Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:57

Vandaag heb ik weer getuige mogen zijn hoe het vooral niet moet. Ik ken de amazone van een aantal jaar terug en ze kreeg vandaag les. Ik ben altijd bijster geïnteresseerd vooral in de manier van lesgeven. Daar kwamen toch uitspraken uit!!! Om een voorbeeld te geven: "ronder, ronder!!".... "trek zijn kop nou maar naar rechtt"... " door gaan, door gaan hij doet net als of". Vervolgens word het paard met de zweep bewerkt en in elkaar geschopt met sporen omdat hij niet schouder binnen wil/ kan lopen... ik verlaat dan maar snel de bak en denk er het mijne van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:10

Fransje_70 schreef:
Fl orien de Gr aaf was volgens mij vroeger AR instructrice maar is daar mee gestopt om over te stappen naar een meer klassieke richting. Momenteel lest ze ook bij Portugese instructeurs die naar NL worden gehaald en volgens mij rijdt ze een Lusitano.

Die klassieke richting was dan weer ncsah, van Bastiaan de Recht.. heeft Simpelman weleens wat over gezegd. Ben er geen fan van.. mooie praatjes maar ik geloofde er niet in, zag geen practice what you preach. Maar misschien dat ze bij Portugese instructeurs een fijnere manier heeft ontdekt?

In het Noorden zou ik alleen Monique de Rijk kunnen aanraden, ik ben hier nog geen andere instructie tegengekomen die zoveel vanuit het paard denkt en fijn lesgeeft. Beetje treurig eigenlijk.

Sizzle, vanuit de meelezershoek wil ik je even sterkte wensen! Gelukkig is het eigenlijk wel duidelijk, dan weet je iig dat je er een juiste keuze mee maakt, hoe moeilijk ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:14

Ik zou niet direct een rijleraar afschieten omdat hij zelf niet de perfecte ruiter is.
BdR is voornamelijk lange teugelaar.
Volgens mij kan hij best een hoop toevoegen in een les.
Voor een directe ervaring zou je Mando op bokt kunnen vragen. Hij heeft daar heel goed werk geleverd.

Dit is eigenlijk precies een voorbeeld die ik gisteren bedoelde.
Misschien zou je ook volledig afhaken op simpelman als er plaatjes van hem te zien waren. Maar omdat er geen plaatjes zijn vetrouw je zijn woorden.
Vergeet de plaatjes, ga gewoon eens een lesje proberen of meekijken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-12-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:17

Sterkte Sizzle, ik had gehoopt dat er positiever nieuws zou zijn. Heel veel sterkte!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:18

Dank allen voor het medeleven.
Ik heb al aardig wat tranen gelaten vandaag en een kneiterende koppijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:24

Ik heb wat lessen gezien van een instructice van ncsah en ook daar werd ik niet warm van,ook van haar rijfilmpjes niet. Ik oordeel dus niet op alleen op basis van zijn rijfoto's/filmpjes. Daarnaast gaan er bij mij alarmbelletjes rinkelen als er met terugwerkende hand gereden wordt en de paarden verzet laten zien.

Denk iig niet dat het overeenkomt met de visie hier in dit topic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:37

Als je al lessen gezien hebt is het een ander verhaal natuurlijk.

Maar ik zou altijd de persoon zelf bekijken.
Mijn leraar is leraar van andere rijinstructrices. Theoretisch dus zelfde opvatting. Maar waar hij van de rust en de ontspanning is, krijgt die leerling dat juist niet voor elkaar.

Zo hebben we hier in de buurt ook een moeder en dochter die les geven. Dochter heeft in principe alles van moeder geleerd maar dochter is erg goed terwijl ik de moeder een drama vind.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:40

Ik kom weer zomaar even binnenvallen. Ik heb dit topic erop doorgespit, maar waar herken je nu op bv film materiaal die weggedrukte rug aan? Een kuiltje achter het zadel begreep ik?

Mijn merrie heeft een rug die niet recht loopt maar rond, en dan omhoog naar haar dikke trekpaardbillen. Hoe recht moet die rug nou worden?

Ik heb vandaag weer in de bak gereden en mezelf gefilmd, dat zit ik nu aandachtig te bekijken, vandaar. :D
Voor wie echt geïnteresseerd is heb ik evt. het filmpje wel, maar ik weet niet of ik het hier neer ga zetten, geen zin om afgebrand te worden op iets waarvan ik zelf ook wel weet dat het nog geen perfectie is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:43

Recht is relatief, net zoals opbollen, uiteraard moet je de bouw van je paard niet vergeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:45

Niet iedere rug is recht.
Ik doe niet aan kuiltjes kijken. De bovenlijn moet gewoon mooi gelijkmatig ontwikkeld zijn. Zelfs paarden met een flinke lordose kunnen toch een sterke rug hebben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:45

Nog even over het zoeken naar instructeur.
Je hebt ook zelf een verantwoordelijkheid.... ik les bij een instructrice die gewoon ouderwets Deurne heeft gedaan zelf niet eens bijzonder hoog wedstrijden rijdt en B-L jurylid is... niks bijzonder plakkertje of iets... maar ik weet zelf ook waar ik aan wil werken (en waar ik en mijn paard aan toe zijn) Ik weet zelf waar ik heen wil... en bespreek dat natuurlijk met haar maar ik neem niet klakkeloos dingen over... mijn lessen zien er ook duidelijk anders uit dan de lessen die mijn stalgenoten van haar krijgen (maar die hebben weer andere doelen).

Ik hoef niet een lesgever die alleen maar instructies brult (wat voor mooie plakkertjes die ook heeft) en het daarbij laat... ik wil leren rijden/voelen... en ik lees me daarvoor in... en ik probeer ook mijn instructrice mee te nemen in mijn proces.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:48

Oké duidelijk... Iemand toevallig voorbeeldfoto's zodat ik me daar een beeld bij kan vormen? :o Sommige mensen doen zulke leuke dingen in paint met lijntjes en pijltjes. :D

En idd, als ik dan zo'n kwpn'er met kaarsrechte rug zie, dat is nogal een verschil.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:50

Air schreef:
Fransje_70 schreef:
Fl orien de Gr aaf was volgens mij vroeger AR instructrice maar is daar mee gestopt om over te stappen naar een meer klassieke richting. Momenteel lest ze ook bij Portugese instructeurs die naar NL worden gehaald en volgens mij rijdt ze een Lusitano.

Die klassieke richting was dan weer ncsah, van Bastiaan de Recht.. heeft Simpelman weleens wat over gezegd. Ben er geen fan van.. mooie praatjes maar ik geloofde er niet in, zag geen practice what you preach. Maar misschien dat ze bij Portugese instructeurs een fijnere manier heeft ontdekt?

In het Noorden zou ik alleen Monique de Rijk kunnen aanraden, ik ben hier nog geen andere instructie tegengekomen die zoveel vanuit het paard denkt en fijn lesgeeft. Beetje treurig eigenlijk.

Jaaaa monique de rijk.. Mijn instructrice! Naast super fijn les ook nog een een mens met een heel goed hart..En altijd denkend vanuit je paard..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:53

Maar wat wil je dan precies zien met die pijltjes?
De rug is totaal anders in een afzet moment dan in een landingsmoment en weer anders in een zweefmoment.
De wet van de traagheid heeft een enorm effect op de romp en daarmee ook op de rug.
Wat vind je van deze rug?

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:56

Ojee, oftewel oud, oftewel medisch iets vreemds aan de hand, oftewel een hele slechte bouw? Niet zoals het zou moeten wezen iig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:58

Sizzle schreef:
Maar wat wil je dan precies zien met die pijltjes?
De rug is totaal anders in een afzet moment dan in een landingsmoment en weer anders in een zweefmoment.
De wet van de traagheid heeft een enorm effect op de romp en daarmee ook op de rug.
Wat vind je van deze rug?

[ [url=m/UVhSjt.jpg]Afbeelding[/url] ]

OMG!! :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:59

Jong paard met aangeboren rug afwijking.
Is echter vrolijk en gezond, heeft de spieren op de juiste plek en is klinisch volledig in orde.
Ook de beste fysio in de buurt vind geen enkel probleem in deze rug. Paard heeft totsal geen problemen met ruitergewicht ondanks dat de ruiter echt rijtechnisch bijzonder zwak is.
Enkel zadels zoeken was een beetje lastig :+

Ofwel, kijk verder dan een plaatje ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:01

Nou ja, als je rijdt bij een instructie moet die bij jou passen EN bij je paard.
Vind het ook heel belangrijk dat een instructeur open staat voor de ideeën van de ruiter en dat problemen bespreekbaar zijn evenals mogelijke andere oplossingen.

Verder iemand die doet wat ie zegt, simpelweg omdat een instr. ook een voorbeeld functie heeft en de geloof waardigheid nul is als iemand er zelf iets heel anders doet.

Ben dit jaar ook ergens zwaar afgehaakt op de manier van lesgeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:02

Dat is lastig zadels kopen.. Verder kan je hier niet veel van zeggen.
(nou, ja, wel dat ie niet in het ideaal plaatje past, maar dat doen velen ergens niet)
Heeft ook steil achterbeen (stukje dat zichtbaar is althans)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:05

ik heb mijn rijleraar nog nooit zelf op een paard gezien.
Ik heb dus geen beeld bij zijn rijden.

Belangrijkste is inderdaad dat je gemotiveerd wordt en het past bij je doelstelling.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:06

Sizzle schreef:
Jong paard met aangeboren rug afwijking.
Is echter vrolijk en gezond, heeft de spieren op de juiste plek en is klinisch volledig in orde.
Ook de beste fysio in de buurt vind geen enkel probleem in deze rug. Paard heeft totsal geen problemen met ruitergewicht ondanks dat de ruiter echt rijtechnisch bijzonder zwak is.
Enkel zadels zoeken was een beetje lastig :+

Ofwel, kijk verder dan een plaatje ;)

Ik kende ook zo'n paard..topper helaas op latere leeftijd toch ernstig klachten in ..... rug!
Kijk zeker verder dan t plaatje maar dit is wel een extra risico..En dat moet je aan willen gaan..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:07

Interessant! Eerlijk waar. :j
Dat had ik er niet in gezien. Bijzonder zeg, je zou verwachten dat het heel wat kunde nodig heeft om zo'n paard in orde te houden.

Ik zit ook steeds te kijken naar dat achterbeen van Modena. Zeker vlak na het rijden van een overgang komt het wel flink van de grond, maar het komt niet eens in de buurt van het voorbeen.
Ik heb de afgelopen maand vooral buitengereden, eerst maar eens afvallen. Singel kan weer strakker. Ik weet niet hoeveel ik zou moeten trainen, en of dat achterbeen daar ooit gaat komen. Ik kan ook niet 3 dagen per week in de bak gaan rijden met haar bouw, straks paard stuk. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:10

Uiteraard loopt dit paard risico, zeker ivm matige ruiter.
Maar ach, mijn paard is anantomisch correct, atletisch, juiste instelling en op 21 röntgenfoto's helemaal goed en staat nu dus met haar 7 jaar alsnog al met 1 voet in het graf......

Zekerheid heb je nooit helaas.

Gypsy, heb je wel eens geprobeerd om je paard te stretchen in het achterbeen richting het voorbeen (met de hand)?
Kan je best nog wat mee bereiken :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:15

Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat klinkt interessant! Ik ga eens kijken wat ze daar van vind, en hoe ver ik dan (fatsoenlijk!) kom. *\o/*

Vooruit ik zal dan toch het filmpje maar neerzetten, daar kunnen jullie misschien wat meer mee. :j