DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:53

Aimee schreef:
het gros van de butsers puur voor de lol en de ontspanning op het paard zitten.... die hebben helemaal geen behoefte om het allemaal moeilijker te maken door steeds meer te leren, die willen gewoon makkelijke rondjes rijden, of dat nou goed is of niet. Meestal gaat hun gevoel zover dat het voor hun goed voelt omdat het makkelijk is.
Ik vermoed dat alleen niet enkel de butsers de makkelijke weg nemen. Zet ze op een makkelijk paard met 0 rugbeweging - minder schade aan het paard, butser hoeft ook niet meer te butsen. Een butser kan ook op een goed bewegend paard niet zitten, tenzij de bewegingen vlak genoeg zijn.
Iedereen met een eigen paard zou de verantwoordelijkheid moet nemen, en leren om tenminste op het eigen paard goed genoeg te kunnen zitten om niet te butsen.

Dat de realiteit anders is, betekent nog niet dat ik dat maar moet accepteren en er niets over mag zeggen.

horseyfries schreef:
Je kunt je stelling net zo goed omkeren: laat het paard zijn rug goed gebruiken dan kan de ruiter ook zitten!
Juist, zet ze dus op een correct bijgezet paard zonder teugels aan de longe. Een in de krul getrokken paard zal z'n rug ook niet goed gebruiken - een ronde rug is niet per definitie een goed gebruikte. Waarom denk je dat die cowboys van hun rodeopaarden afvliegen? Die ruggetjes komen wel rond hoor Ja Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:10

QQQQ schreef:
Ik vermoed dat alleen niet enkel de butsers de makkelijke weg nemen. Zet ze op een makkelijk paard met 0 rugbeweging - minder schade aan het paard, butser hoeft ook niet meer te butsen. Een butser kan ook op een goed bewegend paard niet zitten, tenzij de bewegingen vlak genoeg zijn.
Iedereen met een eigen paard zou de verantwoordelijkheid moet nemen, en leren om tenminste op het eigen paard goed genoeg te kunnen zitten om niet te butsen.

Dat de realiteit anders is, betekent nog niet dat ik dat maar moet accepteren en er niets over mag zeggen.

Wat een onzin.... hoe beter het paard over de rug beweegt, hoe beter de ruiter zal kunnen zitten.... ook al is die ruiter een gemiddelde butser. Verder kun je ook butsen terwijl je er prima op zit.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:57

Jullie vergelijken appels met peren en dan kun je blijven discusieren.

Om als ruiter rechtop te kunnen blijven zitten op een bewegende ondergrond (paard), is enige kracht en stabiliteit van de romp nodig. Lichte aanspanning van grote en kleine buik- en rugspieren. Om de bewegingen van het paard niet tegen te werken is ook coordinatie vereist. Finetuning mbt het aan- en ontspannen van die spieren.

Het komt op het volgende neer: Een sterk bewegende ondergrond vereist meer stabiliteit. Ook meer coordinatie.
Q heeft dus gelijk! Een paard met vlakkere gangen en een minder bewegelijke rug zit makkelijker.

Dit gaat echter niet op zodra een paard dat van nature beweeglijk is, in een starre houding loopt (of dit nu hol of bol is).
Nu is de beweging namelijk schokkerig en moeilijker te volgen door de ruiter. Het vereist namelijk meer coordinatief vermogen!
Aimee en Horseyfries hebben dus ook gelijk!

Zo zie je maar, al meer dan 240 pagina´s gepost en nu blijkt dat iedereen gelijk heeft hahaha.
Aangezien jullie toch binnen een pagina offtopic gaan geef ik jullie een nadenker (de term butser zette mij aan tot de volgende filosofische overweging:) Zijn wij als ruiter eigenlijk wel happy athletes?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:57

Dewi schreef:
Aangezien jullie toch binnen een pagina offtopic gaan geef ik jullie een nadenker (de term butser zette mij aan tot de volgende filosofische overweging:) Zijn wij als ruiter eigenlijk wel happy athletes?

Nee, tenzij..........

Imo zijn er veel varianten waarbij een ruiter wel een happy athlete kan zijn.
Bijvoorbeeld wanneer een ruiter alle mogelijkheden heeft om op een super fijne manier de sport te beoefenen.
Maar ook wanneer de ruiter weinig verstand van zaken heeft, het gewoon mooi vindt zoals het gaat.... maar dan is de vraag of die persoon een athlete is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:58

Aimee schreef:
Wat een onzin.... hoe beter het paard over de rug beweegt, hoe beter de ruiter zal kunnen zitten.... ook al is die ruiter een gemiddelde butser. Verder kun je ook butsen terwijl je er prima op zit.
Helemaal eens, longeer die ruiter dan ook op een paard met goed bewegende rug. Een bolle rug is niet per definitie een goed bewegende rug. Een hele bolle rug is zelfs een strakke rug Pling .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:01

QQQQ schreef:
Helemaal eens, longeer die ruiter dan ook op een paard met goed bewegende rug. Een bolle rug is niet per definitie een goed bewegende rug. Een hele bolle rug is zelfs een strakke rug Pling .

Ik heb nergens het woord bol gehanteerd als per defintie zijnde een bewegende rug.

Verder snap ik niet waarom zo'n ruiter persé gelongeerd moet worden.... lekker op een goed gereden paard zetten en laten voelen tijdens het rijden..... leert zo'n ruiter véél meer van.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:06

Aimee schreef:
Ik heb nergens het woord bol gehanteerd als per defintie zijnde een bewegende rug.
Zo was dit zijspoor begonnen, weet je nog? Slecht gereden kop in de lucht vs slecht gereden hoofd tussen de knieën.
Aimee schreef:
Verder snap ik niet waarom zo'n ruiter persé gelongeerd moet worden.... lekker op een goed gereden paard zetten en laten voelen tijdens het rijden..... leert zo'n ruiter véél meer van.
Een ruiter wel, een butser niet, want die stoort 'm dan automatisch in de mond, want zit niet onafhankelijk - dat creeert spanning en gaat ten koste van het goede ruggebruik.
Op een paard met veel beweging en goed ruggebruik kan zo'n butser zeker niet zitten, want die heeft nog niet geleerd hoe ontspannen te zitten - die zal zich nog niet zomaar aan de grote bewegingen durven overgeven. Die kunnen beter beginnen op een paard met goed ruggebruik, maar niet teveel beweging.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:15

zeg Q, heb je nou gewoon mijn post niet gelezen?? even 5 berichtjes omhoog scrollen. Lees vooral ook dat zinnetje: Q heeft gelijk. dan kunnen we daarna weer ontopic gaan

edit, even dikgedrukt voor Q
Laatst bijgewerkt door Dewi op 20-01-07 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:21

QQQQ schreef:
Zo was dit zijspoor begonnen, weet je nog? Slecht gereden kop in de lucht vs slecht gereden hoofd tussen de knieën.

Het is me ineens vreselijk duidelijk dat jij geen idee hebt wat eigenlijk een bolle en een holle rug is.

QQQQ schreef:
Een ruiter wel, een butser niet, want die stoort 'm dan automatisch in de mond, want zit niet onafhankelijk - dat creeert spanning en gaat ten koste van het goede ruggebruik.
Op een paard met veel beweging en goed ruggebruik kan zo'n butser zeker niet zitten, want die heeft nog niet geleerd hoe ontspannen te zitten - die zal zich nog niet zomaar aan de grote bewegingen durven overgeven. Die kunnen beter beginnen op een paard met goed ruggebruik, maar niet teveel beweging.

Je hebt inderdaad het bericht van Dewi niet gelezen.....
Bovendien ontbreekt het je duidelijk aan ervaring.... mijn ervaring is namelijk dat ik als butser ineens stukken onafhankelijker en meer ontspannend meebewegend kan rijden als ik op een goed gereden paard stap. Hoe meer je je dat eigen maakt, hoe makkelijker een butser dat gevoel vervolgens vast kan houden en over kan brengen c.q. gebruiken op een minder fijn gereden paard.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:22

Dewi schreef:
zeg Q, heb je nou gewoon mijn post niet gelezen??
Waarom denk je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:23

Dewi schreef:
Zijn wij als ruiter eigenlijk wel happy athletes?

Kom net van de sportschool terug, heerlijk een klein uurtje spinning gedaan en daarna buikspiertraining. Knipoog
Naast het rijden probeer ik ook nog 2-3 en soms 4 keer per week naar de sportschool te gaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:06

Jippie schreef:
Dewi schreef:
Zijn wij als ruiter eigenlijk wel happy athletes?

Kom net van de sportschool terug, heerlijk een klein uurtje spinning gedaan en daarna buikspiertraining. Knipoog
Naast het rijden probeer ik ook nog 2-3 en soms 4 keer per week naar de sportschool te gaan.

So do I Lachen Conditietraining Lachen lopen en fietsen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:34

Toen ik actief reed deed ik elke ochtend een sessie rek- en strekoefeningen, buikspiertraining en wat beenoefeningen. Verder veel fietsen voor conditie.
Zou ik trouwens zo weer gaan doen als ik weer een fijn paard te rijden had, maar zonder dat ontbreekt de motivatie Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:15

maar het gros van de butsers zal echt niet makkelijk zitten op ene goed los paard met de daarbij behorende...elastischiteit
en kracht uit de achterhand, die kunnen een goede draf echt niet uitzitten hoe heerlijk die draf ook zit voor ene bovengemiddeld butser Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:21

draumpje schreef:
maar het gros van de butsers zal echt niet makkelijk zitten op ene goed los paard met de daarbij behorende...elastischiteit
en kracht uit de achterhand, die kunnen een goede draf echt niet uitzitten hoe heerlijk die draf ook zit voor ene bovengemiddeld butser Knipoog

Tja.... dat ben ik niet met je eens.... mits dat paard mooi over de rug ontspannen naar de hand toe gaat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:50

draumpje schreef:
Helemaal met je eens - zo'n butser zal met die kracht en grote bewegingen onder zich niet genoeg kunnen ontspannen om de beweging te blijven volgen. Aan de longe kan je proberen de butser zo ver te krijgen dat ie ontspant, omdat ie niet ook nog eens de rest hoeft te regelen. Als die ook nog zelf moet sturen, gas geven en remmen, is dat veel moeilijker.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:07

Aimee schreef:
draumpje schreef:

Tja.... dat ben ik niet met je eens.... mits dat paard mooi over de rug ontspannen naar de hand toe gaat.

Tja @Aimee nu ben ik het heel erg met je oneens, en denk dat in deze het jou aan de nodige ervaring ontbreekt.
Ik als gezegende ruiter met een meer dan bovengemiddeld bewegend paard kan je garanderen dat jij bij mij ruin in zijn heerlijke draf zeker de eerste paar minuten heel veel moeite hebt om hem uit te kunnen zitten.

Een paard dat heel erg goed gereden is, goed over de rug gaat met een duidelijke zeer goed en krachtig ondertredend been geeft vrij hoog op, daar moet je aan wennen om het uit te zitten.

Ik ben het dus met QQQQ en Dewi eens, die daar dus ervaring mee hebben. Want ik zeg maar zo en dat hindert niks je moet eerst eens op zon krachtpatser zitten alvoren je er over mee kunt praten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:11

Kafue schreef:
Tja @Aimee nu ben ik het heel erg met je oneens, en denk dat in deze het jou aan de nodige ervaring ontbreekt.
Ik als gezegende ruiter met een meer dan bovengemiddeld bewegend paard kan je garanderen dat jij bij mij ruin in zijn heerlijke draf zeker de eerste paar minuten heel veel moeite hebt om hem uit te kunnen zitten.

Een paard dat heel erg goed gereden is, goed over de rug gaat met een duidelijke zeer goed en krachtig ondertredend been geeft vrij hoog op, daar moet je aan wennen om het uit te zitten.

Ik ben het dus met QQQQ en Dewi eens, die daar dus ervaring mee hebben. Want ik zeg maar zo en dat hindert niks je moet eerst eens op zon krachtpatser zitten alvoren je er over mee kunt praten.

Kafue.... ik ben zelf geen goede ruiter.... maar ik heb weldegelijk ervaring met het rijden van zéér kwaliteitsvolle paarden met zéér goede beweging en sorry dat ik het zeg.... maar afgaande op jou eerder geplaatste foto's durf ik te zeggen dat de paarden die ik in het verleden onder het zadel heb gehad vele malen beter bewogen en ook beter gereden waren.
Juist ik als kwalitatief mindere ruiter heb op die paarden wèl leren zitten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:13

Ook daarin is het ene paard het andere niet. Ik heb superkrachtpatsers gereden die héérlijk zaten en waarop je de meest grote butser ter aarde nog stil kon laten zitten en paarden die net zoveel kracht hadden maar die niet uit te zitten waren door de beste ruiter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:41

Ben ik het ook helemaal mee eens Horseyfries....

Verder wil ik nog aan mijn bovenstaande bericht toevoegen dat ik mezelf niet rijk reken aan ervaring, maar ik heb Q's kwaliteiten mogen 'bewonderen' en ik ben er van overtuigd dat ik meer ervaring heb dan hij.... beetje vreemd zoals Kafue hem veel ervaring toerekent.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:00

Aimee schreef:
Verder wil ik nog aan mijn bovenstaande bericht toevoegen dat ik mezelf niet rijk reken aan ervaring, maar ik heb Q's kwaliteiten mogen 'bewonderen' en ik ben er van overtuigd dat ik meer ervaring heb dan hij.... beetje vreemd zoals Kafue hem veel ervaring toerekent.
Typisch. Ken mensen die jouw rijkunsten hebben mogen bewonderen (die zijn verdacht schaars, gezien jouw enorme ervaring Rolleyes ) en mij met enige regelmaat hebben zien rijden, die hadden toch een andere mening... Knipoog (en naar eigen zeggen rijd je tegenwoordig dus minder dan dat?).

Ben het wel eens met HF, er zijn paarden die makkelijker en moeilijker zitten, ook tussen die met grote bewegingen. Toch zal de gemiddelde butser een klemmer zijn, die het met grote bewegingen niet makkelijk zal hebben. Laat ze eerst leren ontspannen zitten met weinig beweging, dan hebben ze het ook makkelijker met grotere beweging.
Aan de longe met een paard met grotere beweging kunnen ze zich puur daar op concentreren, zelfs even het zadel vasthouden zonder het paard in z'n beweging te storen.

Maar goed, dit was geen zitlestopic, toch Knipoog ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:02

Deze 'butseres' (bescheidenheid siert de mens Haha! ) heeft inderdaad ook de ervaring dat een sterk bewegend paard soms in zijn lossigheid heel moeilijk uit te zitten is, zelfs voor een redelijk ervaren ruiter. Wanneer zo'n paard echter de rug niet loslaat, is het helemaal niet meer uit te zitten, eigenlijk voor niemand...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:03

Yvonnelind schreef:
Deze 'butseres' (bescheidenheid siert de mens Haha! ) heeft inderdaad ook de ervaring dat een sterk bewegend paard soms in zijn lossigheid heel moeilijk uit te zitten is, zelfs voor een redelijk ervaren ruiter. Wanneer zo'n paard echter de rug niet loslaat, is het helemaal niet meer uit te zitten, eigenlijk voor niemand...
Helemaal waar Ja !

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:37

QQQQ schreef:
Typisch. Ken mensen die jouw rijkunsten hebben mogen bewonderen (die zijn verdacht schaars, gezien jouw enorme ervaring Rolleyes ) en mij met enige regelmaat hebben zien rijden, die hadden toch een andere mening... Knipoog (en naar eigen zeggen rijd je tegenwoordig dus minder dan dat?).

Ben het wel eens met HF, er zijn paarden die makkelijker en moeilijker zitten, ook tussen die met grote bewegingen. Toch zal de gemiddelde butser een klemmer zijn, die het met grote bewegingen niet makkelijk zal hebben. Laat ze eerst leren ontspannen zitten met weinig beweging, dan hebben ze het ook makkelijker met grotere beweging.
Aan de longe met een paard met grotere beweging kunnen ze zich puur daar op concentreren, zelfs even het zadel vasthouden zonder het paard in z'n beweging te storen.

Maar goed, dit was geen zitlestopic, toch Knipoog ?

Ik heb mijzelf nooit rijkunst toegedicht.... een mens kan ook vreselijk veel ervaring hebben, zonder dat dit rijkunst tot gevolg heeft.
Nu heb ik niet vreselijk veel ervaring, maar wel meer dan jij.... en de personen die mij hebben zien rijden, die jij bovendien kent... dat kan maar één iemand zijn en dat is geen objectief beeld. Verder is diegene ook niet op de hoogte van mijn ervaring.
Ik heb jou persoonlijk al vele malen uitgenodigd om te komen kijken, ook toen ik wel lekker aan het sturen was.... ga daar nu maar eerst eens op in, dan heb je het zelf gezien (want nee, ik ben niet toevallig op wedstrijden te zien).
Tegenwoordig.... anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met rijden, na ruim driekwart jaar ben ik er weer opgestapt en heb het afgelopen half jaar 1 keer in de week gereden.... sinds een maand is dat weer twee tot drie keer in de week.... ik denk dat het helemaal niet zo vreemd is dat ik nu minder handig ben dan toen ik er 8 op een dag reed.

Als je iemand die klemt leert zitten op een paard met weinig beweging, gaat diegene hoogstwaarschijnlijk weer klemmen bij een paard met veel beweging.

Nee, dit is geen zitlestopic.... de term butsers is genoemd en ineens denkt iedereen dat je er belabberd op zit als je een butser bent. Er zijn hele goede ruiters die paarden super voor elkaar kunnen krijgen, die er echt niet mooi en/of goed op zitten. Anderzijds zijn er ruiters die als een plaatje zitten, maar rijden.... ho maar....
Voor mij is een voorbeeld voor de eerste categorie Sjef Janssen, die kan ze écht goed voor elkaar krijgen maar als je hem ziet zitten dan schrik je. Ook Alex van Silfhout vind ik niet mooi op een paard, hoewel dat vooral zijn kromme rug is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:38

QQQQ schreef:
Yvonnelind schreef:
Helemaal waar Ja !

Oh.... dus nu beaam je wel ineens dat een paard dat de rug níet loslaat nóg moeilijker zit.