Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:38

Eerst lezen dan reageren

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:07

orienta schreef:
Ik gebruik ook nooit een theedoek eerlijk gezegd, en tong glijd ook nooit uit me handen of zal ik er zoveel eelt op hebben :+

Ik ben nu 2 dagen met dubbele longe aan het longeren en ik merkte de 2e keer al een groot postief verschil met de eerste keer :)
Heb toch een idee dat ze ergens wel een blokkade heeft want zodra ze goed over de rug komt begint ze venijnig met dr been te slaan dus morgen komt de fysio even naar haar kijken.

Neem aan dat die extreme zwepenangst inmiddels is opgelost?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:10

piepenfiets schreef:
orienta schreef:
Ik gebruik ook nooit een theedoek eerlijk gezegd, en tong glijd ook nooit uit me handen of zal ik er zoveel eelt op hebben :+

Ik ben nu 2 dagen met dubbele longe aan het longeren en ik merkte de 2e keer al een groot postief verschil met de eerste keer :)
Heb toch een idee dat ze ergens wel een blokkade heeft want zodra ze goed over de rug komt begint ze venijnig met dr been te slaan dus morgen komt de fysio even naar haar kijken.

Neem aan dat die extreme zwepenangst inmiddels is opgelost?

Nou opgelost is een groot woord! ;)
Het gaat wel al wat beter sinds ik constant een zweep bij me heb :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:51

Uiteraard theedoek vergeten... (serieus, die theedoek is handig!)
Maar wel gevoeld gaan haken, iets ruw hier en daar, geen lesies op de tong.
Jammer.... had eigenlijk hierop gehoopt, nu is het toch gewoon dankzij mijn gepruts.
Daar nog tips voor?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:55

Sjolvir schreef:
Uiteraard theedoek vergeten... (serieus, die theedoek is handig!)
Maar wel gevoeld gaan haken, iets ruw hier en daar, geen lesies op de tong.
Jammer.... had eigenlijk hierop gehoopt, nu is het toch gewoon dankzij mijn gepruts.
Daar nog tips voor?

Hoeft helemaal niet, men hoeft op de tong niets te zien, en het moet glad zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:19

Hogeschool, vind dat dit vaak door elkaar gehaald word met de Hogeschool van het circus.
Wat vindt u allen daarvan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:45

Een slechte voorstelling, doe ik daar van vinden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

Het circus trekt mij ook niet.Voor de leek is het moeilijk onderscheid te maken tussen beiden.Denk wanneer, zoals hier eerder besproken,de dressuur als hoogste doel heeft het publiek te vermaken,bepaalde belangrijke grondbeginselen naar de achtergrond verdwijnen.Het publiek wat afkomt op de shows van de spaanse rijschool zich echter wel degelijk realiseert dat dit van een andere orde is dan het circus.Hogeschool wordt vaak in een adem genoemd met de vrijheidsdressuur en kunstjes in de z.g.fantasyshows.De raakvlakken zijn al begonnen bij Baucher en is Horst Becker niet bij Freddie Knie geweest?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:16

Ernest van Loon? was ook een circus Hogeschoolrijder.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:17

Bent Branderup :D

Wel apart dat dhr van Loon zo tegen de hedendaagse dressuur was en voor circusdressuur,beiden hebben i.m.o.veel overeenkomsten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:28

piepenfiets schreef:
Bent Branderup :D

Wel apart dat dhr van Loon zo tegen de hedendaagse dressuur was en voor circusdressuur,beiden hebben i.m.o.veel overeenkomsten

Dan kunnen wij er dus nog eentje bijvoegen een naam SJ.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:36

Inderdaad,als dressuur tot kunstjes verwordt.
Vind het overigens wel jammer dat zich geen hollandse school en ar mensen hier melden met hun visie hierop.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:38

piepenfiets schreef:
Inderdaad,als dressuur tot kunstjes verwordt.
Vind het overigens wel jammer dat zich geen hollandse school en ar mensen hier melden met hun visie hierop.

Hollandse school??? Dat een Limburger dat zomaar zo noemt.
Tja de Nederlandse school die bestaat of beter bestond, die is kapot gemaakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:10

Jammer dat er hier zo denigrerend over circus gedaan wordt.
Ik heb heel wat shows gezien , of choreografisch zeer mooie dressuurmatig gereden dans met paarden, waar het merendeel van de hier genoemden, maar ook diegene die hier rijden nog veel van zouden kunnen leren.
de circussen en paardenshows die ik als zeer waardevol en respectvol heb ervaren naar de paarden.

Het getuigt nogal van arrogantie om de "klassieke" dressuur, of de AR als 'beste' te bestempelen.

In elke vorm zitten mooie en minder mooie voorbeelden.
dat komt omdat we met dieren werken en perfectie nastreven.
Wat , naar mijn weten, nog nooit iemand perfect heeft kunnen uitvoeren

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:57

Ik denk dat voor veel mensen de Hoge School een onbereikbaar doel is en dat de meesten dat ook weten en dat men die weg gewoon te lang vindt. Men zal het idee hebben dat de korte, snelle weg, een weg is die hen het gevoel geeft toch snel een soort van "resultaat" te geven.
Men praat zichzelf aan dat het prima is hoé men bezig is, of dat nu op de "vriendelijke" AR-manier is of op de grove MR-manier (Modern Rijden).

Misschien is het wel ergens goed voor dat er mensen zijn als Bent B. en Sjef J.
Ook Bush is eerst nodig geweest voor men in de gaten had dat men Obama nodig had om tot andere inzichten te komen. De tijd zal het leren.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat -gezien de tijdsgeest- we eerst weer even hard "op ons gezicht" moeten gaan, voor we wakker worden en beseffen dat het zo niet moet en men tot inkeer komt dat de lange weg naar de Hoge School uiteindelijk de kortste weg is met een veel beter resultaat, nl. een gezond, goed ontwikkeld en ouder wordend paard...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:03

...En dat wellicht voor velen die weg misschien toch wel te lang is, maar dat men weer bij de "Basis-school" begint, hetgeen voor iedereen goed te doen is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:09

Professor schreef:
Hogeschool, vind dat dit vaak door elkaar gehaald word met de Hogeschool van het circus.

M.I. is er wel degelijk verschil tussen Hoge School in bv Wenen en dat wat we in het circus zien.
Ik denk dat achtergrond en doelstelling verschillend is.

Doch... ik vraag mij oprecht af of circus/Vrijheidsdressuur werkelijk ten nadele van het paard is, als de trainer zeer kundig is. Ik heb knappe staaltjes van vrijheidsdressuur gezien en kan mij niet goed voorstellen dat het paard daar lichamelijk of geestelijk slechter van wordt. Het tegendeel lijkt waar. Ik zie in dergelijke gevallen gezonde, fitte krachtige paarden die op prettige wijze samenwerken met de trainer/ruiter
Ik heb het dan uiteraard wel over de kundige trainers.
Ook hier is veel kaf onder het koren, maar dat is duidelijk.

Ik vind het dan ook jammer dat SJ en Vrijheidsdressuur/circusdressuur in een adem worden genoemd. Doelstellingen en de weg om het doel te bereiken staan vaak mijlenver van elkaar af.
In die zin vind ik het ook jammer dat over VD/CD degenererend wordt gepraat.
Ik denk dat er trainers tussen zitten waar menigeen in de sport nog veel van kan leren.

Maar goed... dat is dus mijn mening.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:15

Er is niets mis met circus of 'dans met paarden' zolang het ook zo genoemd word..of je dat mooi vindt of niet is een kwestie van smaak.Feit blijft dat in die tak het kunstje word uitgevoerd om het kunstje en niet om de oefening.Ik ben er van overtuigd dat de KR de beste manier is om een paard waar je op wil rijden,gezond goed ontwikkeld(fysiek in staat om de ruiter rond te slouwen zonder slijtage)en ouder wordend te krijgen(Murphy)99 procent van de ruiters zal nooit hogeschool bereiken,ambieeren dat ook niet maar op de juiste manier je paard bewerken is een doel op zich.Als dat arrogant is soi

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:40

Dat KR een goede manier is om een paard fit en gezond te houden, heeft mijn twijfel niet eens.

Het enige wat ik wil opmerken is dat de zg poedeldressuur/circusdressuur/Vrijheidsdressuur ook veel training, geduld en kennis behoeft, wil men het goed doen en dat ik mij afvraag of een dergelijk getraind paard werkelijk eerder slijtage zal tonen/minder oud zal worden/minder fit zal zijn?
(ik heb het hier dus wel over de kundige trainers hierin)

En dat ik het jammer vindt dat SJ manier van trainen en bv vrijheidsdressuur in een adem worden genoemd. Beiden hebben een volkomen andere achtergrond/training/doelstelling.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:42

Ik heb een oud boekje liggen van H.J. Lijsen. Hooge school.
Het is een boek vol circuskunsten, hoe je het de paarden leert, welke manoevres je kan doen enz.

Wat opvalt is dat het boekje start met de onderstaande tekst
Ruiters en paarden die aan de Hooge school moeten worden opgeleid dienen de campagnesschool door en door te kennen; dit lijkt vanzelfsprekend maar helaas zijn er veel paarden die de passage reeds hebben geleerd, voordat zij draven konden.
Men verliest blijkbaar uit het oog dat een schoolgang een paard nog niet tot een schoolpaard stempelt!

Dit vind ik dus een mooi begin van een boek vol circus kunsten. Ik interpreteer het als dat er toen ook al een tweedeling was in opleiding. De gedegen klassieke opleiding en de snelle van de kunsten.
Ook tijdens show oid kunnen echt knap gereden paarden zitten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:52

Dat er bij het circus en in de vrijheidsdressuur soms knap getrainde paarden lopen is ongetwijfeld waar.
Dat dit in een adem met sj genoemd word heeft te maken met kunstjes doen voor een publiek,dat is de overeenkomst.In elke tak heb je goed en slecht.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:59

Citaat:
Misschien is het wel ergens goed voor dat er mensen zijn als Bent B. en Sjef J.
Ook Bush is eerst nodig geweest voor men in de gaten had dat men Obama nodig had om tot andere inzichten te komen. De tijd zal het leren.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat -gezien de tijdsgeest- we eerst weer even hard "op ons gezicht" moeten gaan, voor we wakker worden en beseffen dat het zo niet moet en men tot inkeer komt dat de lange weg naar de Hoge School uiteindelijk de kortste weg is met een veel beter resultaat, nl. een gezond, goed ontwikkeld en ouder wordend paard...

Er zijn vele ruiters die van SJ naar BB gaan en vervolgens weer terug komen op de ware klassieke training. Ik ben overigens van mening dat de academische rijkunst minder schade berokkend dan de LDR dressuur. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden, het mooie hiervan is dat er uiteindelijk maar 1 weg is die de ware weg is namelijk de via aurelia

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:03

Via aurelia is ook de mooiste weg en de oudste,mooi vergelijk

"ware"klinkt wel een beetje reli :=

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:13

piepenfiets schreef:
Via aurelia is ook de mooiste weg en de oudste,mooi vergelijk

"ware"klinkt wel een beetje reli :=

Ha HA daar heb je wel gelijk in piepenfiets.
Nou ja zullen we maar schrijven de echte weg of de enige echte.

Ik heb een vraag;

Ik ben begonnen met het longeren aan de dubbele longe.
Ik vind dat als ik de longe achterlangs doe ( billen/benen) dat er toch steeds een rukje op de buiten teugel gegeven wordt. Ik doe de buitenteugel nu dus over de rug.
Wat is het voordeel van de teugel achter het paard langs?
Kan het ook op de door mij beschreven manier? In die zin kan je dan correct trainen?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:14

liljebo schreef:
Professor schreef:

M.I. is er wel degelijk verschil tussen Hoge School in bv Wenen en dat wat we in het circus zien.
Ik denk dat achtergrond en doelstelling verschillend is.

Doch... ik vraag mij oprecht af of circus/Vrijheidsdressuur werkelijk ten nadele van het paard is, als de trainer zeer kundig is. Ik heb knappe staaltjes van vrijheidsdressuur gezien en kan mij niet goed voorstellen dat het paard daar lichamelijk of geestelijk slechter van wordt. Het tegendeel lijkt waar. Ik zie in dergelijke gevallen gezonde, fitte krachtige paarden die op prettige wijze samenwerken met de trainer/ruiter
Ik heb het dan uiteraard wel over de kundige trainers.
Ook hier is veel kaf onder het koren, maar dat is duidelijk.

Ik vind het dan ook jammer dat SJ en Vrijheidsdressuur/circusdressuur in een adem worden genoemd. Doelstellingen en de weg om het doel te bereiken staan vaak mijlenver van elkaar af.
In die zin vind ik het ook jammer dat over VD/CD degenererend wordt gepraat.
Ik denk dat er trainers tussen zitten waar menigeen in de sport nog veel van kan leren.

Maar goed... dat is dus mijn mening.

SJ en Vrijheidsdressuur zijn 2 uitersten. Beiden hebben niets te maken met de Hoge School, zoals wij die in Wenen kennen. Dit was ook de vraag/opmerking van Professor.
De DOELstelling is niet met elkaar te vergelijken:
De Hoge School vanuit de KR heeft het WELZIJN van het paard als hoogste doel, terwijl Circus het VOLKSVERMAAK als hoogste doel heeft.
Is dat erg? Nee, maar het is geen Hoge School!
Is vrijheidsdressuur schadelijk voor een paard. Ik denk als het op een eerlijke manier uitgevoerd wordt en de paarden niet afgestompt raken in de kop (gebeurt overigens ook door zogenaamde KR'ers!) en een paard daar zichtbaar plezier in heeft, dat daar niets mis mee is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een jongen als Lorenzo, die met paarden uit de Camargue werkt zónder harnachementen, door het water, buiten in de vrije natuur, ik daar zelfs grote bewondering voor heb.
Maar dat is niet de vraag die hier gesteld wordt.
En ja, dan is dat andere uiterste, de Methode SJ, inderdaad wél schadelijk, omdat dat DWANG is, hetgeen m.i. gelijk staat aan machtsmisbruik van een paard!