Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
murphy102"
[quote="liljebo schreef:vosroy schreef:[
Ik ben begonnen met het longeren aan de dubbele longe.
Ik vind dat als ik de longe achterlangs doe ( billen/benen) dat er toch steeds een rukje op de buiten teugel gegeven wordt. Ik doe de buitenteugel nu dus over de rug.
Wat is het voordeel van de teugel achter het paard langs?
Kan het ook op de door mij beschreven manier? In die zin kan je dan correct trainen?
Ik ben dus zelf nog bepaald geen voorbeeld hierin, maar naar mijn mening (en wat ik dan tot dusver heb geleerd) stimuleert de teugel die achter het paard langs loopt het onderbrengen van de achterhand.
Ik heb veel mensen zien trainen met de teugel volgens de door jou omschreven manier, maar zou zelf uiteindelijk toch kiezen voor de teugel via de achterhand om eerder omschreven reden.
Maar meer uitleg kunnen moll, murphy en professor vast geven,
nombrado schreef:murphy102 schreef:Dat zég ik! Werken aan de voorkant staat m.i. gelijk aan "op de hand" rijden.
Longeerwerk, cavaletti-arbeid en voorwaarts-neerwaarts en weer letterlijk van achteren naar voren rijden, zodat paard weer eerst vertrouwen krijgt dat hij naar voren mág en dit eerst licht opvangen/begrenzen, naderhand -afhankelijk van wantrouwen cq hersteld vertrouwen bij paard- weer wat meer begrenzen.
dat gaat dan toch onmogelijk aan de lange lijnen?
FaberSmid schreef:nombrado schreef:
dat gaat dan toch onmogelijk aan de lange lijnen?
Waarom dan wel volgens u?
nombrado schreef:Dan gaan er hier mensen werken volgens lange lijnen, en hoor ik dingen voorbij komen als rukjes .
)
liljebo schreef:nombrado schreef:Dan gaan er hier mensen werken volgens lange lijnen, en hoor ik dingen voorbij komen als rukjes .
)
Het ging in dit stuk discussie over het voorkomen van die rukjes door verkeerd teugelgebruik. Het is dus zeker geen onderdeel, maar er werd alleen besproken hoe je kunt voorkomen dat dit gebeurd.
Ik denk niet dat SJ erg bezig is met het voorkomen van rukjes
orienta schreef:Ik bedoelde ook die onder het paard door![]()
Ik doe zelf door de singelringen en dan direct aan het bit vast dat is toch wel de meest gangbare manier om mee te beginnen?
orienta schreef:Moll heeft er vast wel een voorbeeld van met de lijn onder het paard en ik geloof niet dat hij nou zo ondoordacht te werk gaat![]()
Overigens nog steeds veel praatjes en geen plaatjes van jou Nombrado
Moll schreef:orienta schreef:Moll heeft er vast wel een voorbeeld van met de lijn onder het paard en ik geloof niet dat hij nou zo ondoordacht te werk gaat![]()
Overigens nog steeds veel praatjes en geen plaatjes van jou Nombrado
heb er helaas geen beeld matriaal van, heb dit gezien bij een aantal longeurs, waaronder een lammert haandstra