[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:53

Anne_Sproet, leuk dier!
Het eerste wat ik denk als ik het filmpje zie is dat hij wat lui en traag in de beweging oogt, en dat hij op je hand lijkt te hangen/steunen. Dat heeft wat met elkaar van doen. Als je hem wat actiever van achteren bij rijdt (dus niet per se sneller qua tempo, maar wel iets vlotter in zijn reacties), zal hij vermoedelijk minder vasthouden van voren.
Hij lijkt ook een beetje zijn eigen houdinkje te hebben. Kun je hem ook anders instellen? Bijvoorbeeld zijn neusje echt helemaal naar kniehoogte rijden? En hoe reageert hij als je veel tempowisselingen rijdt?

-----

Ik zie dat de afbeeldingen van mijn post op de vorige pagina niet meer zichtbaar zijn. Hier even de foto's opnieuw.

Aleeneh schreef:
Ditmaal niet met bijrijdpony maar met onze haf Olina. Met haar zijn we momenteel heel erg bezig met de basis. Ze is sinds een maandje of twee nu weer bij ons. Ze is nog erg scheef en het ontbreekt haar erg aan kracht. Laag valt ze fijn te rijden, maar als je hoger in probeert te stellen gaat ze meestal erg hangen. We rijden haar dus veel laag, veel in stap en draf, met af en toe een paar pasjes galop tussendoor. Veel stelling (binnen en buiten), buiging, overgangen en wat wijken. Ze mag nog iets alerter op de hulpen worden, maar dit is al veel beter dan het was.

Ben benieuwd hoe jullie over onderstaand beeld denken. Ik lees nog dagelijks geïnteresseerd mee in het topic en leer veel van jullie meningen.

[niet werkende afbeeldingen]

Dit was vlak voor ze bij ons kwam, een aantal maanden terug. Ik weet niet hoe duidelijk het te zien is, maar ik had daar minimaal 10 kilo in mijn handen hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anne_Sproet

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:43

Starbreeze bedankt :)!

Aleeneh dankje voor je reactie! Dat hij wat traag reageert klopt inderdaad. Zodra hij ontspant ga ik nu ook wat meer tempowisselingen rijden om hem actiever te krijgen.
In mijn handen hangen doet hij in mijn ervaring niet, ik heb juist heel licht verend contact. Het voelt al helemaal niet zo dat hij vasthoudt van voren. Waarom denk je dat hij hangt en vasthoudt? gewoon benieuwd!
Zijn neus helemaal tot kniehoogte instellen dat lukt prima, dat is zijn favoriete houding haha, zo beginnen we altijd als we net gaan draven. Hoger instellen dan op het filmpje zijn we nu af en toe aan het oefenen. Dat vindt hij nog wel heel moeilijk, dus daar is hij denk ik nog niet klaar voor.
Als ik tempowisselingen rijdt wordt hij een stuk actiever, dus dat is een goede tip, thanks!

Ik vind jouw foto's er trouwens ook netjes uitzien, lekker ontspannen rug en aangespannen buikspier !

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:01

Sjolvir schreef:
Hmm, eentje van mijn loopt letterlijk dwars door/over/tegen zweep aan dus zo eenvoudig is het ook weer niet om daar wat mee te doen. En alle andere paarden hier weten precies hoe lang de zwepen zijn, kortom als je 1 cm verder op staat hoef je echt niet te bewegen met welk onderdeel van je lijf dan ook.

:D Ik zeg ook zeker niet dat het makkelijk is hoor, begrijp met niet verkeerd.
Je moet het allemaal aanleren, net als de beenhulpen onder het zadel, dat kost (soms veel) tijd.
Ik gebruik zelf de zweephulp ook voor het aanleren van de beenhulp onder het zadel, dus voor mij is het twee vliegen in een klap.

Ik vind het leuker om op de grond aan de communicatie te werken (ook al kost het veel tijd), want ik heb het idee dat ik daar altijd wat aan heb. In tegenstelling tot m'n paard wat rondslingeren met z'n kop naar beneden :D :D Naar mijn mening train je daar niets mee, niet lichamelijk en niet op communicatie-gebied.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:44

Ik ben het volledig met je eens Sanne :j zo doe ik het ook. Kun je al spelenderwijs verschillende spiergroepen aan het werk zetten onbelast. En het stelt je creativiteit op de proef :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:13

Ik kom ook even weer onder mijn meelees steen vandaan. :D

Ten eerste; Simpelman: bedankt voor je bijdrage met betrekking tot het stoppen wanneer je heeel tevreden bent, ik heb dat geprobeerd en het was super leuk! Alvaro was helemaal blij en voldaan!

Oh en nog een vraagje Simpelman, je zei dat het geluid van de koker door gebrek aan ontspanning komt, heb je ook een onderbouwing daarvoor? Ik vraag het me al jaren af, dus ik ben heel benieuwd naar het 'snap' gedeelte. :D

@Horseware: ik vind het super hoe je bezig bent. Een onwijze verandering ga je door inderdaad, en ik vind het leuk om je
vorderingen te volgen. Lekkere losse stap op het filmpje van je les van Yvon Hoogervorst.

@Anne_sproet: wat een leuk paard heb je zeg, ik vind dat je hem lekker aan het lopen hebt. Fijn ontspannen en ik vind het tempo ook prettig ogen. Ik vind het leuk om te zien en te lezen dat je begint bij de basis. Het valt me vaak op hoe vaak deze stap wordt overgeslagen door ruiters, er wordt zo vaak meteen in een 'wedstrijd houding' gewerkt, terwijl ik denk dat dit zo'n mega belangrijke basis is! Wel denk ik dat er met je eigen houding nog een hoop winst te behalen is. Ik heb het idee dat het lichtrijden wat geforceerd is, alsof je het paardje een beetje naar voren probeert te drukken. Daarnaast zie ik in je armen en benen wat onrust en spanning.
En om nog even in te gaan op je vraag over het longeren met een kaptoom: ik longeer met mijn Rambo Micklem Multi Bridle, en die heeft een kaptoom functie. Bevalt mij erg goed, je kan toch net iets meer stelling vragen op de volte, en dan zakt Alvaro al heel snel fijn in de buiging. :)

@Eline: haffie! <3 Leuk om te zien dat ze de lage hoofd halshouding graag opzoekt, en lekker wil ontspannen. Het idee wat ik krijg -kan niet kloppen hoor, is toch altijd lastig op foto's ipv filmpjes- is dat ze jou ook wel een beetje dwingt om in deze houding te lopen. Dus dat dit wel haar voorkeurs dingetje is, en zelfs een beetje hangerig lijkt? Maar een fijne uitgangspositie vind ik het absoluut! Heb je ook film materiaal? (hoe oud is Mish eigenlijk inmiddels? :D )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:20

Anne_Sproet en Aleeneh jullie beeldmateriaal ziet er goed uit :D Kleine dingetjes vallen er altijd te verbeteren maar ik zie bij jullie een basis waar ik heel blij van word :j

Sodeletuut ik hoop snel weer met nieuw beeldmateriaal te komen. Ik ben al bijna een week ziek dus het komt er maar niet van :( Ik ben ook benieuwd naar een nieuw filmpje van jou binnenkort!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:23

Ik ben heel benieuwd Horseware, jullie zijn een erg leuke combinatie vind ik! Oh jek, beterschap, dat is niet leuk! Ja ik zal mijn moeder even lief aan kijken voor een filmpje haha! Gisteren en vandaag heerlijk gereden, zelfs met het warme weer doet hij zo z'n best, die lieverd <3

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:32

@Sodeletuut:
Ja, laag lopen is op zich wel haar ding. Ze loopt het liefste een stukje hoger nog dan dit, denk aan ongeveer wat ze op de eerste foto doet. Wij vragen haar dan wel om een stukje verder door te strekken naar beneden, zoals op de andere foto's, en dan zie je dat het haar ook wel daadwerkelijk kracht en moeite gaat kosten. Dan moet ze ook echt wat met haar spiertjes doen. Dan is ze ook zeker niet hangerig, juist relatief licht en gevoelig in de hand.
Ze laat zich wel prima anders instellen qua hoogte, maar bij meer oprichting gaat ze snel hangen. Ik heb het idee dat dat vooral komt door een gebrek aan kracht. Het werkt daarbij goed om veel galopovergangen te rijden en veel activiteit te vragen. Als we dat doen gaat het daarna ook beter, maar dat werkt niet zo goed als we in deze bak rijden omdat die daar gewoonweg te zwaar voor is.
Momenteel proberen we dus vooral meer laag te rijden op deze manier en vanuit die houding haar te trainen.

Helaas hebben we op het moment nog niet echt veel bewegend beeldmateriaal, anders had ik wel een filmpje geplaatst. Als we er binnenkort eentje hebben zal ik die wel even plaatsen :)

(Mish is 2,5, ik pb je zo wel even :)) )

@Anne_Sproet: Dat idee krijg ik omdat hij de hele tijd in dezelfde houding loopt en het eruit ziet alsof het de houding is die hij zelf ook wel erg makkelijk vindt :) Voor mij helpt het om een paard actiever/vlotter te krijgen door inderdaad veel overgangen te rijden maar ook veel afwisseling. Zorgen dat het paard het leuk blijft vinden. Onze merrie houdt veel van galop, dus af en toe een stukje galop tussendoor daar wordt ze echt vrolijk van en dan gaat ze meteen enthousiaster voor je werken. Soms is het net even zoeken waar je ze mee motiveert.
Zou inderdaad het hoger instellen tot korte stukjes beperken zolang hij aangeeft het moeilijk te vinden. Dat gaat vanzelf makkelijker met de tijd. Vind dat je in dat opzicht supergoed bezig bent hoor! Van langer de tijd nemen gaat het uiteindelijk sneller :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:34

Ondanks een rottig griepje ben ik tussen de bedrust door een beetje aan het knutselen geweest met de paarden. Rijden zat er niet in helaas daar voelde ik me te beroerd voor (1x een half uurtje gestapt want de stap is aardig bevestigd en lekker makkelijk dus :+ ) maar een beetje longeerwerk lukte wel.

M'n vos (Timo) begint ook in draf steeds mooier te zakken. Vandaag liet ie een heel klein stukje super mooie draf zien. Hij zakte helemaal met z'n hals, gaf zich totaal over en het leek werkelijk alsof hij danste :oo Ik heb hem nog nooit zo zien lopen. Hij loopt altijd best fijn maar dus was duidelijk een stukje meer waarvan ik niet wist dat dat erin zat bij hem. Het bleef bij een pas of 4 maar als ik dit straks bevestigd zou kunnen krijgen zou dat fantastisch zijn :D

Ook mijn oudere paard (Lito) van 22 ben ik heel voorzichtig aan weer aan het oppakken. Hij zit tegen kissing spines aan, heeft lichte artrose in zijn hals en heeft een best doorgezakte rug. Hij is het paard van de video die ik plaatste (van hoe het niet moet :+ ) en is zijn hele leven verkeerd getraind zie ik nu in. Volgens Will Faerber is het nooit te laat mits het paard nog gezond is (en dat is ie gelukkig) dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat vorderen. Ik vind het verbazingwekkend hoe snel en goed hij het werk oppakt tot nu toe. Beeldmateriaal volgt snel :)

En dan heb ik nog een paardje die ik tijdelijk onder mijn hoede heb maar die er door m'n griepje een beetje bij in schiet. Dit paard is duidelijk het lastigste van allemaal. Hij is scheef, zit erg vast in zijn lijf en lijkt bang voor het bit (bij enige druk gooit hij z'n hoofd in de lucht en gaat hard draven). Ik ben bij 0 begonnen met hem en longeer hem met chambon. Ik zie al verbetering maar het houdt nog niet over. Van dit paard om privacy redenen geen beeldmateriaal helaas.

Al met al ben ik er druk mee. ik heb het idee dat ik alles wat ik geleerd heb in de afgelopen 25 jaar overboord moet gooien en weer bij 0 moet beginnen. Ook de wedstrijdambities zal ik voorlopig moeten negeren; eerst maar eens correct leren rijden. En dat valt niet mee maar het is wel hartstikke leuk om nu al verschil te zien en voelen :):)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:28

@Horseware,
Het duurt een jaar of 20/25 om tot de ontdekking te komen hoe het niet werkt dus je bent op schema.
Denk aan al die "getalenteerde" bekende jonge wedstrijdruiters die hun zakken vullen met het geven van workshops en tips en technieken ronddelen, boeken schrijven enz.

@Sodeletuut,
Het is mij ervaring dat wanneer je de koker hoort er spanning en terughoudendheid in het paard is.
Wanneer je hem zich veilig laat voelen en vraagt zich te geven en los te laten, dan stopt dat geluid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:57

Zou je misschien willen reageren op de vraag over de kaptoom Simpelman?

Er zijn een aantal, die de vraag bewust hebben gesteld namelijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:06

@maralyn,
Ik kan die vraag zou snel niet meer terugvinden.
In het algemeen heb ik er niet veel ervaring mee.
Dat komt doordat ik het een zwaar lomp lomp geval vind waar ik geen goed gevoel bij heb.
Ik houd van lichtheid op alle manieren.
Grondwerk doe ik om te ontspannen, basis communicatie op te bouwen, het paard de gelegenheid te geven om er aan te wennen op een cirkel te draven en galopperen.
Trainen doe ik alleen onder het zadel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:10

Simpelman schreef:
@maralyn,
Ik kan die vraag zou snel niet meer terugvinden.
In het algemeen heb ik er niet veel ervaring mee.
Dat komt doordat ik het een zwaar lomp lomp geval vind waar ik geen goed gevoel bij heb.
Ik houd van lichtheid op alle manieren.
Grondwerk doe ik om te ontspannen, basis communicatie op te bouwen, het paard de gelegenheid te geven om er aan te wennen op een cirkel te draven en galopperen.
Trainen doe ik alleen onder het zadel.

Okeey,
de kaptoom die ik bezit, is iets waarder dan mijn stalhalster, maar lichter dan mijn hoofdstel.
Mijn idee, is dat het mee valt, qua gewicht.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:27

Ik heb ook een kaptoom, maar mijn ervaring is dus ook dat die veel te zwaar is. Vooral doordat de ring boven op de neus zit, en wanneer er teveel spanning op de lijn kwam, of wanneer ik wat stelling wilde, dat boog hij helemaal door: hoofd naar binnen, schouder naar buiten, zelfs de kaptoom ging scheef zitten. (hij moest strakker, maar ik hou juist niet van strakke dingen om zijn hoofd)

Inmiddels gaat het longeren een stuk beter, kan ik veel kleinere hulpen geven, maar een stalhalster werkt hier prima!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:51

Ik heb een kaptoom van Kramer. Die is niet zwaarder dan een hoofdstel... gewoon leer en niet verzwaard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:55

Kamy schreef:
Ik heb een kaptoom van Kramer. Die is niet zwaarder dan een hoofdstel... gewoon leer en niet verzwaard.

Die heb ik ook inderdaad :D

(Die van 40 euro)

Merrie reageert daar prettige op dan op een stalhalster.

Alles wat haar irriteert of wat pijn doet, gaat ze van op de loop. (Nouja, galoppeert ze er vandoor)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:50

Afbeelding
Deze heb ik, die is dus veel te zwaar om te neus..

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:23

Bedankt Sodeltuut en Horseware!
Daar heb je idd gelijk in Sodeltuut, mijn houding valt nog veel aan te verbeteren!

Oke dus een kaptoom is zwaarder dan een normaal halster/hoofdstel? Ik heb het eigenlijk meer over dat je je touw dan aan de bovenkant van de neus vastmaakt, werkt dit dan ook zwaarder/scherper in? Ik wil het zelf ook zo licht mogelijk doen nl. En als je gewoon met stalhalster longeert, kan je de lijn dan beter aan de onderkant vastmaken of aan de zijkant?

@ Aleeneh, jaa deze houding vind hij ook wel makkelijk, maar het liefst loopt hij nog lager. Dat doen we ook veel als beloning. Dat is ook echt wat hem motiveert om als hij het goed doet even helemaal lang te laten. Vandaag tijdens mijn les aan de slag gegaan met veel overgangen, en hij werd inderdaad een stuk actiever. Ook een paar stukjes wat meer opgepakt en dat ging ook goed. Ik heb nog een filmpje van vandaag dus ik zal die als ik tijd heb even plaatsen en hopelijk zie je verschil haha.

Afbeelding

Afbeelding

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:15

Hierbij wat longe filmpjes van Lito, mijn 22 jarige. Hij is z'n hele leven verkeerd getraind, grotendeels door mij. Zie waar we vandaan komen:

Hij heeft het afgelopen jaar amper iets gedaan behalve met een te strakke longeerhulp af en toe in de molen lopen. We moeten dus alles opnieuw opbouwen: conditie en de juiste spieren. Het is dan ook lang nog niet perfect maar ik ben al heel blij met hoe hij het oppakt.

Stap:

Draf:

Galop:

Eigen commentaar:
- ik moet stoppen met dat constante klikken! Ik werd er zelf gek van toen ik de filmpjes terug keek :') Ik had geen idee dat ik het deed :o
- hij moet nog verder zakken
- neusje er meer uit

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:18

2 fijne plaatjes weer Anne_Sproet :)
Hoe lang ben jij al zo aan het rijden?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:33

Uhmm ik rij eigenlijk al heel lang lang en laag, maar volgens mij deed ik het eerst niet op de correcte manier. Toen reed ik gewoon met een los teugeltje zonder verbinding en dan zakte hij vanzelf. Maar zodra ik hem dan wilde oppakken lukte het natuurlijk niet, dan gooide hij z'n hoofd in de lucht en dan ging ik maar weer met een lang teugeltje rijden haha. Zo reed ik dus wel lekker ontspannen (als sproet er zin in had), maar ik kwam niet echt vooruit. Soms zaten er ook wel goede stukken tussen, als hij zelf de verbinding opzicht, vooral tijdens les. Maar het was mij gewoon niet duidelijk dat ik permanent licht contact moest houden. Dus als hij dan de verbinding opzocht, gooide ik de teugels weer los :P

In oktober werd hij kreupel en nadat hij hersteld was in februari ben ik eigenlijk helemaal opnieuw begonnen. Sinds dien is het kwartje eigenlijk pas gevallen dat ik wel verbinding moet houden op beide teugels (mede door nieuwe instructie). Dus vanaf februari rijd ik eigenlijk zo :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:39

Jaaa weer een filmpje :) onbewerkt en niet geknipt!

Er is nog van alles dat beter kan, maar van hieruit moeten we weer een begin maken denk ik :)

Mijn houding is ook niet je van het maar ik ben heel erg bezig om zo min mogelijk aan de voorkant te zitten :D

http://youtu.be/uqHzTHFSNps

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:07

Goed bezig Starbreeze +:)+ Wat een verschil met je vorige filmpjes!
Ik had je vorige filmpjes nog even terug willen zien om te kijken hoeveel verschil je ziet maar helaas staan ze op privé nu.

Wat mij opvalt is dat je paard het duidelijk moeilijker krijgt in galop. Dat echte mooie hals helemaal uitschuiven met neusje eruit wat je in draf al stukken ziet zie je in de galop niet terug. Logisch ook want galop is meestal weer een stukje moeilijker dan draf.

Ook zie je dat zodra je gaan doorzitten in draf je paard de hals niet meer helemaal uitschuift maar wat vasthoudt en dan ook weer de neiging tot inknikken heeft. Het is allemaal niet dramatisch hoor maar het valt wel op.

Persoonlijk zou ik het doorzitten nog even niet doen totdat het stretchen tijdens het lichtrijden wat meer bevestigd is, en dan het doorzitten voorzichtig stukjes meepakken. Totdat je voelt dat de stretch minder wordt en dan weer gaan lichtrijden.
Verder zou ik kijken of je het draftempo iets lager kunt leggen. Wat ik bij mijn paard merk is dat wat ik in tempo afneem, ik terugkrijg in veer in de beweging.
Tot slot zou ik iets minder wisselen tussen de gangen en als je bijvoorbeeld galop meepakt, wat je paard moeilijk vindt, pas teruggaan in tempo zodra je een paar passen wat meer richting de stretch krijgt. Dan ga je daarna als beloning meteen terug naar draf of stap. Nu lijkt het allemaal wat door elkaar heen te gaan ipv dat het een training is die opgebouwd is maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat je in een paar minuten zoveel mogelijk wilt laten zien voor deze gelegenheid.

Hoe dan ook vind ik dit er echt een stuk beter en vriendelijker uitzien en ik weet zeker dat je profijt gaat hebben van deze manier van rijden :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:09

Dankjewel :) ik ga aan de slag met je tips :)
Ik heb de andere filmpjes weer even open gezet.

Normaal rij ik ook langer in een bepaalde gang, funny dat je het altijd anders gaat doen zodra er een filmpje gemaakt wordt.. Dan krijg ik weer haast ofzo.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 07-06-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:11

Waar ik trouwens enorm veel van leer zijn de filmpjes van Will Faerber van Art To Ride. Als je zijn naam of arttoride intikt op youtube vind je zijn filmpjes.