Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:53

Ik ben ook visueel ingesteld. Filmpjes helpen mij ook, naast de theorie uitleggen en zelf proberen en voelen. Ik zou ook nog wel een paar filmpjes willen zien van combinaties die op een hoger niveau rijden die Simpelman goed vindt.
Als Simpelman anoniem wil blijven, kan ik dat alleen maar respecteren. Maar hij weet vast wel een paar voorbeelden van het openbare wereldwijde web af te plukken. Hoop ik tenminste.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:12

Nou, de tijd van gezelligheid is weer aangebroken, zie ik. Mag ook wel met al die feestdagen op komst ;)

Sarah, ik vind dat je aan jouw foto's, ook al zijn ze onscherp, mooi kunt zien hoe de rug omhoog komt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:27

Anoniem schreef:
Beste allemaal.
Ik lees dat mijn berichten hier niet gewaardeerd worden.
Jammer maar blijkbaar gaan jullie ogen niet open en wordt of wil men niet nadenken over andere aspecten in onze mooie dressuursport.
Blijf maar lekker geloven in de sprookjes die jullie worden voorgeschoteld. Ik had gehoopt dat er hier ogen waren open gegaan maar helaas is dat een utopie gebleken.
Blijf maar lekker achter jullie onbekende voorbeeld aanlopen.

En nee, ik ben niet zuur of gefrustreerd. Ik wilde alleen graag jullie door een andere bril laten kijken en er een volwassen discussie aan vast knopen. Ik vind het heel opmerkelijk dat ik mij steeds moet verantwoorden over wat ik schrijf enz. maar dat degene waar jullie achteraan hobbelen verafgod wordt zonder dat jullie je afvragen wat zijn kennis en ervaring is.
Ik hoop dat dat jullie ooit het licht nog gaan zien want sprookjes bestaan niet.
Ik houd het hier voor gezien.
:evaw:

Ik denk dat je van vele toch een achtergrond aspect mist.. Vele in dit topic hebben al meerdere brillen opgehad en zelfs de roze bril. Onze ogen zijn reeds open gegaan vanaf het moment dat we beseften dat de manier waarop we reden niet de juiste was. Het mooie voorbeeld is Horseware. Maar ook ik hoor in dat plaatje en samen met mij nog vele andere meelezers in dit topic.

Dit topic heeft ons helpen kijken, heeft ons helpen nadenken. Onze ogen moeten niet meer geopend worden, want dat zijn ze al. Wij moeten niet meer meerdere aspecten van de oh zo mooie dressuursport bekijken want dat doen wij al.

Iedereen voor zich heeft een manier gevonden dat voor hem/haar werkt. Dat Simpelman de rode draad door dit topic is, is puur toeval.

Dat het voorwaarts neerwaarts en de neus op de grond voor sommigen momenteel meer een doel dan een middel is, is misschien wel logisch. Want die neus die plakte tot voor kort nog zo kort mogelijk tegen de borst. Dan is het mooi toch dat deze basis voorwaarde eerst een doel wordt om onder de knie te krijgen? Ipv maar klakkeloos aannemen dat als het paard na even wachten en vragen wel mooi zakt tot net die kniehoogte zoals op wedstrijd wordt gevraagd.

Als ik terug denk aan simpelman zijn posts kan ik alleen maar zeggen dat ik uit elke post iets bijleer, hoevaak hij ook soms herhaalt is geweest. Als ik terug denk aan jou posts, is er niets bijgebleven en heb ik niets bijgeleerd..

Gast5428, ik hoop dat je leeft volgens het motto: leef en laat leven en vanaf nu je eigen weg gaat. :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:47

Ik heb geloof ik niet zoveel moeite met de wijze waarop laplucelle post. Een beetje prikkeling en het in twijfel trekken van (vul hierin: theorie/rijstijl)kan nooit kwaad en het is die prikkeling die de meeste posters hier in de eerste plaats verder heeft doen kijken. Ik ben bijvoorbeeld ook geen fan van de diepe stretch en de valkuil van de vele kilometers. In dat licht mis ik een beetje de laterale oefeningen. Die nauwlijks belicht worden

Dus in dat licht:

http://www.pferdiathek.tv/de/videos/sho ... -karl.html

Hier werk ik, welliswaar primair in stap, momenteel aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:51

Sizzle, wel aantal blz terug, maar wat rot dat je paard het steeds slechter gaat doen, hoop dat je snel meer te weten komt.

Chocoprins, denk dat wij het wel redelijk met elkaar eens zijn, ontspanning maar dan wel naar aanspanning, niet eeuwig in een kabbelentje beekje blijven dobberen.
En stofzuigen is prachtig maar niet een hele leven lang.

Gast5428, jammer dat je het voor gezien houdt, mag dat wel, iemand die her en der aan de andere kant ook de gedachten aanwakkert ipv blind volgen.

Het is wel zo dat als mensen anoniem willen blijven dat moet kunnen, maar ik ben natuurlijk ook stik nieuwsgierig van aard en zou filmpje ook prachtige bijdrage vinden.

Hier heb ik een instructie die ook op mijn paard kruipt, simpelweg omdat ik haar gevraagd heb er changementen op te zetten, die zitten er op ondertussen, maar ik laat hem nog steeds regelmatig door haar rijden 1 omdat ik verkreukeld ben en 2 omdat het heerlijk is om te zien dat die hij veel meer kan dan dat ik er ooit uit ga rijden, maar ze kan me nu wel vertellen HOE ik het er nog beter uit kan rijden. En, jup.. reality check... paard kan het met andere ruiter, ergo.. ik moet nog veel leren... zijn we mee aan de slag, geen klassieke dressuur instructie overigens.

Trouwens 1 x les gehad van iemand die pretendeert klassiek les te geven, wat een aanfluiting, helaas.
Was duidelijk het verkeerde voorbeeld.

Wel heel fijn gelest ooit bij een andere instructie, maar wel naar mijn idee daar ontzettend veel van mee neemt. Rie.n van der Sc.haft. Hoop daar ooit nog weer eens lesje mee te pikken in welke hoedanigheid dan ook.

Overigens ben ik helemaal voor beeldmateriaal ben optisch ingesteld.
En wat we hier in gedachten moeten houden bij het beeldmateriaal is dat velen van ons "gewone" paarden hebben in normale prijsklasse, dan zal het beeld altijd wat anders zijn, maar ook een gewoon simpel dier kan je netjes opleiden. Kan zelf de beelden wel vertalen naar iets haalbaars voor mijn paarden, denk de meesten hier wel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:54

Anoniem schreef:
Beste allemaal.
Ik lees dat mijn berichten hier niet gewaardeerd worden.
Jammer maar blijkbaar gaan jullie ogen niet open en wordt of wil men niet nadenken over andere aspecten in onze mooie dressuursport.
Blijf maar lekker geloven in de sprookjes die jullie worden voorgeschoteld. Ik had gehoopt dat er hier ogen waren open gegaan maar helaas is dat een utopie gebleken.
Blijf maar lekker achter jullie onbekende voorbeeld aanlopen.

En nee, ik ben niet zuur of gefrustreerd. Ik wilde alleen graag jullie door een andere bril laten kijken en er een volwassen discussie aan vast knopen. Ik vind het heel opmerkelijk dat ik mij steeds moet verantwoorden over wat ik schrijf enz. maar dat degene waar jullie achteraan hobbelen verafgod wordt zonder dat jullie je afvragen wat zijn kennis en ervaring is.
Ik hoop dat dat jullie ooit het licht nog gaan zien want sprookjes bestaan niet.
Ik houd het hier voor gezien.
:evaw:

:+ wauw verafgoden nog wel :))

Ik ben nog steeds benieuwd waar mijn ogen precies over geopend hadden moeten worden? Misschien heb ik dat even gemist in het gezeur over iemands identiteit?

Ik vind dat iedereen gewoon het recht heeft om wel of niet anoniem te zijn en ik heb dan ook het recht om diegene wel of niet serieus te nemen.
Ik vind het wel bijzonder om over anonimiteit te klagen als je zelf ook niets laat zien...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:56

SarahIlse schreef:
Stretchen voor ons vind ik echt de basis. Voor Ils met haar Friezenkoppie en gauw de neiging om in die valse knik te lopen is groot als ze niet eerst leert hoe ze haar hals laaang en sterk moet maken. Zelfde geldt voor buik & billen. ;)
Ziet er fijn uit vindt ik, voor een fries is actief blijven met neus eruit best lastig om te doen.
Ben wel benieuwd wat ze doet op contactteugel met jou erop.

Geef (per uitzondering) een voorbeeldje van friese merrie in werkhouding waar we tijd mee mochten werken.
Heeft ons heel veel maanden gekost om haar wat losjes te krijgen en niet met neus op borst te gaan lopen wegduikend achter de teugel.
En kan je vertellen dat dit rijden niet door een ieder werdt gewaardeerd.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 08-12-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:57

In dat laterale werk kun je ook overdrijven. Ik zie de meerwaarde van het constant scheef lopen net zo min als het constant laten stofzuigen.

Rot van je paard Sizzle.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:01

De keuze voor welke laterale oefening je kiest hangt mede af van welk been je wil trainen, hoe je het gewicht wil verplaatsen etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:04

Ja, jammer dat gezeur over al dan niet uit de anonimiteit treden, mag iemand op basis van diens ervaringen ook gewoon iets zéggen, hetgeen @Simpelman dikwijls érg steekhoudend doet, die is niet voor niets dit topic begonnen, ipv meteen met heel een natrekbaar privéleven (en mogelijk daarbij dat van diens gezin of familie) over het Internet te liggen?
Mij interesseert het geen bal wie @Simpelman verder is, ik vind het alleen interessant wat iemand m.b.t. training en management van paarden te melden heeft. Dat kan ik dan of wél of niet plausibel vinden. Als ik het onzin vind hoef ik verder ook geen filmpjes als identiteits/kunnen bewijs van zo iemand te zien.
The proof is in the trying... of niet natuurlijk, dat kan ieder dan toch voor zichzelf uitmaken?
Waar maak je je druk om, dat je iemand niet verder kent, dan vanuit diens teksten?
Daar is heel Internet vol mee, dus grow up of go get yourself another hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:13

Respecteer het ook, maar ben nog steeds van de filmpjes en ben zoooooo nieuwsgierig naar de rijkunsten van Simpelman op bewegend beeld.... Okay okay.... hou al op..... -O-

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:34

Dankjewel Milkberry. Dacht ik zelf ook goed te zien, fijn om het bevestigd te krijgen.

Peetstap schreef:
Ziet er fijn uit vindt ik, voor een fries is actief blijven met neus eruit best lastig om te doen.
Ben wel benieuwd wat ze doet op contactteugel met jou erop.

Geef (per uitzondering) een voorbeeldje van friese merrie in werkhouding waar we tijd mee mochten werken.
Heeft ons heel veel maanden gekost om haar wat losjes te krijgen en niet met neus op borst te gaan lopen wegduikend achter de teugel.
En kan je vertellen dat dit rijden niet door een ieder werdt gewaardeerd.
[ [url=m/suIxcC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel en klopt inderdaad, al moet ik zeggen dat neusje eruit, sinds we overnieuw begonnen zijn met de stretch, niet echt een probleem is. Actief moet ik wel voor waken, maar heb ergens het idee dat dat lichamelijk ook niet helemaal fijn zit, dus binnenkort even een check-up door osteo. We werken nog niet heel veel in de werkhouding (alleen kleine stukjes in stap), omdat ik de stretch in draf op rechte zijdes nog niet voldoende bevestigt vindt. Dus wellicht over een tijdje daar wat beeldmateriaal van. Ik heb nog wel twee foto's van een tijdje terug ohz.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe bedoel je je laatste zin ik neem aan de tijd die het nam o.i.d.?

De hele lage stretch (in de zin van stofzuigen zeg maar) ben ik ook niet perse fan van. De "gewone" stretch wel. Vind dat voor ons een mooi beginpunt om vanuit daar verder naar verzameling toe te gaan.

En stiekem ben ook ik heel benieuwd naar de rijdende Simpelman. O:) Ik snap aan de andere kant het stukje privacy wat je ermee weggeeft ook. Eigen keus.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:38

Velen heben het over het hoe nu verder na het hals strekken.
Al vele malen hebben anderen en ikzelf Ingrid Klimke in de schijnwerpers gezet, sport en prestatie maar netjes en bekwaam.

Voor wie er zin in heeft zich erin te verdiepen kijk rond bij Phillip Karl, het gaat hier wat deftiger en misschien intellectueler toe, rijkunst.
Hij heeft een andere opbouw dan dat wat algemeen was in NL in het eerste deel van de 20e eeuw maar komt op hetzelfde punt uit.
Lichtheid die voortkomt vanuit het reiken naar het bit.

Manolo Mendez, een horseman uit de Klassieke hoek die zijn sporen verdiend heeft, zachtheid, vriendelijkheid, relativisering van de prestaties, diepgaande kennis, rijkunst en harmonie.

Reiner Klimke heeft een serie video's geproduceerd, wat "stugger", ouderwets, Duits, maar correct en eerlijk.

Kijk om je heen, luister niet naar praatjes maar kijk of je iemand ziet rijden die dicht in de buurt komt van het FEI art401 en ga daar naar kijken of neem er les.
Mensen die "door het gaatje zijn gegaan" lopen er niet zo mee te koop, ze hebben genoeg aan hun paard zichzelf.
Ze zijn stil geworden.....

Kijk naar de instructeurs om je heen, wanneer ze niet zélf een paard kalm en harmonieus binnen zijn niveau kunnen voorrijden, laat ze dan.

Het allerbelangrijkste is niet te geloven dat een paard eerst gemangeld moet worden om later te kunnen gaan presteren, dat is niet zo, de africhting is altijd harmonieus anders wordt het paard onderworpen verliest het zijn ziel.

Wanneer ik ideeën heb of nog mooie beelden tegenkom dan zal ik ze zeker plaatsen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:41

SarahIlse schreef:
De hele lage stretch (in de zin van stofzuigen zeg maar) ben ik ook niet perse fan van.
De "gewone" stretch wel.
Vindt dat voor ons een mooi beginpunt om vanuit daar verder naar verzameling toe te gaan.

Het naar de grond strekken is de bevestiging van het strekken.
Het maakt van half werk heel werk.
Probeer het maar, je zult voelen dat de laatste 30cm het meeste effect hebben, wanner het moeilijk is voor je paard heb je het bewijs dat het belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-12-15 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:41

Ik ben niet nieuwsgierig naar filmpjes van Simpelman :-) Ik ben meer nieuwsgierig naar filmpjes van jullie en bv horseware. Omdat ik hoop dat wel te kunnen bereiken. Het niveau van Ingrid of van de link hierboven ga ik toch met mijn IJslander niet halen :D

Edit: gelijk gepost met Simpelman. Ik zou heel graag filmpjes zien van een lager niveau, maar wel hoger dan mijn niveau :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:43

Ingrid Klimke geeft ook een heel mooi stuk basis, Reiner ook.
OP een Ijslander ziet het er anders uit, het principe is gelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:45

Ik als meelezer vind het ook erg jammer dat je het topic uit gaat Gast5428! Vind jou hier juist een fijne toevoeging en vind ook zeker dat je een punt hebt, ookal ben ik het ook eens met Simpelman. Voor ruiters die 'het' gewoon niet hebben, en dat is het meerendeel, is het inderdaad een sprookje, die zullen er niet ver mee komen. Een beetje nuancering is daarom wel op z'n plek. :)

Waar ik overigens juist benieuwd naar ben is fijn beeldmateriaal van de 'horizontale' fase. Het stukje net voor de verzameling. De fases ervoor en erna zie ik al genoeg voorbij komen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:55

Deze gaat over het stretchen en de arbeidsfase. Het is alleen wel met een getalenteerd paard en geen huis-tuin-en-keukenpaard :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:19

Gast5428 volgens mij trek je je het gewoon te persoonlijk aan.
Maar een ieder is vrij om te komen en te gaan.

Peetstap, beetje lastige hoek waaruit die foto genomen is. Kan daar weinig uit opmaken.

Het enige wat mij tot nu toe af en toe stoort in dit topic is dat juist de anoniene zielen wel op basis van beeldmateriaal van anderen afgaan om hun manier van lesgeven of rijden in het negatieve te trekken zonder persoonlijke ervaring.
Maar dat stoort me te weinig om daarvoor te vertrekken :P

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:24

Simpelman schreef:
Kijk om je heen, luister niet naar praatjes maar kijk of je iemand ziet rijden die dicht in de buurt komt van het FEI art401 en ga daar naar kijken of neem er les.
Mensen die "door het gaatje zijn gegaan" lopen er niet zo mee te koop, ze hebben genoeg aan hun paard zichzelf.
Ze zijn stil geworden.....

Kijk naar de instructeurs om je heen, wanneer ze niet zélf een paard kalm en harmonieus binnen zijn niveau kunnen voorrijden, laat ze dan.

Het allerbelangrijkste is niet te geloven dat een paard eerst gemangeld moet worden om later te kunnen gaan presteren, dat is niet zo, de africhting is altijd harmonieus anders wordt het paard onderworpen verliest het zijn ziel.

Wanneer ik ideeën heb of nog mooie beelden tegenkom dan zal ik ze zeker plaatsen. :)

Voor mijn gevoel klopt dit verhaal helemaal!
Alleen jammer dat hier in de buurt veel paarden gemangeld zijn en dat hun berijders veelal instructeurs zijn en hun volgers dus net zo een paard mangelen..
Goed les krijgen in deze regio is een regelrechte ramp!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:32

Jennyxx schreef:
[ Video ]

Deze gaat over het stretchen en de arbeidsfase. Het is alleen wel met een getalenteerd paard en geen huis-tuin-en-keukenpaard :+

Leuk filmpje! Nu was ik dan vooral benieuwd naar lespaard 2 de merrie die moeilijk loslaat, is er nog een vervolg ergens te vinden??
Overigens wie zich afvroeg hoe 'Kokeren' klinkt, in dit filmpje kan je t een paar keer horen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:41

Fransje_70 schreef:
Jennyxx schreef:
[ Video ]

Leuk filmpje! Nu was ik dan vooral benieuwd naar lespaard 2 de merrie die moeilijk loslaat, is er nog een vervolg ergens te vinden??
Overigens wie zich afvroeg hoe 'Kokeren' klinkt, in dit filmpje kan je t een paar keer horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:45

Jennyxx schreef:
[ Video ]

Een super getalenteerd paard! :)
En toch, kan ik, ondanks dat ik minder getalenteerde paarden heb, weldegelijk het gevoel uit dit (les)filmpje halen en meenemen in mijn eigen rijden. Iemand zei iets over het niveau bereiken van Ingrid Klimke, maar dat hoeft toch helemaal niet; zolang je begrijpt wat ze bedoelt en het bijna kan voelen, kan je het 'meenemen'. Er zijn heel veel video's van basisoefeningen van Ingrid Klimke. Ik heb hier echt zoveel meer aan dan alleen woorden.... Vind ik ook fijn hoor, beide helpen, maar beedlmateriaal brengt bij mij het gevoel zoveel meer over. Ik moet echt kijken naar een ruiter en dan leer ik zoveel.... kan dat ook uren achter elkaar doen. Nogmaals: ben zo blij dat de druk eraf is bij mij en dat ik geniet van het rijden en merk dat de paardjes er baat bij hebben en zoveel losser zijn. De 11 jarige is ondanks zijn PPID zoveel blijer in het rijden en heeft zelfs ontzettend veel 'praatjes' de laatste weken.... heerlijk! Waar ik vroeger gefrustreerd raakte van een bok, kan ik er nu om lachen en laat hem z'n energie er soms even flink uitdraven: en dan nog blijft het heel beheerst en gecontroleerd.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:56

Inderdaad heel mooi de spijker op de kop, helaas.. Ik heb het altijd geweten, het hoort harmonieus te gaan, maar mijn vertrouwen in (goede)instructie moet terugkomen.Ja, ik zit met een soortgelijk dilemma, heb geen eigen paard, dus aangewezen op manege(s) voorlopig...
Maar er zitten er hier in de randstad best veel, ik zie wel.( heeft iemand aanbevelingen misschien?)
Biscaya, welke regio zit jij dan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:16

Pocca_Locca schreef:
Inderdaad heel mooi de spijker op de kop, helaas.. Ik heb het altijd geweten, het hoort harmonieus te gaan, maar mijn vertrouwen in (goede)instructie moet terugkomen.Ja, ik zit met een soortgelijk dilemma, heb geen eigen paard, dus aangewezen op manege(s) voorlopig...
Maar er zitten er hier in de randstad best veel, ik zie wel.( heeft iemand aanbevelingen misschien?)
Biscaya, welke regio zit jij dan?

Regio Amersfoort..
Iemand suggesties?