[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:56

Nog een jong dier. Geniet van de rust en geef het tijd ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:24

Dankjewel voor de reacties!

Vandaag zijn we aan de slag gegaan met de duidelijke overgangen, dus inderdaad het verschil duidelijk maken tussen tempo's. Het aannemen van twee teugels, en dan met name de buiten teugel vindt Max erg lastig. Hier zijn we ook veel mee bezig geweest, vooral door van buiten naar binnen te wijken en buiten stelling aan te nemen. Lastig, maar we gaan de goede kant op! Nu hij wat actiever loopt wordt het voor mij ook makkelijker om mijn benen stil te houden. Zal kijken of iemand zondag mijn proef weer kan filmen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:29

Ben benieuwd! Wat je ook eens kan doen om hem de buitenteugel aan te laten nemen is schouder buitenwaarts, dus billen op de binnenhoefslag en schouder op de hoefslag. Zo moest ik mijn paard de buitenteugel laten aannemen, want deze deed dit ook niet. Daarna had ik een fijn paard toen hij deze eenmaal begon aan te nemen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:31

SG1985 schreef:
Nog een jong dier. Geniet van de rust en geef het tijd ;)

Doen we inderdaad. Pak hem ongeveer 2x per week in de bak wat dressuurmatig. wat niet veel hoger komt dan ontspanning opzoeken. Hij zoekt zelf naar het bit en geeft zelf wel aan wanneer hij er klaar voor is deze volledig aan te nemen.
met mijn instructrice er bij zijn we welk bezig hem meer op zijn achterhand te zetten, maar alleen lukt dit nog niet altijd even goed, heb nog net die extra tips nodig :+

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:37

@loveuggs, ga t proberen, dankje!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:35

ElineCath schreef:
@SG1985, Klopt zeker wat je zegt over te veel drijven voor de activiteit dat ik ervoor terug krijg, ben hier met mijn instructrice mee bezig om dit af te leren!

@moorcats, Je hebt helemaal gelijk over te diep tijdens de proef, dit gebeurd altijd op wedstrijd. Thuis heeft hij die neiging ook wel, maar is het er goed uit te rijden, op wedstrijd wil dat nog niet helemaal lukken, maar we zijn er mee bezig! Schijnovergangen en tempowisselingen doe ik al heel veel, maar dan met de reden om hem scherper aan het been te krijgen, fijn dat het ook voor de takt werkt! Ik ga er op letten wat je zei over mijn eigen houding, dankje!

De manier om je pony meer op te laten richten door een ophouding omhoog te doen is geforceerd omhoog halen inplaats van je paard de achterhand eronder te laten zetten, en van daaruit van voren omhoog te laten komen. Hierdoor breekt je pony af in de rug.

Je zult in de training je pony moeten leren meer onder te treden en meer te gaan zitten. Tuurlijk moet hij actief aan het been zijn maar nu rijd je hem van het achterbeen af. kortere stukjes met duidelijker verschil. Rustiger tempo en dan oefening meenemen als achterhand de hoek in rijden, schouder binnenwaarts en kleine tempowisselingen op korte stukjes, paar pasjes achterwaarts en weer weg rijden, leren je paard meer dragen.
Het kost maanden tot enkele jaren om je pony echt sterker te maken. geforceerd het hoofd omhoog halen met de teugel zorgt daar niet voor...

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:38

@joyceB,We waren niet bezig met hem echt omhoog te rijden hoor, dit was als reactie op het overdreven hangen/te diep gaan. Daarbij is wat jij hier allemaal opnoemt precies het gene waar we mee bezig zijn, staat volgensmij ook wel in mijn posts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:20

EliseXJoelle schreef:
[ [url=m/o2jPq1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YMj20s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet dat hij nog op de voorhand loopt (hier wordt aangewerkt :o ) Pony is 5 jaar en begint net met het accepteren van de teugel icm nagefelijk/sturen :o

Ik zou een jong dier niet met bb rijden, hiermee kun je hem belemmeren en kan een paard zich vastzetten om jouw beweging minder te voelen. Lijkt me niet heel slim als je wilt dat je paard correct gereden wordt :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:03

Joolien schreef:
EliseXJoelle schreef:
[ [url=m/o2jPq1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YMj20s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet dat hij nog op de voorhand loopt (hier wordt aangewerkt :o ) Pony is 5 jaar en begint net met het accepteren van de teugel icm nagefelijk/sturen :o

Ik zou een jong dier niet met bb rijden, hiermee kun je hem belemmeren en kan een paard zich vastzetten om jouw beweging minder te voelen. Lijkt me niet heel slim als je wilt dat je paard correct gereden wordt :)

Dat is juist het mooie van centered riding waar ik 2x in de maand les in krijg. Ik volg hem in zijn beweging. rijd met mijn lichaam. Zeker in draf en stap hinder ik hem niet. Enkel in galop vinden we het beide moeilijk (hij loopt nog niet goed in balans, ik kan zijn galop sprongen nog niet optimaal volgen en door zijn onbalans raak ik uit balans waardoor hij ook nog niet zijn balans kan vinden. Galop op bbp doen we dan ook enkel korte stukjes En meerendeel met het zadel. Rechtuit gaat sowiso beter dan bochten. Buiten maken we ook veel kilometers.)

Ik rijd hem ook niet dagelijks met barebackpad uiteraard. Heb naast het barebackpad 2 zadels voor hem ;)

wat betreft zadel/barebackpad weet ik heel goed waar ik mee bezig ben, heb professionele begeleiding en ook in de lessen wisselen we af met zadel en barebackpad :)

Om niet offtopic te gaan wil ik je uitnodigen een pB te sturen :D Dit topic is voor aan de teugel rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:41

Er is een verband tussen zitbeenknobbels>knieën>kuiten.
Hiermee kunnen we het paard er op biomechanische wijze toe brengen zijn buikspieren in de beweging aan te spannen en de schoft uit te waaieren.
Bareback is dit onmogelijk, je he-bt er een zadel voor nodig, het zadel is een onmisbaar gereedschap net als een bit.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:51

Simpelman schreef:
Hiermee kunnen we het paard er op biomechanische wijze toe brengen zijn buikspieren in de beweging aan te spannen en de schoft uit te waaieren.
Bareback is dit onmogelijk, je he-bt er een zadel voor nodig, het zadel is een onmisbaar gereedschap net als een bit.

Hier ben ik het volledig met je oneens. een goede ruiter met de juiste balans, juist gebruik van haar lichaam kan dat ook. Als je een onafhankelijke zit hebt heb je geen zadel nodig.
net als het bit is dit niet nodig, mits je paard verfijnd is met een bitloos hoofdstel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:55

:) Countrygirl

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:55

Simpelman schreef:

Zit hier nog verschil in tussen een boomzadel en boomloos?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:28

Het is met de boom dat je de rug schouderpartij van je paard bestuurd.
M.a.w. hij zit niet zomaar in een zadel.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:34

Hoe werkt het sturen met de boom?

Is dat dan ook weer anders bij Engelse boom of western boom?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:39

Met de boom de rug en schouder sturen? ik weet niet hoe jij dan stuurt maar ik stuur ook niet met de boom de rug en schouder partij... Er zijn vele theorieën over alle soorten zadels, zo is er ook een onderzoek gedaan naar boomzadels waar uit is gekomen dat de boom/kussens (heb het niet helemaal gelezen, en nu ook niet bij de hand) juist drukt op de spieren in de rug en deze 'verdoven' en dat juist boomzadels niet goed voor paarden ruggen zijn. (Nee niet om deze reden rijd ik boomloos/barebackpad, daar heb ik mijn eigen persoonlijke redenen/voorkeuren voor namelijk).

Ik rijd niet dagelijks met BBP. Naast het BBP heb ik nog 2 zadels liggen (western en vzh. beide van Barefoot)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:44

Wanneer je niet weet hoe dat werkt dan heb je ook geen boom nodig, toch?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:47

Ik kan mij namelijk ook niet voorstellen dat je met de boom van het zadel rijd. Deze zal vast zijn inwerking hebben, maar met de boom rijden nee nog nooit van gehoord...

Ik heb inderdaad geen boom nodig, rijd op mijn zit, aangevuld met de teugel. Ik kan hetzelfde met BBP als met zadel (enkel heb ik meer grip/houvast in een zadel wat het soms nét een tikje makkelijker maakt)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:57

Simpelman schreef:
Wanneer je niet weet hoe dat werkt dan heb je ook geen boom nodig, toch?

Ik zou het wel graag willen weten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:08

De boom is simpel gezien een min of meer stijve boog over de schouders die vastzit aan een plank onder de zit.
Een dressuurzadel IS de boom bekleed met kussens voor het comfort.
Alles dat je met zitbeenknobbels, knieën, gewicht en beugels kunt doen wordt door de boom overgebracht op het paard.
Eenzijdige aantrekking van het kruis heeft zijn uitwerking over het hele deel van de rug en schouder waar het zadel raakt.
Wanneer je bijvoorbeeld meer druk op je rechterbeugel zet drukt dit tegen de linkerschouder van het paard.
Wanneer je je kruis aantrekt breng je meer druk op de schouders en minder op de rug.
Wanneer je linker knie drukt tegen het zadel verdeeld deze druk over de linkerschouder en geeft meer vrijheid aan de rechter.
En dit in alle subtiliteit.
Het is een gereedschap om in precisie te kunnen communiceren met je paard die zonder dressuurzadel onmogelijk is, vandaar dat het bestaat.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 00:11

Yank was vorige keer niet klaar om te worden gereden (volgens een aantal in het andere topic). Hij was niet in balans en gewoon een ongeleid projectiel. Inmiddels een ruime maand verder. Hij gaat niet meer zomaar alle kanten op met mij, loopt niet meer in een overhaast tempo, loopt netjes waar ik hem naar toe rijd, en langzaam maar zeker gaan wij met kleine stapjes vooruit. Hier een foto van dinsdag;
Afbeelding
Ik moet er op letten dat ik rechtop blijf zitten, hand ietsjes meer tillen. Yank mag iets actiever, te zien aan zijn passen (voor ruimer dan achter) en te zien aan zijn hoofd houding. Hij loopt wat achter de ll. Het beeld is relaxed en ontspannen, oortjes opzij/naar mij gericht. Hij was ook errug fijn. Zijn veel bezig met overgangen en schakelen. Rijd soms van letter op letter. A-f stap, f-b draf, b-m stap, en zo verder. Ook het halthouden pakken we mee. Zo houd ik hem bezig en zorg ik voor tempocontrole. Galop is een stukje dat we alleen mee pakken als hij fijn te rijden is en echt relaxed loopt, omdat ik wil dat dit goed gaat, en hij, wanneer hij echt fijn loopt, voor mij makkelijker te corrigeren is. Inmiddels hebben wij les, en heb hem inmiddels ook aan de longe gehad waar hij het erg fijn op doet.
Ter vergelijking een foto van een maand geleden;
Afbeelding

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:20

Hele fijne verbetering! +:)+

Ik vind het helemaal niet erg dat dit paard in deze houding achter de loodlijn loopt, het is niet dat hij opgekropt of wat dan ook loopt.

Rest geef je zelf goed aan.

Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 01:04

Bedankt!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:21

Heb weer nieuwe filmpjes!

Vandaag weer wedstrijd, na een hele week aan het impuls te hebben gewerkt, en ik heb het wel terug gezien in mijn proef.

Ik merkte wel aan mezelf dat ik wat slordiger reed.. Was totaal niet bezig met het voorbereiden van mijn overgangen, waarom? Geen idee 8)7 . Ook soms weer iets te ruw met mn handen..

Had 183 1e plek, en 178 2e plek. Dit is mijn eerste proef, de gene voor 178 punten.

deel1 https://www.youtube.com/watch?v=MH6SbbeC6sY (begint schuin, beeld draait na enkele seconde)

deel2 https://www.youtube.com/watch?v=BMpjzTRZswk

In deel2, bij het aangalopperen zie je dat er even iets mis ging, hij probeerde onder mij uit te rennen (schrok van een paard die wegrende naast de bak), ik nam net weer teveel terug.

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:44

Ik vind het toch wel mooie proefjes, misschien iets meer sprong in de galop, voor zover ik het kan beoordelen vind ik het heel mooi gedaan.