nog steeds niet die u hier noemt.
en als u twijfel aan mijn kunnen mag dat uiteraard want dat gevoel is zeker wederzijds, en de mensen die wel dat vertrouwen in mij hebben posten ook in dit topic, en ik hoef daar in geen namen te noemen.
alles wat ik doe kan ik onder bouwen, dat kan ik helaas van u niet zeggen.

Hetgeen dat je met hoge school oefeningen bezig ben, met een paard wat nauwelijks 4 1/2 jaar oud is.
heeft mij zeker aan het twijfelen gebracht. (en ook na een blessure aan het achterbeen met gips e.d)
daar kan nl de basis nog lang niet in zitten. Het kan zijn, dat je dit van je instructeur op deze wijze moest doen. Echter zal ik nog steeds hard nee blijven zeggen. Want het klopt niet.
Een paard staat altijd op nummer 1,
de kracht van een paard , en de motor , maar ook het stuur zit achterin.
vervolgens gaat iedereen aan het hoofd zitten sturen.
wat klopt er niet dan?
hoe moet ik dat onderbouwen hoe ik het zie? kijk maar eens hoe een paard in de natuur een bocht inzet.
dat is toch echt met zijn buitenachterbeen
vervolgens gaat de ruiter naar binnen hangen...., wat resulteert met dat een paard naar buiten geduwd wordt (verliest zijn balans) en vervolgens de ruiter daar weer op inspeelt, door aan de binnenteugel het paard om te trekken/ met als gevolg vastzetten kaak, schouder en lendenen spieren als natuurlijke reflex van een paard. Daar komen die blessures allemaal van.
Die zie je zowel in de kR in de AC als de LDR methode.
(helaas)
Mensen die nog steeds beweren dat het stuur van een paard voorin zit/ hoofd/schouder/ hebben zich totaal niet verdiept in beweging van dieren/paarden of er naar gekeken.
of het gevoeld met rijden.
De buiging, kracht en lenigheid heeft alles te maken met het bekken, en de achterhand van een paard
beweegt een paard scheef (of door de ruiter of door andere oorzaken) compenseert het paard vanzelf voor, in de voorhand. dat is heel logisch.

Als je heel goed naar de opbouw van de gewrichten kijkt van een paard, kan je ook zien dat dit zo bedoeld is van het bekken.
meer is er niet
je kan wel allerlei kunstjes of methodes erop nalaten dit goed te krijgen, maar als je niet begrijpt waar het vandaan komt, kan je het ook niet oplossen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:39

nog maals u verschaf foutive informatie, en dat is erg spijtig te noemen, heel zwart wit gezien doet u nu aan laster.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:41

nombrado schreef:
Hoe werk je dan aan de lange lijnen vanachter naar voor?

Dat zou u toch beter moeten weten, wat denkt u nu zelf?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:42

Nombrado,van nature loopt een paard op de voorhand dus ik begrijp het stuur met bekken verhaal niet.
Misschien kunt u me uitleggen hoe het dan zit met "de opbouw van de gewrichten en dat dit zo bedoeld is van het bekken"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:42

Moll schreef:
nog maals u verschaf foutive informatie, en dat is erg spijtig te noemen, heel zwart wit gezien doet u nu aan laster.

nee hoor,
al die informatie is na te lezen op het andalusier forum
waar je dit zelf hebt gepost destijds
incl het ongeval met de andalusier en diens genezing.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:43

Nombrado en Moll, kunnen jullie dit ergens anders uitvechten.
Ik vind dit niet zo boeiend!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:47

piepenfiets schreef:
Nombrado,van nature loopt een paard op de voorhand dus ik begrijp het stuur met bekken verhaal niet.
Misschien kunt u me uitleggen hoe het dan zit met "de opbouw van de gewrichten en dat dit zo bedoeld is van het bekken"

Als je dit probeert zelf te doen.
bv , je gaat zelf een bocht in naar links
wat doe je met je benen, bekken?
je buitenbeen zet af, je buitenzijde van je bekken wordt iets naar voren gebracht en zo stuur je naar de kant waar je heen wil.
je zet dus af met je buitenbeen.
dit gebeurd bij een paard net zo.
als je de schoudergewrichten ziet bij een paard, die hebben geen zijwaartse mogelijkheden, dus die kunnen nooit die draai maken die een bekken /achterbeen wel kan doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:47

:')

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:49

Als je enkel met je buitenbeen af zou zetten tuimel je om / val je op binnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:49

laura1986 schreef:
Wat boeit het hoe lang iemand al met paarden bezig is? Misschien heeft Moll het wel erg getroffen, heeft nooit iets verkeerds aangeleerd, en wel goede begeleiding gehad etc etc?

Ik ben zelf al heel wat langer met paarden bezig, maar kom nu via omwegen bij de klassieke dressuur uit. Die omwegen hebben ontzettend veel tijd gekost, sommige aangeleerde dingen moet ik weer afleren etc.

Ik vind dat persoonlijk niet leuk, maar het is zoals het is. Als iemand anders meer bereikt in minder tijd kan ik nu nog dat best frustrerend vinden, maar blijf daar dan niet als een kind in hangen.

Oh volgens mij ben je nog jong en heb je heel wat voor je,
Ik kan het nog sterker vertellen. Ik ben 50 en rommelde al met paarden toen ik 8 was,
Ik heb eigen pony/paard gehad, veel, heel veel les van goede en minder goede instructeurs, veel goede en slechte dingen geleerd en kom nu pas in aanraking met KR
(nou ja, via topic dus)
Ik kan mij voorstellen dat bepaalde instructeurs die ik had vanuit het scala werkte, maar precies hoe en wat... Moeilijk. De laatste les die ik had is inmiddels alweer zo'n 15 jaar geleden schat ik
(heb ook een aantal paard-loze jaren gekend)

Dat ik al zolang met paarden bezig bent, zegt zoveel echt niet. Ik weet honderd procent zeker dat hier een aantal mensen, zeker ook veel jongere mensen, die niet zo lang met paarden bezig zijn, mij veel kunnen leren.

Leeftijd en de tijd waarin iemand met paarden bezig is geweest zegt lang niet alles. Wat voor mij van belang is wat iemand mij kan laten zien, hoe hij of zij het onderbouwd en of dat logisch in mijn oren klinkt.

Ik heb zelf momenteel geen les en geen mogelijkheid tot les en rijd zelfs niet dressuur. Ik begin nu pas weer met de koudbloed dravermerrie weer onder het zadel te brengen na een winter niets doen en vorig jaar, op 14 jarige leeftijd pas de basis te hebben geleerd.
En ik heb een nieuw recreatiepaard die ik nog moet leren kennen en zij mij
(en een gehandicapt paard wat niet kan rijden)
Ik klooi in de wei aan en probeer de paarden klaar te maken voor rustige ritten buiten.
(en mijzelf dus)
Ik werk daarnaast met clickertraining met de paarden en sta daarmee dus helemaal mijlenver af van de KR

Maar echt niet omdat ik eraan twijfel dat KR goed is. Ik denk dat hier heel erg veel te leren valt en ik wil dat zeker, waar mogelijk, meenemen. Ik wil graag weten hoe een paard los gemaakt wordt en hoe een paard goed beweegt, wat ik wil zien etc. Want zelfs als ik nooit echt dressuur zal rijden met die twee, valt er genoeg te leren in wei en bos (heb geen bak)
Oefeningen met tempo, takt, wijken etc etc kunnen tenslotte altijd overal worden gedaan.

En al rijdt ik dan geen echt dressuur... ik pak mee wat ik meepakken kan en leer wat ik kan leren. En degene die het mij wijst, mag voor mijn part minder dan half zo oud zijn of pas 5 jaar met paarden werken... als diegene weet wat hij of zij doet, luister ik graag en kijk ik wat ik ervan kan leren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:50

laura1986 schreef:
Als je enkel met je buitenbeen af zou zetten tuimel je om / val je op binnen.

hoe stuur jij dan een bocht in met je benen/bekken?
bv, je gaat ineens naar links?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:54

Helaas loop ik alleen op 4 benen na een te gezellig feestje en vind ik nog wel iets meer verschillen tussen de anatomie van paard en mens,werkelijk,heeft een paard zijwaartse beweging in bekken en heup?Hoe dan ook,elke 4-bener loopt toch zn neus achterna