DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:44

Bedenk me nu dat op wat inmiddels jou oude stal is Q (?) nog een aantal mensen staan die mij als kleine meid ook met grote regelmaat hebben zien rijden..... Haha! ook handig, om dat als maatstaf te nemen..... Clown

Verder is het ook niet vreemd dat je geen mensen kunt vinden in jou omgeving die mijn ervaring kunnen beamen.... aangezien ik slechts tot mijn 16de op de ponyclub in Amsterdam heb gereden en daarna van ruim 21 tot 24 pas weer..... voor de rest zul je voornamelijk in Duitsland moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:24

QQQQ schreef:
Typisch. Ken mensen die jouw rijkunsten hebben mogen bewonderen (die zijn verdacht schaars, gezien jouw enorme ervaring Rolleyes ) en mij met enige regelmaat hebben zien rijden, die hadden toch een andere mening... Knipoog .................

Foei QQQQ Whoosh! die benadering is nu niet echt wetenschappelijk te noemen. Hoe staat het met het referentiekader, belangenverstrengeling, bias etc. van je referentie groep? Tong uitsteken

Maar serieus, beetje flauw om elkaar persoonlijk af te gaan katten [want dan kan ik ook nog een leuke duit in het zakje doen]. Laten we het dus vooral zuiver proberen te houden in het belang van de discussie.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:54

Aimee schreef:
Oh.... dus nu beaam je wel ineens dat een paard dat de rug níet loslaat nóg moeilijker zit.
Heb ook nooit anders beweert. Zeg alleen dat een ronde rug nog geen garantie is voor een losse rug, terwijl dat hier af en toe wel wordt geimpliceerd.
Jippie schreef:
Maar serieus, beetje flauw om elkaar persoonlijk af te gaan katten [want dan kan ik ook nog een leuke duit in het zakje doen]. Laten we het dus vooral zuiver proberen te houden in het belang van de discussie.
Helemaal eens, maar ik begon dan ook niet terwijl ik op een post van iemand anders reageerde een derde af te katten... Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:57

QQQQ schreef:
Heb ook nooit anders beweert. Zeg alleen dat een ronde rug nog geen garantie is voor een losse rug, terwijl dat hier af en toe wel wordt geimpliceerd.

Lezen is moeilijk..... en de schuld bij een ander leggen trouwens ook....
Maar goed... ik heb hier zelfs expliciet gezet dat ik het niet over een bolle of holle rug had.... en jij hebt weldegelijk beweerd dat een paard met een strakke rug met vlakke beweging makkelijker zit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:04

Om jezelf even op te frissen:

QQQQ schreef:
Ik vermoed dat alleen niet enkel de butsers de makkelijke weg nemen. Zet ze op een makkelijk paard met 0 rugbeweging - minder schade aan het paard, butser hoeft ook niet meer te butsen.

Aimee schreef:
Ik heb nergens het woord bol gehanteerd als per defintie zijnde een bewegende rug.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:30

Toch maar blij dat er geen echte oorlog is, met wapens enzo, maar dat het hier woorden zijn.......
Er zouden best wat gewonden zijn gevallen. Hamer Whoosh! Blauw oog

'k zou niet weten of ik zelf nog zou leven .... Nagelbijten / Gniffelen

(grapje voor de zondag) Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:47

Haha! Haha! Haha!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:09

Zonder rugbeweging? Dat lukt alleen met halthouden. Als een paard niet in de rug zelf beweegt dus de ruggegraat niet gebruikt in de beweging maar de rug zelf vasthoudt, zouden alle bewegingen die de benen van het paard maken kijhard worden doorgegeven. De rug moet juist veel bewegen om comfortabel te kunnen rijden. Aan de kant waar het achterbeen naar voren beweegd, zal de heup naar voren komen en de rug zakken, aan de ander kant komt de rug iets omhoog. De ruiter moet dus ook bij het doorzitten in draf steeds voelen dat een zitbeenknobbel zakt ten opzichte van de andere, en daarin mee moeten gaan met het paard. Je zit dus in de takt afwisselend links-rechts. Een paard dat de rug vasthoudt gaat alleen maar op en neer en niet vloeiend.
Als een ruiter niet lekker meezit, zal het paard de rug vasthouden om zicht te beschermen tegen het "stuiteren", Gebeurt dit vaak zal een paard als vanzelf zo gaan lopen, vandaar dat veel manegepaarden zo moeilijk uit te zitten zijn. Goed rijden begint met zacht meezitten in de swingende (torrederende) rug. Daarop zal een paard onstpannen gaan lopen en makkelijk het hoofd laten zakken.

Nou helpt het wel iets om de kop naar beneden te trekken, maar niet zo heel veel. Je dwingt dan te "onstpannen" maar onstanning is toch per definite zonder dwang!?

En als je daarna als ruiter niet alsnog zachtjes gaat zitten, is er voor het paard niks gewonnen, want er zit zit nog steeds iemand te stuiteren. Dus waarom zou ie dan de rug loslaten als het hem meer pijn gaat doen dan de rug vastzetten?
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 21-01-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:21

Zijn we weer terug aan de basis.... hoe wordt je jonge ruiter opgeleid ?
Waar ligt de basis... KNHS ? Maneges, tv.... heb je wel eens gevraagd of je longe les kan krijgen, en waar krijg je dat eigenlijk. Is het zo dat als je in staat bent om 'net meer te vallen van een paard' de longe lessen klaar zijn?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:59

Goh @ Aimee toch knap van je dt je enkelt aan fotos van mij kunt zien hoe een van mijn paarden beweegd. En dat je dan enkelt aan die fotos in stilstaand beeld je een idee kunt schetsen of een paard al dan niet een normale, goede, zeer goede, of buitengewoon goede beweging heeft. Als je dan toch die fotos uit het verleden tevoor schijn tovert dan had JIJ met al je ervaring toch moeten zien dat bij dat paard de beweging er niet in maar er uit gereden werd.
Ik kan je garanderen maar eigenlijk is me dat teveel moeite dat mijn paard een hele goede is. Maar gelukkig hoef ik mijn paard hier niet te verdedigen.
Ik weet dat als je DAADwerkelijk beschikt over de ervaring die je zegt te hebben dat je tot een ander conclusie was gekomen met betrekking van het uitzitten van de draf van welk paard dan ook.
En is deze heeft QQQQ blijkbaar meer verschillende types paarden gereden en ja dan ook meer ervaring

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:21

Paardentango schreef:
Zijn we weer terug aan de basis.... hoe wordt je jonge ruiter opgeleid ?
Waar ligt de basis... KNHS ? Maneges, tv.... heb je wel eens gevraagd of je longe les kan krijgen, en waar krijg je dat eigenlijk. Is het zo dat als je in staat bent om 'net meer te vallen van een paard' de longe lessen klaar zijn?

Ik heb bij ons in duitsland eens staan kijken bij een beginnersles op de manege. Iemand die zelf niet fatsoenlijk kon rijden, dit wist ik omdat ik hem toevallig had zien rijden, die moet beginners leren rijden.

Ik doen het nu anders, ik pak een van de paarden bij ons zadel hem op, zet hem bij en pak de longe en zeg tegen manlief of vriendin he toe longeer me eens. Of als ik alleen aan het rijden ben, gaan regelmatig de beugels kruislings over de schoft en zitten maar stap draf galop het moet eigenlijk geen probleem zijn, binnenbak buitenbak maakt niet uit.

Op de manege ga je zo snel mogelijk de groep in, hogere verdienste in korte tijd. En meestal is dat na een twee lessen. Jammer maar er zijn er maar heel weinig die daadwerkelijk goed hebben leren zitten, die onafhankelijk rechtop zitten met stille benen. Die juist in kunnen werken met kruis, zit, benen. En overigens waar leer je dan nu nog te werken met bekken kantelen en ontspannen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:32

Kafue schreef:
Goh @ Aimee toch knap van je dt je enkelt aan fotos van mij kunt zien hoe een van mijn paarden beweegd. En dat je dan enkelt aan die fotos in stilstaand beeld je een idee kunt schetsen of een paard al dan niet een normale, goede, zeer goede, of buitengewoon goede beweging heeft. Als je dan toch die fotos uit het verleden tevoor schijn tovert dan had JIJ met al je ervaring toch moeten zien dat bij dat paard de beweging er niet in maar er uit gereden werd.
Ik kan je garanderen maar eigenlijk is me dat teveel moeite dat mijn paard een hele goede is. Maar gelukkig hoef ik mijn paard hier niet te verdedigen.
Ik weet dat als je DAADwerkelijk beschikt over de ervaring die je zegt te hebben dat je tot een ander conclusie was gekomen met betrekking van het uitzitten van de draf van welk paard dan ook.
En is deze heeft QQQQ blijkbaar meer verschillende types paarden gereden en ja dan ook meer ervaring

Welke ervaring zeg ik te hebben dan?
En het is toch net zo knap van jou dat jij over mijn ertvaring kunt oordelen zonder foto's, zonder specifieke info etc. Jij hebt geen enkel idee hoeveel verschillende paarden in hoeveel verschillende typen ik heb gereden.... Net zo min als jij weet waar ik heb gereden en van wie ik instructie heb mogen genieten....
Ik geloof je best dat jij een goed paard hebt.... ik durf alleen te wedden dat het geen internationaal GP paard is, noch een gekeurde dekhengst, niet geselecteerd voor het WK jonge paarden en dergelijke.
Kijk... ik kan niet rijden en dat zal ik ook niet beweren, maar een brutaal mens heeft de halve wereld.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:22

Hey je hoeft niet zo te happen, en al zeer zeker niet op te scheppen want daar raak ik echt niet van onder de indruk.
Ik heb ook een internationaal GP paard gereden wow is niet werkelijk spectaculair hoor.

Het gaat erom dat je de beweging van paarden niet over een kam kunt scheren met betrekking van de manier van beweging en of je het al dan niet of wel uit kunt zitten.
Als je er zoveel gereden hebt dan weet je dat de een zit als in een luie stoel en dat de andere daadwerkelijk moeilijk uit te zitten is.
Kind ik heb eens een internationaal GP paard gezien in training daar gingen ze alleen in de proef op doorzitten die was werkelijk moeilijk.
Ik oordeel niet over JOU laat ik dat voorop stellen ik oordeel over JE BEWERING.
Van wie je les hebt gehad en dergelijke intresseert me net zo min, wat me intresseert is dat wat je schrijft en daar ben IK heb niet mee eens en gelukkig ben ik niet de enige.
En mijn paard is idd geen internationaal GP paard nog is hij ee n gekeurde hengst ik geloof alleen niet dat dat verschil maakt in de beweging van het paard. Het is enkel van waarde voor verkoop, marketing en dergelijke en bij PENNY meisjes die daar van onder de indruk raken. Ik kan echter meer genieten van een goed gereden paard in de B dan van een klunserig gereden paard in de Grand PRIX.
Ik zou niet willen beweren dat je niet kunt rijden oh nee absoluut neit ik geloof best dat je een aardig stukje kunt sturen ik geloof alleen dat je ervaring je ten tijde van die uitspraak even in de steek heeft gelaten. En ik heb nooit beweerd te kunnen rijden ik ben nog maar L en heb geen ambities in GP nog de mogelijkheden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:27

Happen? Val mij dan niet zo persoonlijk aan. Ik schep helemaal niet op.... als er iemand is die dat niet doet, dan ben ik het wel.
Jij hebt grootspraak over de kwaliteit van je paard en de kwaliteit van je rijden.... ik zeg herhaaldelijk dat ik er niets van kan..... maar ik ben wel bewust onbekwaam. Voor zover ik ervaring heb, deel ik die graag in dergelijke discussies. Dan hoef je jou mening niet door te drukken door mijn ervaring voor nihil te verklaren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:31

Aimee schreef:
Maar goed... ik heb hier zelfs expliciet gezet dat ik het niet over een bolle of holle rug had.... en jij hebt weldegelijk beweerd dat een paard met een strakke rug met vlakke beweging makkelijker zit.
Nope, alleen dat een vlakke beweging makkelijker zit - dat hoeft geen strakke rug te zijn.
Een strakke rug van een paard met vlakke beweging zal wel makkelijker vol te houden zijn dan een strakke rug van een paard met veel beweging - als je dat bedoelt, had ik het nog niet gezegd, maar ben ik het er wel mee eens Knipoog
Aimee schreef:
En het is toch net zo knap van jou dat jij over mijn ertvaring kunt oordelen zonder foto's, zonder specifieke info etc. Jij hebt geen enkel idee hoeveel verschillende paarden in hoeveel verschillende typen ik heb gereden.... Net zo min als jij weet waar ik heb gereden en van wie ik instructie heb mogen genieten....
Kafue beoordeelt je ervaring aan de hand van je uitspraken Pling (meer handvat geef je niet...)
Waarom heb je je profiel eigenlijk helemaal van foto's gestript? Zelfs je jonkie staat er niet meer in...alles goed met 'm?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:18

Inderdaad heb ik beoordeeld aan de hand van uitspraken niet van geziene fotos ofzo. Ik kijk eigenlijk niet snel in profielen.
En Aimee is niet de enige die dit soor uitspraken doet.
De ene beweging is gewoon de andere niet, en dat is maar goed ook. Want als ieder paard hetzelfde zou zijn dan waren we allemaal de concurent van Anky Pling

Grootspraak is dat niet iets in de trant van opscheppen? Nou als ik ergens niet over hoef op te scheppen dan is het wel over het paard waar ik over spreek. Grootspraak over de kwaliteit van mijn rijden, neuhhh dat heb ik niet hoor. Ik sta nog maar onder aan de ladder ben nog maar L bij de knhs dus nee daar hoef ik niet over op te scheppen. En over het aantal jaren ervaring ook niet.
Opscheppen doe ik niet, en van opscheppen raak ik niet onder de indruk. Daar ben ik ietsje te oud voor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:53

QQQQ schreef:
Nope, alleen dat een vlakke beweging makkelijker zit - dat hoeft geen strakke rug te zijn.
Een strakke rug van een paard met vlakke beweging zal wel makkelijker vol te houden zijn dan een strakke rug van een paard met veel beweging - als je dat bedoelt, had ik het nog niet gezegd, maar ben ik het er wel mee eens Knipoog

Kafue beoordeelt je ervaring aan de hand van je uitspraken Pling (meer handvat geef je niet...)
Waarom heb je je profiel eigenlijk helemaal van foto's gestript? Zelfs je jonkie staat er niet meer in...alles goed met 'm?

Zie het bericht wat ik van je gequote heb Knipoog
Overigens lijkt het me vrij logisch dat een paard met vlakke gang én losse rug makkelijk zit, maar als een paard goed de rug los laat, is het meestal wel mogelijk hem meer van de grond te laten bewegen Knipoog

Als ik in mijn uitspraken dan zeg "dit is mijn ervaring...." is het niet nodig om die ervaring als nihil te bestempelen. Je kunt er wel andere ervaring tegen inbrengen... zo is het nou eenmaal met paardrijden; geen enkel paard is gelijk en ook geen enkele ruiter.

Mijn profiel is gestript omdat ik nooit een eigen paard heb gereden en derhalve enkel foto's kan tonen van andermans paarden. Iedereen mag zoveel commentaar op mij hebben als ze willen, maar daar hoeven anderen niet (middels hun paarden) bij betrokken te worden Lachen Verder is mijn ervaring inmiddels dat niet iedere bokker het even goed met mensen voorheeft en derhalve is ook mijn jonkie eruit gestript. Het gaat wel heel goed met hem! Ja

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:34

oeps weer eens...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:35

Aimee schreef:
Overigens lijkt het me vrij logisch dat een paard met vlakke gang én losse rug makkelijk zit, maar als een paard goed de rug los laat, is het meestal wel mogelijk hem meer van de grond te laten bewegen Knipoog
Het ging er hier om, dat die vlakke gang met losse rug makkelijker zit dan een gang met veel beweging en losse rug, en tevens dat een vlakke gang met stijve rug makkelijker zal zitten dan een gang met veel beweging en een stijve rug...
Aimee schreef:
Verder is mijn ervaring inmiddels dat niet iedere bokker het even goed met mensen voorheeft en derhalve is ook mijn jonkie eruit gestript. Het gaat wel heel goed met hem! Ja
Je jonkie is toch geen mens Verward Clown
Mooi dat 't goed met 'm gaat.
Maarre...komen er óóit rijfoto's van je, of komen die er om bovenstaande reden ook nooit..?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:39

QQQQ schreef:
Je jonkie is toch geen mens Verward Clown
Mooi dat 't goed met 'm gaat.
Maarre...komen er óóit rijfoto's van je, of komen die er om bovenstaande reden ook nooit..?

Haha!
Grapjas.... je begrijpt best wat ik bedoel.

Ja hoor.... het is zeker wel de bedoeling dat er ooit rijfoto's komen. Met mijn eigen paard welteverstaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:44

Fotos zucht das zon moeilijk onderwerp. Het is zo moeilijk een paard op het juiste moment op de gevoelige plaat te zetten. En dan nog de een vind het super de ander niet. Dat heb je weer met meningen van mensen die verschillen.
En dan zijn er nog mensen die het eigenlijk super vinden maar het dan toch om wat voor reden dan ook afbranden, dan heb je weer mensen die meningloos zijn en daarom er maar achteraan hobbelen.
Maar uiteindelijk gaat het niet om wat er op die gevoelige plaat staat. Het gaat erom wat je erzelf van vind en wat je eigen gevoel erbij is geweest of neit. Of je tevreden bent of niet. En zo is het ook met paarden van anderen.
Eerlijk zijn duurt nog altijd het langst. En dat vind ik het belangrijkste in een mensenleven dat je eerlijk bent tegen jezelf, tegen een ander. Jammer genoeg kan niet iedereen dat zeggen dat is helaas zo. En daarom is er maar een ding belangrijk:

Geloof in jezelf, heb vertrouwen in je eigen kunnen, voel, leef, bewonden, wees gelukkig en daarom ook zorg dat een ander je niet in de hoek praat of plaatst. Zo ook met paardrijden heb heilig vertrouwen in jezelf de rest ach dat is toch niet belangrijk. Jij moet het doen en het lukt alleen als je je taak met vertrouwen tegemoet treed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:51

Het "juiste moment" is ook voor iedereen anders...
Als ik wil bewijzen dat LDR rijden slecht is kies ik een ander moment om foto's te nemen dan wanneer ik wil bewijzen dat het goed is...

Wat ik maar wil zeggen is dat als je goede bedoelingen hebt en objectief zegt te zijn, je niet met opzet alleen maar slechte foto's gaat uitzoeken zoals Ulrike Thiel en bijv. ook een Nezvorov wel degelijk doen. Dat is in mijn ogen stemmingmakerij en dan maak je jezelf ongeloofwaardig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:51

Daar zit wat in..... en foto's zijn moment opnames.
Alleen zijn het bij Ulrike niet alleen foto's maar gewoon een aantal videootjes. Och k had wel eens wat gezien, op de inrij terreinen, maar dat het zo lang kon wist ik zelf niet?
Wat mij persoonlijk verbaasde en ook schokte was... het gaat maar door... en het gaat maar door.... ik vind het knap dat de paarden nog kunnen ademhalen en denk een verslagenheid in de ogen te zien, voor zover je die nog KAN zien die ogen.
Dat beeld roept bij mij schaamte en triestheid met de simpele vraag.... waarom zo? Voor goud?

Is er bewijs nodig om iets te vinden, of voelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:05

"Het gaat maar door en gaat maar door"???
Je ziet tien keer hetzelfde stukje omdat het blijkbaar die indruk moet wekken...
Op sommige beelden zie je dat er iets veranderd en dan is het gelijk stopgezet... té goed om te laten zien???

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:34

Nee hoor, echt niet kijk zelf en zie dat het gewoon training is.
Ik weet wat ik zie.
Geeft niet, ik heb een eigen mening erover en ik vind het triest dat we denken dat we zo paarden moeten trainen, maar dat vind ik....wie ben ik? Geen goud....