Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dewi schreef:Met stijgende verbazing lees ik jouw toch behoorlijk arrogante mail...Met stijgende verbazing heb ik gezien dat jullie de discussie over `butsen´gewoon voorzetten, alsof ik niks gezegd heb. Kennelijk worden mijn uitspraken met betrekking tot de houding van de ruiter gezien als een mening. En aan andermans mening wordt in dit topic geen waarde gehecht. Laat hetgeen ik gezegd heb nu toevallig geen mening zijn, maar een feit.
Dit kan ik zo stellig beweren omdat het mijn vakgebied betreft. Hier heb ik 8 jaar voor gestudeerd. Ben 4 jaar werkzaam geweest als fysiotherapeut voor mensen. Behandelde gemiddeld 80-100 patienten per week. Allemaal hadden ze klachten die betrekking hadden op houding en beweging. Nu ben ik 3 jaar werkzaam als fysiotherapeut voor paarden. Dus hoe het zit met rugbeweging en de houding van de ruiter weet ik ondertussen ook wel.
Dewi schreef:Jullie vergelijken appels met peren en dan kun je blijven discusieren.
Om als ruiter rechtop te kunnen blijven zitten op een bewegende ondergrond (paard), is enige kracht en stabiliteit van de romp nodig. Lichte aanspanning van grote en kleine buik- en rugspieren. Om de bewegingen van het paard niet tegen te werken is ook coordinatie vereist. Finetuning mbt het aan- en ontspannen van die spieren.
Het komt op het volgende neer: Een sterk bewegende ondergrond vereist meer stabiliteit. Ook meer coordinatie.
Q heeft dus gelijk! Een paard met vlakkere gangen en een minder bewegelijke rug zit makkelijker.
Dit gaat echter niet op zodra een paard dat van nature beweeglijk is, in een starre houding loopt (of dit nu hol of bol is).
Nu is de beweging namelijk schokkerig en moeilijker te volgen door de ruiter. Het vereist namelijk meer coordinatief vermogen!
Aimee en Horseyfries hebben dus ook gelijk!
Yvonnelind schreef:Deze reactie wordt (denk ik hoor) niet door iedereen als een positieve reactie gezien Milo!
jasmijn78 schreef:Ik ben mezelf ook heel goed bewust van mijn onbekwaamheden, maar toch heb ik WEL nog steeds plezier in het paardrijden. Ik merk namelijk wel dat ik zo af en toe nog weer eens een stapje vooruit ga. En verbetering is altijd, voor iedereen en op ieder niveau mogelijk. Dat hangt gewoon af van je eigen instelling. Wat hierbij belangerijk is, is denk ik dat je jezelf haalbare doelstellingen stelt. Als ik mijzelf elke dag ga vergelijken met een Anky, dan zal bij mij uiteindelijk ook de moed in de schoenen zakken want het is niet realistisch te verwachten dat ik op korte termijn (of waarschijnlijk wel nooit) zo zal kunnen rijden. Het gat is te groot waardoor het lijkt alsof je totaal geen vooruitgang boekt. Als je je doelstellingen realistisch stelt en er gemotiveerd mee aan de slag gaat zul je waarschijnlijk wel zien dat je vooruitgang boekt.
Je kan het ook zo bekijken; als goed paardrijden zo eenvoudig was en makkelijk haalbaar, dan zou het ook niet zoveel voldoening opleveren.
QQQQ schreef:Blond Belegen, Blond Onbelegen, Overgewicht Belegen, Overgewicht Onbelegen.![]()
milo schreef:Yvonnelind schreef:Deze reactie wordt (denk ik hoor) niet door iedereen als een positieve reactie gezien Milo!
jammer, hadden ze ook maar naar de lezing moeten komen![]()
ik vind de plaatjes die ik op internet zie ook allemaal zó slecht. allemaal net verkeerd getimed, dus loopt het paard helemaal op de voorhand. de ruiter die tijens de clinic reed deed het geweldig.
het paard droeg compleet zijn eigen hals, de ruiter hield haar handen heel mooi en heel licht, beengebruik was ook zeer fijn. ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een zeer fijn beeld vond geven.
de ruiter pakte het paard een paar keer op, deed tempo wisselingen, schoof het paard in en uit, het was echt fijn om te zien.
milo schreef:zal ik eens wat positiviteit scheppen?
ik ben laatst naar een lezing over Rollkür geweest, waarbij verschillende mensen spraken. een wetenschappelijke man, een fysiotherapheute en een gedragsdeskundige. ook was er een clinic te zien.
ik was sceptisch maar ben wel overstag gegaan. ik vond het een verhelderende lezing, ook al werd er niet zozeer een standpunt ingenomen.
wel blijken paarden die gereden worden op deze manier juist mínder stress te hebben.
ook de clinic vond ik er erg fijn uitzien. het paard liep helemaal met zijn neus op zijn borst, maar heel ontspannen en zonder gedoe met de benen en handen van de ruiter.
natuurlijk is het zo dat er jaren training in zit, en dat niet iedereen het kan, maar het kán wel.
Tyrza schreef:Weet je meteen waarom ik me niet meer meng in deze discussie, Dewi
Dewi schreef:Let vooral op de@Q: Hier spreekt uwe hoogheiddus let goed op:
Mijn post was absoluut niet bedoeld om even te laten weten hoe goed ik ben.
(dat wist iedereen toch al hahaha) Ok, nu weer even serieus.
Wanneer jij mij iets vertelt met betrekking tot jouw vakgebied (Life Science Consultant), wie ben ik dan om het tegen te spreken?
Er was een gezegde, iets met een schoenmaker en een leest.... of was het nou iets met een klok en een klepel?
Ach ja. Voordat ik wordt afgeschilderd als betweter, door de mensen die het beter weten...
zal ik voortaan mijn mond maar houden.
Dan kan men tenminste doorgaan met het uitvechten van persoonlijke vetes.
Zep schreef:Da's dan 2-1 tegen...Ik heb dezelfde lezing gezien en ik vond de avond werkelijk een aanfluiting![]()