DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:02

QQQQ schreef:
Dewi schreef:
zeg Q, heb je nou gewoon mijn post niet gelezen??
Waarom denk je dat?

Met stijgende verbazing heb ik gezien dat jullie de discussie over `butsen´gewoon voorzetten, alsof ik niks gezegd heb. Kennelijk worden mijn uitspraken met betrekking tot de houding van de ruiter gezien als een mening. En aan andermans mening wordt in dit topic geen waarde gehecht. Laat hetgeen ik gezegd heb nu toevallig geen mening zijn, maar een feit.

Dit kan ik zo stellig beweren omdat het mijn vakgebied betreft. Hier heb ik 8 jaar voor gestudeerd. Ben 4 jaar werkzaam geweest als fysiotherapeut voor mensen. Behandelde gemiddeld 80-100 patienten per week. Allemaal hadden ze klachten die betrekking hadden op houding en beweging. Nu ben ik 3 jaar werkzaam als fysiotherapeut voor paarden. Dus hoe het zit met rugbeweging en de houding van de ruiter weet ik ondertussen ook wel.

Iedere goede fysiotherapeut, cesaroefentherapeut, of bewegingswetenschapper zal hetzelfde antwoord geven als ik, wanneer dit probleem wordt voorgelegd. Niet omdat ze dezelfde mening hebben, maar omdat we ons naast ons logisch verstand en inzicht, vooral beroepen op dezelfde biomechanische en fysiologische principes en de vele wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn.

Mijn vraagstelling over de ruiter als happy athlete, had met name betrekking op het woord `HAPPY´. Volgens mij zijn jullie helemaal niet happy maar behoorlijk gefrustreerd. Hoe kun je anders elkaar zo publiekelijk afbranden, gebaseerd op foto´s, filmpjes en van horen zeggen?

Er zijn maar 3 oplossingen voor dit probleem:

1. Verplaats dit topic naar Boktmeetings en organiseer een dagje waarop jullie elkaar ´live´kunnen zien rijden en dan weet je pas hoe het echt zit. Clown

2. Kom gezellig met z´n allen naar een door mij georganiseerde clinic ´Houding en zit` Haha!

3. Laten we een leuke bosrit maken en die dressuur gewoon laten voor wat het is Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:08

Kafue schreef:
Geloof in jezelf, heb vertrouwen in je eigen kunnen, voel, leef, bewonden, wees gelukkig en daarom ook zorg dat een ander je niet in de hoek praat of plaatst. Zo ook met paardrijden heb heilig vertrouwen in jezelf de rest ach dat is toch niet belangrijk. Jij moet het doen en het lukt alleen als je je taak met vertrouwen tegemoet treed.

Gezien je andere berichten komt dit niet echt overtuigend over.... tenzij je hiermee bedoelt dat wij allemaal in jou moeten geloven Haha! Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:18

Dewi schreef:
Met stijgende verbazing heb ik gezien dat jullie de discussie over `butsen´gewoon voorzetten, alsof ik niks gezegd heb. Kennelijk worden mijn uitspraken met betrekking tot de houding van de ruiter gezien als een mening. En aan andermans mening wordt in dit topic geen waarde gehecht. Laat hetgeen ik gezegd heb nu toevallig geen mening zijn, maar een feit.

Dit kan ik zo stellig beweren omdat het mijn vakgebied betreft. Hier heb ik 8 jaar voor gestudeerd. Ben 4 jaar werkzaam geweest als fysiotherapeut voor mensen. Behandelde gemiddeld 80-100 patienten per week. Allemaal hadden ze klachten die betrekking hadden op houding en beweging. Nu ben ik 3 jaar werkzaam als fysiotherapeut voor paarden. Dus hoe het zit met rugbeweging en de houding van de ruiter weet ik ondertussen ook wel.

Iedere goede fysiotherapeut, cesaroefentherapeut, of bewegingswetenschapper zal hetzelfde antwoord geven als ik, wanneer dit probleem wordt voorgelegd. Niet omdat ze dezelfde mening hebben, maar omdat we ons naast ons logisch verstand en inzicht, vooral beroepen op dezelfde biomechanische en fysiologische principes en de vele wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn.

Mijn vraagstelling over de ruiter als happy athlete, had met name betrekking op het woord `HAPPY´. Volgens mij zijn jullie helemaal niet happy maar behoorlijk gefrustreerd. Hoe kun je anders elkaar zo publiekelijk afbranden, gebaseerd op foto´s, filmpjes en van horen zeggen?

Er zijn maar 3 oplossingen voor dit probleem:

1. Verplaats dit topic naar Boktmeetings en organiseer een dagje waarop jullie elkaar ´live´kunnen zien rijden en dan weet je pas hoe het echt zit. Clown

2. Kom gezellig met z´n allen naar een door mij georganiseerde clinic ´Houding en zit` Haha!

3. Laten we een leuke bosrit maken en die dressuur gewoon laten voor wat het is Knipoog

Met je eerdere bericht ben ik het helemaal eens....

Maar nu zeg je imo toch een onwaarheid. Het is namelijk absoluut niet het geval dat iedere therapeut of wetenschapper die zich bezig houdt met het bewegingsapparaat hetzelfde antwoord zal geven en zich zéker niet beroepen op dezelfde principes en onderzoeken. Hoeveel fysiotherapeuten ik niet al heb bezocht... geen van allen hanteert dezelfde principes, komen daardoor niet met dezelfde diagnose, laat staan dezelfde behandeling. Kom ik met resultaten van een onderzoek dat elders is uitgevoerd en waarna ook een behandeling is ingezet (de enige die ooit succesvol was), dan verklaren ze me voor gek want zo staat het niet in de standaard boekjes.
Ook op paardengebied.... ik heb hele goede resultaten van Solange Schrijer gezien, maar heb ook met andere paardenfysio's gesproken over haar buikspierenverhaal en die vonden dat allemaal maar onzin.

Over jou vraagstelling naar happy athletes.... precies wegens die frustratie gaf ik mijn antwoord. Ik denk namelijk dat alleen een onbewust bekwame ruiter en een onbewust onbekwame ruiter daadwerkelijk plezier in het rijden hebben. Daarmee geef ik mezelf ook direct aan: ik beleef er al tijden totaal geen lol meer aan en ben om die reden ook zo'n tijd eruit geweest.

Zo'n meeting is wel vaker geopperd, maar het zijn telkens dezelfde mensen die daar niet open voor staan.

Zo'n clinic heb ik al eens van je gezien Haha!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:21

Als het gaat om de houding op een paard en hoe deze te handhaven is er maar 1 mogelijkheid, dus vele verschillende inzichten kunnen er gewoonweg niet zijn. Als het gaat om blessures wel, maar daar gaat het nu niet over.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:28

Dewi schreef:
Als het gaat om de houding op een paard en hoe deze te handhaven is er maar 1 mogelijkheid, dus vele verschillende inzichten kunnen er gewoonweg niet zijn. Als het gaat om blessures wel, maar daar gaat het nu niet over.

Ah... ik had het spectrum breder opgevat.
Dan nog echter zijn er wel heel verschillende methoden... ik ben er niet zo heel bekend mee, maar ik dacht dat bijvoorbeeld personen als Heather Moffett en Mary Wanless toch wel verschillen als het gaat om houding te paard en handhaven daarvan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:31

Aimee schreef:
dat alleen een onbewust bekwame ruiter en een onbewust onbekwame ruiter daadwerkelijk plezier in het rijden hebben.

Pling

Ik wil er mbt experts graag aan toevoegen dat kennis en begrip totaal verschillend zijn. Met begrip beschik je over mogelijkheid kennis situationeel afhankelijk toe te passen. Als je weet hoe een telefoonboek 'werkt' hoef je de nummers niet uit je hoofd te kennen. Veel experts weten heel veel doch ontbreekt het aan begrip, die kennen een paar bladzijden nummers uit hun hoofd.

HC

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:34

Aimee schreef:
Kafue schreef:
Geloof in jezelf, heb vertrouwen in je eigen kunnen, voel, leef, bewonden, wees gelukkig en daarom ook zorg dat een ander je niet in de hoek praat of plaatst. Zo ook met paardrijden heb heilig vertrouwen in jezelf de rest ach dat is toch niet belangrijk. Jij moet het doen en het lukt alleen als je je taak met vertrouwen tegemoet treed.

Gezien je andere berichten komt dit niet echt overtuigend over.... tenzij je hiermee bedoelt dat wij allemaal in jou moeten geloven Haha! Clown

Maar natuurlijk moet je in mij geloven,alleen in mij en in niemand anders, o nee wacht even en in mijn paard natuurlijk. Ach gut . Je was toch hopenlijk met je post niet serieus bzig he?

Aimee alsd je begint aan een gebrek aan plezier in het paardrijden, dan moet je je het plezier teruggeven in het geliefde rijden of een andere hobby zoeken.
Paardrijden is leuk is plezier en als je in moelijke tijden komt dan kan ik me voorstellen dat je even door de bomen het bos neit meer ziet.Ik had er ook een tijd lang geen zin meer in, zat op een dood spoor door slechte instructie en daardoor een vast paard. Daarom heb ik het roer omgegooid en ben weer bij af begonnen. Nu gaat het voor mijn gevoel weer fijn en beleed ik plezier aan het rijden en het verbeteren van mezelf en mijn paard.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk, je kunt de verantwoording niet bij een ander neerleggen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:41

Aimee schreef:
Dan nog echter zijn er wel heel verschillende methoden... ik ben er niet zo heel bekend mee, maar ik dacht dat bijvoorbeeld personen als Heather Moffett en Mary Wanless toch wel verschillen als het gaat om houding te paard en handhaven daarvan?

Dit is het laatste dat ik offtopic wil toevoegen hoor.
De uitleg van aanpak kan anders zijn, je kunt het coordinatief vermogen op verschillende manieren vergroten. De 1 zal het zus doen en de ander zo. Maar zoals gezegd komt de eindsituatie op hetzelfde neer. Hoe meer de rug beweegt des te moeilijker de houding te handhaven is. Dat veranderd niet. Hoe schokkeriger de beweging (dus bij een gespannen rug), des te moeilijker de houding te handhaven is. Dat veranderd nogsteeds niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:49

Kafue schreef:
Maar natuurlijk moet je in mij geloven,alleen in mij en in niemand anders, o nee wacht even en in mijn paard natuurlijk. Ach gut . Je was toch hopenlijk met je post niet serieus bzig he?

Aimee alsd je begint aan een gebrek aan plezier in het paardrijden, dan moet je je het plezier teruggeven in het geliefde rijden of een andere hobby zoeken.
Paardrijden is leuk is plezier en als je in moelijke tijden komt dan kan ik me voorstellen dat je even door de bomen het bos neit meer ziet.Ik had er ook een tijd lang geen zin meer in, zat op een dood spoor door slechte instructie en daardoor een vast paard. Daarom heb ik het roer omgegooid en ben weer bij af begonnen. Nu gaat het voor mijn gevoel weer fijn en beleed ik plezier aan het rijden en het verbeteren van mezelf en mijn paard.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk, je kunt de verantwoording niet bij een ander neerleggen.

Je ziet de smileys er toch achter staan, of niet soms?

Waar leg ik de verantwoording bij een ander dan? Integendeel.... ik heb het puur en alleen over de bewust onbekwame ruiter die geen plezier in het rijden heeft. Daar kunnen wel exogene factoren een rol bij spelen. In mijn geval bijvoorbeeld dat ik geen leuk passend paard kan vinden om te rijden en ik niet in de positie verkeer die zelf uit te kiezen en te onderhouden, daar hangt dan gelijk mee samen dat ik op dit moment niet kan kiezen tussen slechte dan wel goede instructie.
Hoe dan ook... het probleem blijft dat ik bewust onbekwaam ben.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:56

Sorry ik had die smileys niet gezien, was met meerdere dingen tegelijk bezig.

Hey maar je probleem ken ik wel hoor. Reed vroeger ook verzorgpaarden, ergelijk en als tze goed liepen werden ze verkocht en kreeg je weer een jonkie. Nou ja nog een jaartje en dan kun je verder met je eigen paardje en niets is fijner dan dat.

En onbekwaam ben je niet, onbekwaam zijn die die niet rijden kunnen. Jij kunt toch rijden en je weet een hele hap theorie nou wat wil je nog meer.
'
\O ja de KWPN is nu bezig om goede ruiters en KWPN paarden samen te brengen dus de fokkers eigenaren kunnen via het KWPN op zoek naar goede ruiters mischien is dat iets voor je. Stond in de strengen en ik geloof dat het op de website kwam. Afijn kun je zo effe heen bellen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:03

Lachen

Voor zover ik theoretische bezit, is die al ongeveer twee jaar niet toegepast en derhalve niet erg actief aanwezig.
Het schijnt echter dat ervaring niet verloren gaat Knipoog

Volgend jaar kan ik inderdaad met mijn eigen paard aan de slag.
Die nieuwe functie van de KWPN-site is leuk bedacht (jaren geleden door een bokker), maar de uitvoering is helaas bagger. De hele site staat nu vol met profruiters. Verder zal het bereik van internet bij fokkers nihil zijn. Verdrietig

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:44

Pffft.... wat een uitloop van onderwerpen....

Kan er geen nieuw topic gemaakt worden met
- houding, zit en gebuts
- BB, BO, OB en OO ruiters
- LDR meeting

Ik stel mijzelf wederom de vraag waarom ik toch steeds maar weer naar dit topic kijk....

Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:54

Goede vraag..... als je het antwoord hebt..... PM please?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:40

Tyrza schreef:
Pffft.... wat een uitloop van onderwerpen....

Kan er geen nieuw topic gemaakt worden met
- houding, zit en gebuts
- BB, BO, OB en OO ruiters
- LDR meeting

Ik stel mijzelf wederom de vraag waarom ik toch steeds maar weer naar dit topic kijk....

Haha!

Ik weet wel een antwoord hoor: vermaak, je blijft je verbazen Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:46

grijns Knipoog

Het gebeurt niet zoooo vaak, maar ik denk dat je gelijk hebt Pling

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:59

Paardentango schreef:
grijns Knipoog

Het gebeurt niet zoooo vaak, maar ik denk dat je gelijk hebt Pling

Weetje, je zou in real-life versteld staan hoe we het eens zouden kunnen zijn Knipoog
Ik ben erg breed en veelzijdig ingesteld, heb geen tunnelvision en bedrijfsblindheid vermoordt je kunnen en visie.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:20

Nee, wat je wel hebt is een TE groot ego, lust je rauw !

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:27

Paardentango schreef:

Logisch, ik ben lekkerrrrrrrrrrrrrrr Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:27

Mireille1970 schreef:
Paardentango schreef:

Logisch, ik ben lekkerrrrrrrrrrrrrrr Knipoog

Groot, groter grootst Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:34

ik ben heteroooooo

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:37

Aimee schreef:
Over jou vraagstelling naar happy athletes.... precies wegens die frustratie gaf ik mijn antwoord. Ik denk namelijk dat alleen een onbewust bekwame ruiter en een onbewust onbekwame ruiter daadwerkelijk plezier in het rijden hebben. Daarmee geef ik mezelf ook direct aan: ik beleef er al tijden totaal geen lol meer aan en ben om die reden ook zo'n tijd eruit geweest.

Ik ben mezelf ook heel goed bewust van mijn onbekwaamheden, maar toch heb ik WEL nog steeds plezier in het paardrijden. Ik merk namelijk wel dat ik zo af en toe nog weer eens een stapje vooruit ga. En verbetering is altijd, voor iedereen en op ieder niveau mogelijk. Dat hangt gewoon af van je eigen instelling. Wat hierbij belangerijk is, is denk ik dat je jezelf haalbare doelstellingen stelt. Als ik mijzelf elke dag ga vergelijken met een Anky, dan zal bij mij uiteindelijk ook de moed in de schoenen zakken want het is niet realistisch te verwachten dat ik op korte termijn (of waarschijnlijk wel nooit) zo zal kunnen rijden. Het gat is te groot waardoor het lijkt alsof je totaal geen vooruitgang boekt. Als je je doelstellingen realistisch stelt en er gemotiveerd mee aan de slag gaat zul je waarschijnlijk wel zien dat je vooruitgang boekt.

Je kan het ook zo bekijken; als goed paardrijden zo eenvoudig was en makkelijk haalbaar, dan zou het ook niet zoveel voldoening opleveren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:39

Paardentango schreef:
ik ben heteroooooo

Dat dacht ik vroeger ook Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:39

Mireille1970 schreef:
Groot, groter grootst Lachen

Paardentango schreef:
ik ben heteroooooo

Kijk.... MEER inspiratie voor 2 nieuwe topics Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:43

grmpf....

en daarom vind je de off button niet gelijk.... maar moet je even zoeken....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:55

Wat is de Off-button?