Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:16

vosroy schreef:
Citaat:
Misschien is het wel ergens goed voor dat er mensen zijn als Bent B. en Sjef J.
Ook Bush is eerst nodig geweest voor men in de gaten had dat men Obama nodig had om tot andere inzichten te komen. De tijd zal het leren.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat -gezien de tijdsgeest- we eerst weer even hard "op ons gezicht" moeten gaan, voor we wakker worden en beseffen dat het zo niet moet en men tot inkeer komt dat de lange weg naar de Hoge School uiteindelijk de kortste weg is met een veel beter resultaat, nl. een gezond, goed ontwikkeld en ouder wordend paard...

Er zijn vele ruiters die van SJ naar BB gaan en vervolgens weer terug komen op de ware klassieke training. Ik ben overigens van mening dat de academische rijkunst minder schade berokkend dan de LDR dressuur. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden, het mooie hiervan is dat er uiteindelijk maar 1 weg is die de ware weg is namelijk de via aurelia

LDR staat voor: Lomp, Dom en Ruw!!

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:21

Citaat:
LDR staat voor: Lomp, Dom en Ruw!![/

_O- _O- _O- _O-

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:29

Haha! weer een voor het verklarend woordenboek van dit topic

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:38

Kan iemand mij vertellen, wat de functie is, van wat je in de AR ziet,
het hoofd van het paard aan de hand en onder het zadel elke keer naar binnen vragen?
heeft dat een doel?

Bij een training in wenen, heb ik ook een keer iets gezien, wat geen schoonheidsprijs verdiende trouwens.
Ik denk dat je dat in elke trainingsmethode zal tegenkomen.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 13-04-11 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:39

murphy102 schreef:
Ik denk als het op een eerlijke manier uitgevoerd wordt en de paarden niet afgestompt raken in de kop (gebeurt overigens ook door zogenaamde KR'ers!) en een paard daar zichtbaar plezier in heeft, dat daar niets mis mee is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een jongen als Lorenzo, die met paarden uit de Camargue werkt zónder harnachementen, door het water, buiten in de vrije natuur, ik daar zelfs grote bewondering voor heb.

En ja, dan is dat andere uiterste, de Methode SJ, inderdaad wél schadelijk, omdat dat DWANG is, hetgeen m.i. gelijk staat aan machtsmisbruik van een paard!

Dat is dus idd ook wel mijn mening en daarom vind ik het jammer dat SJ en VD (oftewel poedeldressuur, zoals je zou willen) in een adem worden genoemd.

Ben het met je eens (maar dat schreef ik al) dat hoge school en Vrijheidsdressuur niet hetzelfde is. Hoeft ook niet, denk ik dan.
Waar het om gaat is de aandacht voor het welzijn van het paard en de kennis van zaken tijdens training. En in dat opzicht kan er dan weer een overeenkomst bestaan tussen Hoge School, die begint met training voor het paard en de goed uitgevoerde VD waarbij ook het welzijn van het paard voorop dient te staan.

(het 'kunstjes leren' wat veel jonge meiden hier op bokt doen, tel ik hier niet onder. Dat spreekt denk ik vanzelf. Ik heb het hier uitsluitend over kundige trainers)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:42

nombrado schreef:
het hoofd van het paard aan de hand en onder het zadel elke keer naar binnen vragen?
heeft dat een doel?

Het beoogde effect is het stretchen van de zijkant van het paard, li en re, en daardoor het rechtstellen van het paard.
Of dit goed of slecht is, is een andere discussie.
Maar dat is de reden die AR daarvoor geeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:43

vosroy schreef:
[ maar 1 weg is die de ware weg is namelijk de via aurelia

Nu zal mijn onkunde wel om de hoek komen kijken, maar ik heb geen idee wat de weg van aurelia is????? :o?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:45

Nombrado,in de AR is het idee daarmee buiging van de wervelkolom in te zetten(wat dus niet werkt)

Heeft iemand een antwoord op de vraag van vosroy?Ben daar ook mee bezig en dus benieuwd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:47

Weet iemand, wat het doel is van SJ van de LDR?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:50

vosroy schreef:
[
Ik ben begonnen met het longeren aan de dubbele longe.
Ik vind dat als ik de longe achterlangs doe ( billen/benen) dat er toch steeds een rukje op de buiten teugel gegeven wordt. Ik doe de buitenteugel nu dus over de rug.
Wat is het voordeel van de teugel achter het paard langs?
Kan het ook op de door mij beschreven manier? In die zin kan je dan correct trainen?

Ik ben dus zelf nog bepaald geen voorbeeld hierin, maar naar mijn mening (en wat ik dan tot dusver heb geleerd) stimuleert de teugel die achter het paard langs loopt het onderbrengen van de achterhand.

Ik heb veel mensen zien trainen met de teugel volgens de door jou omschreven manier, maar zou zelf uiteindelijk toch kiezen voor de teugel via de achterhand om eerder omschreven reden.

Maar meer uitleg kunnen moll, murphy en professor vast geven, :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:52

nombrado schreef:
Weet iemand, wat het doel is van SJ van de LDR?

Het door hen genoemde doel is het stretchen van het paard, mn nekspieren om soeplesse de bevorderen.
Het niet genoemde doel is het neerzetten van een plaatje wat door de jury als mooi wordt gezien en het volledig controleren van het vaak hete paard.(ten kosten van het paard, dat wel)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:52

piepenfiets schreef:
Nombrado,in de AR is het idee daarmee buiging van de wervelkolom in te zetten(wat dus niet werkt)

Dat er een buiging gevraagd wordt is niets mis mee,
wat mij opvalt is dat ze de binnenkant vasthouden ipv dan toestaan aan binnenhand als het paard reageert

Op zich is er niets mis met die oefening wel eens te doen, echter zie ik , en gebruik ik die oefening onder het zadel om de spieren voor de schouder en hals los te werken bij vastgereden paarden.
(je kan dat zien, dat de schouder bij de hals/schouder dik opgezet en hard is, en niet los en soepel.)
Maar om een paard zolang met zijn hoofd naar binnen te laten kijken, trek je je paard juist vanachter scheef.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:54

Deze vraag is wel eens eerder geweest. Heb even gezocht maar niet kunnen vinden %)

Volgens mij kan je met de teugel achterlangs voorkomen dat de ah uitzwaait en op een betere manier stelling en buiging vragen. Maar pin me er niet aan vast :D

Als je elke keer een rukje voelt hou je de teugel (of longe) zelf te strak. Probeer eens iets meer lengte te geven. (dat was volgens mij toen het antwoord)

Maar Moll of professor kunnen het vast wel nog eens uitleggen. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:55

liljebo schreef:
vosroy schreef:
[
Ik vind dat als ik de longe achterlangs doe ( billen/benen) dat er toch steeds een rukje op de buiten teugel gegeven wordt. Ik doe de buitenteugel nu dus over de rug.
Kan het ook op de door mij beschreven manier? In die zin kan je dan correct trainen?

Ik ben dus zelf nog bepaald geen voorbeeld hierin, maar naar mijn mening (en wat ik dan tot dusver heb geleerd) stimuleert de teugel die achter het paard langs loopt het onderbrengen van de achterhand.

Ik heb veel mensen zien trainen met de teugel volgens de door jou omschreven manier, maar zou zelf uiteindelijk toch kiezen voor de teugel via de achterhand om eerder omschreven reden.

met een teugel achterlangs of over de rug, moet géén verschil maken in het onderbrengen van de achterhand. De achterhand wordt juist ondergebracht op een plaats die voor het paard belangrijk is, om zijn evenwicht/balans te houden , de buiging van het achterbeen zorgt voor de juiste wijze van verzameling.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:56

liljebo schreef:
nombrado schreef:
heeft dat een doel?

Het beoogde effect is het stretchen van de zijkant van het paard, li en re, en daardoor het rechtstellen van het paard.
Of dit goed of slecht is, is een andere discussie.
Maar dat is de reden die AR daarvoor geeft.

De topruiters doen dit nog vele malen extremer.
Dit heeft helemaal geen zin, tenzij je de hals vast gereden hebt agv alleen maar werken aan de voorkant.
Overmatige verbuigingen van de hals hebben géén meerwaarde.
De stelling en daaruit voortkomende verbuiging van de hals dient SYNCHROON te verlopen met de buiging in het lichaam, dán heeft het meerwaarde. En aangezien wij van die lengtebuiging géén overdreven voorstelling moeten maken, begrijp je dus ook dat er m.i. vééél en vééél teveel nadruk op die voorkant/-hand gelegd wordt. Zinloos.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:57

In de ar worden korte rukjes gegeven aan de kaptoom waarna weldegelijk losgelaten word.De paarden lopen op den duur zelf al met hun hoofd en hals naar binnen zodra de kaptoom om gaat.Dat het niet werkt,nee,dat was al even duidelijk.

Het gewicht van de longe op de hak zal weldegelijk het ab stimuleren.Van het rukje afkomen(excusez le mot) kan met langer laten van de longe maar is er dan wel genoeg contact?
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 13-04-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:00

murphy102 schreef:
Dit heeft helemaal geen zin, tenzij je de hals vast gereden hebt agv alleen maar werken aan de voorkant.
De stelling en daaruit voortkomende verbuiging van de hals dient SYNCHROON te verlopen met de buiging in het lichaam, dán heeft het meerwaarde. En aangezien wij van die lengtebuiging géén overdreven voorstelling moeten maken, begrijp je dus ook dat er m.i. vééél en vééél teveel nadruk op die voorkant/-hand gelegd wordt. Zinloos.

Die vastgereden hals zie ik heel vaak trouwens.
of verkeerde spieren gebruiken door onjuiste ruiterhand.
onderhals, strakke schouder/hals spieren.
ik denk eerder dat dit ontstaat door een onbewuste strakke ruiterhand en op hand gereden.
Voordat deze spieren weer los en ontspannen zijn , kan je dus eigenlijk niks
stel, je hebt zon paard? hoe maak je dat dan weer los en ontspannen?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:02

antwoord op de dubbele longe vraag gevonden, staat op blz.140

Citaat:
Citaat:
Even terugkomen op het longeren.
Gisteren mijn paard weer gelongeerd met dubbele lijnen, waarbij ik de buitenlijn achter de achterhand heb.
Ik constateer dat ik hierdoor idd de achterhand beter kan begrensen maar loop nu tegen het probleem aan dat mijn paard erg onrustig reageerd op de buitenlijn.
Nu heb ik het gevoel dat dit komt door de beweging van de billen( de lijn heb ik losjes ongeveer terhoogte van de broekspier) steeds tegen de buitenlijn aankomt waardoor hij steeds een schokje in de mond krijgt.
Wanneer ik de buitenste lijn nu over de rug leg oogt hij veel ontspannender en is de aanleuning constanter.
Ik heb nu eigenlijk het idee dat de buitenste lijn bij de dubbele longe het zelfde effect terweeg brengt (de schokjes in de mond) als de pessoa teugel dit ook doet.
Hoe denken de kenners hier over?

als dat gebeurt is uw buiten hand niet meegaant in de beweging, en krijgt uw paard on bedoelt elke keer een ophouding op de buiten teugel, de arm en hand moeten de beweging mee maken van het paard dus ook mee gaan in de beweging van het lichaam en achterbeen, als dit niet correct gebeurt krijg je dus de stootjes en zwaare storing op de lijn, dit vergt oefening en ervaring en begeleiding

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:13

liljebo schreef:
vosroy schreef:
[

De lijn over de rug is heel goed om mee te beginnen, vooral bij paarden die nog wat onrustig worden als die buitenlijn achter langs loopt. Ook bij jonge paarden is het aan te raden om zo te beginnen, lijn over de rug.
De lijn achter langs heeft de taak der begrenzing van het buitenachterbeen, waardoor je meer lengtebuiging krijgt omdat je paard niet meer kan uitzwaaien.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:19

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

Die vastgereden hals zie ik heel vaak trouwens.
of verkeerde spieren gebruiken door onjuiste ruiterhand.
onderhals, strakke schouder/hals spieren.
ik denk eerder dat dit ontstaat door een onbewuste strakke ruiterhand en op hand gereden.
Voordat deze spieren weer los en ontspannen zijn , kan je dus eigenlijk niks
stel, je hebt zon paard? hoe maak je dat dan weer los en ontspannen?

Dat zég ik! Werken aan de voorkant staat m.i. gelijk aan "op de hand" rijden.

Longeerwerk, cavaletti-arbeid en voorwaarts-neerwaarts en weer letterlijk van achteren naar voren rijden, zodat paard weer eerst vertrouwen krijgt dat hij naar voren mág en dit eerst licht opvangen/begrenzen, naderhand -afhankelijk van wantrouwen cq hersteld vertrouwen bij paard- weer wat meer begrenzen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:24

murphy102 schreef:
De lijn over de rug is heel goed om mee te beginnen, vooral bij paarden die nog wat onrustig worden als die buitenlijn achter langs loopt. Ook bij jonge paarden is het aan te raden om zo te beginnen, lijn over de rug.
De lijn achter langs heeft de taak der begrenzing van het buitenachterbeen, waardoor je meer lengtebuiging krijgt omdat je paard niet meer kan uitzwaaien.

Zeer duidelijk. Bedankt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:37

murphy102 schreef:
Dat zég ik! Werken aan de voorkant staat m.i. gelijk aan "op de hand" rijden.

Longeerwerk, cavaletti-arbeid en voorwaarts-neerwaarts en weer letterlijk van achteren naar voren rijden, zodat paard weer eerst vertrouwen krijgt dat hij naar voren mág en dit eerst licht opvangen/begrenzen, naderhand -afhankelijk van wantrouwen cq hersteld vertrouwen bij paard- weer wat meer begrenzen.

dat gaat dan toch onmogelijk aan de lange lijnen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:40

vosroy schreef:
Citaat:
Misschien is het wel ergens goed voor dat er mensen zijn als Bent B. en Sjef J.
Ook Bush is eerst nodig geweest voor men in de gaten had dat men Obama nodig had om tot andere inzichten te komen. De tijd zal het leren.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat -gezien de tijdsgeest- we eerst weer even hard "op ons gezicht" moeten gaan, voor we wakker worden en beseffen dat het zo niet moet en men tot inkeer komt dat de lange weg naar de Hoge School uiteindelijk de kortste weg is met een veel beter resultaat, nl. een gezond, goed ontwikkeld en ouder wordend paard...

Er zijn vele ruiters die van SJ naar BB gaan en vervolgens weer terug komen op de ware klassieke training. Ik ben overigens van mening dat de academische rijkunst minder schade berokkend dan de LDR dressuur. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden, het mooie hiervan is dat er uiteindelijk maar 1 weg is die de ware weg is namelijk de via aurelia

tja meer wegen die naar rome leiden, maar lijkt me verstandiger de weg te vragen aan iemand die er is geweest dan aan iemand die de weg niet kent :D

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:46

:+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:48

veel antwoorden zijn al gegeven waardoor de rukjes/stootjes op de buiten teugel komen als je de lijn achter langs doet, geen ontspaning en mee gande beweging van de arm en hand, waarom de lijn achter langs om het buite achter been te begrenzen, en het paard nog meer te kunnen sluiten, de lijn kan op veel wijze om over of onder het paard door worden gehaald.