[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:59

PoekieX schreef:
SheeNegro schreef:
Poekie, we kunnen je niet echt veel helpen zo, het gemakkelijkste is een stap/draf/galop foto en liefst langs de zijkant genomen ;)
Een verhaaltje is er ook altijd wel welkom bij! Waar was je mee bezig, wat is je doel, enz..

Ik heb niet echt een verhaal, en ook niet een foto vanaf de zijkant, ik wou eigenlijk dat iemand reageerde, want bij een ander opic zeggen ze dat dit valse krul is, en dat ik het aan de teugel rijden fout doe enzo, terwijl alle instructrices bij mij op de manege zeggen dat dit geen valse krul is, en ik zie dat anderen het ook gewoon op deze manier doen: handen ontspannen, rustig kneepjes geven, geen kracht zetten.

Op deze foto staat/hangt de pony inderdaad in een valse krul, je kunt zien dat het stukje tussen de oren niet hoogste punt is maar een paar wervels verder naar achteren. Echter, als ik keurig netjes halthoud waarbij het paard perfect in aanleuning staat en vervolgens rustig de tijd neem om een foto te laten maken, misschien wat praat met de fotograaf, er nog eens aan denk zelf leuk te kijken....Dan kan het zomaar zijn dat ook dat paard lekker een stukje zakt, beetje steun zoekt op mij misschien en dat dit beeld tevoorschijn komt. Het hoeft dus helemaal niets te zeggen over jouw rijden, dit is een foto gemaakt om te laten zien hoe knap jullie er samen uitzien, niet gemaakt om te laten zien hoe fijn je pony loopt of om je rijstijl weer te geven.
Kneepjes geven vind ik zelf per definitie niet goed omdat je een hulp blijft herhalen zonder er reactie op te krijgen (je laat immers los zonder dat het paard gereageerd heeft en herhaalt je hulp dan weer). Paarden worden er in veruit de meeste gevallen stug van (omdat ze leren dat ze niet altijd te hoeven reageren) en hebben de neiging om in plaats van naar je hand toe, juist achter je hand te gaan lopen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:03

Het oordelen van aan de teugel in stilstand is altijd wat moeilijk. De vraag is altijd, is deze gebeurt vanuit een actief rijden en denkt het paard voorwaarts, dwz hij is elk moment klaar om voorwaarts te gaan.

Je kan ook lekker aan het lanterfanten zijn met je paard, iemand zegt: 'hè laat ik een foto van je maken!' En voor het mooie vraag je eventjes met je handen je paard zijn hoofd naar beneden. Dat is technisch niet het juiste. Zeker als je even het topic doorleest leer je dat het eigenlijk een passieve verbinding is tussen ruiterhand en paardenmond die tot stand komt door het ontspannen paard actief voorwaarts te vragen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:07

Afbeelding

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:12

0000 schreef:
PoekieX schreef:

Ik heb niet echt een verhaal, en ook niet een foto vanaf de zijkant, ik wou eigenlijk dat iemand reageerde, want bij een ander opic zeggen ze dat dit valse krul is, en dat ik het aan de teugel rijden fout doe enzo, terwijl alle instructrices bij mij op de manege zeggen dat dit geen valse krul is, en ik zie dat anderen het ook gewoon op deze manier doen: handen ontspannen, rustig kneepjes geven, geen kracht zetten.

Op deze foto staat/hangt de pony inderdaad in een valse krul, je kunt zien dat het stukje tussen de oren niet hoogste punt is maar een paar wervels verder naar achteren. Echter, als ik keurig netjes halthoud waarbij het paard perfect in aanleuning staat en vervolgens rustig de tijd neem om een foto te laten maken, misschien wat praat met de fotograaf, er nog eens aan denk zelf leuk te kijken....Dan kan het zomaar zijn dat ook dat paard lekker een stukje zakt, beetje steun zoekt op mij misschien en dat dit beeld tevoorschijn komt. Het hoeft dus helemaal niets te zeggen over jouw rijden, dit is een foto gemaakt om te laten zien hoe knap jullie er samen uitzien, niet gemaakt om te laten zien hoe fijn je pony loopt of om je rijstijl weer te geven.
Kneepjes geven vind ik zelf per definitie niet goed omdat je een hulp blijft herhalen zonder er reactie op te krijgen (je laat immers los zonder dat het paard gereageerd heeft en herhaalt je hulp dan weer). Paarden worden er in veruit de meeste gevallen stug van (omdat ze leren dat ze niet altijd te hoeven reageren) en hebben de neiging om in plaats van naar je hand toe, juist achter je hand te gaan lopen.[/quote]

Ik probeerde hem aan te teugel tekrijgen, tijdens het actiefijden, vervolgens halt te houden, en toen vroeg ik mijn moeder een foto van ons te maken, omdat ik wou zien of ik hem wel netjes aan de teigel houdt. Ik zie bijna alle pensionklanten bij ons altijd rustig kneepjes geven, en aanleuning is iets heel anders dan aan de teugel rijden, maar ik rijd pas 2 jaar, dus dan vindt ik het wel redelijk oke van mij, maar hoe laat je een paard dan anders buigen?

Sodeletuut

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:19

Kneepjes geven is wat mij betreft ook een manier om het aan de teugel lopen af de dwingen, in meer of mindere mate. Terwijl dit juist een effect van correct rijden (balans, impuls, vwnw, rechtgetichtgeid en ontspannenheid) moet zijn in mijn ogen.. Een cadeautje, geen truucje wat je vraagt..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:11

Je kunt een paard niet zelf aan de teugel rijden. Een paard loopt uit zichzelf aan de teugel als hij goed losgelaten en voorwaarts is. Hang eens een potloodje in je mond met een touwtje er aan. Vraag iemand om steeds een kneepje te geven. Dan voel je direct hoe onprettig het is voor een paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:58

PoekieX schreef:
[

Dat je iets vaak ziet betekent niet dat het goed is. Juist in zo'n omgeving zal iedereen het ook normaal vinden om te doen omdat ze niet beter weten.
Verder lijkt het mij juist omdat je nog niet zo lang rijdt eigenlijk heel fijn om meteen zo correct mogelijk te leren rijden. Slechte gewoontes afleren is moeilijker dan iets aanleren, je hoeft het jezelf niet lastiger te maken dan nodig hoor...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:56

Duidelijk uitgelegd 0000 dat paardjes dmv kneepjes juist het bitje willen ontwijken ipv op te zoeken.
Zijn totaal verschillende dingen, die men gevoeld moet hebben om het verschil te weten wat er onder je gebeurd.

Probleem is alleen dat op vrijwel alle manage's / instructie het zo wordt aangeleerd en de paardjes dus vaak niet beter weten.
En omdat je vrijwel overal hetzelfde beeld ziet, dan ga je dat normaal vinden... ;(
Men noemt dat dan vaak "vragen" en hier hoorde ik vaak " frottelen". :D wat overigens wel es nuttig kan zijn bij een paardje wat zijn koppie er niet bij kan houden zijn aandacht te vragen: he joh let is op ipv om je heen te kijken, we zijn bezig samen.
Maar altijd hoort het paard naar het bit te rijken ipv andersom.
Maar kloppend is het vragen niet en gebaseerd op ontwijkende reactie op druk.
maar men kiest voor snel ipv eindeloos geduld en het mooi plaatje wat men zo snel mogelijk wilt zien.

Goede test is of je paard echt je hand wilt volgen als je ruimte geeft en daardoor zijn nek laat vallen.
Daar zit de basis in verscholen van het voor paard zijn lijfbehoud correct rijden, maar tja dat ziet er niet spectaculair uit he in de voorbenen.
En heel, heel veel paardjes kunnen dat niet eens meer zomaar.
Ik ervaar dat vlot hand volgen en hals laten vallen altijd een goede test of paardje fijn is bereden, of dat ie in frame is gewurmt.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:21

Afbeelding
Ik ben benieuwd wat jullie hier in zien/er van vinden.
M'n zusje zit erop, ze weet dat ze rechter op moet zitten, tenen naar binnen en handen meer dragen.

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:37

Hoi Biscuitje, ik heb er zelf niet zo veel verstand van, maar ik denk dat dit wel aardig in de buurt komt. Paard mag misschien nog iets actiever, maar ik zie hier mooi contact (ondanks de lage handen) met de teugel en mooi op de loodlijn.

Afbeelding

Afbeelding
Dit was mijn les vandaag. Ik ben er nog lang niet, maar het ziet er wel positief uit toch?
We werken nu vooral aan mijn balans en zit. Zij mag iets actiever met de achterbenen. Dit is hoe we nu rondhuppelen, voordat mijn instructrice voor het eerst geweest was, hobbelde we maar wat. Na het activeren van het achterbeen (vooral na de eerste galop) komt ze met haar hoofd ook fijn omlaag en krijgen we dit beeld.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:10

Een paard moet heerlijk los door het lijf gaan, dan pas voel je echt nageeflijkheid (aan de teugel lopen). Dat gevoel is als dansen door de bak!

Ik moet heel eerlijk zeggen, wat ik nu leer met mijn paard staat ver af van hetgeen ik leerde op een manegepaard... Ik had nooit van rechtrichten, goede aanleuning, en vragen en (goed!!) ontspannen gehoord.

Ik zie heel veel paarden met een betonnen hals, hangend in de handen met een valse knik door de baan lopen. Echter, als je weet wat 'echt' loslaten is, dat voelt GIGA fijn.

En het leuke is, het begint bij de zit van de ruiter en de ontspanning bij het paard :D Paardenrijden is zoooooo leuk!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:30

SG1985 schreef:
Een paard moet heerlijk los door het lijf gaan, dan pas voel je echt nageeflijkheid (aan de teugel lopen). Dat gevoel is als dansen door de bak!

Ik moet heel eerlijk zeggen, wat ik nu leer met mijn paard staat ver af van hetgeen ik leerde op een manegepaard... Ik had nooit van rechtrichten, goede aanleuning, en vragen en (goed!!) ontspannen gehoord.

Ik zie heel veel paarden met een betonnen hals, hangend in de handen met een valse knik door de baan lopen. Echter, als je weet wat 'echt' loslaten is, dat voelt GIGA fijn.

En het leuke is, het begint bij de zit van de ruiter en de ontspanning bij het paard :D Paardenrijden is zoooooo leuk!

Amen!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:50

Al zeg ik niet dat het makkelijk is! Ook ik ben niet als Anky geboren. Maar lekker leren... veel les en tijd investeren :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:43

Hooi!

Gister wedstrijdje gehad, in het L1, het ging voor mijn gevoel eigenlijk beter dan dat de punten lieten zien, maarja dat kan gebeuren. Had uiteindelijk 180 en 176 gereden. Mijn protocollen stonden weer vol met commentaar over de impuls. Hoewel Max voor mij altijd voorwaarts en actief voelt, is het in de werkelijkheid dus echt wel minder.

Dus een vriendinnetje een berichtje gestuurd of zij Max een keert wilde rijden en mij ook helpen, en die kon vandaag al komen! Aangezien het vandaag zo heeft geholpen komt ze morgen weer en pakken we hem deze week goed door en gaat ze zondag mee op wedstrijd om te helpen, ik denk dat ik het terug ga zien in mijn punten!

Ik heb hier een stukje film van mijn proefje van gister, en nog een stukje van vandaag met mij erop.
Ben erg benieuwd of jullie het verschil in impuls en activiteit zien!

Wedstrijd:

https://www.youtube.com/watch?v=31UaVyi ... e=youtu.be

Vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=OCoWeDp ... e=youtu.be

Ik raad aan het geluid uit te zetten, heleboel wind!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:56

Staan op prive :)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:56

Je video's staan op prive, kan ze niet zien

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:12

Nu wel zichtbaar??

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:17

Yes! Ik vind het begin stukje van je wedstrijd er erg prettig uit zien! Je paardje is echt in ontspanning en volgens mij rij je met weinig druk (ziet er fijn uit!).
Ik vind wel dat je misschien wat veel drijft voor de activiteit die je paardje vervolgens toont, maar ik kan dat niet zo beoordelen uiteraard - ik voel niet wat er onder jou gebeurt :)

Volgens mij ben je wel op de goede weg en heb je fijn les!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:24

Je pony loopt tijdens je proefje erg diep en achter de loodlijn, impuls is er wel maar loopt erg van het achterbeen af en de de grond in, takt en regelmaat is niet goed. In het andere filmpje geeft je vriendin goed aan wat je moet doen om hem niet zo diep te laten lopen, maar je moet ook werken aan de takt en regelmaat, hij loop erg krabbelig. Dit kan je trainen door schijnovergangen en tempowisselingen te rijden, dus hem wat op te vangen en terug te rijden,zodat hij zijn passen af kan maken en wat meer op het achterbeen komt en dan weer wat naar voren rijden, korte stukjes. Probeer ook meer hierin met je zit te rijden, lage buikspieren aanspannen, je bekken kantelen en kruis aantrekken bij het terugrijden en weer ontspannen naar voren rijden. Je benen heb je altijd lichtjes eraan en met je kuiten geef je druk voor meer impuls. Let op de lijn schouder, heup, enkel die moet loodrecht zijn.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:42

@SG1985, Klopt zeker wat je zegt over te veel drijven voor de activiteit dat ik ervoor terug krijg, ben hier met mijn instructrice mee bezig om dit af te leren!

@moorcats, Je hebt helemaal gelijk over te diep tijdens de proef, dit gebeurd altijd op wedstrijd. Thuis heeft hij die neiging ook wel, maar is het er goed uit te rijden, op wedstrijd wil dat nog niet helemaal lukken, maar we zijn er mee bezig! Schijnovergangen en tempowisselingen doe ik al heel veel, maar dan met de reden om hem scherper aan het been te krijgen, fijn dat het ook voor de takt werkt! Ik ga er op letten wat je zei over mijn eigen houding, dankje!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:37

ElineCath schreef:
Hooi!

Gister wedstrijdje gehad, in het L1, het ging voor mijn gevoel eigenlijk beter dan dat de punten lieten zien, maarja dat kan gebeuren. Had uiteindelijk 180 en 176 gereden. Mijn protocollen stonden weer vol met commentaar over de impuls. Hoewel Max voor mij altijd voorwaarts en actief voelt, is het in de werkelijkheid dus echt wel minder.

Dus een vriendinnetje een berichtje gestuurd of zij Max een keert wilde rijden en mij ook helpen, en die kon vandaag al komen! Aangezien het vandaag zo heeft geholpen komt ze morgen weer en pakken we hem deze week goed door en gaat ze zondag mee op wedstrijd om te helpen, ik denk dat ik het terug ga zien in mijn punten!

Ik heb hier een stukje film van mijn proefje van gister, en nog een stukje van vandaag met mij erop.
Ben erg benieuwd of jullie het verschil in impuls en activiteit zien!

Wedstrijd:

https://www.youtube.com/watch?v=31UaVyi ... e=youtu.be

Vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=OCoWeDp ... e=youtu.be

Ik raad aan het geluid uit te zetten, heleboel wind!

Wat betreft je eerste filmpje ga ik met de rest mee. Wat betreft je tweede filmpje; het is een begin, maar ik mis RUST. Je vriendin laat jou je paard echt alleen maar naar voren, naar voren, naar voren lopen. Het maakt het beeld onrustig, en onprettig om naar te kijken. Voor het aantal keer dat ze roept dat je naar voren moet rijden en jij hiermee aan de slag gaat, zie ik weinig OVERGANG (sorry voor hoofdletters haha). Ik bedoel hiermee dat ik langzaam aan het paard naar voren zie vliegen, heel veel onrust zie in beweging van het paard, en vervolgens hoor ik; 'naar voren, naar voren, naar voren! Hand om hoog, been of tikje, naar voren!' Maar ik mis een overgang terug. De activiteit en impuls die je wilt bereiken bereik je niet enkel door naar voren te rijden. Arbeidsdraf-middendraf-arbeidsdraf. Ik mis een duidelijke overgang van Arbeidsdraf naar middendraf en weer terug. Ik mis de overgang draf-stap-draf. Ik mis het verkleinen van de draf passen en vervolgens weer vergroten. Afwisseling, overgangen.. Het is maar een kort filmpje, daar ben ik me van bewust, maar in dit filmpje had je dat wel goed kunnen laten zien, en ik denk dat dat al een heel ander beeld had gehad. Je ziet de onrust ook terug in het wijken, vooral de eerste keer loopt het paard over de buitenschouder weg. Ik zie graag binnenkort nog een filmpje verschijnen! :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 06:34

Ik zie ook wat spanning bij beide filmpjes in de achterhand. Staart omhoog. Doet hij dit altijd? Zo nee, dan zou ik gaan werken aan loslaten.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:47

@LoveUggs: precies, zo bedoelde ik het ook in mijn commentaar! @Milkberry, het is een (grotendeels) Arabier, die lopen altijd met hun staart zo, hoge staartinplant, kort kruis.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:26

moorcats schreef:
@LoveUggs: precies, zo bedoelde ik het ook in mijn commentaar! @Milkberry, het is een (grotendeels) Arabier, die lopen altijd met hun staart zo, hoge staartinplant, kort kruis.

Dan ben ik niet de enige haha. Het komt misschien alleen wat 'negatief' over maar zo bedoel ik het natuurlijk niet!

Voor 'de oude garde' die willen weten hoe het inmiddels met Gaspard gaat;
LoveUggs @ [ITP] Knappe Gaspard ITP!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:48

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat hij nog op de voorhand loopt (hier wordt aangewerkt :o ) Pony is 5 jaar en begint net met het accepteren van de teugel icm nagefelijk/sturen :o