DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:00

*zucht*
Voor mij is het glas altijd halfvol en ik heb dus werkelijk genoten op Jumping!
Voor sommigen zal het glas altijd halfleeg zijn...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:16

Mireille1970 schreef:
*zucht*
Zoals gezegd, ik vond het ook leuk, vond alleen niet alles even fantastisch. De clinic van Imke viel me dus wat tegen (daarvoor was ik speciaal vrij vroeg aanwezig...).

Positieve uitschieters vond ik o.a. Coby en Silvia Iklé.

Het springen ziet er rijtechnisch niet erg mooi uit, maar was wel spannend, vooral met die Maikel vd Vleuten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:23

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
*zucht*
Zoals gezegd, ik vond het ook leuk, vond alleen niet alles even fantastisch. De clinic van Imke viel me dus wat tegen (daarvoor was ik speciaal vrij vroeg aanwezig...).

Positieve uitschieters vond ik o.a. Coby en Silvia Iklé.

Het springen ziet er rijtechnisch niet erg mooi uit, maar was wel spannend, vooral met die Maikel vd Vleuten.

Heeeeeeeeeee dit vind ik een discussie waard... Lachen

Positieve uitschieter Iklé kan ik mij in vinden. Het is allemaal wat knullig en ze butst wat, maar wat is dat paard correct afgericht in de drafreprise, galop zeer zwak in verhouding.

Maar Coby? JIJ vind dat een positieve uitschieter? Met Ojay? Gisteren ook nog geweest? Wat een aanfluiting, sorry. Onderbeen gaat van neusgat naar lies en dat 20x heen en weer per pas én - het ergste - de hele weg is ze 'm aan het corrigeren in de bek, continu die handen om en om zaagtechnisch aan het plukken en rukken... vreselijk!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:24

Sommige springruiters vond ik wel degelijk rijtechnisch bijzonder mooi rijden. Mooi in verbinding, mooi in de rust, mooi in de techniek en op de plek.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:30

Mireille1970 schreef:
Heeeeeeeeeee dit vind ik een discussie waard... Lachen

Positieve uitschieter Iklé kan ik mij in vinden. Het is allemaal wat knullig en ze butst wat, maar wat is dat paard correct afgericht in de drafreprise, galop zeer zwak in verhouding.

Maar Coby? JIJ vind dat een positieve uitschieter? Met Ojay? Gisteren ook nog geweest? Wat een aanfluiting, sorry. Onderbeen gaat van neusgat naar lies en dat 20x heen en weer per pas én - het ergste - de hele weg is ze 'm aan het corrigeren in de bek, continu die handen om en om zaagtechnisch aan het plukken en rukken... vreselijk!!

Nou inderdaad... Heb deze twee amazones dan wel respectievelijk via de tv en via livestream gezien, maar kan me in bovenstaande vinden.
Iklé is niet de mooist rijdende amazone, maar paard gaat vooral in de drafreprise erg correct.

Maar Coby Nagelbijten / Gniffelen die heb ik nog nooit zó slecht zien rijden Bloos! Sigaar juist wat zij zo vreselijk goed kan; onzichtbaar rijden en super mooi zitten, dat was nergens maar dan ook helemaal nergens te bekennen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:32

Mireille1970 schreef:

Iklé's piaffe vond ik vooral de moeite waard. (weet iemand hoe oud ze is? Lijkt ze ouder door d'r haarkleur dan ze is?)
Ik was er zondag niet - dat was het dressuurgala? Zaterdag vond ik haar terecht eerste hoor Ja .

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:35

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Iklé's piaffe vond ik vooral de moeite waard.
Ik was er zondag niet - dat was het dressuurgala? Zaterdag vond ik haar terecht eerste hoor Ja .

Zondag was de finale van de proef van zaterdag. Coby is uiteindelijk 3e geeindigd...
Zaterdag was ik er ook. Was inderdaad wel beter dan zondag, maar nog steeds niet Coby waardig.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:37

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Iklé's piaffe vond ik vooral de moeite waard. (weet iemand hoe oud ze is? Lijkt ze ouder door d'r haarkleur dan ze is?)

Ze is 58. En heeft niet vooraan gestaan bij schoonheid tjonge... Bloos Maar inderdaad, piafferen kan die. Maar heb je in de kur, die witte pony gezien met al dat dikke haar en die erg vreemde conformatie? Die kende het spelletje ook bijzonder goed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:38

Iklé is 58 jaar oud Q Ja

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:39

Iemand trouwens die Rohdiamant x Darwin in de Z2 finale gezien??? En zich ook zo verbaast dat niemand die uitbelde? Kreupel dekt niet de lading.... jeetje!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:43

En wat een droom is die kur van Imke... zo mooi op het paard gecomponeerd.
Overigens hoorde ik juist positieve berichten over het gemixte, omdat mensen bang waren dat het ging lijken of er een muziekje van bach opstond...
Sprak Joost dit weekend en wat was hij trots...!
Ik had weer kippenvel en dat was best al lang geleden!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:56

Mireille1970 schreef:
Iemand trouwens die Rohdiamant x Darwin in de Z2 finale gezien??? En zich ook zo verbaast dat niemand die uitbelde? Kreupel dekt niet de lading.... jeetje!

Je bedoelt dat wat typische voorbeentje??
Ik ken nog een Rohdiamant die dat ook doet....
Enne, jury's gaan als het even kan niet op de stoel van een DA zitten..! Het zal bij de opmerking onregelmatig blijven steken...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:03

Gerrie schreef:
Mireille1970 schreef:

Je bedoelt dat wat typische voorbeentje??
Ik ken nog een Rohdiamant die dat ook doet....
Enne, jury's gaan als het even kan niet op de stoel van een DA zitten..! Het zal bij de opmerking onregelmatig blijven steken...

Nee ik bedoel die rechterheup die bijna de grond raakte Ach gut

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:16

Er wordt wel vaker niet uitgebeld bij teugelkreupel, medische kreupel en dergelijke. Mijn instructrice bijvoorbeeld belt ook niet uit, jezus dat gezeik en gebek alleen al wat je dan krijgt. Nee idd dan maar trefzeker blijven bij onrgelmatig en dat dan qweer 30 punten lang. en minder goed punten, maar zelfs daar moet je nog mee oppassen, helaas triest maar waar.

Ik heb jumping niet gezien zucht, was te druk met mijn auto verkopen aan een tjech. Maar heb dus weer wat moois gemist wat jammer zeg, had dat graag heel graag gezien. Weet iemand of er nog links met filmpjes op het net te vinden zijn of komt het er deze week nog op op eurosport ofzo.

Goh wat jammer dat Coby zo slecht zat, ik heb me qua zit altijd haar zit gewenst. Hoe kwam dat eigenlijk dat ze dan zo enorm mee swingde Haha! .

En hoe dat zo moet je tegenwoordig achterwaarts op alleen de teugel? Dat is dus weer helemaal nieuw.
En dat het binnenbeen op de singel hoort bij het SB gaan is niets nieuws, ha ha ha maar de meesten denken dat het buitenbeen in het SB gaan het binnenbeen wordt. Ga bij de gemiddelde M prief staan kijken en 15 van de 20 schuiven steenvast hun binnenbeen naar achteren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:29

Mireille1970 schreef:
Ze is 58. En heeft niet vooraan gestaan bij schoonheid tjonge... Bloos Maar inderdaad, piafferen kan die. Maar heb je in de kur, die witte pony gezien met al dat dikke haar en die erg vreemde conformatie? Die kende het spelletje ook bijzonder goed.
Ah, dan klopt die haarkleur dus wel redelijk Ja Haha! .
Ja, die witte kon er ook wel wat van inderdaad - weet jij wat voor merk het is? Of is het een "vuilnisbakkie"? Stond geen ras vermeld op de startlijst...
Kafue schreef:
En hoe dat zo moet je tegenwoordig achterwaarts op alleen de teugel? Dat is dus weer helemaal nieuw.
Ja, voor mij ook... In het kader van "simpele hulpen" (de nieuwe Academy filosofie), waarbij men propageert om alléén met de teugel een paard terug te nemen, moet er blijkbaar ook alléén met de teugel worden ingewerkt bij het achterwaarts gaan. Imke ziet achterwaarts gaan vanuit stand, hetzelfde als een overgang van stap naar halt, en dus moet je dezelfde hulp gebruiken.
Ik was zeer verbaasd (en het er niet mee eens Knipoog ).
Kafue schreef:
En dat het binnenbeen op de singel hoort bij het SB gaan is niets nieuws, ha ha ha maar de meesten denken dat het buitenbeen in het SB gaan het binnenbeen wordt. Ga bij de gemiddelde M prief staan kijken en 15 van de 20 schuiven steenvast hun binnenbeen naar achteren.
Zeker is het niets nieuws, maar het verbaast mij dat Imke wel ziet dat 't fout gaat (aan hoe het paard de SB liep), maar niet opmerkte dat de amazone d'r beenposities had omgedraaid (en je kon aan de binnenkant staand ook haar buitenbeen onder de buik van 't paard door zien Ja ).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:24

Ik heb zelfs boeken waarin men goed beschrijft hoe de hulpen zijn maar het fotomateriaal laat zien met het binnenbeen naar achteren.
Die simpele hulpgeving mogen zijn dan wel als simpel zien, MAAR stap naar halthouden op de teugel is toch weer anders dan halthouden naar achterwaarts. Ik begrijp werkelijk niet hoe en waarom je de zit wilt vergeten als ruiter, want hoe wil je je paard juist bewerken als je gewoon weg het 80% verhaal gaat vergeten. Of gaan we ons nu maar inzetten voor 20%.
Volgens mij is juist dat verwarrend en onterend voor het paard. Ik wil achterwaarts ik druk hem aan en ruk hem met de teugels terug. Rijden met de handrem erop. Leuk maar volgens mij niet echt handig.
In zulk soort hulpen kan ik me dus absoluut niet vinden. Nieuwe training erbij okee, iets extremer best maar andere hulpen nou ja dat wil er bij mij niet in. Bij wie wel overigens?
Vandaar dat er bepaalde paarden zijn die niet meer vierkant halt kunnen houden en niet meer achterwaarts gaan Haha! dit verklaart weer een hoop.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:45

Nee, je drukt niet eerst aan, je zet 'm puur achterwaarts op de teugel...

De hulpgeving is naar mijn inzicht "ontworpen" zoals ie is, omdat ie logisch inspeelt op de anatomie en bewegingsafloop van het paard.

Je kunt 'm ook leren op een fluitsignaal achterwaarts te gaan, maar dat valt onder "poedeldressuur".

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:53

Ook achter de "nieuwe" hulpengeving zit een logische redenatie die inspeelt op (het natuurlijke leervermogen van) het paard.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:25

Natuurlijk trek aan de teugel is achterwaarts, maar hoe gaat het dan met de halve en hele ophoudingen oftewel de parades.
Is dat dan niet weer verwarrend voor het paard.
En hoezo is dat logisch voor het bewegingsafloop patroon, en wat is er dan mis als je het met zit en been doet en enkelt de hand sluit zoals bedoeld.
Is zon paard dan nog wel aan zit en been gereden of wordt het meer een verhaal van het paard is aan been en hand?
En als het dan been en hand is hoe kun je dan checken of die aan de hulpen is vervalt dan het zgn uverstreichen?
Het zal dan voor het paard eenvouding zijn voor de ruiter wordt het weer verwarrend Verward

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:26

QQQQ schreef:
Je kunt 'm ook leren op een fluitsignaal achterwaarts te gaan, maar dat valt onder "poedeldressuur".

definitie: De dressuur heeft de harmonieuze ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van de poedel ten doel. De poedel wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.

Niks mis mee Haha! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:28

kataklopje schreef:
QQQQ schreef:

definitie: De dressuur heeft de harmonieuze ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van de poedel ten doel. De poedel wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.

lachen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:30

kataklopje schreef:
QQQQ schreef:

hahahahahahahahahahahahahaha Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:31

Kafue schreef:
Natuurlijk trek aan de teugel is achterwaarts, maar hoe gaat het dan met de halve en hele ophoudingen oftewel de parades.
Is dat dan niet weer verwarrend voor het paard.
En hoezo is dat logisch voor het bewegingsafloop patroon, en wat is er dan mis als je het met zit en been doet en enkelt de hand sluit zoals bedoeld.
Is zon paard dan nog wel aan zit en been gereden of wordt het meer een verhaal van het paard is aan been en hand?
En als het dan been en hand is hoe kun je dan checken of die aan de hulpen is vervalt dan het zgn uverstreichen?
Het zal dan voor het paard eenvouding zijn voor de ruiter wordt het weer verwarrend Verward

Dat ligt eraan Kafue.... om over te stappen van het één naar het ander is voor zowel ruiter als paard erg lastig en verwarrend. Als de "nieuwe" hulpengeving eenmaal goed onder de knie is, moet het niet verwarrender zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:48

Aimee schreef:
Ook achter de "nieuwe" hulpengeving zit een logische redenatie die inspeelt op (het natuurlijke leervermogen van) het paard.
Niet noodzakelijk in overeenstemming met de natuurlijke bewegingsafloop, niet noodzakelijk in overeenstemming met de anatomie.
Het paard leert "het" misschien vlotter en/of makkelijker op die manier, maar het gevaar is groot dat het bepaalde dingen enkel als trucje leert, waardoor het risico groot is dat de gymnastische waarde van bepaalde oefeningen verloren gaat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:49

kataklopje schreef:
QQQQ schreef:

Haha! Haha!
Ik zie de ruiter al harmonisch met z'n poedel door de bak rennen... Haha!