DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:56

Is dat een nieuw iets hier op bokt? Clown

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:58

hahahahahahaah

Ehm, nodig?? Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:08

Blond Blond Blond maar euhhhhh wat zijn BB, BO, OB en OO ruiters?

Dit is nu echt nieuw,leerzaam dit topic.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:02

Blond Belegen, Blond Onbelegen, Overgewicht Belegen, Overgewicht Onbelegen. Clown Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:08

Dewi schreef:
Met stijgende verbazing heb ik gezien dat jullie de discussie over `butsen´gewoon voorzetten, alsof ik niks gezegd heb. Kennelijk worden mijn uitspraken met betrekking tot de houding van de ruiter gezien als een mening. En aan andermans mening wordt in dit topic geen waarde gehecht. Laat hetgeen ik gezegd heb nu toevallig geen mening zijn, maar een feit.

Dit kan ik zo stellig beweren omdat het mijn vakgebied betreft. Hier heb ik 8 jaar voor gestudeerd. Ben 4 jaar werkzaam geweest als fysiotherapeut voor mensen. Behandelde gemiddeld 80-100 patienten per week. Allemaal hadden ze klachten die betrekking hadden op houding en beweging. Nu ben ik 3 jaar werkzaam als fysiotherapeut voor paarden. Dus hoe het zit met rugbeweging en de houding van de ruiter weet ik ondertussen ook wel.
Met stijgende verbazing lees ik jouw toch behoorlijk arrogante mail... Knipoog
Jouw eerdere mail was:
Dewi schreef:
Jullie vergelijken appels met peren en dan kun je blijven discusieren.

Om als ruiter rechtop te kunnen blijven zitten op een bewegende ondergrond (paard), is enige kracht en stabiliteit van de romp nodig. Lichte aanspanning van grote en kleine buik- en rugspieren. Om de bewegingen van het paard niet tegen te werken is ook coordinatie vereist. Finetuning mbt het aan- en ontspannen van die spieren.

Het komt op het volgende neer: Een sterk bewegende ondergrond vereist meer stabiliteit. Ook meer coordinatie.
Q heeft dus gelijk! Een paard met vlakkere gangen en een minder bewegelijke rug zit makkelijker.

Dit gaat echter niet op zodra een paard dat van nature beweeglijk is, in een starre houding loopt (of dit nu hol of bol is).
Nu is de beweging namelijk schokkerig en moeilijker te volgen door de ruiter. Het vereist namelijk meer coordinatief vermogen!
Aimee en Horseyfries hebben dus ook gelijk!

Er werd ondermeer doorgesproken over de combinatie van vlakke gangen vs veel beweging en losse rug vs strakke rug.
Daar had Uwe Hoogheid zich nog niet over uitgesproken , dus wij verzoeken U dringend om wat vaker deze site te bekijken, zodat U tijdig kunt deelnemen aan de discussie, en ons nitwits even kunt vertellen hoe het nou wel zit Pling ! Afgod Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:33

Zo Q, dat is ook weer een erg aardige en sociale reactie van jouw kant... Clown
Met dit soort reacties werk jij óók niet bepaald mee aan een leuke sfeer, ook al komt Dewi haar post inderdaad wel een beetje hooghartig over. Er zijn echter ook andere manieren om daar op te reageren... Knipoog

Dewi, je zult ongetwijfeld veel kennis hebben, maar soms is het fijn om tòch nog even met elkaar in discussie te blijven, ook al heeft er al een zogenaamde 'expert' gesproken. Ik denk niet dat je een reden hebt om je aan mensen in dit topic te ergeren, het is tenslotte een discussie topic. Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:39

zal ik eens wat positiviteit scheppen?

ik ben laatst naar een lezing over Rollkür geweest, waarbij verschillende mensen spraken. een wetenschappelijke man, een fysiotherapheute en een gedragsdeskundige. ook was er een clinic te zien.

ik was sceptisch maar ben wel overstag gegaan. ik vond het een verhelderende lezing, ook al werd er niet zozeer een standpunt ingenomen.

wel blijken paarden die gereden worden op deze manier juist mínder stress te hebben.
ook de clinic vond ik er erg fijn uitzien. het paard liep helemaal met zijn neus op zijn borst, maar heel ontspannen en zonder gedoe met de benen en handen van de ruiter.
natuurlijk is het zo dat er jaren training in zit, en dat niet iedereen het kan, maar het kán wel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:46

Deze reactie wordt (denk ik hoor Haha! ) niet door iedereen als een positieve reactie gezien Milo! Clown

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:50

Yvonnelind schreef:
Deze reactie wordt (denk ik hoor Haha! ) niet door iedereen als een positieve reactie gezien Milo! Clown

jammer, hadden ze ook maar naar de lezing moeten komen Clown

ik vind de plaatjes die ik op internet zie ook allemaal zó slecht. allemaal net verkeerd getimed, dus loopt het paard helemaal op de voorhand. de ruiter die tijens de clinic reed deed het geweldig.
het paard droeg compleet zijn eigen hals, de ruiter hield haar handen heel mooi en heel licht, beengebruik was ook zeer fijn. ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een zeer fijn beeld vond geven.

de ruiter pakte het paard een paar keer op, deed tempo wisselingen, schoof het paard in en uit, het was echt fijn om te zien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:08

jasmijn78 schreef:
Ik ben mezelf ook heel goed bewust van mijn onbekwaamheden, maar toch heb ik WEL nog steeds plezier in het paardrijden. Ik merk namelijk wel dat ik zo af en toe nog weer eens een stapje vooruit ga. En verbetering is altijd, voor iedereen en op ieder niveau mogelijk. Dat hangt gewoon af van je eigen instelling. Wat hierbij belangerijk is, is denk ik dat je jezelf haalbare doelstellingen stelt. Als ik mijzelf elke dag ga vergelijken met een Anky, dan zal bij mij uiteindelijk ook de moed in de schoenen zakken want het is niet realistisch te verwachten dat ik op korte termijn (of waarschijnlijk wel nooit) zo zal kunnen rijden. Het gat is te groot waardoor het lijkt alsof je totaal geen vooruitgang boekt. Als je je doelstellingen realistisch stelt en er gemotiveerd mee aan de slag gaat zul je waarschijnlijk wel zien dat je vooruitgang boekt.

Je kan het ook zo bekijken; als goed paardrijden zo eenvoudig was en makkelijk haalbaar, dan zou het ook niet zoveel voldoening opleveren.

Ja, heb je helemaal gelijk in. Daarom had ik ook wel lol in het paardrijden toen ik nog wel de mogelijkheid had om mezelf te verbeteren, terwijl ik toen ook bewust onbekwaam was Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:10

QQQQ schreef:
Blond Belegen, Blond Onbelegen, Overgewicht Belegen, Overgewicht Onbelegen. Clown Haha!

Hahahahahahahahaha..... (hij klopt nog steeds enigzins Haha! Clown )

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:36

milo schreef:
Yvonnelind schreef:

jammer, hadden ze ook maar naar de lezing moeten komen Clown

ik vind de plaatjes die ik op internet zie ook allemaal zó slecht. allemaal net verkeerd getimed, dus loopt het paard helemaal op de voorhand. de ruiter die tijens de clinic reed deed het geweldig.
het paard droeg compleet zijn eigen hals, de ruiter hield haar handen heel mooi en heel licht, beengebruik was ook zeer fijn. ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een zeer fijn beeld vond geven.

de ruiter pakte het paard een paar keer op, deed tempo wisselingen, schoof het paard in en uit, het was echt fijn om te zien.

ZO zie je maar weer hoe verschillende mensen naar eenzelfde uitvoering kunnen kijken en daar vervolgens hun kijk op geven.
Ik was er ook bij en mij viel vooral ook de clinic zwaar tegen..zeker aangekondigd als zijnde een Inter I paard...geinstrueerd door iemand die naar ik dacht die een koppeling had kunnen leggen tussen het rijtechnische en het fysiotherapeutische aspect, maar dat imo niet volledig waarmaakte..

Rosalinde zelf merkte nog op dat de amazone nog veel werk aan de winkel had.. Nagelbijten / Gniffelen

Wat te denken van; hoe vaak ze moest vragen of ie zijn hals nog wat meer mocht laten zakken in de stap (had al losgereden, maar kreeg het niet voorelkaar)
Dan maar door naar langzaam draven wat wisselen van tempo terug in stap, ging volledig door de hand (paard is stout doe het nog maar een keer over..)
Dan maar wat zijgangen paard ging volledig over op propellor aandrijving Bloos
Zowel links als rechts in draf-appyuementen, als de werkpirouette..
Laat em eens los op je binnenhand, ging ie verkantelen naar rechts Clown
Paard mag wat beter leren reageren op been ...doet weinig op spoor..

Het paard zag er onderontwikkeld uit , een eng nekje en een kont waar weinig spier op zat.
De amazone in kwestie zat er bij tijd en wijle ook nog scheef op..ik weet niet of Rosalinde wist wat ze in de baan kreeg, en niet meer wist waar de juiste vinger op de leggen...om vervolgens maar te redden wat er te redden viel om te eindigen dat een hyperflexietraining er zo uit zou horen/kunnen zien..

Een mythe die de wereld uit mag....een paard 'weet' niet wat er komt de ruiter geeft dat door Haha!
Proef met parapluie (Machteld van Dierendonck)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:11

Grappig, die volledig tegenstrijdige verslagen van hetzelfde evenement... Haha!

Ach, zo hou je tenminste reden voor discussie Ja !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:55

Ha ha ha een paard weet niet wat er komt dat geeft de ruiter door.
Zou een iemand dat dan even aan onze Kafue en Dusty kunnen vertellen, dat scheelt dan weer.
Man ik weet soms niet eens wat er te zien is, maar wel mooi in een pas vijf meter opzij springen of zo abrupt stoppen dat je er zowat voorover afkukelt.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:34

@Q: Hier spreekt uwe hoogheid Haha! dus let goed op:
Mijn post was absoluut niet bedoeld om even te laten weten hoe goed ik ben.
(dat wist iedereen toch al hahaha Clown ) Ok, nu weer even serieus.
Wanneer jij mij iets vertelt met betrekking tot jouw vakgebied (Life Science Consultant), wie ben ik dan om het tegen te spreken?
Er was een gezegde, iets met een schoenmaker en een leest.... of was het nou iets met een klok en een klepel?

Ach ja. Voordat ik wordt afgeschilderd als betweter, door de mensen die het beter weten...
zal ik voortaan mijn mond maar houden.
Dan kan men tenminste doorgaan met het uitvechten van persoonlijke vetes.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:51

Weet je meteen waarom ik me niet meer meng in deze discussie, Dewi Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:52

milo schreef:
zal ik eens wat positiviteit scheppen?

ik ben laatst naar een lezing over Rollkür geweest, waarbij verschillende mensen spraken. een wetenschappelijke man, een fysiotherapheute en een gedragsdeskundige. ook was er een clinic te zien.

ik was sceptisch maar ben wel overstag gegaan. ik vond het een verhelderende lezing, ook al werd er niet zozeer een standpunt ingenomen.

wel blijken paarden die gereden worden op deze manier juist mínder stress te hebben.
ook de clinic vond ik er erg fijn uitzien. het paard liep helemaal met zijn neus op zijn borst, maar heel ontspannen en zonder gedoe met de benen en handen van de ruiter.
natuurlijk is het zo dat er jaren training in zit, en dat niet iedereen het kan, maar het kán wel.

Ik heb dezelfde lezing gezien en ik vond de avond werkelijk een aanfluiting Bloos Bloos

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:33

Tyrza schreef:
Weet je meteen waarom ik me niet meer meng in deze discussie, Dewi Knipoog

Hé, jij moet net als ik bij je leest blijven en dus juist WEL in deze discussie deelnemen hé! Haha!
Zullen we even een lijstje van schoenmakers maken die beter een andere discussie kunnen gaan bezoeken die wél bij hun leest past? Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:10

Dewi schreef:
@Q: Hier spreekt uwe hoogheid Haha! dus let goed op:
Mijn post was absoluut niet bedoeld om even te laten weten hoe goed ik ben.
(dat wist iedereen toch al hahaha Clown ) Ok, nu weer even serieus.
Wanneer jij mij iets vertelt met betrekking tot jouw vakgebied (Life Science Consultant), wie ben ik dan om het tegen te spreken?
Er was een gezegde, iets met een schoenmaker en een leest.... of was het nou iets met een klok en een klepel?

Ach ja. Voordat ik wordt afgeschilderd als betweter, door de mensen die het beter weten...
zal ik voortaan mijn mond maar houden.
Dan kan men tenminste doorgaan met het uitvechten van persoonlijke vetes.
Let vooral op de Knipoog en aanverwanten, dat scheelt stress!

Zoals met alles, zegt het niemand veel als iemand "zoveel jaar ervaring" met iets heeft - je zult het goed moeten brengen en onderbouwen (niet je ervaring, maar je stelling/mening), dan komt 't wel goed aan hoor Ja . Er werden echter nog verdere aspekten van hetzelfde thema onder de loep genomen, die nog niet waren afgedekt door jouw post. Er werd volgens mij ook niet tegen jouw post ingegaan toch? Dan mag je in dit topic al heel blij zijn hoor Ja Haha! Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:11

Zep schreef:
Ik heb dezelfde lezing gezien en ik vond de avond werkelijk een aanfluiting Bloos Bloos
Da's dan 2-1 tegen... Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:37

Zoals in zoveel vakgebieden zijn theorie en praktijk vaak twee verschillende gebieden tel daar de persoonlijke ervaring bij op, of de eigen intrepetatie van de theorie mischien in combinatue met de intrepetatie van kenissen en een discussie is geboren zo ook hier.

In ons eigen vakgebied transport beleven we het ook vaak, planner tegen chauffeur hoe laat kun je er zijn chauffeur over twee uur, planner Waaaaaaaaat maar das maar een klein eindje, chauffeur nou dat valt nog wel tegen hoor, planner weer nou bij mij op de kaart is het anders maar 2 centimeter. Ik dus met planner bellen en de onenigheid sussen ik zeg pak de wereldkaart erbij is het maar een paar millimeter. Haha! Planner en chauffeur geeft al onenigheid, laat staan fysiotherapeut, dierenarts osteopaat ruiter noem maar op. Neem vijf DA voor een probleem en je krijgt vijf andere diagnoses.......

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:00

ja die lezing was niet echt professioneel, jammer want je betaalde wel 6.50 ervoor, en die koffie was duur!!!
inderdaad was het rijden van de clinic niet foutloos, maar ik vond wel dat het LDR gedeelte (want daar ging het om voor mij) er fijn uitzag. jammer idd dat er niet meer wwrd ingegaan op het fysio gedeelte, maar dat ze 'les' ging geven.
volgens mij kenden ze elkaar wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:06

Toch weer mooie uitslagen in Amsterdam van al die slechte LDR ruiters hé....
Ook was het duidelijk te zien dat degene die de meest duidelijke hulpen moest geven en tevens het paard had wat te diep ging, in dit geval toch echt de klassieker pur sang was....
Dit niet om aan te tonen dat klassiek slecht is maar dat de vooroordelen over LDR training hier toch echt weer niet bleken op te gaan!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:25

Allemaal naar Jumping Amsterdam geweest? Losrijden en proeven en show gekeken? Ook zo genoten?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:42

Niet alleen maar kunnen genieten helaas...

Wibi verdient wel een extra pluim, die muziek pastte echt SUPER bij het paard Ja . Jammer dat iemand het nodig vond om er nog met een gitaar doorheen te jassen, dat was echt niet nodig... Wibi's supermuziek heeft denk ik wel voor zo'n 5% extra score gezorgd! Ja

Uitslagen verbaasde mij niets hoor HF .

Clinic van Imke met 2 ruiters die ze nog niet kende viel me best tegen. Degene met het paard liet 'm continue te diep lopen, zonder daar goeie controle over te hebben. Daar deed Imke te weinig mee, al constateerde ze het zelf ook. Bij schouderbinnenwaarts constateerde Imke dat ze teveel neigde naar kontbuitenwaarts. Tip van Imke: Minder binnenbeen gebruiken. Dat de amazone het binnenbeen naar achteren legde (en de kont dus opzij duwde inplaats van buiging te vragen), en het buitenbeen op de singel liet liggen (en dus de kont niet kon begrenzen), dat leek ze niet op te merken...
Ook is bovenop het "terugnemen op alléén teugel" nu ook nog het "achterwaarts gaan op alléén teugel" toegevoegd.